Gå til innhold

Hvilken hytte liker du best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Telemarkshytta har håpløst dårlig plassutnyttelse. Veldig liten gang og dårlig med bodplass. 

Lite kjøkken, med dårlig mulighet for utvidelse. Spiseplassen blir veldig "oppi" kjøkkenbenken. 

Anonymkode: fded2...49c

Skrevet

Sjekket ut nordlyshytta polar? Eller Saltdalshytta Solheim? 

De liker jeg. 

Anonymkode: 8f6df...86c

Skrevet

Av de to likte jeg Ranahytta best.

Romsligere følelse, åpnere med stort kjøkken og et mer samlet oppholdsrom. 

Større gang, som er en fordel særlig om vinteren med alt fra tøy til skiko osv

Anonymkode: d3eef...759

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Sjekket ut nordlyshytta polar? Eller Saltdalshytta Solheim? 

De liker jeg. 

Ja, har sett på de. Liker ikke at det er åpent fra hems til stue. Vil ha det adskilt pga. støy (barn).

Anonymkode: 6d9fa...43b

Skrevet

Ingen av dem. Dette er hus, ikke hytter.

Anonymkode: e6a0e...119

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, har sett på de. Liker ikke at det er åpent fra hems til stue. Vil ha det adskilt pga. støy (barn).

Nordlyshytta Lofoten. 😉

Skrevet

Herregud. Alle hytter ser jo like ut nå til dags. Liksomgamle vegger ispedd dempet sort (2021s variant av bonderød).

Anonymkode: 6035f...239

Skrevet

Hvorfor vurderer dere akkurat disse? Begge er litt små til at det er komfortabelt å være mange (ha en familie på besøk), har ikke to fulle bad, har for lite bod/oppbevaring til at man kan lagre alt av alpinutstyr, langrennski, akebrett, puter til utemøbler, ved…. Planløsningene var heller ikke optimale.

Separat vaskerom er også et must, tenker jeg, da det ofte er mye vått turtøy og -sko som må henges opp+++++ 

Vi fikk tegnet hytta vår ut fra våre behov. Det var viktig for oss å ha to stuer/oppholdssoner, slik at vi ikke er oppå hverandre hele tiden. Også viktig å kunne ha besøk, og samtidig ha litt privatliv, derfor har vi to soverom og bad i hver etasje, og kan dele oss slik at vi og besøket har hvert vårt. 
Vi har også eget garderoberom, samt kaldgang/innebygget vindfang til skiutstyr og ved, og godt med oppbevaring på vaskerom. 
Hele hytta er ikke stor, ca 150 kvm, med fire soverom. Men ved å tegne med egne ønsker og behov som utgangspunkt har vi fått ei hytta som er tilpasset oss. 

Anonymkode: ccca3...a6f

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Hvorfor vurderer dere akkurat disse? Begge er litt små til at det er komfortabelt å være mange (ha en familie på besøk), har ikke to fulle bad, har for lite bod/oppbevaring til at man kan lagre alt av alpinutstyr, langrennski, akebrett, puter til utemøbler, ved…. Planløsningene var heller ikke optimale.

Separat vaskerom er også et must, tenker jeg, da det ofte er mye vått turtøy og -sko som må henges opp+++++ 

Vi fikk tegnet hytta vår ut fra våre behov. Det var viktig for oss å ha to stuer/oppholdssoner, slik at vi ikke er oppå hverandre hele tiden. Også viktig å kunne ha besøk, og samtidig ha litt privatliv, derfor har vi to soverom og bad i hver etasje, og kan dele oss slik at vi og besøket har hvert vårt. 
Vi har også eget garderoberom, samt kaldgang/innebygget vindfang til skiutstyr og ved, og godt med oppbevaring på vaskerom. 
Hele hytta er ikke stor, ca 150 kvm, med fire soverom. Men ved å tegne med egne ønsker og behov som utgangspunkt har vi fått ei hytta som er tilpasset oss. 

Drit og dra! 

Er ikke stor, nei, bare 150 kvadratmeter. Større enn huset mitt. Det du snakker om, er ikke hytte, det er en stor fritidsbolig 

Anonymkode: f19a6...8c1

Skrevet

Ranahytta, helt klart! 

Den har mye finere fasader også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Drit og dra! 

Er ikke stor, nei, bare 150 kvadratmeter. Større enn huset mitt. Det du snakker om, er ikke hytte, det er en stor fritidsbolig 

Anonymkode: f19a6...8c1

Ok, beklager at vi har ulike meninger om hva som er ei stor hytte. 150 kvm er ca halvparten av det vi har hjemme, og hjemme har vi stort sett ikke besøk som overnatter. Av alle hytte-naboene som ligger rundt oss har vi en av de minste hyttene, og alle kaller det hytte, ikke bolig🙄🤪

150 kvm er heller ikke mye når vår familie på fem inviterer med oss en annen familie, og at vi er opp til ti mennesker som lever, spiser, dusjer, sover, slapper av, spiller spill osv der i flere dager i strekk. Med ti sett med hjelmer, slalomstøvler, ryggskinner, langrennski og - sko, flere sett uteklær ++++

Da skal de kvadratmeterne være ganske smart benyttet mtp planløsning for at det ikke skal føles trangt, og ikke bli kaos, og det var poenget i svaret mitt til HI. 
Å tegne etter egne behov i stedet for å gå for ei ferdighytte trenger ikke bli særlig mye dyrere. I tillegg får man tilpasset både til familiens behov, og de beste løsningene for akkurat den tomta. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Haha. Vi har en hytte på 90 kvadratmeter. Solcellepanel og vann som bare renner når det ikke er minusgrader ute. To små soverom og en do som bare funker når solcellepanelet har lagret nok strøm. Ellers bruker vi utedo. Vaskerom?? Det har jeg ikke hjemme engang. Når vi har gjester sover folk strødd rundt på sofaer og madrasser lagt på gulvet.

Og folk står i kø for å være med oss på hytta. Den ligger helt for seg selv i magiske omgivelser, langt fra folk og biltrafikk.

Selv om du har behov for en standard som overgår de fleste folks primærbolig, så er det ikke alle som forbinder det med «hytte» eller har de samme behovene eller ønskene. 

Skrevet

Nummer 2, uten tvil!

Anonymkode: 88ed0...3bc

Skrevet

Ingen av de var fine, ser ut som hus i et kjedelig byggefelt på landet.

Anonymkode: 97590...4d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ingen av de var fine, ser ut som hus i et kjedelig byggefelt på landet.

Og hvorfor to stuer, vil ikke høre bråkete barn, er det ikke fint å være sammen når man er på hytta? Spille spill og ha kvalitetstid sammen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Og hvorfor to stuer, vil ikke høre bråkete barn, er det ikke fint å være sammen når man er på hytta? Spille spill og ha kvalitetstid sammen?

Selvfølgelig, men våre barn er nå 10 og 12 år og vil ikke være med oss hele dagen. Når de feks ser på tv er det fint at jeg kan kose meg i stillhet med en bok. Og når de skal ha med venner er det også praktisk.

Skrevet

Vi skal ha en hytte på 95-100 kvm med hems som ikke er åpen til stue. Det er ufravikelig. Vi skal få tegnet, men ser på ferdigmodeller for å finne ut hva vi vil ha. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Haha. Vi har en hytte på 90 kvadratmeter. Solcellepanel og vann som bare renner når det ikke er minusgrader ute. To små soverom og en do som bare funker når solcellepanelet har lagret nok strøm. Ellers bruker vi utedo. Vaskerom?? Det har jeg ikke hjemme engang. Når vi har gjester sover folk strødd rundt på sofaer og madrasser lagt på gulvet.

Og folk står i kø for å være med oss på hytta. Den ligger helt for seg selv i magiske omgivelser, langt fra folk og biltrafikk.

Selv om du har behov for en standard som overgår de fleste folks primærbolig, så er det ikke alle som forbinder det med «hytte» eller har de samme behovene eller ønskene. 

Ok, det er en helt annen type hytte, og standard. Vi har også tilgang på denne typen hytte i mannens familie. Jeg innrømmer at jeg ikke er særlig glad i utedo, og foretrekker en varm dusj foran vaskeklut og vann i et fat.

Men «de fleste folks primærbolig» har ikke dårligere standard enn vi har på hytta. Hytta vår har omtrent samme standard som en vanlig, enkel bolig. Forskjellen er at den er tilpasset den typen friluftsaktiviteter som foregår på hytta, og planlagt ut fra at man ofte er mange mennesker der, og derfor har andre løsninger enn en helårsbolig. 

HI ber jo heller ikke om innspill på hytte med utedo og sommervann, hun ber om innspill på ulike hytter med samme standard som et hus. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok, beklager at vi har ulike meninger om hva som er ei stor hytte. 150 kvm er ca halvparten av det vi har hjemme, og hjemme har vi stort sett ikke besøk som overnatter. Av alle hytte-naboene som ligger rundt oss har vi en av de minste hyttene, og alle kaller det hytte, ikke bolig🙄🤪

150 kvm er heller ikke mye når vår familie på fem inviterer med oss en annen familie, og at vi er opp til ti mennesker som lever, spiser, dusjer, sover, slapper av, spiller spill osv der i flere dager i strekk. Med ti sett med hjelmer, slalomstøvler, ryggskinner, langrennski og - sko, flere sett uteklær ++++

Da skal de kvadratmeterne være ganske smart benyttet mtp planløsning for at det ikke skal føles trangt, og ikke bli kaos, og det var poenget i svaret mitt til HI. 
Å tegne etter egne behov i stedet for å gå for ei ferdighytte trenger ikke bli særlig mye dyrere. I tillegg får man tilpasset både til familiens behov, og de beste løsningene for akkurat den tomta. 

Vi har hytte med 75 kvadrat grunnflate og hems. Vi er ofte 15. Vi er nemlig på hytta for å være sammen. 

Anonymkode: e6a0e...119

Skrevet

Jeg liker egentlig ingen av de. Må du velge en av de, holder jeg en knapp på ranahytta. Men det betyr jo litt hva slags tomt den skal stå på. Ingen vits i store vinduer hvis du bare ser inn til naboen, da blir store vinduer kun en utgiftspost for skjerming. Det er ikke gratis med skrå vinduer i den størrelsen. 

Anonymkode: 43b4a...e46

Skrevet

Nr2, men håper du har lite innsyn. Hemsen kommer du nok til å irritere deg over mtp på støy og åpen løsning. Ville ikke valgt nr 1 da den kun har ett bad. Ved sykdom eller når flere må på do/stelle seg er det gull verdt med to.

Anonymkode: 65677...5c3

Skrevet

5 sov og 1 bad er 1 bad for lite. Ville definitivt valgt hytte med minst 2 bad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...