Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #1 Skrevet 5. november 2021 Sliter med søvn. Står i utgangspunktet over 18 år på pakken. Hva tenker dere? Anonymkode: 82b33...f5e
Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #2 Skrevet 5. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Sliter med søvn. Står i utgangspunktet over 18 år på pakken. Hva tenker dere? Anonymkode: 82b33...f5e Jeg gir det til han på 8 fast, og hun på 17 ved behov. Anonymkode: dee63...1b0
Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #3 Skrevet 5. november 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg gir det til han på 8 fast, og hun på 17 ved behov. Anonymkode: dee63...1b0 Ok. Takk for svar. Kan gjerne forsøke da ihvertfall. Anonymkode: 82b33...f5e
Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #4 Skrevet 5. november 2021 2 mg? Null stress, legen skrev ut til min på 12 år. Ingen legesjekk i forkant. Anonymkode: d67b6...8af
Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #5 Skrevet 5. november 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Ok. Takk for svar. Kan gjerne forsøke da ihvertfall. Anonymkode: 82b33...f5e Absolutt Anonymkode: dee63...1b0
Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #6 Skrevet 5. november 2021 Min har fått i perioder fra hun var 4 år. Det er bare tilskudd av kroppens naturlige søvnhormon. I andre land selges det som helsekost. Anonymkode: 2bdac...8b6
Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #7 Skrevet 5. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sliter med søvn. Står i utgangspunktet over 18 år på pakken. Hva tenker dere? Anonymkode: 82b33...f5e Sønnen min på 10 år får nå melatonin på resept fra legen. Han har gått fra å bruke 3 timer på å sovne,til nå å sovne etter maks 10 minutt. Anonymkode: 10bb5...0d1
Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #8 Skrevet 5. november 2021 Så godt å høre. Håper det blir effektivt. Anonymkode: 82b33...f5e
Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #9 Skrevet 5. november 2021 Jeg har selv på 1 mg kjøpt på heksekost. Ville du gitt em prøve av den? Pharma Nord sin. Anonymkode: 82b33...f5e
Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #10 Skrevet 5. november 2021 Det hadde jeg aldri gjort. Barn skal ikke utsettes for slike tilskudd. Anonymkode: c6684...49d
Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #11 Skrevet 5. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Sliter med søvn. Står i utgangspunktet over 18 år på pakken. Hva tenker dere? Anonymkode: 82b33...f5e Nei! Hvis du tenker at medesinering er nødvendig så ta det med legen først. Det er en grunn til at det står aldersgrense på pakken. Følg den. Anonymkode: c7f6a...854
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #12 Skrevet 6. november 2021 Jeg gir aldri mine barn piller uten å konsultere med lege. Selvsagt gir jeg Paracet og slikt. Men har vi en utfordring av ymse slag som det finnes reseptfrie piller for så prater jeg alltid med lege. Synes det er viktig når det gjelder barn. Anonymkode: 4fd60...d91
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #13 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det hadde jeg aldri gjort. Barn skal ikke utsettes for slike tilskudd. Anonymkode: c6684...49d Og hvorfor ikke? Min eldste ble fulgt opp av overlegen i nevrologi på Haukeland pga søvnproblemer. Legen forklarte at Melatonin-tilskudd er helt ufarlig å gi til barn, nettopp fordi det er noe kroppen allerede produserer selv. Det er ikke vanedanene, har ingen bivirkninger og er til god hjelp for barn, unge og voksne som av ulike grunner strever med søvn (gjerne nettopp fordi de selv produserer for lite naturlig melatonin) Anonymkode: 2bdac...8b6
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #14 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Og hvorfor ikke? Min eldste ble fulgt opp av overlegen i nevrologi på Haukeland pga søvnproblemer. Legen forklarte at Melatonin-tilskudd er helt ufarlig å gi til barn, nettopp fordi det er noe kroppen allerede produserer selv. Det er ikke vanedanene, har ingen bivirkninger og er til god hjelp for barn, unge og voksne som av ulike grunner strever med søvn (gjerne nettopp fordi de selv produserer for lite naturlig melatonin) Anonymkode: 2bdac...8b6 Dette. Helt enig i at vi skal være restriktive med hva vi gir barna våre, men dette er jo på nivå med trantilskudd. Kreves ingen fysisk undersøkelse når legen skriver det ut, slik som f eks Ritalin. Da stiller det seg ganske annerledes. Jeg er mer bekymret for lysforurensning og alt som finnes i mat, kremer, klær og til og med vannet vi drikker. Anonymkode: d67b6...8af
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #15 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Og hvorfor ikke? Min eldste ble fulgt opp av overlegen i nevrologi på Haukeland pga søvnproblemer. Legen forklarte at Melatonin-tilskudd er helt ufarlig å gi til barn, nettopp fordi det er noe kroppen allerede produserer selv. Det er ikke vanedanene, har ingen bivirkninger og er til god hjelp for barn, unge og voksne som av ulike grunner strever med søvn (gjerne nettopp fordi de selv produserer for lite naturlig melatonin) Anonymkode: 2bdac...8b6 Det kan ha mange bivirkninger. Sakset fra https://tidsskriftet.no/2001/05/legemidler-i-praksis/melatonin-bruk-og-misbruk "Bivirkninger som er assosiert med melatonin er sedasjon, døsighet, tretthet, svimmelhet, forvirring, kvalme, hodepine, hypotermi, forverring av kollagenindusert artritt, hemming av ovulasjonen, magesmerter, endret søvnmønster, dysfori, kløe og irritabilitet (1 – 6). Melatoninets effekter på reproduksjonssystem og på pubertetsutvikling er ikke klarlagt, og det finnes ikke data om langtidseffekter. Depresjoner kan forverres av melatonin (1, 4, 5). Melatonin passerer over placenta og over i morsmelk. Eventuell teratogenitet er ikke undersøkt" Anonymkode: c7f6a...854
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #16 Skrevet 6. november 2021 For min egen del og ungen sin så funker melatonin som ei kule. Circadin derimot (som er melatonin i depot) blir jeg helt ødelagt av, det samme gjør yngste. Men melatonin går helt fint og han får ikke sove uten. Fra å bruke 3-4 timer til å sovne på kvelden så tar det nå 10 minutter. Det er det absolutt verdt for at han skal være uthvilt på skolen Anonymkode: dee63...1b0
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #17 Skrevet 6. november 2021 Jeg ville aldri gitt ungen min noe som er reseptbelagt på bakgrunn av at anonyme Greta på nettet sier " det funker fjell". Legen din svarer på sånne spørsmål. Anonymkode: 7f740...fd2
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #18 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det hadde jeg aldri gjort. Barn skal ikke utsettes for slike tilskudd. Anonymkode: c6684...49d Dust! Når legen skrivet ut resept på melatonin til min 10 åring så er det klart at det er greit å gi det til barnet mitt! Legen mener altså at barnet trenger det. Anonymkode: 10bb5...0d1
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #19 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg ville aldri gitt ungen min noe som er reseptbelagt på bakgrunn av at anonyme Greta på nettet sier " det funker fjell". Legen din svarer på sånne spørsmål. Anonymkode: 7f740...fd2 Melatonin selges på apoteket reseptfritt! Følg litt med da! Anonymkode: 10bb5...0d1
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #20 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg ville aldri gitt ungen min noe som er reseptbelagt på bakgrunn av at anonyme Greta på nettet sier " det funker fjell". Legen din svarer på sånne spørsmål. Anonymkode: 7f740...fd2 Det er reseptfritt og kjøpes på helsekost Anonymkode: dee63...1b0
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #21 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og hvorfor ikke? Min eldste ble fulgt opp av overlegen i nevrologi på Haukeland pga søvnproblemer. Legen forklarte at Melatonin-tilskudd er helt ufarlig å gi til barn, nettopp fordi det er noe kroppen allerede produserer selv. Det er ikke vanedanene, har ingen bivirkninger og er til god hjelp for barn, unge og voksne som av ulike grunner strever med søvn (gjerne nettopp fordi de selv produserer for lite naturlig melatonin) Anonymkode: 2bdac...8b6 Men dere fikk det foreskrevet. Å «medisinere» barn for plager uten å kontakte lege synes jeg er uansvarlig. Melatonin er ganske ufarlig men med barn bør man snakke med fagfolk før man starter behandling, selv uskyldige produkter. Anonymkode: 4fd60...d91
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #22 Skrevet 6. november 2021 Min syvåring fikk foreskrevet 5mg på resept. Disse er i tablettform. Kjøper dråper fra helsekost. Da trenger han bare 0,5 mg. Den oppleves mer effektiv. Det er helt ufarlig å forsøke melatonin i anbefalte mengder, men er du usikker kan du ta en telefon til legen. Noen kan oppleve bivirkninger. Da lar du være å gi dersom plagene oppleves verre enn effekten. Anonymkode: d33cd...36d
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #23 Skrevet 6. november 2021 Jeg ville tatt det opp med fastlegen. Melatonin som selges reseptfritt er i mindre doser og ikke i depot, feks. Legen bør og kan være med på å vurdere om: barnet bør få melatonin, i hvilken dose og form, og hvorvidt årsakene eller forholdene rundt søvnproblemene også/alternativt krever noe mer eller noe annet der legen kan bidra. Min sønn får melatonin fast hver kveld etter råd fra legen og med god grunn - men det er en grunn til at vi har fastlegen, og de kan jo gjerne tas med på slike vurderinger. Anonymkode: ee3e3...7af
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #24 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men dere fikk det foreskrevet. Å «medisinere» barn for plager uten å kontakte lege synes jeg er uansvarlig. Melatonin er ganske ufarlig men med barn bør man snakke med fagfolk før man starter behandling, selv uskyldige produkter. Anonymkode: 4fd60...d91 Hvordan vet du at HI ikke hadde tenkt å høre med lege først? Står ingenting om det i hovedinnlegget. Anonymkode: 10bb5...0d1
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #25 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvordan vet du at HI ikke hadde tenkt å høre med lege først? Står ingenting om det i hovedinnlegget. Anonymkode: 10bb5...0d1 Fordi hun spør lengre ned om det er ok å prøve en helsekostvariant hun har. Leger sender ikke foreldre på helsekost. De skriver ut resept. Anonymkode: 4fd60...d91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå