Gå til innhold

Dette med dysleksi og støtte til egen pc.. noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt har fått påvist dysleksi, og nå har vi fått beskjed om at vi kan søke om støtte til pc. Vet ikke hvilken pc man får for 3200kr jeg, men et alternativ var at NAV kan kjøpe en pc for disse pengene og levere den til skolen. Dere som har erfaring med dette, hva valgte dere å gjøre? Fikk dere en grei pc, eller hvilken pc valgte dere eventuelt å kjøpe til barnet? 

Håper på svar!:)

Anonymkode: 85f98...35f

Fortsetter under...

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet ditt er, men vår datter fikk diagnosen dysleksi i 4. klasse.
Skolen sendte oss papirer fra NAV i beskjedmappen til frøkna som vi fylte ut og sendte tilbake til skolen.

NAV skaffet maskin, og skolen satte den opp med den programvaren hun trenger, hun leverte inn den vanlige skolePC'en og fikk den nye.

PC'en er helt grei og dekker frøknas behov.
Fordelen med å gjøre det via skolen/NAV er at da har de ansvaret for den, inkludert garanti og serviceavtaler. Det vil si det er deres ansvar at PC'en er sterk nok til å kjøre den programvaren hun trenger, og blir det noe feil på den så er det deres ansvar å få fikset, eller byttet den ut.

Skrevet

Hei Musemor, du skriver noe veldig vesentlig her, at dersom det er skolen/NAV som står for det, er det også de som har ansvaret for garanti og service. Det er jo en stor fordel, og ikke noe som vi har fått opplyst. Vet du om dette står nedskrevet noe sted, slik jeg kan få lese om det? Barnet mitt går også i 4 klasse, så jeg tenker at behovet for en dyrere pc er kanskje  ikke helt til stede enda 🤷‍♀️

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hei Musemor, du skriver noe veldig vesentlig her, at dersom det er skolen/NAV som står for det, er det også de som har ansvaret for garanti og service. Det er jo en stor fordel, og ikke noe som vi har fått opplyst. Vet du om dette står nedskrevet noe sted, slik jeg kan få lese om det? Barnet mitt går også i 4 klasse, så jeg tenker at behovet for en dyrere pc er kanskje  ikke helt til stede enda 🤷‍♀️

HI

Når det er de som står for den er det de som i praksis eier den, det vil si at den for eksempel må leveres inn i sommerferien på lik linje med den vanlige skolePC'en, og skolen tar den inn når den skal oppdateres og lignende.

Hvordan det fungerer med garanti og serviceavtaler varierer nok litt fra skole til skole, og kommune til kommune, men PC'er som kjøpes på skolens, eller kommunens (les NAV i dette tilfellet) rammeavtaler har en medfølgende serviceavtale (standard innen offentlige anskaffelser innen dette feltet) og da har skolen, eller NAV gjennom skolen ansvaret for det.

Hadde jeg vært deg ville jeg har kontaktet skolen og spurt hvordan det vil fungere i henhold til denne PC'en.

Skrevet

Kjøpte Nesten Ny, da fikk vi veldig bra pc.

Anonymkode: aa247...dcd

Skrevet

Bruker resten av klassen PC/chromebook e.l. eller skal de begynne å bruke på mellomtrinnet? 

Anonymkode: 4a5b6...637

Annonse

Skrevet

Nå har vel alle elever chromebook eller skole-pc? Hvorfor kjøpe en ekstra pc? Kan ikke heller skolen installere de programmene som trengs, så slipper barnet å skille seg ut med annet utstyr. 

Anonymkode: 02928...216

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Nå har vel alle elever chromebook eller skole-pc? Hvorfor kjøpe en ekstra pc? Kan ikke heller skolen installere de programmene som trengs, så slipper barnet å skille seg ut med annet utstyr. 

Anonymkode: 02928...216

Skole-pc'ene er ganske kjipe. Mine måtte ha annen bedre pc for å takle alle hjelpeprogrammene de kan gå.

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Skole-pc'ene er ganske kjipe. Mine måtte ha annen bedre pc for å takle alle hjelpeprogrammene de kan gå.

Sorry skrev feil siden jeg feilleste det du skrev

Endret av Musemor med tre søte små
Skrevet

Her hadde sønnen min en bra PC fra før. Skolen fylte ut søknad om hjelpemidler til NAV, så fikk vi overført pengene på konto. De har krav på ny stønad til PC hvert 4. år, mener jeg. 

NAV har også godtatt støtte til Lingdys og Lingright. Lingdys har noen oppdateringer nå, og skolen har igjen fylt ut søknadsskjema til NAV som vi må signere, så ordner de resten. 

Anonymkode: 3e1a2...12d

Skrevet

Min datter fikk diagnosen i fjor i 4. Kl. Her har de Cromebook på skolen og hun bruker denne. Fått instalert Lingdys som vi fikk gjennom hjelpemiddelsentralen.  Vært noe problemer med Cromebooken etter at det ble installert. Så godt mulig hun må ha en annen type pc... Visste ikke at man fikk støtte til dette. 

Anonymkode: 47503...60f

Skrevet

Hvis dere får pc gjennom skolen så får dere ikke støtte til pc fra nav. Vi fikk avslag, en venninne av meg fikk avslag og læreren sier at alle på min sønn sin skole som har dysleksi også har fått avslag siden elevene får chromebook på skolen. Men hvis man skal ha ekstra programmer og slikt så kan man få dette dekket av nav.0

Anonymkode: a1f48...fa8

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis dere får pc gjennom skolen så får dere ikke støtte til pc fra nav. Vi fikk avslag, en venninne av meg fikk avslag og læreren sier at alle på min sønn sin skole som har dysleksi også har fått avslag siden elevene får chromebook på skolen. Men hvis man skal ha ekstra programmer og slikt så kan man få dette dekket av nav.0

Anonymkode: a1f48...fa8

Det hadde jeg klaget på siden en Chromebook ikke er sterk nok til å kjøre den programvaren en elev med dysleksi trenger.
På vår skole får alle elever en Chromebook i 4. klasse, men elever med dysleksi får støtte til en sterkere maskin som kan kjøre den programvaren de trenger

Annonse

Skrevet
Musemor med tre søte små skrev (10 timer siden):

Det hadde jeg klaget på siden en Chromebook ikke er sterk nok til å kjøre den programvaren en elev med dysleksi trenger.
På vår skole får alle elever en Chromebook i 4. klasse, men elever med dysleksi får støtte til en sterkere maskin som kan kjøre den programvaren de trenger

Akkurat det er vår erfaring med Cromebook også...  fungerer dårlig. Altså Lingdys fungerer , men går utover andre programmer på Cromebooken. Og flere ganger har den gått helt i dvalemodus. 

Anonymkode: 47503...60f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...