Gå til innhold

Kommer du til å ta 3.dose covid vaksine?

Anbefalte innlegg

Ser de vil tilby den til helsepersonell med pasientkontakt. Jeg hadde covid i november i fjor, fikk vaksine i mars, sliter med utmattelse etter coviden, vet ikke om vaksinen spiller inn der. Jeg er helsepersonell, jobber på poliklinikk med mange pasienter innom i luka. Tror ikke vi får tilbud først fra sykehuset, og jeg er usikker på om jeg ønsker å ta en til siden jeg fortsatt sliter med fatiguen. Hva tenker dere?

Anonymkode: 95b8a...63d

Fortsetter under...

Nei, jeg har to doser Moderna og er i 30-årene. Kan ikke se noe sted en god grunn til at jeg skal ta dose 3. ikke er det anbefalt heller. 

Ble dritdårlig etter dose to, smerter som forflytter seg rundt i kroppen siden, enda det er 3 mnd siden nå. 

Anonymkode: b5248...1b6

Ja, dersom det anbefales for min aldersgruppe. Jeg følger alle anbefalingene, og driver ikke og innbiller meg at jeg er så spesiell at jeg bør la være. Men: Du bør være godt beskyttet alt. Jeg ville tatt den, men ikke ha dårlig samvittighet om du ikke gjør det. Det er ikke som du går ubeskyttet rundt til fare for pasienter. For øvrig har du min sympati for å være blant de uheldige som fikk covid med senvirkninger før vaksinen kom. Når du først har hatt covid tror jeg neppe vaksinen gjør stort fra eller til, men gjør det du føler for.

Anonymkode: 977c0...3ec

Annonse

Ja, jeg er sykepleier i hjemmesykepleien, har mange sårbare pasienter og veldig mange nærkontakter. Jeg kommer til å ta den så fort jeg får tilbud. Men først er det influensavaksine. I morgen.

Anonymkode: 270be...c6d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, og den fjerde, femte, sjette osv. Akkurat som jeg tar influensa vaksinen hvert år.

Anonymkode: bd9d4...781

Sakset fra fhi:

Grupper som anbefales influensavaksine

Influensavaksine anbefales spesielt for: 

Beboere i omsorgsboliger og sykehjem

Alle fra fylte 65 år

Gravide i 2. og 3. trimester, og gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko 

Prematurt fødte barn, særlig barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 måneder (kronologisk alder) til 5 år

Barn og voksne med:

kronisk lungesykdom (inkludert astma),

hjerte- og karsykdom (annet enn velregulert høyt blodtrykk)

diabetes type 1 og 2

leversvikt eller nyresvikt

kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet og/eller hostekraft

nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller behandling av sykdom (f.eks. organtransplanterte, kreft, HIV, reumatoid artritt og andre sykdommer)

svært alvorlig fedme (KMI over 40)

annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege (f.eks. personer med medfødte kromosomavvik, genetiske syndromer og sammensatte kromosomavvik som ikke er klassifisert annet sted)

I tillegg anbefales influensavaksine til:

Helsepersonell og andre ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har nær kontakt med pasienter ved behandling eller pleie

Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) immunsupprimerte

Svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser. 

Så med mindre du ikke faller inn under disse gruppene, trenger du ikke å ta influensavaksinen. 

Anonymkode: dbb75...282

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Sakset fra fhi:

Grupper som anbefales influensavaksine

Influensavaksine anbefales spesielt for: 

Beboere i omsorgsboliger og sykehjem

Alle fra fylte 65 år

Gravide i 2. og 3. trimester, og gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko 

Prematurt fødte barn, særlig barn født før uke 32 i svangerskapet, fra 6 måneder (kronologisk alder) til 5 år

Barn og voksne med:

kronisk lungesykdom (inkludert astma),

hjerte- og karsykdom (annet enn velregulert høyt blodtrykk)

diabetes type 1 og 2

leversvikt eller nyresvikt

kronisk nevrologisk sykdom eller skade, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet og/eller hostekraft

nedsatt immunforsvar som følge av sykdom eller behandling av sykdom (f.eks. organtransplanterte, kreft, HIV, reumatoid artritt og andre sykdommer)

svært alvorlig fedme (KMI over 40)

annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege (f.eks. personer med medfødte kromosomavvik, genetiske syndromer og sammensatte kromosomavvik som ikke er klassifisert annet sted)

I tillegg anbefales influensavaksine til:

Helsepersonell og andre ansatte i helse- og omsorgstjenesten som har nær kontakt med pasienter ved behandling eller pleie

Personer som bor sammen med (eller er tilsvarende nære) immunsupprimerte

Svinerøktere og andre som har regelmessig kontakt med levende griser. 

Så med mindre du ikke faller inn under disse gruppene, trenger du ikke å ta influensavaksinen. 

Anonymkode: dbb75...282

Jeg vet. Jeg trenger å ta den og mange flere vaksiner i min jobb. 

Anonymkode: bd9d4...781

Har ikke tatt første enda.....Og siden ingen leger jeg har pratet med kan begrunne hvorfor jeg må ta en dose (har hatt korona, og ble ikke syk), så kommer jeg heller ikke til å ta en dose ene og alene for å få et vaksinepass. Det er ikke god nok grunn for meg.

Anonymkode: 443f7...26c

Annonse

3 hours ago, Anonym bruker said:

Ser de vil tilby den til helsepersonell med pasientkontakt. Jeg hadde covid i november i fjor, fikk vaksine i mars, sliter med utmattelse etter coviden, vet ikke om vaksinen spiller inn der. Jeg er helsepersonell, jobber på poliklinikk med mange pasienter innom i luka. Tror ikke vi får tilbud først fra sykehuset, og jeg er usikker på om jeg ønsker å ta en til siden jeg fortsatt sliter med fatiguen. Hva tenker dere?

Anonymkode: 95b8a...63d

Ja

Anonymkode: 6a51a...cbe

Regner med jeg ikke "trenger" den etter to doser og gjennomgått covidsykdom.

Men så ille som dose 2 var, var den likevel ingen ting mot sykdommen. Så om den blir tilbudt og anbefalt, så helt klart ja.

Anonymkode: dfe02...05c

Ja! Selvsagt. Akkurat som jeg ville gjort med all annen medikament som hadde beskyttet meg, men ikke hadde livslang effekt. 
Tatt både 2 doser pfizer og årets influensavaksine. 
Vi hadde influensa for 2 år siden, var syk i 4 mnd, fikk til slutt ribbeinsbrudd pga ekstrem hosting. 
Vær vennlig dere andre, men jeg vil verken ha covid eller influensa.

Twintipp skrev (34 minutter siden):

Ja! Selvsagt. Akkurat som jeg ville gjort med all annen medikament som hadde beskyttet meg, men ikke hadde livslang effekt. 
Tatt både 2 doser pfizer og årets influensavaksine. 
Vi hadde influensa for 2 år siden, var syk i 4 mnd, fikk til slutt ribbeinsbrudd pga ekstrem hosting. 
Vær vennlig dere andre, men jeg vil verken ha covid eller influensa.

Jeg har tatt to doser med Pfizer og årets influensavaksine, men er virkelig ikke gira på en 3. dose av koronavaksine. Jeg holdte på å gå ut av mitt gode skinn av de sterke smertene jeg fikk i skulder, nakke og rygg av dose 1 og den smertefulle store hevelsen jeg fikk i armhulen av dose 2. Ved begge dosene varte det i en uke. Så jeg håper virkelig ikke at jeg må ha en 3.dose. Jeg lever med daglig sterke smerter, så jeg er vant med smerter. 

Influensavaksina reagerte jeg også på i to døgn med en liten hevelse som var litt vond i armhulen og stikkstedet var rødt og hovent. Det var peanøtter i forhold til reaksjonene av koronavaksinene. Influensavaksina tar jeg gjerne igjen, for de siste gangene jeg har hatt influensa har jeg vært så utrolig dårlig at jeg har full forståelse for at folk dør av influensa. 

Anonymkode: b0196...619

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har tatt to doser med Pfizer og årets influensavaksine, men er virkelig ikke gira på en 3. dose av koronavaksine. Jeg holdte på å gå ut av mitt gode skinn av de sterke smertene jeg fikk i skulder, nakke og rygg av dose 1 og den smertefulle store hevelsen jeg fikk i armhulen av dose 2. Ved begge dosene varte det i en uke. Så jeg håper virkelig ikke at jeg må ha en 3.dose. Jeg lever med daglig sterke smerter, så jeg er vant med smerter. 

Influensavaksina reagerte jeg også på i to døgn med en liten hevelse som var litt vond i armhulen og stikkstedet var rødt og hovent. Det var peanøtter i forhold til reaksjonene av koronavaksinene. Influensavaksina tar jeg gjerne igjen, for de siste gangene jeg har hatt influensa har jeg vært så utrolig dårlig at jeg har full forståelse for at folk dør av influensa. 

Oj, ja da har du vært uheldig stakkar. Skjønner skepsisen der! Hørtes ikke godt ut!
Jeg har reagert på vaksine tidligere, så fikk beskjed om å ta to allergitabletter før vaksinene. Vet ikke om det var avgjørende, men merket ingenting av verken covid eller influensavaksinen. 

Twintipp skrev (29 minutter siden):

Oj, ja da har du vært uheldig stakkar. Skjønner skepsisen der! Hørtes ikke godt ut!
Jeg har reagert på vaksine tidligere, så fikk beskjed om å ta to allergitabletter før vaksinene. Vet ikke om det var avgjørende, men merket ingenting av verken covid eller influensavaksinen. 

Takk ❤️ Har aldri før fått slike reaksjoner på vaksiner slik jeg gjorde med disse her. Jeg tok allergitabeletter da jeg fikk hevelse i armhulen. Etter dose 2 kunne jeg ikke ha armen inntil kroppen eller bh på, det var heldigvis ikke så ille etter influensavaksina.

• Opprett ny...