Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #1 Skrevet 4. november 2021 øverste bilde er leseleksa til min gutt, nederste er leksa til andre i klassen. To dager på rad nå har ein gløymt arket på skulen og foreldre har bedt om å få tilsendt arket på messengergruppa og det sendes inn annen lekse enn den min sønn har . Hva om han er den eneste som leser på den oppe, vil vi få beskjed dersom han er utenfor normalen for alder.æ? Han les teksten sin heilt greit dersom han tar seg tid, men han er en travel gutt med lopper i blod..erfaringer? Anonymkode: d4b50...fee
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #2 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): øverste bilde er leseleksa til min gutt, nederste er leksa til andre i klassen. To dager på rad nå har ein gløymt arket på skulen og foreldre har bedt om å få tilsendt arket på messengergruppa og det sendes inn annen lekse enn den min sønn har . Hva om han er den eneste som leser på den oppe, vil vi få beskjed dersom han er utenfor normalen for alder.æ? Han les teksten sin heilt greit dersom han tar seg tid, men han er en travel gutt med lopper i blod..erfaringer? Anonymkode: d4b50...fee Du vil nok ikkje få beskjed før utviklingssamtale med mindre han er under normalen. Og normalen er vid i den alderen, dei aller fleste er innafor. Anonymkode: e9de9...686
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #3 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du vil nok ikkje få beskjed før utviklingssamtale med mindre han er under normalen. Og normalen er vid i den alderen, dei aller fleste er innafor. Anonymkode: e9de9...686 Når pleier det å jevnes ut, når får de like lekser? Anonymkode: d4b50...fee
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 Jeg har ikke svar på det du spør om, men jeg kan berolige deg med at det ikke trenger å ha noe som helst å si i lengden. Søsteren min lærte ikke å lese i det hele tatt før mot slutten av 2. klasse. I løpet av få år leste hun fortere enn meg som leste hele bøker før jeg begynte på skolen. Anonymkode: d5685...49d
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Når pleier det å jevnes ut, når får de like lekser? Anonymkode: d4b50...fee Min går i 3.klasse og leksene deles fortsatt inn etter nivå i både matematikk og lesing. Det er jo det beste, alle elever skal oppleve mestring. Min begynte på det enkleste i lesing, nå er han på det vanskeligste. Men det er jeg som har bestemt at han skal lese mer og mer av leseleksene, ikke læreren. Anonymkode: f3fca...db6
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #6 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Min går i 3.klasse og leksene deles fortsatt inn etter nivå i både matematikk og lesing. Det er jo det beste, alle elever skal oppleve mestring. Min begynte på det enkleste i lesing, nå er han på det vanskeligste. Men det er jeg som har bestemt at han skal lese mer og mer av leseleksene, ikke læreren. Anonymkode: f3fca...db6 Ok, tenkte å ville prøve sønnen min i den andre teksten bare får å sjå om han mestrer det. Tenker at det kan være lurt å ha litt å strekke seg etter slik at det blir progresjon? Han avslutta første året på nivå to av tre. Tenker at det han nå er på er enkleste nivå i andre klasse? Anonymkode: d4b50...fee
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #7 Skrevet 4. november 2021 Min går i 6.trinn og de har fremdeles differensierte lekser etter nivå her. Anonymkode: 61a3b...f69
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #8 Skrevet 4. november 2021 Men dersom det ikkje hadde blitt lagt ut på messenger hadde jeg ikke ant at det var ulike nivå for vi får ikke tildelt det de andre har og de har ikke skolebøker, alt kommer på ark ... Anonymkode: d4b50...fee
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #9 Skrevet 4. november 2021 Sånn er det her også. Men det fikk vi vite allerede i 1.klasse. min gutt ligger på høyeste nivå. Pluss at han leser på senga 15 min hver kveld. Anonymkode: 12b95...2db
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #10 Skrevet 4. november 2021 Synes begge så lette ut sammenlignet med boka til min 2. klassing🙈. rart at det er så store forskjeller. Anonymkode: af69e...9aa
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #11 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Synes begge så lette ut sammenlignet med boka til min 2. klassing🙈. rart at det er så store forskjeller. Anonymkode: af69e...9aa Ja, det handler og om leseforståelse, på andre siden er det ja og nei spørsmål om setninger er sant eller ikke og litt enkle spørsmål de skal svare på, de finn svara i teksten. HI Anonymkode: d4b50...fee
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #12 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Ok, tenkte å ville prøve sønnen min i den andre teksten bare får å sjå om han mestrer det. Tenker at det kan være lurt å ha litt å strekke seg etter slik at det blir progresjon? Han avslutta første året på nivå to av tre. Tenker at det han nå er på er enkleste nivå i andre klasse? Anonymkode: d4b50...fee Det er ikke lurt å lese noe som er langt over hans nivå, da er det mye mer sannsynlig at mister motivasjonen helt enn at han får ekstra motivasjon. Som flere andre skriver, nivået i 2. klasse varierer veldig. Jeg har to barn, han ene fikk lekser omtrent som din gutt i 2. klasse. Han andre fikk velge hvilke bøker han ville på biblioteket fordi han kunne lese akkurat det han ville, bl.a leste han flere av bøkene til Roald Dahl og Ole Lund Kirkegaard. Nå går de på ungdomsskolen og begge leser godt nå. Anonymkode: 7ac73...dd8
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #13 Skrevet 4. november 2021 Det et jo veldig bra at de får tilpasset tekst, og det meste er innenfor normalen på den alderen. Mitt ene barn hadde slike tekster ditt barn har, et av de andre leste hele bøker på samme alder (fikk et kapittel i lekse). Anonymkode: e3f2e...7c0
MammantilNurket Skrevet 4. november 2021 #14 Skrevet 4. november 2021 (endret) Så flott at skolen er så gode til å lage tilpassede lekser. Det er skikkelig flott å lese! Skolen gjennomfører regelmessige kartlegginger av elevenes leseferdigheter. Stol på skolens vurderinger, gjør de leksene han får tildelt sammen og forsøk å ikke sammenlikne med andre. Endret 4. november 2021 av MammantilNurket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå