Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #1 Skrevet 4. november 2021 Har en veldig god kjæreste… ble slutt med barnefar og meg for 1,5 år siden. Etter mange års samliv, men opplevde en del vonde ting i det forholdet. Mannen jeg er med nå er veldig god. Snill med meg og barna og alt i alt. jeg sliter en del, går til psykolog for å nøste opp i ting. Jeg har ikke tatt steget til at ny partner overnatter her hjemme hos meg enda, sammen med barna. Sperrer jeg også prøver å løse opp i. dette tærer stort på han. Naturlig nok kanskje.. men (!) nå kommer problemet.: her en dag var jeg veldig opptatt, hadde dårlig tid ++, hvor han ringer og sier han stikker innom. Jeg forklarer, sier pent nei og sier vi får ta det igjen senere. han blir sur, krass og sier han respekterer ikke og aksepterer ikke et nei. Åpner jeg ikke døra står han utenfor okke som. Han selv mener det er naturlig og akseptert at han kn komme når HAN vil for å gi meg en klem. Hyggelig det, men når jeg sier nei, av ulike grunner så mener jeg at et nei skal respekteres. dette skremte meg og satt en støkk i meg. Han mener han aldri skal endre seg på dette. At jeg må akseptere at han bestemmer når han skal komme innom. Enten det passer eller ei… er dette normalt? For meg er dette nærmest en dealbreaker. han pakker det inn med at han mener dette er normalt kjæresteforhold å komme når som helst. Okke som Anonymkode: f139a...22c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #2 Skrevet 4. november 2021 Selvsagt er det en dealbreaker. Du må kutte han ut. Han er ikke god i hodet. Og helt oppriktig hadde jeg blitt vettskremt selv. Hva kan han finne på. Jeg hadde gjort det slutt og spurt om noen kunne bodd med meg en tid. Anonymkode: dbe5d...952
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #3 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Selvsagt er det en dealbreaker. Du må kutte han ut. Han er ikke god i hodet. Og helt oppriktig hadde jeg blitt vettskremt selv. Hva kan han finne på. Jeg hadde gjort det slutt og spurt om noen kunne bodd med meg en tid. Anonymkode: dbe5d...952 Takk for svar. Jeg føler jeg gjør så mange feil, siden jeg ikke er klar for overnattinger nær barna osv ( vært sammen noen måneder). På telefon var han krass og hard ang dette temaet- på sms var han veldig «sukkersøt» og får meg til å føle jeg overreagerer. For han sier jo det er naturlig at man skal hilse på kjæresten når man vil osv. det passet virkelig ikke den dagen, han kom okke som. Sier han aldri kommer til å akseptere et nei når det kommer til denne saken. Anonymkode: f139a...22c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #4 Skrevet 4. november 2021 Han er psyko. Dette skal du ut av fortest mulig. Anonymkode: 1cb9f...361
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #5 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Han er psyko. Dette skal du ut av fortest mulig. Anonymkode: 1cb9f...361 Så hvorfor føler jeg meg som den slemme ? jeg vet jeg har mye bagasje, og ikke den enkleste å være med. jeg har ikke vært flink til å inkludere i alt. Trukket meg litt unna når depresjonen kom over meg (alltid taklet det enklere alene). Vet jeg burde være flinkere der… fått høre en del «feil» eller forbedringspotensiale. han er veldig smart- så å sende sms som kan få saken til å skinne i hans verden, mens tlf samtalene er annerledes.. jeg elsker denne mannen, men når han presset frem viljen sin og sto på døra når jeg faktisk sa nei, det passer ikke idag. Vi skulle jo sees dagen derpå uansett. Så fikk jeg så vondt i magen. Kunne minne meg om vreden til exen. men jeg måtte lufte det her, for jeg føler nesten det bare er jeg som er vrang.. at det er naturlig liksom. Vil ikke miste han, men jeg kan ikke presse meg frem på ting jeg ikke er helt klar for enda. Kanskje teit av meg å ikke bare la han overnatte osv. har jo sovet mye med han før, men ikke her med barna mine. han sier jeg driter meg ut. Kaller meg for prinsesse- vil - ikke fordi jeg er så vanskelig Anonymkode: f139a...22c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #6 Skrevet 4. november 2021 Slett og blokker. Hjelpe meg for en mann. Kom deg unna så fort du greier Anonymkode: 8ca90...8aa
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #7 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så hvorfor føler jeg meg som den slemme ? jeg vet jeg har mye bagasje, og ikke den enkleste å være med. jeg har ikke vært flink til å inkludere i alt. Trukket meg litt unna når depresjonen kom over meg (alltid taklet det enklere alene). Vet jeg burde være flinkere der… fått høre en del «feil» eller forbedringspotensiale. han er veldig smart- så å sende sms som kan få saken til å skinne i hans verden, mens tlf samtalene er annerledes.. jeg elsker denne mannen, men når han presset frem viljen sin og sto på døra når jeg faktisk sa nei, det passer ikke idag. Vi skulle jo sees dagen derpå uansett. Så fikk jeg så vondt i magen. Kunne minne meg om vreden til exen. men jeg måtte lufte det her, for jeg føler nesten det bare er jeg som er vrang.. at det er naturlig liksom. Vil ikke miste han, men jeg kan ikke presse meg frem på ting jeg ikke er helt klar for enda. Kanskje teit av meg å ikke bare la han overnatte osv. har jo sovet mye med han før, men ikke her med barna mine. han sier jeg driter meg ut. Kaller meg for prinsesse- vil - ikke fordi jeg er så vanskelig Anonymkode: f139a...22c Men kjære deg. Mannen høres ut som en psykopat, og du høres ut som du alt er fanget. Dette må du ta opp med psykologen din og du må få hjelp til å komme deg unna. Han misbruker deg verbalt, hvor lang tid tror du det tar før første slaget kommer? Anonymkode: dbe5d...952
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #8 Skrevet 4. november 2021 Han vil du ikke ha i livet ditt. Dere har vært sammen noen måneder? Det er i denne perioden han skal vise sine beste sider, når han kommer med slik oppførsel så tidlig så er han ingenting å samle på. Han respekterer deg ikke, han er ufin mot deg og han mener at han er i sin rett til å gjøre hva han vil på tross av hva du sier. Du må gjøre det slutt med han så snart som mulig. Anonymkode: 88873...3ea
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #9 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men kjære deg. Mannen høres ut som en psykopat, og du høres ut som du alt er fanget. Dette må du ta opp med psykologen din og du må få hjelp til å komme deg unna. Han misbruker deg verbalt, hvor lang tid tror du det tar før første slaget kommer? Anonymkode: dbe5d...952 Jeg så ikke misbruket fra det tidligere ( og eneste ) forholdet jeg har hatt. Derfor sliter jeg med så mangt. Jeg er redd jeg er naiv og ikke klarer å se det selv. Jeg roser han opp i skyene og tenker at nei, han ønsker meg ikke vondt. Det er tross alt jeg som holder tilbake i forholdet. med overnatting +++. Han mener jeg feiler ved å ikke være fb kjærester osv ( jeg har null interesse av slikt på sosiale medier.) da er det også feil… Anonymkode: f139a...22c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #10 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Han vil du ikke ha i livet ditt. Dere har vært sammen noen måneder? Det er i denne perioden han skal vise sine beste sider, når han kommer med slik oppførsel så tidlig så er han ingenting å samle på. Han respekterer deg ikke, han er ufin mot deg og han mener at han er i sin rett til å gjøre hva han vil på tross av hva du sier. Du må gjøre det slutt med han så snart som mulig. Anonymkode: 88873...3ea Ja vært sammen i snart et år. Men ikke offentlig mer enn noen mnd. Han mener at jeg skulle gjort mye mer for forholdet vårt. Kun han som bidrar og jeg blir sittende igjen og bare… ja kanskje han har rett. Anonymkode: f139a...22c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #11 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja vært sammen i snart et år. Men ikke offentlig mer enn noen mnd. Han mener at jeg skulle gjort mye mer for forholdet vårt. Kun han som bidrar og jeg blir sittende igjen og bare… ja kanskje han har rett. Anonymkode: f139a...22c Nei, han har overhodet ikke rett! Her har du skadeskutt kommet deg ut av et forhold, og før du har klart å reparere deg selv har du gått rett inn i et nytt forhold hvor du blir like "mishandlet" som i det forrige! Du er nødt til å avslutte dette forholdet, si du trenger tid til å finne deg selv, slikke dine sår, få igjen selvtilliten og stå på egne ben før du kan gå inn i et nytt forhold. Du lar deg tråkke på, og du lytter til han som sier det er din feil. Du ser ikke nå hvor galt dette er, men det er virkelig helt normalt å ikke ville ha nykjæreste på overnatting så kort tid etter bruddet med barnefar, det er helt normalt å ikke ville utbasunere på facebook at dere er kjærester, og det er helt greit å si at i dag passer det ikke med besøk. Dere er ikke samboere, han kan ikke bestemme når det passer med besøk. Denne mannen er minst like manipulerende som den forrige mannen din, og du er helt nødt til å finne igjen selvtilliten din så du ser disse tegnene før du går inn i et nytt forhold altså. Sett på bremsen, denne mannen har altfor mye makt over deg, og det er ikke på en positiv måte! Anonymkode: 43d4f...98e
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #12 Skrevet 4. november 2021 Folk som tråkker over grenser skal man ikke ha forhold med. Hvilken glede får han ut av å trenge seg på når du ikke ønsker det? En normal person ville bare blitt flau og følt det ubehagelig. Han her er ute etter å demonstrere at han kan dominere deg, og at han kan få det som han vil, selv når du ikke ønsker det. At du venter med overnattinger mv. av hensyn til barna er bare fornuftig. Alle oppegående foreldre ville gjort det samme som deg på den fronten, og det burde han virkelig skjønne. Noen av oss har lett for å gå inn i destruktive mønstre, og da bør vi ta det på alvor når varsellampene begynner å blinke. Alt du har gjort her er helt normal og forventet oppførsel, som du virkelig ikke skal trenge å forsvare. Likevel trenger han seg over dine grenser. Han snakker til deg på en slik måte at du (muligens pga din sårbarhet i denne typen relasjoner?) begynner å stille spørsmål ved om det er din feil. Det er ikke deg, det er ham. Det er fint, og normalt, å være tydelig på grensene sine. Adekvate menn kan forholde seg til det. Det høres ut som dette er noe du kanskje kan prate med psykologen din om? Anonymkode: 31130...920
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #13 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei, han har overhodet ikke rett! Her har du skadeskutt kommet deg ut av et forhold, og før du har klart å reparere deg selv har du gått rett inn i et nytt forhold hvor du blir like "mishandlet" som i det forrige! Du er nødt til å avslutte dette forholdet, si du trenger tid til å finne deg selv, slikke dine sår, få igjen selvtilliten og stå på egne ben før du kan gå inn i et nytt forhold. Du lar deg tråkke på, og du lytter til han som sier det er din feil. Du ser ikke nå hvor galt dette er, men det er virkelig helt normalt å ikke ville ha nykjæreste på overnatting så kort tid etter bruddet med barnefar, det er helt normalt å ikke ville utbasunere på facebook at dere er kjærester, og det er helt greit å si at i dag passer det ikke med besøk. Dere er ikke samboere, han kan ikke bestemme når det passer med besøk. Denne mannen er minst like manipulerende som den forrige mannen din, og du er helt nødt til å finne igjen selvtilliten din så du ser disse tegnene før du går inn i et nytt forhold altså. Sett på bremsen, denne mannen har altfor mye makt over deg, og det er ikke på en positiv måte! Anonymkode: 43d4f...98e Takk for svar. Det gjorde faktisk ganske godt å skrive dette innlegget. Og å lese svarene deres. særlig at å få høre at dette med overnatting osv ikke er unormalt å drøye med. Jeg har slitt ( og sliter) forsåvidt en del med x. Har barna 100% og alenetid er det manko på. Dette har tært på alle sammen og jeg vil selv ikke hive barna inn i overnattinger osv. barna digger denne mannen og vi har vært på litt turer osv, men ikke overnatting på samme rom. Han mener dette er særdeles unormalt og kan ikke fatte hvorfor jeg holder tilbake. Jeg har ikke no godt argument annet enn at jeg ikke er klar. Jeg vet jeg ikke er den enkleste. Etter 16 års langt forhold. Med mye ymse.. så er jeg kanskje ikke den beste versjonen av meg selv. Men jeg har tatt grep og jeg forsøker. å miste denne mannen vil knuse meg, får nesten litt panikk av tanken på å miste han. For tenk om jeg velger feil? Men samtidig har det vært myyye negativt om meg nå i dette forholdet pga mine valg. Eller ikke valg sådan. Og dette med at jeg må akseptere at han kan komme innom når som helst - fordi det er slik kjærester gjør…? Anonymkode: f139a...22c
jooooooda Skrevet 4. november 2021 #14 Skrevet 4. november 2021 Jeg hadde ikke funnet meg i slik oppførsel fra en mann. Når du er usikker på om det er du eller ham som er vanskelig, så får det meg til å tro at han allerede har alt for stor makt over deg. Veien inn i et dårlig forhold er ofte så gradvis at man kan ha problemer med å se det selv. Grensene strekkes litt og litt. Hver enkelt strekk av grensen er egentlig ganske liten, men fordi grensen fortsetter å strekkes kan den likevel strekkes veldig langt over tid. Da kan det være vanskelig å se hvor galt noe egentlig er. Slik jeg leser historien din behandler denne mannen deg som en eiendel. "Du vil ikke møte meg, men det bryr jeg ikke meg noe om, for det er min rett å møte min kjæreste", en sånn holdning hører hjemme i middelalderen. I våre dager eier ikke mannen kjæresten sin. Du skal ikke være hans eiendel, du skal være en likeverdig partner. Når han allerede nå tråkker så langt over grensene dine, tviler jeg sterkt på at han noen gang vil komme til å behandle deg med respekt. Jeg hadde ikke turt å satse på en mann som oppførte seg sånn.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #15 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Folk som tråkker over grenser skal man ikke ha forhold med. Hvilken glede får han ut av å trenge seg på når du ikke ønsker det? En normal person ville bare blitt flau og følt det ubehagelig. Han her er ute etter å demonstrere at han kan dominere deg, og at han kan få det som han vil, selv når du ikke ønsker det. At du venter med overnattinger mv. av hensyn til barna er bare fornuftig. Alle oppegående foreldre ville gjort det samme som deg på den fronten, og det burde han virkelig skjønne. Noen av oss har lett for å gå inn i destruktive mønstre, og da bør vi ta det på alvor når varsellampene begynner å blinke. Alt du har gjort her er helt normal og forventet oppførsel, som du virkelig ikke skal trenge å forsvare. Likevel trenger han seg over dine grenser. Han snakker til deg på en slik måte at du (muligens pga din sårbarhet i denne typen relasjoner?) begynner å stille spørsmål ved om det er din feil. Det er ikke deg, det er ham. Det er fint, og normalt, å være tydelig på grensene sine. Adekvate menn kan forholde seg til det. Det høres ut som dette er noe du kanskje kan prate med psykologen din om? Anonymkode: 31130...920 Ja jeg ville blitt flau selv over den situasjonen. Han skulle nemlig bare stå parkert utenfor. Selv om mine barn og mor var på vei. Da sa han at han skulle fortelle de at jeg nektet han å komme inn på besøk osv. han kom han. Og sier « du får heller gjøre det slutt med meg da, for jeg rikker meg ikke. Man skal kunne komme og gi kjæresten sin en klem når det passer» Anonymkode: f139a...22c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #16 Skrevet 4. november 2021 Denne mannen bør du bryte med umiddelbart, og blokkere ham, kutte ham helt ut av livet ditt. I beste fall er han altfor umoden til å være i et forhold, spesielt med noen som har barn fra før. I verste fall (som jeg dessverre får inntrykk av er langt mer sannsynlig) er han en mann som kan bli farlig. En moden og oppegående mann ville forstått at når det bare er 1,5 år siden du og din eks skilte lag, så kan det være nødvendig å ta ting rolig mtp. barna dine. En moden og oppegående mann som også hadde omsorg for barna dine, han ville også forstått at det å overnatte hos deg når du har barna - bare få måneder etter han og du ble sammen - det er for tidlig. Og han hadde respektert det og din grense på dette. En moden og oppegående mann ville også ha akseptert at akkurat den dagen så passet det ikke at han kom innom, fordi du hadde så mye å gjøre, og så hadde han heller kommet med en positiv kommentar til deg. En moden og oppegående mann ville dessuten hatt forståelse for at du, som sliter en del og som gjør ditt med behandling for å få det bedre i livet, at du kan trenge å ta ting litt med ro. Denne mannen, derimot, han reagerer helt motsatt på alt dette. Selv etter få måneder sliter han med at han ikke har fri tilgang til ditt hjem på natten når ungene dine er der og han har null forståelse for at barn kan trenge tid. Han har null forståelse for at du kan trenge tid. Etter få måneder sammen med deg mener han altså at HAN har rett til å gjøre som han vil, at dine ønsker og behov er mindre verdt enn hans. Han sier til og med rett ut at HAN IKKE respekterer at du sier nei til ham noensinne, og at han ALDRI kommer til å respektere det. Dette er klassisk for en mann som er manipulerende og kontrollerende. Og dessverre også klassisk for en mann som gjerne "love bomber" personer han tror er lett for ham å få kontroll på. Og det er dessverre også klassisk for en mann som kan vise seg å være farlig for deg, HI! Jeg synes du skal diskutere dette med din psykolog neste gang (håper det ikke er for lenge til), og også med noen av dine nærmeste. Det du trenger nå er at noen VET hvordan denne mannen holder på. For han kan bli farlig ved en bruddsituasjon, og du trenger å ha tenkt gjennom hva du gjør og hvordan du skal reagere i en slik situasjon. Når du slår opp ville jeg gjort det over telefon, om jeg var deg, ikke ansikt til ansikt! Og etter telefonsamtalen ville jeg sendt en sms hvor du gjentar at det nå er slutt mellom dere, at du ikke ønsker kontakt med ham fremover og at du regner med at han respekterer dette. Da har du bevis på at du har vært tydelig med ham. Og så må du slette og blokkere ham på alle sosiale medier! Har han nøkkel til der du bor - bytt låser rett før du slår opp, slik at han ikke har nøkler til å komme seg inn hos deg. Og viktig - hvis han forsøker å kontakte deg på noen som helst måte, da sender du kun én melding til ham, hvor du viser til at du har gjort det tydelig at du ikke ønsker å ha noe som helst mer med ham å gjøre, og hvis han ikke respekterer dette så vil du gå videre med saken. Og så må du faktisk gjøre det - nemlig kontakte politiet og be om hjelp til beskyttelse! Vet det jeg skriver virker voldsomt, Hi, men du MÅ ta dette på alvor. Denne mannen viser alle tegn til å kunne være en som kan bli farlig for deg. Slike menn vil typisk nok jobbe for å komme raskt inn i livet ditt, overøse deg med "kjærlighet" for å få kontroll over deg, og så - når de tror de har fått kontroll på deg - da begynner de å vise deg hvem de faktisk er, begynner å manipulere og kontrollere deg. Og akkurat som denne så veksler slike menn ofte mellom å være stygge og veldig hyggelige - og de gjør det bevisst for å få deg til å tvile på deg selv. Dessverre er det også slik at slike menn ofte går etter damer som er i en sårbar situasjon, slik du er mtp. det du trenger å jobbe deg gjennom med psykologen. Men han har misforstått én viktig ting her - at du har gjennomskuet ham, at du allerede har så mye styrke i deg selv at du reagerer sterkt på hans forsøk på å kontrollere deg. Det gir deg en fordel, om du nå slår opp med ham og ikke gir ham noe som helst rom til å komme inn i ditt liv igjen på noen som helst måte, og du kontakter politiet ved minste tegn på trakassering, truing eller vold eller annet ulovlig han måtte finne på. Dette er din måte å beskytte deg selv og dine barn. Fortsetter du dette forholdet, eller selv bare kontakt med ham, så utsetter du deg selv og barna dine for risiko og fare. Du skal IKKE gå inn i noen diskusjoner med denne mannen, bare informere ham om at forholdet er slutt, at du mener det og at det ikke er noe mer å diskutere. Og så holde fast ved det, og gå til politiet for hjelp om han begynner å trakassere deg. Anonymkode: bdf85...269
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #17 Skrevet 4. november 2021 jooooooda skrev (2 minutter siden): Jeg hadde ikke funnet meg i slik oppførsel fra en mann. Når du er usikker på om det er du eller ham som er vanskelig, så får det meg til å tro at han allerede har alt for stor makt over deg. Veien inn i et dårlig forhold er ofte så gradvis at man kan ha problemer med å se det selv. Grensene strekkes litt og litt. Hver enkelt strekk av grensen er egentlig ganske liten, men fordi grensen fortsetter å strekkes kan den likevel strekkes veldig langt over tid. Da kan det være vanskelig å se hvor galt noe egentlig er. Slik jeg leser historien din behandler denne mannen deg som en eiendel. "Du vil ikke møte meg, men det bryr jeg ikke meg noe om, for det er min rett å møte min kjæreste", en sånn holdning hører hjemme i middelalderen. I våre dager eier ikke mannen kjæresten sin. Du skal ikke være hans eiendel, du skal være en likeverdig partner. Når han allerede nå tråkker så langt over grensene dine, tviler jeg sterkt på at han noen gang vil komme til å behandle deg med respekt. Jeg hadde ikke turt å satse på en mann som oppførte seg sånn. Takk for svar. Ja han er dominerende av natur. Men det har isåfall skjedd ting med så små skritt at jeg ikke har enset det før nå. vi har hatt en del diskusjoner og fights allerede, men har tenkt det er normalt å trasse litt fra begge sider i starten. Denne opplevelsen var særdeles ekkel. Og kanskje enda verre at sms fremstår han bare kjærlig og at jeg må forstå det er normalt. Men på tlf er tonen heeelt annerledes. Anonymkode: f139a...22c
*Miss Marple* Skrevet 4. november 2021 #18 Skrevet 4. november 2021 Du trenger ikke noen annen grunn til å vente med overnatting enn at du ikke er klar (Jeg syns du har vært kjempetøff som holder på det selv om han presser deg! Det skal du være stolt over). Det er heller ingen menneskerett å komme til noen når det måtte passe, og i hvert fall ikke når han har fått klar beskjed om å ikke komme. At han parkerer utenfor og truer med å sladre på deg er helt horribel oppførsel. Jeg kan skjønne at det er trist å miste han, han har helt sikkert flere gode kvaliteter, men dette som du beskriver er ikke normal eller god oppførsel. Du vil ikke ha det slik som dette fremover?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #19 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Denne mannen bør du bryte med umiddelbart, og blokkere ham, kutte ham helt ut av livet ditt. I beste fall er han altfor umoden til å være i et forhold, spesielt med noen som har barn fra før. I verste fall (som jeg dessverre får inntrykk av er langt mer sannsynlig) er han en mann som kan bli farlig. En moden og oppegående mann ville forstått at når det bare er 1,5 år siden du og din eks skilte lag, så kan det være nødvendig å ta ting rolig mtp. barna dine. En moden og oppegående mann som også hadde omsorg for barna dine, han ville også forstått at det å overnatte hos deg når du har barna - bare få måneder etter han og du ble sammen - det er for tidlig. Og han hadde respektert det og din grense på dette. En moden og oppegående mann ville også ha akseptert at akkurat den dagen så passet det ikke at han kom innom, fordi du hadde så mye å gjøre, og så hadde han heller kommet med en positiv kommentar til deg. En moden og oppegående mann ville dessuten hatt forståelse for at du, som sliter en del og som gjør ditt med behandling for å få det bedre i livet, at du kan trenge å ta ting litt med ro. Denne mannen, derimot, han reagerer helt motsatt på alt dette. Selv etter få måneder sliter han med at han ikke har fri tilgang til ditt hjem på natten når ungene dine er der og han har null forståelse for at barn kan trenge tid. Han har null forståelse for at du kan trenge tid. Etter få måneder sammen med deg mener han altså at HAN har rett til å gjøre som han vil, at dine ønsker og behov er mindre verdt enn hans. Han sier til og med rett ut at HAN IKKE respekterer at du sier nei til ham noensinne, og at han ALDRI kommer til å respektere det. Dette er klassisk for en mann som er manipulerende og kontrollerende. Og dessverre også klassisk for en mann som gjerne "love bomber" personer han tror er lett for ham å få kontroll på. Og det er dessverre også klassisk for en mann som kan vise seg å være farlig for deg, HI! Jeg synes du skal diskutere dette med din psykolog neste gang (håper det ikke er for lenge til), og også med noen av dine nærmeste. Det du trenger nå er at noen VET hvordan denne mannen holder på. For han kan bli farlig ved en bruddsituasjon, og du trenger å ha tenkt gjennom hva du gjør og hvordan du skal reagere i en slik situasjon. Når du slår opp ville jeg gjort det over telefon, om jeg var deg, ikke ansikt til ansikt! Og etter telefonsamtalen ville jeg sendt en sms hvor du gjentar at det nå er slutt mellom dere, at du ikke ønsker kontakt med ham fremover og at du regner med at han respekterer dette. Da har du bevis på at du har vært tydelig med ham. Og så må du slette og blokkere ham på alle sosiale medier! Har han nøkkel til der du bor - bytt låser rett før du slår opp, slik at han ikke har nøkler til å komme seg inn hos deg. Og viktig - hvis han forsøker å kontakte deg på noen som helst måte, da sender du kun én melding til ham, hvor du viser til at du har gjort det tydelig at du ikke ønsker å ha noe som helst mer med ham å gjøre, og hvis han ikke respekterer dette så vil du gå videre med saken. Og så må du faktisk gjøre det - nemlig kontakte politiet og be om hjelp til beskyttelse! Vet det jeg skriver virker voldsomt, Hi, men du MÅ ta dette på alvor. Denne mannen viser alle tegn til å kunne være en som kan bli farlig for deg. Slike menn vil typisk nok jobbe for å komme raskt inn i livet ditt, overøse deg med "kjærlighet" for å få kontroll over deg, og så - når de tror de har fått kontroll på deg - da begynner de å vise deg hvem de faktisk er, begynner å manipulere og kontrollere deg. Og akkurat som denne så veksler slike menn ofte mellom å være stygge og veldig hyggelige - og de gjør det bevisst for å få deg til å tvile på deg selv. Dessverre er det også slik at slike menn ofte går etter damer som er i en sårbar situasjon, slik du er mtp. det du trenger å jobbe deg gjennom med psykologen. Men han har misforstått én viktig ting her - at du har gjennomskuet ham, at du allerede har så mye styrke i deg selv at du reagerer sterkt på hans forsøk på å kontrollere deg. Det gir deg en fordel, om du nå slår opp med ham og ikke gir ham noe som helst rom til å komme inn i ditt liv igjen på noen som helst måte, og du kontakter politiet ved minste tegn på trakassering, truing eller vold eller annet ulovlig han måtte finne på. Dette er din måte å beskytte deg selv og dine barn. Fortsetter du dette forholdet, eller selv bare kontakt med ham, så utsetter du deg selv og barna dine for risiko og fare. Du skal IKKE gå inn i noen diskusjoner med denne mannen, bare informere ham om at forholdet er slutt, at du mener det og at det ikke er noe mer å diskutere. Og så holde fast ved det, og gå til politiet for hjelp om han begynner å trakassere deg. Anonymkode: bdf85...269 Takk for svar! dette med love bombing kjenner jeg ikke mye til, men han er veldig generøs og fått masse gaver og oppmerksomhet i form av slik. Han vet jeg ikke er vant til slikt og har gitt en hel del. Så vet ikke om det kan ha en sammenheng. han selv har barn, men godt samarbeid med sin x, som gikk videre veldig raskt og fikk samboer veldig fort. Så han sammenligner kanskje litt. Usikker. X hadde selv sagt til han at han var manipulerende, men det mente han at ikke stemte. Problemet lå jo hos hun. jeg har sterke følelser for han, og sliter med tanken på å ikke være med han. Vi har det veldig dårlig nå, etter den hendelsen som satt en såpass stor støkk i meg. Han forventer jeg går fra han, siden jeg ikke kan takle dette så godt. Han forteller at han skal holde seg langt unna om det blir slutt. jeg er så glad for at dere er flere som sier at det ikke er unormalt at jeg vil vente med overnatting rundt ungene. Veldig!!! For den har jeg fått høre lenge allerede. Anonymkode: f139a...22c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #20 Skrevet 4. november 2021 *Miss Marple* skrev (2 minutter siden): Du trenger ikke noen annen grunn til å vente med overnatting enn at du ikke er klar (Jeg syns du har vært kjempetøff som holder på det selv om han presser deg! Det skal du være stolt over). Det er heller ingen menneskerett å komme til noen når det måtte passe, og i hvert fall ikke når han har fått klar beskjed om å ikke komme. At han parkerer utenfor og truer med å sladre på deg er helt horribel oppførsel. Jeg kan skjønne at det er trist å miste han, han har helt sikkert flere gode kvaliteter, men dette som du beskriver er ikke normal eller god oppførsel. Du vil ikke ha det slik som dette fremover? Han har helt klart gode kvaliteter, men nei. Slik vil jeg absolutt ikke ha det. takk for gode ord. Jeg selv føler jo at dette med overnatting er jeg som feiler med. At jeg burde føle at det ee kjempe normalt å bare hive seg i det. Særlig når jeg ikke klarer å sette ord på det. Annet enn at jeg ikke er klar! Så enkelt, men så vanskelig på samme tid. Anonymkode: f139a...22c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #21 Skrevet 4. november 2021 Du skal være stolt for at du ikke har gått med på overnatting. Grunnen til at man tar det rolig er jo nettopp for å være sikker på at ny kjæreste er tvers igjennom god og til å stole på. Han her høres ikke helt god ut faktisk. Hold han vekke fra barna Anonymkode: 11e0f...1f1
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #22 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ja jeg ville blitt flau selv over den situasjonen. Han skulle nemlig bare stå parkert utenfor. Selv om mine barn og mor var på vei. Da sa han at han skulle fortelle de at jeg nektet han å komme inn på besøk osv. han kom han. Og sier « du får heller gjøre det slutt med meg da, for jeg rikker meg ikke. Man skal kunne komme og gi kjæresten sin en klem når det passer» Anonymkode: f139a...22c Vet du, dette er så unormal oppførsel som det går an å få til altså. Jeg hadde blitt sjokkert om en sjalu tenåringsgutt hadde snakket sånn, hadde en voksen person gjort det hadde jeg blitt redd. Du sier du har sterke følelser for han, men det tror jeg ærlig talt er hans intensitet som har bygd opp, og ditt ønske og håp om å finne den rette. Ikke at du egentlig føler så mye for akkurat denne mannen. Du må lære deg å kjenne forskjell, du er verdt bedre enn dette forholde her! Anonymkode: 43d4f...98e
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #23 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du skal være stolt for at du ikke har gått med på overnatting. Grunnen til at man tar det rolig er jo nettopp for å være sikker på at ny kjæreste er tvers igjennom god og til å stole på. Han her høres ikke helt god ut faktisk. Hold han vekke fra barna Anonymkode: 11e0f...1f1 Og det er det vettu.. han er flink med barna forsåvidt. De syns han er ålreit. Ikke eldste, men.. og vi hae vært på turer og han gjør de bortskjemt osv.. klart de liker han da 🙄 Anonymkode: f139a...22c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #24 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vet du, dette er så unormal oppførsel som det går an å få til altså. Jeg hadde blitt sjokkert om en sjalu tenåringsgutt hadde snakket sånn, hadde en voksen person gjort det hadde jeg blitt redd. Du sier du har sterke følelser for han, men det tror jeg ærlig talt er hans intensitet som har bygd opp, og ditt ønske og håp om å finne den rette. Ikke at du egentlig føler så mye for akkurat denne mannen. Du må lære deg å kjenne forskjell, du er verdt bedre enn dette forholde her! Anonymkode: 43d4f...98e Kan ha rett i det. Å kjenne forskjell. For jeg har aldri vært alene i livet. Alltid vært i forhold. Og nå kommer dette tullet oppi alt. han har faktisk vært fysisk 1 gang. Overnatting i skogen, så ble han så sur over noe han egentlig misforsto. Hvor han dyttet meg bakover og hodet traff bakken med et smell… og jeg tilga for jeg forsto jo han var frustrert.. og det er kanskje først i dette sekundet jeg ser problemet 🥺😔 jeg lot jo den gå.. som ingenting… Anonymkode: f139a...22c
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #25 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Kan ha rett i det. Å kjenne forskjell. For jeg har aldri vært alene i livet. Alltid vært i forhold. Og nå kommer dette tullet oppi alt. han har faktisk vært fysisk 1 gang. Overnatting i skogen, så ble han så sur over noe han egentlig misforsto. Hvor han dyttet meg bakover og hodet traff bakken med et smell… og jeg tilga for jeg forsto jo han var frustrert.. og det er kanskje først i dette sekundet jeg ser problemet 🥺😔 jeg lot jo den gå.. som ingenting… Anonymkode: f139a...22c Kjære deg! Du skal bort nå. I dag. Kom igjen, dette skal du ikke utsette deg for, det kan gå svært galt. Anonymkode: 88873...3ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå