Gå til innhold

Merarbeid fordi kollegaen min har sine utfordringer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber sammen med ei som har angst. Ei veldig trivelig og hyggelig dame, men hun har så mange fobier. Noe som resulterer i at jeg som en vanlig kollega må følge henne opp. Vår felles sjef er for tiden sykemeldt, og jeg blir nesten sjokkert når jeg ser hvor mye han har tatt på seg av hennes arbeidsfelt. Hun er kona til en kamerat av sjefen, så det er nok derfor hun er blitt ansatt her. 

Hun kan bare en brøkdel av det vi andre har trodd hun har holdt på med. Det har vært skjult helt til nå. Så nå er det jeg som må sitte med mye av det hun egentlig burde kunne. Hun har telefonfobi, og kan ikke ringe noen dersom det er noe hun lurer på. Så hun kommer inn til meg for å spørre om ting hun burde fikse selv. Jeg må altså ringe for å sjekke ting for henne, siden hun ikke tør selv. Hun spør alltid meg først, og når jeg sier hun må ta det videre med **** eller **** så ser jeg hun kvier seg veldig. Hun vil gjerne at jeg bare gjør det. 

Jeg får litt vondt av henne, samtidig som jeg blir veldig lei av dette. Jeg har mer enn nok, og har en ny trainee på opplæring. Så mine dager er veldig hektiske og masete ifra før. 

Hva hadde dere gjort? Jeg prøver så godt jeg kan å få henne til å bli mer selvstendig, men det er ikke så lett. 

Anonymkode: 05e87...b52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok en avtale mellom henne og sjefen. Da må den som trer inn i sjefens rolle når han/hun er sykmeldt få de oppgavene og betalt deretter så klart

Anonymkode: e2d2b...0d9

Skrevet

Sikreste måten på å få mer angst er hvis alle rydder vekk alt man er redd for. 

Du får lage et mantra for deg og henne: dette må du finne ut av selv. 

Jeg hadde aldri tatt telefoner for en kollega! 

Anonymkode: 3b8c4...16e

Skrevet

Jeg hadde sagt at hun må ordne sine egne arbeidsoppgaver selv.

Har sjefen din sagt at du må gjøre hennes oppgaver? 

Anonymkode: a2e33...626

Skrevet

Om ikke du er stedfortreder for sjefen så får hun finne ut av dette selv. Jeg er på jobb for å jobbe med faget mitt, ikke for å være sosialarbeider. Jeg er tilstede emosjonelt for mine kollegaer, samtaler og støtte. Utover det må de jo bruke lederen sin når det gjelder arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: d3bdb...74f

Skrevet

Ville tatt kontakt med sjefen og høre om det vanlig at han gjør så mye av hennes oppgaver. 

Anonymkode: 0faf4...5fd

Skrevet

Ville svart at beklager, det har jeg ikke tid til, du er nødt til å løse dette selv.

Om sjefen pleier å gjøre alle disse tingene for henne, og nå er sykemeldt, så ender det vel med at hun også blir sykemeldt, men sånn får det nesten bare være altså.

Greit at man skal tilrettelegge og gjøre sitt beste for å holde alle, også de med noen utfordringer, i jobb, men det er ikke din oppgave å gjøre hennes jobb. Om sjefen tilrettelegger så mye må ha en stedfortreder som kan gjøre det samme når han er vekk.

Anonymkode: 8581d...571

Skrevet

Takk for svar dere. Jeg skjønner ikke at hun ikke blir flau egentlig, for det er jo veldig gjennomskuelig at hun ikke kan så mye. Og hun ser at jeg har masse å styre med, noe jeg også sier. Likevel kommer hun og spør istedetfor å prøve seg selv. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar dere. Jeg skjønner ikke at hun ikke blir flau egentlig, for det er jo veldig gjennomskuelig at hun ikke kan så mye. Og hun ser at jeg har masse å styre med, noe jeg også sier. Likevel kommer hun og spør istedetfor å prøve seg selv. 

HI

Er vel lettere å bare få deg til å gjøre jobben .

Skrevet

Din jobb er ikke å dekke for henne. Er hun for syk til å jobbe så kan hun ikke jobbe.

Når hun spør om hjelp får du si «beklager, jeg har ikke tid til å hjelpe deg. Du må spørre xxxx og xxxx». Så er det hennes problem. 

Anonymkode: 07c09...aca

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Er vel lettere å bare få deg til å gjøre jobben .

Ja det er nok det. Ser at andre også reagerer på det. Og jeg sier at hun må høre med andre som egentlig skal kontaktes, men hun skjønner det ikke tror jeg.....

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Din jobb er ikke å dekke for henne. Er hun for syk til å jobbe så kan hun ikke jobbe.

Når hun spør om hjelp får du si «beklager, jeg har ikke tid til å hjelpe deg. Du må spørre xxxx og xxxx». Så er det hennes problem. 

Anonymkode: 07c09...aca

Ja jeg gjør egentlig det, men hun fortsetter å legge fram det hun lurer på. Så hun vil jo ikke ta det videre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Hun er jo syk. Så det trenger du ikke rakke ned på. 

Du må gå til sjefen, eller den som har tatt over for han, og fortelle at dette blir for mye for deg. Du har din jobb du må skjøtte.

Anonymkode: 489ef...b5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hun er jo syk. Så det trenger du ikke rakke ned på. 

Du må gå til sjefen, eller den som har tatt over for han, og fortelle at dette blir for mye for deg. Du har din jobb du må skjøtte.

Anonymkode: 489ef...b5a

Det er ingen som er satt inn som vikar i hans stilling, så det er ingen å ta av. 

Jeg rakker for øvrig ikke ned på  noen. Jeg er bare fortvilet over at andres arbeidsoppgaver skal døttes over på meg. Og at hun tydeligvis ikke skjønner at det er en uting selv. Jeg sier tydelig at jeg har mye å gjøre, likevel kommer hun med mye hun lurer på som ikke er mitt felt og som hun enkelt kan ordne opp i selv. 

Skrevet

Kan du hjelpe henne litt på vei? Si f. eks. vi kan ringe dit sammen nå, du snakker og jeg fyller på ved behov, men neste gang må du gjøre det selv. Da er du litt hjelpsom, men prøver å få henne videre. 

Anonymkode: d272d...b9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...