Gå til innhold

Finansieringsbevis, vanskelig bank :/

Anbefalte innlegg

Hvis noen vet om en rådgiver eller bank som yter sitt beste for kunden og ser hver situasjon for seg selv før og ikke bare vurderer inntekt alene, så kom med tips. Oslo, Viken og omegn.

Jeg har egenkapital som tilsvarer halvparten av lånet jeg vil ha ved kjøp av aktuell bolig. Dvs banken har en høy sikkerhet. 

Har prøvd alt, men det nytter ikke, så nå må jeg heller høre med andre banker og bytte. 

Jeg ønsker å kjøpe en leilighet til 2.8. Den har ligget ute en stund, så er ikke snakk om å gå over takst. Jeg har 1.4 i ek. Banken sier nei, enda jeg viser til et fast budsjett og de ser at jeg sparer ca 4000 hver mnd (nedbetalt tilsvarende på boliglån tidligere, og dette kan de se da det er samme bank).

De ser kun på inntekt fordi jeg er alene. Ikke på hva faktisk forbruk har vært de siste 8 årene jeg har vært kunde.

Anonymkode: 2c91d...4da

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144422934-finansieringsbevis-vanskelig-bank/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har nettopp vært i en runde med bank og finansieringsbevis. Opplevde dnb som raske og imøtekommende. Nordea har vi fra før, fikk finansieringsbevis der også, men det tok mye lengre tid og tidligere har de klusset med mellomfinansieringen, den hang igjen selv etter første bolig ble solgt. 

Ta en ringerunde og sjekke med flere, både pga rente og for å finne en god rådgiver. Sistnevnte er jo veldig personavhengig. Som hun over skriver, er du organisert, sjekk med fagforeningen (Sparebank1 ved Fellesforbundet tror jeg). 

Anonymkode: 8d9c5...b65

Bytt bank, som flere her sier. Jeg har opplevd at krav til egenkapital på en og samme bolig varierte mellom 600 000 og 1,5 millioner i forskjellige banker. De beregner også inntekt på forskjellige måter - noen tar med barnetrygd, barnepensjon og lignende som inntekt, andre gjør det ikke. I tillegg er det stor forskjell på kundeservice. Jeg skjønner egentlig ikke at bankene tør å yte dårlig kundeservice og være vrange - i vår tid er kundeopplevelsen viktigere enn tjenesten som tilbys, i hvert fall slike "kjedelige" tjenester som banktjenester. Vi endte opp med å bytte bank og legge alle tjenester, inkludert forsikring, til den nye banken. Lykke til!

Jeg har nettopp søkt om refinansiering og fikk avslag. Egenkapital alene er ikke nok. Jeg har en bolig med verdi 3,9 mill og ba om lån på 2 mill. Jeg har betalt lånet jeg har i over 10 år uten å misse betaling en eneste gang. Beløpet med dagens rente per måned ville blitt lavere etter refinansiering. Banken forklarte at nå, etter pandemien, har de bestemt at de skal ta høyde for at en lånetaker skal kunne betale med 7% rente i stedet for den renten som er per d.d. Derfor fikk ikke jeg låne 500 000 ekstra før jeg får 10 000 mer i inntekt hver mnd

Anonymkode: badab...2dc

Annonse

Tok opp lån og kjøpte bolig alene for to år siden. Sjekka da mange banker, og dnb, Sbanken og Sparebank1 kunne bare låne meg en liten slant. Ikke noe jeg kunne få kjøpt noe for selv om jeg hadde egenkapital. Sparebanken øst var de som kunne låne meg det jeg trengte. Takk og lov!

Anonymkode: d5999...98a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...