Gå til innhold

Gaveblemme og negative foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en litt spesiell nevø på fire som aldri er fornøyd med noe han får. Det er kjempevanskelig å finne gaver til han. Sist jeg kjøpte gaver fant jeg noe jeg var sikker på han ville like da det var figurer fra et tv-program som han elsker.

Til søsteren som er eldre kjøpte jeg også en figur, den var større men det var bare én. 
Han åpnet og var fornøyd, jeg puster lettet ut. Så åpner søsteren og gutten blir lei seg fordi hennes figur var større. Greit nok, han er fire. Om mine har en slik reaksjon vil jeg gjøre det jeg kan for å snu dem ved å fokusere på det de liker med gaven. Det virker.

Men så ser jeg farens reaksjon. Han klarer nesten ikke svare gutten fordi han er rasende (vanligvis jovial) på meg for å ha gitt sønnen en mindre gave som både koster mer og krevde ekstremt mye mer av meg å finne. Det han sier bekrefter sønnens negative reaksjon. Det slår meg at foreldrene ofte er negative til gaver de får selv (men vi liker jo fransk vin, denne er italiensk) og de barna får. En gang brukte mora hele romjula på å overtale datteren om at hun burde bytte gaven fra oss. Det var en genser hun likte veldig godt.

De «deler» ofte f.eks godteri mellom barna slik at deres barn får en litt bedre deal og passer på at de vet det. Våre er ikke så fokusert på slikt så derfor er det foreløpig mulig.

Jeg ser vanviddet… men hvorfor føler jeg meg likevel som en mislykket tante, underlegen mor og generell kjiping?

Anonymkode: 51b48...b02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da blir det geit på hele gjengen. På deling. Med klar forklaring om at det ellers tydeligvis er umulig å treffe men at de sikkert ser gleden i geit.

Anonymkode: 8e22a...e9d

Skrevet

For tantebarna dine sine skyld bør du jo egentlig si ifra om den horrible oppførselen til foreldrene. Men skjønner det er vanskelig. Du skal ikke føle deg underlegen. Det er jo de som er idioter. 

Anonymkode: 702c3...81b

Skrevet

Jeg hadde blitt rasende på faren og skjelt han ut. Hvem faen tror han at han er?

Anonymkode: 1e841...32a

Skrevet

Kjøp gavekort! Og si at det nærmest er umulig å treffe blink på deres ønsker, derfor synes du gavekort er genialt så kan de kjøpe noe selv. 

Makan altså!

Skrevet

Noen mangler virkelig sosiale antenner og det er ikke deg jeg snakker om da HI🙄

Skrevet

Jeg er tante til en sånn familie også. De viser aldri glede over gavene, kan bli sure om det er «feil», men de nekter også å gi ønsker og blir sur om jeg spør for da «gnåler og maser» jeg vist. Vi får ALDRI takk.

Hele familien har derfor de siste to årene fått geit! Slapp å høre noe negativt om gaven, men fikk ikke takk heller😅. Aner ikke om de har tatt hintet, men når jeg spurte om ønskelistene i går så fikk jeg svar om at det skulle jeg få (første gang jeg har fått det svaret og ikke «herregud, slutt å mas!», selv om jeg spurte for første gang).

Anonymkode: 92ebf...e11

Skrevet

Er du søster til en av foreldrene? Dette er jo helt sinnsykt! Du bør iallefall ikke føle deg underlegen. Hvis du tør bør du gi de klar beskjed. 

Anonymkode: f2ade...6f6

Skrevet

Snakk om å ødelegge for ungene sine. Jeg støtter forslaget om geit, men ville slengt på to helt like pakker med ullsokker eller sjokolade til ungene til jul. Foreldre som driver millimeterrettferdighet driver meg til vanvidd. Har en sånn familie i slekta selv. Der hadde i tillegg mor veldig sterke tanker om hvordan barna skulle gå kledd. De skulle bl.a. ikke ha noe med motiv på magen som barn. Vi dreit i det og ga bort en genser med gravemaskin på til minsten en julaften. Han åpnet den og ble kjempeglad og tok den på seg. Da gikk søstra bort, reiv av lappen og skvalpa litt brus på den. "Sånn, nå kan du ikke bytte den, mamma." Etter det ble det mye lettere å kjøpe gave til ungene. 

Anonymkode: f6667...d8f

Skrevet

Herlighet for en oppførsel. Kjøp likesummet gavekort og en liten sjokolade. 

Anonymkode: 6a1d2...852

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Da blir det geit på hele gjengen. På deling. Med klar forklaring om at det ellers tydeligvis er umulig å treffe men at de sikkert ser gleden i geit.

Anonymkode: 8e22a...e9d

Enig. Geit eller minehund. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg ser vanviddet… men hvorfor føler jeg meg likevel som en mislykket tante, underlegen mor og generell kjiping?

Du tenker med deg selv: disse menneskene er veldig, veldig sjuke i huet, og de kommer til å ØDELEGGE ungene totalt, men det er ikke noe du kan gjøre med det. 

Annet enn å begynne å gi dem «geit i et u-land» som julegave, med et kort ved siden av der det står «Dere liker uansett aldri det dere får av meg. Så i år gikk gaven deres til noen som garantert blir glad for den. God jul.» 

Anonymkode: 61632...721

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 4.11.2021 den 9.54):

Snakk om å ødelegge for ungene sine. Jeg støtter forslaget om geit, men ville slengt på to helt like pakker med ullsokker eller sjokolade til ungene til jul. Foreldre som driver millimeterrettferdighet driver meg til vanvidd. Har en sånn familie i slekta selv. Der hadde i tillegg mor veldig sterke tanker om hvordan barna skulle gå kledd. De skulle bl.a. ikke ha noe med motiv på magen som barn. Vi dreit i det og ga bort en genser med gravemaskin på til minsten en julaften. Han åpnet den og ble kjempeglad og tok den på seg. Da gikk søstra bort, reiv av lappen og skvalpa litt brus på den. "Sånn, nå kan du ikke bytte den, mamma." Etter det ble det mye lettere å kjøpe gave til ungene. 

Anonymkode: f6667...d8f

For ei fantastisk snarrådig, omtenksom og smart søster👏👏

Skrevet

Da gir du beng i de ufine folka, og finner på en unnskyldning for å ikke treffes.

Anonymkode: bbb1d...939

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...