Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #51 Skrevet 5. november 2021 Anonym bruker skrev (På 3.11.2021 den 18.40): De har klar instruks at de ikke får lov å gjøre noe annet før leksene er gjort. En sutrer aldri, en klager seg gjennom det hele og en har vært et helvete og brukte 5 timer hver dag (kraftig adhd). De vet veldig godt at jeg ikke gidder å dille eller lokke de med noe som helst, så de gjør det jo Anonymkode: a95c3...14e Dere skal ikke bruke så lang tid på lekser da. Maks 1-2 timer. Barn med diagnose får vel tilpasset lekser? Anonymkode: 3cc23...bc6
Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #52 Skrevet 5. november 2021 Men forklar noe for meg, er barna deres nå annerledes biologisk bygget opp? Hvorfor var det helt ok med lekser en og to generasjoner over? Eneste forskjellen er vel at enkelte foreldre støtter barna sine i at lekser er unødvendig ,tøys og slitsomt. Jobber med barn med spes.ped behov på skole , er også med i vanlige undervisningstimer, og jo barna deres trenger lekser. De trenger den repetisjonen de får av å gjøre det i ro og fred hjemme. Grunnen til at enkelte sliter år etter år med lekser og det ikke er diagnosegrunner i bunn , må jo være at de ikke følger med på skolen og lærer det i timen? For en hjemmelekse i brøk er f eks ikke vanskelig om man kam det. Ei heller å bøye verb. Blir en flott generasjon for fremtiden med unger med enorme puter under armene…. Anonymkode: 19292...13c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2021 #53 Skrevet 5. november 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Men forklar noe for meg, er barna deres nå annerledes biologisk bygget opp? Hvorfor var det helt ok med lekser en og to generasjoner over? Eneste forskjellen er vel at enkelte foreldre støtter barna sine i at lekser er unødvendig ,tøys og slitsomt. Jobber med barn med spes.ped behov på skole , er også med i vanlige undervisningstimer, og jo barna deres trenger lekser. De trenger den repetisjonen de får av å gjøre det i ro og fred hjemme. Grunnen til at enkelte sliter år etter år med lekser og det ikke er diagnosegrunner i bunn , må jo være at de ikke følger med på skolen og lærer det i timen? For en hjemmelekse i brøk er f eks ikke vanskelig om man kam det. Ei heller å bøye verb. Blir en flott generasjon for fremtiden med unger med enorme puter under armene…. Anonymkode: 19292...13c Det kan være mange grunner til at barna ikke har lært det de "skal" på skolen. Min datter har nå endelig fått dysleksidiagnose, etter 5 års trenering fra skolen. (skiftet skole) Særlig på barneskolen var leksene en kamp. Den barneskolen hadde et opplegg der læreren jevnlig lagde en oversikt over hva barna ikke kunne godt nok og en tidsfrist får når foreldrene måtte ha lært dem det. Hvordan vi skulle lære det bort var vårt problem. Det var oppgaver som kom i tillegg til vanlige lekser. I tillegg fortalte læreren datteren min at hun var dum og lat, men når vi ba om dysleksitesting sa de nei. Det var hunvfor smart til... Anonymkode: bbb53...79d
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #54 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Men forklar noe for meg, er barna deres nå annerledes biologisk bygget opp? Hvorfor var det helt ok med lekser en og to generasjoner over? Eneste forskjellen er vel at enkelte foreldre støtter barna sine i at lekser er unødvendig ,tøys og slitsomt. Jobber med barn med spes.ped behov på skole , er også med i vanlige undervisningstimer, og jo barna deres trenger lekser. De trenger den repetisjonen de får av å gjøre det i ro og fred hjemme. Grunnen til at enkelte sliter år etter år med lekser og det ikke er diagnosegrunner i bunn , må jo være at de ikke følger med på skolen og lærer det i timen? For en hjemmelekse i brøk er f eks ikke vanskelig om man kam det. Ei heller å bøye verb. Blir en flott generasjon for fremtiden med unger med enorme puter under armene…. Anonymkode: 19292...13c Skolen for én eller to generasjoner siden var HELT annerledes. Pappas generasjon gikk på skolen annenhver dag - og på bygda bare annenhver uke! Det var realiteten på 1940-50-tallet. De hadde også atskillig flere timer med praktiske fag i løpet av uka. Jeg var skolebarn på 1980-tallet, og det var annerledes også da. Seinere skolestart! Jeg var 7 1/2 da jeg begynte. Kortere skoledager generelt, og ingen SFO. Tida etter skolen var fylt med frilek ute helt fram til de voksne kom hjem og hadde middag klar. Flere praktiske fag da også, og valgfag allerede fra 4.klasse! Hele skolehverdagen var mer på barns premisser. Nå starter de som 6-åringer, har mer teori, mer testing, full dag med SFO og greier - og etter DET igjen skal de sette seg og jobbe med divisjon og dobbel konsonant … i hvilken verden ville vi voksne ha godtatt det? Anonymkode: bddff...78b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #55 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Dere skal ikke bruke så lang tid på lekser da. Maks 1-2 timer. Barn med diagnose får vel tilpasset lekser? Anonymkode: 3cc23...bc6 Alt over 30 minutter er for mye… Anonymkode: bddff...78b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #56 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (På 4.11.2021 den 15.01): Men nå er det jo faktisk absolutt ingenting som støtter påstanden om at lekser er godt for noe som helst. Anonymkode: acdaf...fd6 Dette. Anonymkode: bddff...78b
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #57 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Oi, er du mindre smart eller? "Lempe over på foreldrene"? Er du så lite interessert i utdannelsen til barna dine? Driter du så mye i skolegangen deres at du helt seriøst ikke vil se eller høre om noe de gjør på skolen, ikke hjelpe dem med å øve til prøver så de kan kjenne på mestring osv? Du vil bare at de skal slippe lekser fordi det er så ubehagelig for DEG? Jeg er nesten målløs... Det er ikke mindre smart å se sin begrensning. I Norge er det skolePLIKT fordi ungene har rett til opplæring. Den opplæringa kan man selvsagt gi dem via hjemmeskole, men siden ikke alle foreldre er utdannede allmennlærere, så er det ikke alltid en god idé. Man «driter» ikke i skolegangen deres hvis man sier som Annie her gjør: at undervisning et det lærerne som kan noe om og ikke vi foreldre. Jeg vil heller si at du driter mer i barnas opplæring, hvis du ser for deg at de har mer utbytte av din egen middelmådige innsats på kveldstid enn lærerens på dagtid… Anonymkode: bddff...78b
Luksusdyret Skrevet 6. november 2021 #58 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det er ikke mindre smart å se sin begrensning. I Norge er det skolePLIKT fordi ungene har rett til opplæring. Den opplæringa kan man selvsagt gi dem via hjemmeskole, men siden ikke alle foreldre er utdannede allmennlærere, så er det ikke alltid en god idé. Man «driter» ikke i skolegangen deres hvis man sier som Annie her gjør: at undervisning et det lærerne som kan noe om og ikke vi foreldre. Jeg vil heller si at du driter mer i barnas opplæring, hvis du ser for deg at de har mer utbytte av din egen middelmådige innsats på kveldstid enn lærerens på dagtid… Anonymkode: bddff...78b Feil. I Norge er det opplæringsplikt, ikke skoleplikt. Det er foreldrene som må sørge for at barn oppfyller denne plikten. Enten ved hjemmeskole eller ved å sende barnet på skolen og følge opp skolearbeidet. Og bare fordi du har middelmådig innsats, betyr det ikke at vi andre har det.
Anonym bruker Skrevet 6. november 2021 #59 Skrevet 6. november 2021 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Men forklar noe for meg, er barna deres nå annerledes biologisk bygget opp? Hvorfor var det helt ok med lekser en og to generasjoner over? Eneste forskjellen er vel at enkelte foreldre støtter barna sine i at lekser er unødvendig ,tøys og slitsomt. Jobber med barn med spes.ped behov på skole , er også med i vanlige undervisningstimer, og jo barna deres trenger lekser. De trenger den repetisjonen de får av å gjøre det i ro og fred hjemme. Grunnen til at enkelte sliter år etter år med lekser og det ikke er diagnosegrunner i bunn , må jo være at de ikke følger med på skolen og lærer det i timen? For en hjemmelekse i brøk er f eks ikke vanskelig om man kam det. Ei heller å bøye verb. Blir en flott generasjon for fremtiden med unger med enorme puter under armene…. Anonymkode: 19292...13c Har du noe belegg for at dette gikk så mye bedre på skolen for en og to generasjoner siden? To generasjoner siden var det ikke full skoleuke, klasser ble delt inn i nivå og veldig mange (blant annet mine foreldre) fullførte ikke mer en grunnskolen før de gikk ut i jobb. Min generasjon startet ett år senere på skolen, fremdeles egen grupper etter nivå, den første tiden på skolen var det fri hver onsdag og moren min var hjemmeværende. Det eneste jeg ble målt på i barneskolen var lesehastighet og gangetabellen. Den gang var det en vaktmester, helsesøster og sekretær på alle skoler. Ikke rent uvanlig at klassens bråkemaker, den som i dag har diagnose og IOP, daltet i beina på vaktmesteren når vedkommende laget for mye støy i klasserommet. Nå er det kontinuerlig kartlegging, både nasjonalt og på skolen. Alle skal med og alle skal være like, men fokus på teori, nasjonale prøver i matte, engelsk og norsk. Sløyd er ute, tross vi i dag har mellom 70-90 000 utenlandske ansatte til enhver tid bare i anleggsbransjen. Det startet allerede med min generasjon, yrkesfag var bare noe de skolelei valgte. Anonymkode: 7273a...011
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå