Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Tar imot ditt beste tips mtp lekser. Har to barn og begge hater lekser og det er et ork hver dag. Det ødelegger rett og slett dagen min når leksene skal gjøres. De sutrer og klager og kunne vært ferdige med leksene for lenge siden med all tiden som går bort til sutring fra de og deretter kjefting fra meg. Hva fungerer hos dere? Alder 6 og 9. Anonymkode: f6f12...7d8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 Samme driten her og, spesielt 11 åringen når det kommer til matte. 13 åringen ordner seg selv,men husker det var surmuling osv i starten av skolen. Har dessverre ikke tips da ingenting funker her. Jeg hater lekser. Vurderer nesten å søke minste inn på internasjonal skole her vi bor, der har de ikke lekser, gjør det på skolen. Anonymkode: 76b01...9b1
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 De har klar instruks at de ikke får lov å gjøre noe annet før leksene er gjort. En sutrer aldri, en klager seg gjennom det hele og en har vært et helvete og brukte 5 timer hver dag (kraftig adhd). De vet veldig godt at jeg ikke gidder å dille eller lokke de med noe som helst, så de gjør det jo Anonymkode: a95c3...14e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Tar imot ditt beste tips mtp lekser. Har to barn og begge hater lekser og det er et ork hver dag. Det ødelegger rett og slett dagen min når leksene skal gjøres. De sutrer og klager og kunne vært ferdige med leksene for lenge siden med all tiden som går bort til sutring fra de og deretter kjefting fra meg. Hva fungerer hos dere? Alder 6 og 9. Anonymkode: f6f12...7d8 Straff, ingen goder før leksene er gjort. Enkelt og greit. Her funket det utmerket. Når helgen kom fikk de ikke smågodt, brus, spille eller noenting som var gøy. Etter det har det aldri vært et problem. Anonymkode: c9550...1db
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. november 2021 #5 Skrevet 3. november 2021 Her har vi alltid hatt regelen at lekser gjøres umiddelbart etter skolen. Ikke tv, nett, telefon osv før lekser . Det har alltid fungert og ikke minst at vi gjør lekser kun mandag og tirsdag . ( alltid hatt uke lekser ). Er det prøver så leser gutta litt hver dag . Faste rutiner er essensielt .
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 Her gjøres leksee rett etter skolen, det har hun fått beskjed om, får ikke gå til venner om det ikke er gjort. Siden vi jobber 100% så er ikke vi hjemme når de slutter på skolen så får ikke sittet med de der og da,må se igjennom leksene når vi kommer hjem. Da er de rast igjennom, så de må gjøres på nytt. Hyl og skrik og grining, for skjønner ikke matte. Har blitt tatt fra goder, ikke lov å besøke venner, ikke tlf osv, men samme dritten hver mandag når matten skal gjøres. Aldeles ikke noe dilling og dalling her heller, men fortsatt ett helvete. 11 åringen har avtalt med lærer at det ikke er poeng med det styret siden leksene må gjøres uansett (snakket om dette på utvikingssamtalene opp igjennom), hun lover, det går 1 uke, back to the same. Blir gal av det her. Så jeg henger meg på tråden her om andre tips og råd. Anonymkode: 76b01...9b1
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 Hvis de er slitne og sultne rett etter skolen, la dem slappe av litt og gjør lekser etter middag når de er mette. Anonymkode: 76422...49c
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 Takk, tar imot enda mer. Alt skal prøves med mindre det fungerer på første forsøk. tenker faste rutiner med lekser rett etter skolen før venner, ipad osv høres ut som en løsning som kanskje kan fungere best hos oss. Sultne er de ikke, de spiser alltid når de kommer inn døra. Etter middag fungerer ikke her siden vi spiser middag etter 18.30. Anonymkode: f6f12...7d8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 Faste rutiner er bra, men dropp straff/trusler/kjefting. Man skaper ikke arbeidsglede ved slikt ☺️ Anonymkode: acdaf...fd6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 Eventuelt, bare dropp leksene. Det har ikke egentlig noe for seg å ha lekser. Gjør som denne familien❤️ https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/familien-har-valgt-bort-lekser_-_-fritid-er-det-viktigste-for-oss-1.15712182 Anonymkode: acdaf...fd6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 Tror lekser rett etter skolen fungerer for de som ikke har problemer ned lekser generelt sett. Hadde min skulle gjort det og så skulle jeg rettet på han etterpå eller i verste fall gjort på nytt. her fungerer det bra om at vi prater om hvordan vi skal gjøre leksene. Hvor mye hjelp osv. det må gjøres hver dag for ulike lekser. Vi har gjort leksene etter trening som regel når det ikke er lenge før han skal legge seg. Da har han incentiv for å gjøre det raskt så han kan se på noe før han legger seg. min er 10 forresten og jeg sitter sammen med hans mens leksene blir gjort Anonymkode: cc13a...92a
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 Prøver å innføre lekser etter skole, før tlf og nettbrett. Har ukeslekse så planlegger mandag hva han skal gjøre hver dag. Anonymkode: c63af...6ed
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Faste rutiner er bra, men dropp straff/trusler/kjefting. Man skaper ikke arbeidsglede ved slikt ☺️ Anonymkode: acdaf...fd6 Nei men det funker. Anonymkode: 9d2c6...5e7
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #14 Skrevet 3. november 2021 Har 2. Klassing og 5. Klassing og leksene har alltid vært et helvete. 5. Klassingen har konsentrasjonsvansker og gjør ingenting på egenhånd. Når de kommer fra skolen har de undervisning langt oppi halsen, så skjønner de ikke vil gjøre den akkurat da. Hva er vitsen med å slutte på skolen, for så å gå hjem å gjøre skolearbeid liksom? Håper på leksefri skole, hater at det ødelegger stunder som kunne vært gode i familien vår. Anonymkode: e0a21...7d4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #15 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Har 2. Klassing og 5. Klassing og leksene har alltid vært et helvete. 5. Klassingen har konsentrasjonsvansker og gjør ingenting på egenhånd. Når de kommer fra skolen har de undervisning langt oppi halsen, så skjønner de ikke vil gjøre den akkurat da. Hva er vitsen med å slutte på skolen, for så å gå hjem å gjøre skolearbeid liksom? Håper på leksefri skole, hater at det ødelegger stunder som kunne vært gode i familien vår. Anonymkode: e0a21...7d4 Her fikk vi mindre lekser nettopp for å ikke få skolearbeid langt opp i halsen. Vi kunne før sitte 1,5 time med bare EN lekse å det var mye skriking,frustrasjon og sinne. Så læreren kom frem til at det beste var at han fikk mindre lekser. Anonymkode: 9d2c6...5e7
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #16 Skrevet 3. november 2021 Få in litt lek og aktivitet i leksene. Lag hytte undet bordet og gjør leseleksen der. Send dem på løpetur rundt huset når konsentrasjonen glipper. Vi hadde en trappelek vi brukte mye til pugging. Jeg sto nederst i trappa. Øverst i trappa lå fasiten, for eksempel liste over gloser som skulle læres. Barnet startet nede med meg. Geg spurte om et ord og hun prøvde å svare. Hvis hun svarte feil måtte hu løpe opp trappa, sjekke fasiten og løpe ned og fortelle meg det. Hvis det fortsatt var feil måtte hun ta ny runde. Hvis hun svarte riktig måtte jeh løpe opp og ned igjen. La dem tegne historier de skal huske osv. Anonymkode: bbb53...79d
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #17 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Tar imot ditt beste tips mtp lekser. Har to barn og begge hater lekser og det er et ork hver dag. Det ødelegger rett og slett dagen min når leksene skal gjøres. De sutrer og klager og kunne vært ferdige med leksene for lenge siden med all tiden som går bort til sutring fra de og deretter kjefting fra meg. Hva fungerer hos dere? Alder 6 og 9. Anonymkode: f6f12...7d8 Avtal med læreren at han/hun lærer dem det de skal mens de er PÅ SKOLEN. Og dropp lekser. Anonymkode: bddff...78b
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #18 Skrevet 4. november 2021 Her forsøker jeg å gjøre leksestunden hyggelig. Vi setter oss ved kjøkkenbordet, tenner lys, drikker kakao/smoothie/te, gjør leksene sammen. For oss passer det best mellom middag og barnetv. Jeg har en stoppeklokke som vi setter på 20 minutter, og så gjør vi det vi skal med en gang. Tiden til overs kan brukes på skjerm, fint incentiv til ikke å krangle på leksene (her må tiden avpasses etter mengden lekser). Lekser er viktig. Om ikke essensielt for læringsutbyttet, så er det faktisk viktig med lekser i mengdetreningsfag som lesing, regning og fremmedspråk. Det viser også forskning (lekser er derimot ikke bra om det er feil type lekser, eller i fag uten behov for mengdetrening). De som skjermer ungene sine fra lekser, får oftere unger med utfordringer i høyere studieløp da de ikke har innarbeidet rutiner for hjemmearbeid. Anonymkode: 89745...e0f
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #19 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Eventuelt, bare dropp leksene. Det har ikke egentlig noe for seg å ha lekser. Gjør som denne familien❤️ https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/familien-har-valgt-bort-lekser_-_-fritid-er-det-viktigste-for-oss-1.15712182 Anonymkode: acdaf...fd6 Leste denne, tøft gjort. Utover det støtter jeg å ikke straffe. Hvorfor skal man straffe? Straff er når man gjør noe galt med vilje, etter min mening noe man bør bruke ytterst sjelden. Her hjelper det med fast tid. Sitte sammen ved bordet mens de gjør lekser. Fikse noe godt å drikke/mellommåltid. Skru av alt rundt som tv, legge vekk tlf. Gjør det litt hyggelig og fokusere på at når leksene er ferdig kan de styre resten av dagen selv, det er godt å få det unnagjort, så kan de slappe av uten å tenke på hva som burde vært gjort. Anonymkode: 7273a...011
Luksusdyret Skrevet 4. november 2021 #20 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Tar imot ditt beste tips mtp lekser. Har to barn og begge hater lekser og det er et ork hver dag. Det ødelegger rett og slett dagen min når leksene skal gjøres. De sutrer og klager og kunne vært ferdige med leksene for lenge siden med all tiden som går bort til sutring fra de og deretter kjefting fra meg. Hva fungerer hos dere? Alder 6 og 9. Anonymkode: f6f12...7d8 Hos oss har det fungert å ikke ha det som alternativ at lekser ikke gjøres. På samme måte som vi voksne går på jobb, betaler regninger og gjør husarbeid, gjør barna lekser. Ikke kjeft, bare gi klar beskjed om at lekser skal gjøres, og at det ikke nytter å sutre og klage over det. La dem være mobil- og TV-fri til leksene er gjort, da vil det bli fart på sakene.
Luksusdyret Skrevet 4. november 2021 #21 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Avtal med læreren at han/hun lærer dem det de skal mens de er PÅ SKOLEN. Og dropp lekser. Anonymkode: bddff...78b Og dette vil lære barna at de kan slippe alt de synes er ubehagelig. Ikke akkurat nyttig læring for voksenlivet.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 4. november 2021 #22 Skrevet 4. november 2021 Milfy Way skrev (2 minutter siden): Og dette vil lære barna at de kan slippe alt de synes er ubehagelig. Ikke akkurat nyttig læring for voksenlivet. Jeg tenker at det er klart at lekser ikke er for alle . Det finnes elever hvor lekser ikke er noe god ide av forskjellige årsaker. Min ene har leksefritak pga adhd . Det er det beste for han. Det vil si at han uansett må gjøre innleveringer , øve til prøver og noe pugging. Senest i går ble han nødt til å « gjøre lekser» fordi leksen var en forberedelse til gjennomgang av stoff de skulle holde på med i timen. Minstemann som ikke har noen utfordringer skal gjøre alle lekser enten han liker det eller ikke. Heldigvis gir læreren gode lekser som ofte er inspirerende eller viktig for å få utbytte av undervisningen . Det aller viktigste må være at man har en dialog med lærer /skole for å legge opp lekse løpet på en god måte . Lekser skal ikke være en kamp .
Luksusdyret Skrevet 4. november 2021 #23 Skrevet 4. november 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at det er klart at lekser ikke er for alle . Det finnes elever hvor lekser ikke er noe god ide av forskjellige årsaker. Min ene har leksefritak pga adhd . Det er det beste for han. Det vil si at han uansett må gjøre innleveringer , øve til prøver og noe pugging. Senest i går ble han nødt til å « gjøre lekser» fordi leksen var en forberedelse til gjennomgang av stoff de skulle holde på med i timen. Minstemann som ikke har noen utfordringer skal gjøre alle lekser enten han liker det eller ikke. Heldigvis gir læreren gode lekser som ofte er inspirerende eller viktig for å få utbytte av undervisningen . Det aller viktigste må være at man har en dialog med lærer /skole for å legge opp lekse løpet på en god måte . Lekser skal ikke være en kamp . Men ditt barn har fritak på vitenskapelig grunnlag i samråd med fagfolk. Fritak fordi foreldrene synes leksene er noe tull, blir noe annet. Det er ikke slik at foreldrene eller småbarn skal bestemme skoleprogrammet.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #24 Skrevet 4. november 2021 Hos oss har ungene 20 minutter lesing 4 dager i uka + matte, engelsk og av og til Naturfag. De bruker også læringsbrett, og reglene fra skolen sier man ikke skal spise og drikke i nærheten av det. Jeg seriøst hater lekser. Skolen burde ta ansvaret selv i stedet for å lempe det over på foreldrene. Anonymkode: e0a21...7d4
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 4. november 2021 #25 Skrevet 4. november 2021 Milfy Way skrev (Akkurat nå): Men ditt barn har fritak på vitenskapelig grunnlag i samråd med fagfolk. Fritak fordi foreldrene synes leksene er noe tull, blir noe annet. Det er ikke slik at foreldrene eller småbarn skal bestemme skoleprogrammet. Det er jeg enig i!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå