Gå til innhold

Er du sliten? Ønsker mange svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fortalte legen meg at det er vanlig å være sliten. Folk flest har en travel hverdag med jobb,  barn og alt som skal gjøres. Så nå lurer jeg på,  er du sliten?

Jeg er sliten,  men jeg tror jeg er mer sliten enn folk flest,  siden jeg kun har overskudd til jobb eller hus og hjem,  jeg føler jeg må velge,  for jeg klarer ikke begge deler.

Anonymkode: 28d13...1d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

I dag fortalte legen meg at det er vanlig å være sliten. Folk flest har en travel hverdag med jobb,  barn og alt som skal gjøres. Så nå lurer jeg på,  er du sliten?

Jeg er sliten,  men jeg tror jeg er mer sliten enn folk flest,  siden jeg kun har overskudd til jobb eller hus og hjem,  jeg føler jeg må velge,  for jeg klarer ikke begge deler.

Ja. Jeg er sliten - eller mangler overskudd og energi. Det føles alltid som om jeg er litt støl i kroppen, sannsynligvis fordi jeg er anspent og har en belastende sittestilling. 

Jeg tror jeg drikker for lite vann, beveger meg for lite og er for dårlig mht. kosthold (spiser uregelmessig).

Kuttet sukker og spiste karboredusert med periodisk faste en periode og fikk mye mer energi. Men jeg syns det var litt vanskelig å leve på over tid. 

Anonymkode: f627b...9d4

Skrevet

Det eneste jeg er sliten av, er alle disse trådene om hvor forferdelig mange har det. 

Anonymkode: bcf83...654

Skrevet

Ja, jeg er sliten. Periodevis mer og noen ganger helt på felgen. Da barna var små var jeg så sliten at jeg ikke orket noe annet enn hus og jobb, og nesten ikke det. Av og til ble jeg sykemeldt i et par uker for å hente meg inn før jeg gikk på veggen. Det må være lov. Nå som barna er litt mer selvstendige klarer jeg å være litt sosial i perioder også. 

Anonymkode: 60d50...471

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det eneste jeg er sliten av, er alle disse trådene om hvor forferdelig mange har det. 

Anonymkode: bcf83...654

Da foreslår jeg at du logger av! Ingen vits i å henge her hvis du blir så sliten. 

Har du vært hos lege for å sjekke blodverdier osv? Det er ikke normalt å bli så sliten av å lese. 

Anonymkode: 735a3...44a

Skrevet

Nei, jeg tenker det ikke er normalt å være så sliten. 

Vi har 3 barn, begge jobber 100% er i tillegg opptatt så å si hver dag med aktiviteter der jeg er trener/leder. Å være ute blant folk gir meg energi, har venner som ikke forstår hvordan jeg klarer det uten å bli sliten. Men - vi er alle forskjellige, å bare være hjemme og lage mat, rydde og vaske - tapper meg for energi. Hadde jeg ikke vært ute å fått energi hadde jeg nok vært sliten.

Mens, andre blir tappet av energi om man er ute blant mye folk og trives best i egen stue. 

Mitt tips til deg og andre som er slite, finn noe som gir deg energi og gjør mye av det (på bekostning av evt hybel kaniner hjemme) når du har funnet noe som gir deg energi - vil du automatisk ha mer energi til det du blir sliten av i dag 

Skrevet

Ja, jeg er sliten. Av hverdagen. Travel jobb med mye ansvar, aktiviteter, foreldre med sykdom, problemer på skolen etc etc.

Tenker ofte når jeg leser om folk som er sykemeldte pga de ikke orker noe mer enn jobb og hverdagen, har ikke overskudd til å være med venner på fritiden.
Det gjelder nok gjelder veldig mange! Vi lever i et samfunn som forventer mye av alle. 

Anonymkode: 04441...5c8

Skrevet

Jeg er sliten ja. Jeg er alene med et barn som nå er i en utredningsfase samt at jeg har en jobb som krever alt for mye. Jeg har mye energi, men for øyeblikket er det mye. Jeg henter meg raskt inn igjen. Får mye energi i sosiale sammenhenger og via jobb. Nå tærer jobb på meg og er generelt misfornøyd. 

Anonymkode: 7b572...b0a

Skrevet

Det som er viktig, HI, det er å finne ut hvorfor du er så sliten som du er. Har du noen meninger rundt det selv?

Det er jo så mye som kan gjøre at man blir sliten, alt fra at man har tatt på seg mer enn man har overskudd til, til økonomiske problemer, problemer i forholdet, sykdom i nær familie, egen sykdom, dårlig stressmestring.

Det viktige er å finne ut hvorfor du blir så sliten, HI.

Jeg har vært sliten, veldig sliten og ekstremt sliten mens jeg var frisk. Da var det ulike årsaker til det, at jeg jobbet for mye, hadde en forventning både fra meg selv og andre om hvor mye jeg skulle gjøre og være med på, gamle ubearbeidede ting jeg trengte å bearbeide, økonomi. Jobbet meg gjennom alt dette og mer til, og fant en balanse som fungerte veldig bra, bl.a. var det viktig for meg å bli god på grensesetting for meg selv (som jeg var dårlig på tidligere) og finne noe som ga meg glede. Så ble jeg syk med noe som også påvirker energinivået i kroppen, og den slitenheten jeg da fikk, den var noe helt annet, det fikk til og med tidligere ekstrem slitenhet til å virke som mye energi. Så det er mange grader av slitenhet og langt flere årsaker til det. Ulike personer har også store variasjoner på hva man takler, og det er også noe som kan variere i livet.

Finn ut hvorfor du er så sliten, HI. Ta en grundig kikk på eget liv og hva som tapper deg for energi og hva som gir deg energi, og ta det videre.

Hvis du føler du har en lege det er vanskelig å kommunisere med kan det være lurt å bytte, uansett hva som er årsak til din slitenhet.

Anonymkode: de608...c8c

Skrevet

Jeg har vært sliten (full jobb, 3 barn og en mann som jobber mye borte) men nå er jeg utslitt. Er sykemeldt som følge av altfor mange ytre påkjenninger over tid. Møtte rett og slett veggen. Nå kan små ting som «hva skal vi ha til middag» være utfordring nok som gjør at jeg må hvile resten av dagen. 

Anonymkode: 2e9cd...2db

Skrevet

Jeg er ikke sliten akkurat nå nei. Jeg er ofte sliten, men langt fra hele tiden. Hadde f.eks halloween party for klassen til barnet mitt på søndag, da var jeg ganske sliten etter alle forberedelsene etterfulgt av noen timer med støy. 😛 Men det gikk over i løpet av mandagen.

Anonymkode: 87efc...746

Skrevet

Ja, jeg er mye sliten, men jeg har lært meg til å ikke putte alt i den store, grå sekken som heter "sliten", for ikke alt hører hjemme der. Det er mye lettere for meg å ta tak i ting og endre det om jeg sorterer. I dag, f.eks, kunne jeg fort ha sagt at jeg er sliten, men det jeg egentlig er er trøtt fordi jeg våknet to ganger i natt og måtte stå opp pga en sykdom jeg har. Jeg er litt stressa for jeg ligger etter med en del oppgaver på jobb pga sykefravær i avdelingen, og selv om det er mer stressende å tenke på at jeg ligger etter enn å gjøre oppgavene, så ligger det der og gnager. Jeg har dårlig samvittighet for det er lenge siden jeg har ringt til svigermor og jeg burde også ha vært over hos naboen med en blomst etter at de mistet mor/svigermor. Jeg kunne puttet alt dette, trøtt, stressa, dårlig samvittighet, i sliten-sekken, for jeg føler meg sliten, men det er jo ikke alt det som gjør meg sliten jeg kan hvile meg fra, så nå skal jeg bort og henge blomst på døra hos naboen og så skal jeg legge meg en halvtime på sofaen. Da har jeg ryddet unna to av de tingene som trykker meg ned i den grå slitensørpa, og som jeg kanskje ikke hadde identifisert om jeg bare hadde gått og tenkt at jeg er sliten av ingenting. 

Anonymkode: 2fa32...fd0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er utslitt og har null overskudd. Utslitt av å være i jobb jeg overhode ikke trives, uten mulighet til å få en annen jobb med mindre jeg tar tilleggsutdanning. Så derfor studerer jeg fullt mens jeg jobber - barna må jo forsørges. Samboer pendler og er kun hjemme i helgene, så all logistikk mht. treninger, møter osv faller på meg. Jeg har også et prosjekt som jeg ikke bare kan stoppe fordi jeg er sliten - da vil det ta et par år å starte opp igjen fra scratch, og jeg blir ikke yngre for å si det slik.

Jeg har i tillegg to kroniske sykdommer - lavt stoffskifte som er ubehandlet, og godt regulert astma, som krever at jeg går på kortisonmedisin som gjør meg trøtt, feit og uopplagt. Jeg sover dårlig og er sliten hele tiden. 

Anonymkode: 5b262...3b3

Skrevet

Hvem er mest sliten? Et spørsmål det er umulig å finne et svar på. Hva er det å være sliten? Trøtt, men gjør likevel sine daglige plikter? Bedagelig anlagt og synes fort vanlige plikter blir slitsomt? Lat? Mer lyst å gjøre andre ting? Eller sove?

Noen er innforstått med at livet er jobb, og at det er normalt å være sliten, men står likevel på.  Andre sutrer over å være sliten av det som egentlig bare er vanlige gjøremål. Det er ikke sikkert at slitenfølelsen er verre hos de som ligger flat ut enn hos de som spinner rundt å rekker alt. Det er forskjell i hva vi TENKER er greit og ikke.

Anonymkode: 2e066...949

Skrevet

Det er ikke skadelig å være sliten. Menneskekroppen er laget for bevegelse, og å være i aktivitet fra morgen til kveld er ikke hverken usunt eller farlig.

Det som kan bli et problem er psyken. At man føler belastningen på hodet blir for stort. Det er en annen form for sliten, som da gjerne er den som fører til at man enten går på veggen eller blir deprimert.

Noe av problemet i dag er at man forventer en viss tid til avslapning, egentid osv, også har man ikke det med full jobb og barn. Så blir man gående å kjenne for mye etter, og alle er jo slitne om de kjenner etter...

Mitt beste råd er å ikke kjenne etter så mye, bare akseptere at livet er å være i bevegelse, og la dagene gå. Passe på å fylle på med litt ting som gir energi også, som å møte venner/familie, gå en tur i skogen eller hva det måtte være som senker skuldrene litt. Le godt innimellom, en god latter frigjør ting i kroppen som gjør godt. Er det vanskelig så bestill billetter på et stand-up show med gubben eller noen venninner, se en morsom film eller noe sånt, men pass på å le.

Jeg har fire barn, så selvfølgelig har jeg hatt perioder jeg er sliten. Begge typer sliten, både fysisk og psykisk sliten. Det er en del av livet det også tenker jeg. Så lenge det ikke tipper over i alvorlig sykdom så vil det mest sannsynlig gå over.

Anonymkode: a6224...af6

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvem er mest sliten? Et spørsmål det er umulig å finne et svar på. Hva er det å være sliten? Trøtt, men gjør likevel sine daglige plikter? Bedagelig anlagt og synes fort vanlige plikter blir slitsomt? Lat? Mer lyst å gjøre andre ting? Eller sove?

Noen er innforstått med at livet er jobb, og at det er normalt å være sliten, men står likevel på.  Andre sutrer over å være sliten av det som egentlig bare er vanlige gjøremål. Det er ikke sikkert at slitenfølelsen er verre hos de som ligger flat ut enn hos de som spinner rundt å rekker alt. Det er forskjell i hva vi TENKER er greit og ikke.

Anonymkode: 2e066...949

For meg som skrev over er "sliten" å være helt på felgen og ikke klare daglige gjøremål slik det forventes. Det å glemme ting hele tiden fordi man er utkjørt, ha konstante smerter i kroppen, være stuptrøtt og svimmel, ha søvnproblemer og flatt humør. Jeg er verken lat eller bedagelig. 

Skrevet

Takk for fine svar. Utifra det jeg leser,  er veldig mange sliten. For min del handler det om psykiske påkjenninger over mange år. Jeg har 2 barn med hver sin diagnose og ene barnet var jeg 100% alenemor for i 5 år. Når jeg utenom det har jobb og hus,  fritidsaktiviteter til barna, da ble det til slutt for mye. Det ble litt bedre når jeg tvang meg selv til å roe ned, passe mindre på lekser, rydding av hus o.l. men det er fremdeles ikke bra, så nå er jeg sykmeldt,  for ikke møte veggen.

Skrevet

Jeg kan i periodevis være sliten, men tror jeg er mye mindre sliten enn folk flest. Jobber turnus da, så har perioder med langfri til å hente meg inn. Samt dager hjemme alene for kveldsvakter er gull. Var mye mer sliten når jeg jobba 8-16.

Men jeg velger alltid sofa og taco på fredager over fest og fyll. Skylder det på at jeg er sliten, men tror heller det er alderen.

Anonymkode: 1508d...2d2

Skrevet

Jeg er kjørt, utover normalt sliten. At kroppen er sliten etter en lang arbeidsøkt eller tur er bare deilig, da er det en god natt søvn og man er klar for ny dag. Slik hverdagen min er nå, finnes det lite igjen til annet enn plikter, akkurat nå brenner det på alle dassene samtidig. 

Men, det er dessverre ikke helt uvanlig å kjenne på det. Med mange mødre i full jobb går det fort i spinn når livet lager snubletråder og du trengs både her og der samtidig. 

Anonymkode: 0c682...6ee

Skrevet

Sliten. Full jobb, to barn, hus og mann som jobber turnus.

Anonymkode: 705fa...16f

Skrevet

Ja, veldig! Mer enn normalt. Jeg hadde faktisk mye mer energi og overskudd da de fire barna mine var små, krevende og gikk på aktiviteter som krevde kjøring i ett kjør, samt sov dårlig om natten, enn nå da de er store og jeg har masse fritid. Jeg vet ikke om det er en reaksjon eller noe annet, men ofte er jeg så sliten etter jobb at jeg føler meg helt nummen i hjernen og har mest lyst til å bare gråte. Sånn var det absolutt ikke før.

Anonymkode: 5eee3...6da

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

For meg som skrev over er "sliten" å være helt på felgen og ikke klare daglige gjøremål slik det forventes. Det å glemme ting hele tiden fordi man er utkjørt, ha konstante smerter i kroppen, være stuptrøtt og svimmel, ha søvnproblemer og flatt humør. Jeg er verken lat eller bedagelig. 

Akkurat sånn har jeg det! Jeg har lyst til mye, sånn egentlig, men blir uvel bare av tanken likevel fordi det betyr at jeg må gjøre noe mer enn akkurat det mest nødvendige. 

Anonymkode: 5eee3...6da

Skrevet

Tidevis, ja. Hvis jeg kjenner etter er jeg sliten hele tiden, men stort sett klarer jeg å ikke kjenne etter. Jeg er nok mer mentalt enn fysisk sliten. Det er mer enn 2 år siden jeg har hatt mer enn 48 sammenhengende timer fri fra jobb på en uke og barn underutredning og en fysisk skade som hemmer meg og gjør at jeg sliter med de aktivitetene som ga meg pusterom tidligere.  Det er tungt ofte, men samtidig har jeg et veldig godt liv og jeg vet ikke noen jeg ville bytte med.

Anonymkode: 23b5d...cb7

Skrevet

nja, vet ikke... det går litt opp og ned men jeg vet jo årsaken... 100% jobb 70 %studier, barn, hus, drifter frivillig aktivitet jeg egentlig er lei men ikke kan la slutte uten meg. så jo er jo sliten for meg slik jeg ser det, mye jeg burde ha gjort men ikke har tid og krefter til å ta tak i. men sikkert ikke etter andres oppfatninger om hva som er sliten. kroppen sier av og til i fra men så går det litt over. men det er jo mye pga ting jeg velger selv og ikke  det som komemr utenfra og ikke jeg kan kontrollere...

jeg er blant de som fikk det bedre i koronaen... da forsvant fritidsaktivteter og mas derfra. så jeg tenker at om jeg egentlig vil ha det bedre så må jeg slutte med fritidsaktiviteten som jeg jo er lei...

Anonymkode: 87405...a8a

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja, er en mørk tid på året og en del ekstra som tynger som skjer om dagen, men er ikke mer enn normalt sliten til vanlig. Har noen dager per uke der jeg ikke orker mer enn det absolutt nødvendigste av hus/hjem, men det er vel normalt?

Anonymkode: b1740...cc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...