Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #1 Skrevet 3. november 2021 Eldste var hjemme en dag forrige uke med feber, vond hals og dårlig form. Jeg sendte melding til legekontoret og ga beskjed om at hun var syk og trengte legeerklæring. Da måtte jeg sende ny melding når hun var frisk for å få erklæringa. Som sagt så gjort. Da får jeg beskjed om at vi må ringe for å få en akuttime neste dag. Gjorde det, men de var fullbooket så måtte vente til mandag. Fikk da beskjed om at hun selv må komme å hente legeerklæringen, noe som hadde resultert i enda mer fravær fra skolen pga buss (20 min en vei). Så enden på visa da var at jeg fikk lov å hente den, så jeg måtte ta fri fra jobb for å hente en legeerklæring legen skrev ut utelukkende basert på en melding fra meg i helsenorge...? Og det kosta meg 250 kr å få den, bompenger (er i en annen by) OG tid borte fra jobb... Skal det virkelig være så håpløst?? Anonymkode: 1d2b7...778
Luksusdyret Skrevet 3. november 2021 #2 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Eldste var hjemme en dag forrige uke med feber, vond hals og dårlig form. Jeg sendte melding til legekontoret og ga beskjed om at hun var syk og trengte legeerklæring. Da måtte jeg sende ny melding når hun var frisk for å få erklæringa. Som sagt så gjort. Da får jeg beskjed om at vi må ringe for å få en akuttime neste dag. Gjorde det, men de var fullbooket så måtte vente til mandag. Fikk da beskjed om at hun selv må komme å hente legeerklæringen, noe som hadde resultert i enda mer fravær fra skolen pga buss (20 min en vei). Så enden på visa da var at jeg fikk lov å hente den, så jeg måtte ta fri fra jobb for å hente en legeerklæring legen skrev ut utelukkende basert på en melding fra meg i helsenorge...? Og det kosta meg 250 kr å få den, bompenger (er i en annen by) OG tid borte fra jobb... Skal det virkelig være så håpløst?? Anonymkode: 1d2b7...778 Når regjeringen innfører regler uten å bruke hodet, blir det slik. De ønsker å fortsatt ha tiltak, men samtidig innfører fraværsgrensa igjen. De sier også at tiltakene er innført for å spare helsevesenet. På hvilken måte sparer man helsevesenet ved at man må fly til fastlegen i tide og utide og hente legeerklæring på fravær ved minste snufs? Man belaster vel heller helsevesenet unødig. Så her har det blitt innført regler uten at man tenkte først. Med den konsekvens at helsevesenet og foreldre blir påført utgifter og unødvendig tidsbruk.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #3 Skrevet 3. november 2021 Milfy Way skrev (6 minutter siden): Når regjeringen innfører regler uten å bruke hodet, blir det slik. De ønsker å fortsatt ha tiltak, men samtidig innfører fraværsgrensa igjen. De sier også at tiltakene er innført for å spare helsevesenet. På hvilken måte sparer man helsevesenet ved at man må fly til fastlegen i tide og utide og hente legeerklæring på fravær ved minste snufs? Man belaster vel heller helsevesenet unødig. Så her har det blitt innført regler uten at man tenkte først. Med den konsekvens at helsevesenet og foreldre blir påført utgifter og unødvendig tidsbruk. Altså nøyaktig det hi sa? Anonymkode: f332c...9c6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #4 Skrevet 3. november 2021 Jeg skjønner ikke problemet med fraværsgrensa. De fleste av oss som har barn som er så gamle hadde fraværsgrense og den skilte ikke mellom ugyldig fravær og gyldig fravær. Alt kom på vitnemålet. De som har utfordringer særskilt bør jo være i dialog med skolen angående et opplegg rundt det og bedømmes utifra det. Men å ha så mange prosent som gyldig fravær er jo helt bak mål. Mener ikke å si at ting er så mye bedre før, men det å stille krav til ungdom generelt sett er jo en bra ting. Vi sier jo det om alle andre i samfunnet. Videregående er faktisk frivillig. Setter selvsagt dette litt på spissen. Å ja, det er annerledes under korona. Men utenom burde det være fraværsgrense. Anonymkode: c2e84...ae4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #5 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner ikke problemet med fraværsgrensa. De fleste av oss som har barn som er så gamle hadde fraværsgrense og den skilte ikke mellom ugyldig fravær og gyldig fravær. Alt kom på vitnemålet. De som har utfordringer særskilt bør jo være i dialog med skolen angående et opplegg rundt det og bedømmes utifra det. Men å ha så mange prosent som gyldig fravær er jo helt bak mål. Mener ikke å si at ting er så mye bedre før, men det å stille krav til ungdom generelt sett er jo en bra ting. Vi sier jo det om alle andre i samfunnet. Videregående er faktisk frivillig. Setter selvsagt dette litt på spissen. Å ja, det er annerledes under korona. Men utenom burde det være fraværsgrense. Anonymkode: c2e84...ae4 Det er ikke fraværsgrensa isolert jeg blir oppgitt over. Men det faktum at de MÅ ha legeerklæring fra sin fastlege, og at det ikke holder at jeg som forelder gir beskjed om at hun er syk. Fastlegen tar jo bare mitt ord for det, ingen har undersøkt eller snakket med ungdommen. Men hun var altså syk på onsdag, og siden det ikke var mulig å få tak i noe erklæring før igår tirsdag, så fikk hun beskjed fra lærer på mandag om at hun kom til å få varsel om nedsatt karakter i ett fag fordi hun ikke hadde den erklæringa. Nå var det jo greit siden vi hadde snakket med legekontoret, men det påfører jo bare stress, både for henne og meg. Jeg måtte ta 2 timer fri fra jobb for å hente den. Og betale 250 kroner. Det er jo nesten en tusenlapp bare for å "dokumentere" at hun var borte pga sykdom? Anonymkode: 1d2b7...778
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #6 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg skjønner ikke problemet med fraværsgrensa. De fleste av oss som har barn som er så gamle hadde fraværsgrense og den skilte ikke mellom ugyldig fravær og gyldig fravær. Alt kom på vitnemålet. De som har utfordringer særskilt bør jo være i dialog med skolen angående et opplegg rundt det og bedømmes utifra det. Men å ha så mange prosent som gyldig fravær er jo helt bak mål. Mener ikke å si at ting er så mye bedre før, men det å stille krav til ungdom generelt sett er jo en bra ting. Vi sier jo det om alle andre i samfunnet. Videregående er faktisk frivillig. Setter selvsagt dette litt på spissen. Å ja, det er annerledes under korona. Men utenom burde det være fraværsgrense. Anonymkode: c2e84...ae4 Det her er jeg veldig enig i. Vi hadde også fraværsreglene på videregående og de eneste som nærmet seg dem var de som skulket mye. Riktignok var vel grensen på 15% og ikke 10% som nå, men man fikk advarsel på 10% og det var ikke mange som fikk det heller. Anonymkode: 8cbd3...a67
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #7 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke fraværsgrensa isolert jeg blir oppgitt over. Men det faktum at de MÅ ha legeerklæring fra sin fastlege, og at det ikke holder at jeg som forelder gir beskjed om at hun er syk. Fastlegen tar jo bare mitt ord for det, ingen har undersøkt eller snakket med ungdommen. Men hun var altså syk på onsdag, og siden det ikke var mulig å få tak i noe erklæring før igår tirsdag, så fikk hun beskjed fra lærer på mandag om at hun kom til å få varsel om nedsatt karakter i ett fag fordi hun ikke hadde den erklæringa. Nå var det jo greit siden vi hadde snakket med legekontoret, men det påfører jo bare stress, både for henne og meg. Jeg måtte ta 2 timer fri fra jobb for å hente den. Og betale 250 kroner. Det er jo nesten en tusenlapp bare for å "dokumentere" at hun var borte pga sykdom? Anonymkode: 1d2b7...778 Det er jeg helt enig i. Frem til man er 18 må foreldre signere på at ungdommen er syk. Når ungdommen fyller 18, er det noe de har ansvar for selv. Anonymkode: c2e84...ae4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #8 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det her er jeg veldig enig i. Vi hadde også fraværsreglene på videregående og de eneste som nærmet seg dem var de som skulket mye. Riktignok var vel grensen på 15% og ikke 10% som nå, men man fikk advarsel på 10% og det var ikke mange som fikk det heller. Anonymkode: 8cbd3...a67 Men da jeg gikk på vgs så holdt det at mamma ga beskjed om at jeg var syk. Det er forskjellen... Og den gang jeg var innlagt og fjerna mandler og var syk i 3 uker etterpå så var det helt ok med en telefon til lærer og gi beskjed. Sendte ikke noe skriftlig fra legen da heller Anonymkode: 1d2b7...778
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #9 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er jeg helt enig i. Frem til man er 18 må foreldre signere på at ungdommen er syk. Når ungdommen fyller 18, er det noe de har ansvar for selv. Anonymkode: c2e84...ae4 Og det er jo det jeg i praksis har gjort, bortsett fra at jeg har gitt beskjed til legen som stoler på at det jeg sier er riktig, og skriver erklæring utfra det. Da bør det holde at jeg gir samme informasjon til skolen. Anonymkode: 1d2b7...778
Luksusdyret Skrevet 3. november 2021 #10 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jeg skjønner ikke problemet med fraværsgrensa. De fleste av oss som har barn som er så gamle hadde fraværsgrense og den skilte ikke mellom ugyldig fravær og gyldig fravær. Alt kom på vitnemålet. De som har utfordringer særskilt bør jo være i dialog med skolen angående et opplegg rundt det og bedømmes utifra det. Men å ha så mange prosent som gyldig fravær er jo helt bak mål. Mener ikke å si at ting er så mye bedre før, men det å stille krav til ungdom generelt sett er jo en bra ting. Vi sier jo det om alle andre i samfunnet. Videregående er faktisk frivillig. Setter selvsagt dette litt på spissen. Å ja, det er annerledes under korona. Men utenom burde det være fraværsgrense. Anonymkode: c2e84...ae4 Problemet er jo at ungdommen VIL på skolen, men får ikke lov på grunn av smitteverntiltak. Da er det jo ikke snakk om å "stille krav til ungdom", men å tilrettelegge slik at de får karakter samtidig som de overholder smitteverntiltakene.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #11 Skrevet 3. november 2021 Milfy Way skrev (Akkurat nå): Problemet er jo at ungdommen VIL på skolen, men får ikke lov på grunn av smitteverntiltak. Da er det jo ikke snakk om å "stille krav til ungdom", men å tilrettelegge slik at de får karakter samtidig som de overholder smitteverntiltakene. Her var ungdommen syk, så det er ikke snakk om smitterverntiltak, men dokumentasjon til fraværsgrensen. Det er merkelig at foreldrenes ord ikke er godt nok for skolen, mens til legen er det helt greit. Hi: Og varsel om fare for nedsatt karakter er bare akkurat det, et varsel. Når man leverer dokumentasjon vil det bli registrert som gyldig fravær og ikke medføre noe på karakteren. Anonymkode: f332c...9c6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #12 Skrevet 3. november 2021 Milfy Way skrev (5 minutter siden): Problemet er jo at ungdommen VIL på skolen, men får ikke lov på grunn av smitteverntiltak. Da er det jo ikke snakk om å "stille krav til ungdom", men å tilrettelegge slik at de får karakter samtidig som de overholder smitteverntiltakene. Du la merke til at jeg skrev at under korona så er det annerledes og det burde gjelde utenom det? Anonymkode: c2e84...ae4
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #13 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Her var ungdommen syk, så det er ikke snakk om smitterverntiltak, men dokumentasjon til fraværsgrensen. Det er merkelig at foreldrenes ord ikke er godt nok for skolen, mens til legen er det helt greit. Hi: Og varsel om fare for nedsatt karakter er bare akkurat det, et varsel. Når man leverer dokumentasjon vil det bli registrert som gyldig fravær og ikke medføre noe på karakteren. Anonymkode: f332c...9c6 Jada, hun var syk, og skulle i praksis i en barnehage den dagen så det var uaktuelt å klare å følge med på noe med høy feber og dårlig almenntilstand. Det er akkurat det, det er greit at jeg gir beskjed til legen som i praksis dokumenterer på vegne av meg, forskjellen er bare at vedkommende har tittel som doktor. Jeg vet det bare er et varsel, men hun blir kjempestressa og vil ha det gjort _nå_ fordi hun ikke ønsker å ha det hengende over seg. Hun hadde allerede vært borte 2 ganger i det faget (også medisinsk begrunnet) og ville ikke ha varselet hengende over seg. Anonymkode: 1d2b7...778
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #14 Skrevet 3. november 2021 Jeg skjønner godt at foreldrenes ord ikke er godt nok. Det er nok av helikopterforeldre som degger så med barna sine at de lett sier poden er syk når han egentlig godt kunne vært på skolen. Jeg er helt for fraværgrensen, og tenker det er praksisen på ditt legekontor det er noe feil med - ikke fraværsgrensen eller hvordan den håndheves. Anonymkode: f70ed...ca6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #15 Skrevet 3. november 2021 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Po027p/fravaersgrensen-signaler-om-at-legevakter-og-fastleger-blir-nedringt Anonymkode: f332c...9c6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #16 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner godt at foreldrenes ord ikke er godt nok. Det er nok av helikopterforeldre som degger så med barna sine at de lett sier poden er syk når han egentlig godt kunne vært på skolen. Jeg er helt for fraværgrensen, og tenker det er praksisen på ditt legekontor det er noe feil med - ikke fraværsgrensen eller hvordan den håndheves. Anonymkode: f70ed...ca6 Men foreldrenes ord er godt nok ovenfor fastlegen. Skjønner du det også? Det er ikke bare ved hi sitt legekontor praksisen er slik, det er de nasjonale reglene som tilsier det. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Po027p/fravaersgrensen-signaler-om-at-legevakter-og-fastleger-blir-nedringt Anonymkode: f332c...9c6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #17 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men foreldrenes ord er godt nok ovenfor fastlegen. Skjønner du det også? Det er ikke bare ved hi sitt legekontor praksisen er slik, det er de nasjonale reglene som tilsier det. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Po027p/fravaersgrensen-signaler-om-at-legevakter-og-fastleger-blir-nedringt Anonymkode: f332c...9c6 Tja....trenger man ringe da? Kan sende melding. Her vi bor som er stor by er det null problem - legekontoret skriver ut erklæring og det er det. Enten ringer foreldre eller så ringer "barnet" selv...er man på videregående trenger man virkelig ikke få mor til å ringe legen for seg. Alvorlig talt. Litt ansvar må man kunne ta selv. Anonymkode: f70ed...ca6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #18 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Tja....trenger man ringe da? Kan sende melding. Her vi bor som er stor by er det null problem - legekontoret skriver ut erklæring og det er det. Enten ringer foreldre eller så ringer "barnet" selv...er man på videregående trenger man virkelig ikke få mor til å ringe legen for seg. Alvorlig talt. Litt ansvar må man kunne ta selv. Anonymkode: f70ed...ca6 Man må ringe her, ja. Mitt ord er godt nok for legen, men ikke for skolen. Jeg satt i telefonkø (fordi ja, vi måtte ringe) i 40 minutter fra 08:30 til 09:10, for å komme gjennom. Da har mitt barn undervisning. Så da kunne hun jo valgt å være borte første økt, for så å bli borte minst halvannen time for å hente erklæringa på at hun var syk, og hva da? Få dokumentasjon fra legen på at hun var borte fra skolen for å komme gjennom på telefon OG for å hente dokumentasjon på at hun har vært syk? Det er jo DET jeg syns er håpløst! Når reglene sier at jeg som mor kan si til legen "Lise har vært syk, dokumenter det for meg", så syns jeg det bør holde med samme beskjed til skolen. Anonymkode: 1d2b7...778
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #19 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tja....trenger man ringe da? Kan sende melding. Her vi bor som er stor by er det null problem - legekontoret skriver ut erklæring og det er det. Enten ringer foreldre eller så ringer "barnet" selv...er man på videregående trenger man virkelig ikke få mor til å ringe legen for seg. Alvorlig talt. Litt ansvar må man kunne ta selv. Anonymkode: f70ed...ca6 Og hvem må hente erklæringa da? Kan du som mor hente den, eller MÅ ungdommen hente den selv?? Anonymkode: 1d2b7...778
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #20 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Man må ringe her, ja. Mitt ord er godt nok for legen, men ikke for skolen. Jeg satt i telefonkø (fordi ja, vi måtte ringe) i 40 minutter fra 08:30 til 09:10, for å komme gjennom. Da har mitt barn undervisning. Så da kunne hun jo valgt å være borte første økt, for så å bli borte minst halvannen time for å hente erklæringa på at hun var syk, og hva da? Få dokumentasjon fra legen på at hun var borte fra skolen for å komme gjennom på telefon OG for å hente dokumentasjon på at hun har vært syk? Det er jo DET jeg syns er håpløst! Når reglene sier at jeg som mor kan si til legen "Lise har vært syk, dokumenter det for meg", så syns jeg det bør holde med samme beskjed til skolen. Anonymkode: 1d2b7...778 Hvorfor kunne hun ikke ringe selv den dagen hun var syk og hadde hele dagen til å sitte i telefonkø? Eller i en frilime / lunch eller noe? Anonymkode: f70ed...ca6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #21 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor kunne hun ikke ringe selv den dagen hun var syk og hadde hele dagen til å sitte i telefonkø? Eller i en frilime / lunch eller noe? Anonymkode: f70ed...ca6 Jeg kan ikke svare for HI, men på mitt legekontor har de en ganske begrensa telefontid: 8-10 og 13-14.30. Det er sikkert ikke uvanlig. Da kan det fort bli som hun skriver over her at eleven må ta seg fri fra en time for å ringe, og da blir jo det også fravær. Er alt veldig enkelt i din verden? Har det aldri tatt deg en time å komme gjennom til legekontoret på telefon? Anonymkode: 358af...7b1
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #22 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg kan ikke svare for HI, men på mitt legekontor har de en ganske begrensa telefontid: 8-10 og 13-14.30. Det er sikkert ikke uvanlig. Da kan det fort bli som hun skriver over her at eleven må ta seg fri fra en time for å ringe, og da blir jo det også fravær. Er alt veldig enkelt i din verden? Har det aldri tatt deg en time å komme gjennom til legekontoret på telefon? Anonymkode: 358af...7b1 Nei det har faktisk aldri tatt en time å komme igjennom. Og ungdommen her i huset ringer selv. Når jeg en sjelden gang ringer selv ringer jeg ikke 8 en mandag morgen når hele verden må ringe å fortelle hvor syke de er - da tar man det senere den dagen. Eller oppretter samtale via helsenorge. Igjen - la eleven ringe selv. Hvor vanskelig kan det være? Anonymkode: f70ed...ca6
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #23 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor kunne hun ikke ringe selv den dagen hun var syk og hadde hele dagen til å sitte i telefonkø? Eller i en frilime / lunch eller noe? Anonymkode: f70ed...ca6 Hun ringte den dagen hun var syk. Da fikk hun beskjed om å sende melding i helsenorge, noe vi gjorde. Da fikk hun beskjed om å ringe den dagen hun var frisk, for å få akuttime til å få erklæring. Hun var frisk torsdag, men hadde ikke mulighet til å ringe før fredag (da hadde hun "od-dag") Da satt hun i kø 30 minutter og fikk beskjed om at alle timene var fyllt opp og at hun måtte ringe igjen mandag morgen når de åpnet. Noe hun da ikke kunne siden hun hadde undervisning, så da ringte jeg. Etter å ha lagt frem for helsesekretæren at dette var noe tungvindt og med spørsmål om jeg kunne hente erklæringa for henne så hun slapp mer fravær, så måtte hun snakke med legen om det for så å ringe meg tilbake. Da fikk jeg lov å hente den for henne, for de kunne ikke sende den i posten. Så da endte det med at jeg måtte ta fri 2 timer fra jobb for å hente den legeerklæringa som legen har skrevet basert på hva vi skrev i helsenorge... Det er DETTE jeg syns er håpløst. Ikke fraværsgrensa i seg selv. Anonymkode: 1d2b7...778
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #24 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei det har faktisk aldri tatt en time å komme igjennom. Og ungdommen her i huset ringer selv. Når jeg en sjelden gang ringer selv ringer jeg ikke 8 en mandag morgen når hele verden må ringe å fortelle hvor syke de er - da tar man det senere den dagen. Eller oppretter samtale via helsenorge. Igjen - la eleven ringe selv. Hvor vanskelig kan det være? Anonymkode: f70ed...ca6 Poenget her var jo at hun måtte ringe for å få akutttime. Det får man ikke når man ringer i lunsjen... Anonymkode: 1d2b7...778
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #25 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Tja....trenger man ringe da? Kan sende melding. Her vi bor som er stor by er det null problem - legekontoret skriver ut erklæring og det er det. Enten ringer foreldre eller så ringer "barnet" selv...er man på videregående trenger man virkelig ikke få mor til å ringe legen for seg. Alvorlig talt. Litt ansvar må man kunne ta selv. Anonymkode: f70ed...ca6 Alvorlig talt, voksne folk som faktisk ikke skjønner at andre har andre utfordringer enn en selv?? Fascinerende. Anonymkode: f332c...9c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå