Gå til innhold

Ville du bygd hus eller kjøpt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har mulighet til begge. Hvor anstrengende er det å bygge fremfor å kjøpe?

Anonymkode: f323a...21e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt bygd. For en drøm å få alt som man vil! Vi fikk aldri bygd, for drømmetomtene var allerede bebygd 😆 Beliggenhet trumfer gleden ved å bygge nytt, men om den faktoren er lik ville jeg ikke nølt.

Skrevet

Bygd. Hvis man har riktig tomt, og budsjett til å få det slik man vil. Men de fleste tomter man får tak i er små og ligger tett på andre. Det taler mot bygging. 

Kjøpe, om man finner drømmetomta med hus på, og eventuelt gjøre de endringene som trengs for å gjøre det eksisterende huset til «drømmehuset». 

Vi kjøpte hus på fantastisk tomt. Bodde en stund i eksisterende hus, så tegnet vi drømmehus, renoverte eksisterende hus og utvidet med ny del. Har fått akkurat det huset vi ønsket oss, på tomta vi ønsket oss. 

Anonymkode: 6148b...bef

Skrevet

Det kommer an på tomten og om dere kjøper malingsklart eller nøkkelklart hus. Vi har bygget hus to ganger, begge ganger malingsklart, og aldri mer! Jeg kunne bygget igjen hvis vi hadde hatt en flat, enkel tomt og nøkkelklart hus der absolutt alt er inkludert og prisene på bad, kjøkken og andre materialer innvendig er ferdigforhandlet, men ikke ellers. Å bygge hus er ekstremt mye arbeid, mye mer enn mange klarer å se for seg, og det blir alltid mye dyrere enn man hadde trodd.

Anonymkode: be46e...edb

Skrevet

Jeg er enig med anonym ...edb. Jeg ville aldri ha bygd hus hvis jeg hadde valget mellom å bygge eller kjøpe. Å bygge hus blir alltid dyrere enn man ser for seg og det er alltid mye mer jobb enn man tror på forhånd. I tillegg har man hele tiden risikoen for at noe skal gå galt. 

Skrevet

Jeg ville kjøpt og pusset opp litt (mye)

Jeg synes sjelden nye hus blir veldig fine. De mangler liksom sjarm på en måte.

Anonymkode: d1315...f75

Skrevet

Med dagens priser på material: kjøpt! 

Anonymkode: 840fd...e6f

Skrevet

Hvis du har råd til å bygge huset du ønsker, uten byggeklausul og kan velge en dyktig håndverker, ville jeg bygd. Mange tror å bygge betyr at man får det akkurat slik man ønsker. Du får det akkurat slik du har råd til er min mening, budsjett = kompromiss uavhengig nytt eller brukt. 

Jeg har bygd, kjøpt gammelt, kjøpt meg inn i nøkkelferdig prosjekt. Siste ville jeg aldri valgt igjen, vi har mange punkter på kontroll og mye som må rettes. Det er krangling og trenering på alt. Bygge er greit med seriøse håndverkere, litt utfordring er at de seriøse av og til må ta inn underleverandører. Det kan bli mye rart og hva som skjedde her. 

Da vi bygde, gjorde vi mye selv, penger spart, veldig tidkrevende, men resultatet ble bra fordi man er nøye med sitt eget. Vi var ekstreme på budsjett, kjøpte alt på tilbud eller med avslag. Valgte materialer som tåler en del (hva er greia med eikeparkett og heltre eik på kjøkken, unnskyld meg, med det tåler ingenting) 

Nå har vi kjøpt ett hus fra 70-tallet. Her spiller det en ganske stor rolle hvordan vedlikehold er og potensielle utbedringer. Så lærer man også etter noen år med bygging og div hvilke oppgraderinger som er dyre og hvilke som bare er pynt, materialer som tåler en del og hva som bare ser fint ut når det er nytt. Jeg tror vi var veldig heldige denne gangen (tiden vil vise), huset er litt kjedelig å se på, men tak, drenering, kjøkken og bad er nytt og utført av seriøse folk. Kledning er strøken. Det er gjerne her det ruller kroner ved kjøp av eldre hus. 

Anonymkode: 53ccd...f4a

Skrevet

Vi valgte å kjøpe et slitent hus med masse potensiale, på drømmetomta.

Da kunne vi få en tomt vi aldri ville hatt råd til dersom vi skulle ha bygd nytt, og vi kan ta ett og ett rom etterhvert som vi har økonomi til det, slik at vi kan få det akkurat som vi vil ha det.

Hvis vi skulle ha bygd måtte vi jo ha «tatt» alle rom samtidig, og da måtte vi ha tenkt økonomi i alle rom, slik at resultatet ville ha blitt et hus med kompromiss over alt.

Denne måten å gjøre det på passer perfekt for oss, for vi har ikke noe problem med å trives i et hus hvor mye er utdatert og gammelt, så lenge vi vet at det blir perfekt til slutt. Men hvis man ikke klarer å trives før alt er pusset opp, vil jo ikke det funke😅

Skrevet

Jeg har bygget to ganger og aldri mer. Mannen er litt sugen på at vi skal kjøpe nytt hus snart og da har jeg sagt at det er kun om alt er perfekt og tomten ferdig. Det er ekstremt mye mer krevende å bygge en man tror og er tomten noe annet en flat krever det flere år med hagearbeid for å få det noen lunde greit. Nei aldri mer. Vi har bodd i nåværende hus ti år og enda er ikke alt ferdig utenfor.

Anonymkode: b393d...7e7

Skrevet

Kjøpt. Uten tvil. Jeg trives mye bedre i hus som er over 10 år gamle enn i noe nytt.

Anonymkode: d1d22...68e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...