Gå til innhold

Det er så slitsom st barna mine er omgitt med venner som er bortskjemt på å bli kjørt over alt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De setter en slags standard i barnas lille verden. Jeg har flere barn i tenårene og bor i en trygg utkant i en mellomstor by.

Jeg er aleinemor og jobber 100% i helsevesen. Barna har masse venner med to foreldre, der gjerne en eller begge har fleksitid, jobber redusert eller ikke er i jobb. Noe som medfører at de kjører og henter barna til absolutt alt! 
Dette blir sammenligningsgrunnlaget til mine barn og det vanker høye klagerop når jeg sier nei til å hente og ber de ta bussen.

Min eldste datter (17) er blitt kjørt hjem av en annen mor med mye tid bak rattet etter at jentene var ferdige på jobb, motsatt av der de bor. Denne moren hadde sagt at jeg måtte skjerpe meg og da fikk hun gjøre det jeg ikke gadd. 
Enda det var en kort busstur, og jeg bruker to tusen i måneden på busskort.

Jeg gjør så klart ett unntak når det er seint i helgene. Men ellers synes jeg større tenåringer kan bli litt selvstendige.

Kjører alle barna sine på alt i dag? Kan ikke tenke meg dette er standarden vi har i vårt miljø, for der blir alle kjørt rundt.

Anonymkode: d9dfa...43d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg bare en 10-åring, og de fleste tar ikke buss alene ennå, men de går og sykler om det ikke er for langt. Det er én av mitt barns venninner som blir kjørt og hentet hele tiden. Hun bor 6-700 meter unna oss og blir til og med hentet fra besøk hos oss når hun ber om det (noe hun gjør nesten hver gang), selv om hun har med seg sykkel. Moren tar med sykkelstativ og styrer og ordner.

Jeg henter ikke min datter hos dem, da jeg synes det er latterlig å kjøre så kort med mindre det er storm eller noe. Men det ender ofte med at moren til venninnen da kjører min datter hjem. Jeg synes det er litt dumt, for jeg føler jo at vi skylder dem noe, og at det blir vanskeligere å si nei når venninnen spør om jeg kan kjøre henne hjem fra oss. Men jeg sier nei likevel altså... Jeg har sagt til moren at min datter fint kan gå det stykket, så hun får nesten ta på egen kappe at hun velger å kjøre likevel.

Anonymkode: 2d2ef...d0f

Skrevet

Nå bor jeg på en plass der det nesten aldri går busser, så vi er avhengig av å kjøre ungdommene våre. Men jeg tenker at hver og en får gjøre som det passer dem best. Kanskje noen gjør ærender samtidig som de henter sine barn? Kanskje det er like praktisk for dem å gjøre det slik? 

Det var unødvendig av denne moren å si det slik hun gjorde til din datter, men det er ikke sikkert det ble sagt akkurat sånn din datter forteller det heller. Jeg ville aldri som voksen ha ordlagt meg slik. Det er jo tydelig at din datter har klaget, og at denne moren har svart på tiltale. 

Jeg kjører og henter mye, men det er altså fordi det ikke finnes kollektive transport-tilbud hos oss. Jeg har kjørt på utallige venner til ungene, fordi deres foreldre ikke kan eller orker. Helt ok å ta dem med når jeg skal samme vei likevel, men noen unger blir aldri kjørt noen steder. Der antar foreldrene at de fikser det selv. Og det gjør de jo ved å sitte på med andre foreldre. Jeg jobber fullt og har flere barn, hus og hobbyer jeg også. Mange av de foreldrene som aldri kjører, er ikke i jobb. Jeg tenker at det kan være helsemessige årsaker til at de ikke følger opp på den fronten, derfor holder jeg bare på som jeg pleier uten å klage til noen om det. Er faktisk litt hyggelig å prate med ungdommen også, på vei til fest eller hjem fra fest. Man blir godt kjent med dem 🙂 

Jeg er enig med deg i at det er unødvendig å kjøre på ungdommer som kan ta buss, tog eller trikk. Men bor man langt ut på landet uten bussforbindelser utenom skolebussen, så blir situasjonen noe anderledes. 

Skrevet

Jeg kjører ungene ganske mye. Fordi jeg liker det. De kunne mange ganger tatt bussen istedet. 

Med ungdommer er dette en flott mulighet både til å få en prat og å bli kjent med vennene. Så jeg har ikke tenkt å slutte. 

Men jeg har ingen forventninger om at andre skal kjøre. Og kjører gladelig rundt på andres unger. Veldig utidig av venninnens mor å mene noe om at du burde kjøre, men det kan jo hende at hun har ordlagt seg litt annerledes enn det du fikk referert?

Anonymkode: 47166...860

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (26 minutter siden):

Mange av de foreldrene som aldri kjører, er ikke i jobb. Jeg tenker at det kan være helsemessige årsaker til at de ikke følger opp på den fronten, derfor holder jeg bare på som jeg pleier uten å klage til noen om det.

Så fint at du tenker på det. :) Jeg er heller ikke i jobb, det er fordi jeg er ufør. Bilkjøring er noe av det verste jeg kan gjøre, og jeg får veldig vondt i kroppen en stund etterpå. Det høres sikkert rart ut, men sånn er det nå. Jeg må derfor prioritere hvilken kjøring som er viktig og hva som kan droppes. Når noe ikke blir prioritert, så er det ikke fordi jeg belager meg på at andre tar med mitt barn, men fordi jeg tenker at barnet kan gå eller sykle, eller at det rett og slett ikke er viktig nok å dra på. Jeg tar også heller buss med barnet enn å kjøre selv, når det er en mulighet.

Men barnets fritidsaktiviteter blir prioritert over alt annet, og jeg kommer til å prioritere å hente på fest når den tid kommer.

Anonymkode: 2d2ef...d0f

Skrevet

Vi er i full jobb begge to men vi kjører alle våre masse. Vi bor utenfor en storby og selv om det er kort vei til byen går det lite busser. Kjører de heller enn at de går glipp av ting. 

Anonymkode: 8ba57...8e2

Skrevet

Vi flyttet fra en plass det aldri gikk buss til et sted med mye buss. Eldste har busskort, han kommer seg rundt selv når det går buss. Han liker friheten og jeg liker friheten, det er bra for de å bli selvstendige. Jeg henter hvis de er hos venner i helgene eller da han fikk sommerjobb og sluttet sent, for jeg vil ikke ha han flyende rundt i byen etter midnatt. Ellers ordner han seg selv. 

Veldig spesielt at moren mente du burde skjerpe deg. Heia mødre som sørger for selvstendige barn sier nå jeg (selvfølgelig noe annet når det ikke går buss, men det er jo ikke tilfellet her). 

Anonymkode: 8df7c...580

Skrevet

Jeg synes det er hyggelig med bilturer med barna. De beste samtalene vi har er i bilen. Vi har ikke så mye busser som passer med treningstider heller. Men de går til og fra skolen da.

Anonymkode: 74deb...335

Skrevet

Dette utviklet seg til hvem er årets mor😅 Men takker for innspill.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Du likte ikke svarene fordi folk ikke er enig med deg, og da ble det til en konkurranse?

Mine tenåringer kan fint ta bussen, og gjør det gjerne også, men som flere over her skriver, så liker jeg faktisk å kjøre dem. Det er travle dager, men i bilen får vi tid til gode samtaler, og det synes jeg er veldig verdifullt. Og man får igjen for det også, for 19-åringen kjører nå rundt på meg også 😅 Veldig greit å slippe buss sent på kvelden etter en koselig kveld hos venninner med vin og god mat.

Derimot er jeg enig med i at tenåringene ikke bør forvente at du kjører eller blir sur når du ikke kan eller orker. Det er et privilegium etter en viss alder å bli kjørt/hentet når det går buss, ikke noe som skal forventes. 

Anonymkode: c5bdc...6e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du likte ikke svarene fordi folk ikke er enig med deg, og da ble det til en konkurranse?

Mine tenåringer kan fint ta bussen, og gjør det gjerne også, men som flere over her skriver, så liker jeg faktisk å kjøre dem. Det er travle dager, men i bilen får vi tid til gode samtaler, og det synes jeg er veldig verdifullt. Og man får igjen for det også, for 19-åringen kjører nå rundt på meg også 😅 Veldig greit å slippe buss sent på kvelden etter en koselig kveld hos venninner med vin og god mat.

Derimot er jeg enig med i at tenåringene ikke bør forvente at du kjører eller blir sur når du ikke kan eller orker. Det er et privilegium etter en viss alder å bli kjørt/hentet når det går buss, ikke noe som skal forventes. 

Ikke det at jeg ikke likte svarene. Men det blir dom med tråder om sex, økonomi og vekt. Det er de kåte, rike eller slanke dom svarer og resten kar være. Så msn ender opp med en ikke helt representativ statistikk. 
Har hengt her i 15 år og kjenner forumet. Sluttet å bli lei meg for en god del år siden om svarene ikke blåser i min retning☺️

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke det at jeg ikke likte svarene. Men det blir dom med tråder om sex, økonomi og vekt. Det er de kåte, rike eller slanke dom svarer og resten kar være. Så msn ender opp med en ikke helt representativ statistikk. 
Har hengt her i 15 år og kjenner forumet. Sluttet å bli lei meg for en god del år siden om svarene ikke blåser i min retning☺️

Og jeg har hengt her i 20 år 🤷‍♀️ Men har du lest svarene? Jeg synes i hvert fall ikke de kan sammenlignes med de trådene om å ville være best. Jeg synes du får varierte og skikkelige svar.

Skrevet

Min 12 åring ta 99% av gangene buss. Vi bor meget sentralt til og det er overhode ingen grunn til at jeg skal drive å kjøre henne til og fra f.eks trening i ukedagene. Hun får ta buss eller la vær å trene. Jeg kjører til kamper i helgene og stiller på på alt av dugnader. Samtalene tar vi ved middagsbordet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

De setter en slags standard i barnas lille verden. Jeg har flere barn i tenårene og bor i en trygg utkant i en mellomstor by.

Jeg er aleinemor og jobber 100% i helsevesen. Barna har masse venner med to foreldre, der gjerne en eller begge har fleksitid, jobber redusert eller ikke er i jobb. Noe som medfører at de kjører og henter barna til absolutt alt! 
Dette blir sammenligningsgrunnlaget til mine barn og det vanker høye klagerop når jeg sier nei til å hente og ber de ta bussen.

Min eldste datter (17) er blitt kjørt hjem av en annen mor med mye tid bak rattet etter at jentene var ferdige på jobb, motsatt av der de bor. Denne moren hadde sagt at jeg måtte skjerpe meg og da fikk hun gjøre det jeg ikke gadd. 
Enda det var en kort busstur, og jeg bruker to tusen i måneden på busskort.

Jeg gjør så klart ett unntak når det er seint i helgene. Men ellers synes jeg større tenåringer kan bli litt selvstendige.

Kjører alle barna sine på alt i dag? Kan ikke tenke meg dette er standarden vi har i vårt miljø, for der blir alle kjørt rundt.

Hvis en annens mor hadde sagt at jeg måtte skjerpe meg hadde jeg ledd høyt.

Ungdommene mine blir kjørt hvis jeg gidder og har tid og det regner tollekniver. Ellers ikke. De kan sykle. 

Anonymkode: f4112...ec1

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes det er hyggelig med bilturer med barna. De beste samtalene vi har er i bilen. Vi har ikke så mye busser som passer med treningstider heller. Men de går til og fra skolen da.

Bilturer er kjempehyggelig, det. Men å erstatte vanlig aktivitet med bilturer på 5-10 minutter fordi store ungdommer ikke gidder å ta seg fram selv, er ikke noen heltegjerning, altså.

Skrevet

Det hender, men langt i fra alltid. Går buss i ett sett og ungen har månedskort. Foreldrenes fritid er minst like viktig som ungens så det å legge livet så til de grader til rette for at ungene skal delta, evnt være motivert for alt, gidder jeg ikke.  Finnes ikke en indre motivasjon for trening og aktiviteter hos ungen for å møte opp på slikt, kan de likegodt la være. Blir som å delta på en fest og ikke bidra til jobben før eller etter.

Tror vel det datteren din sier den andre moren har sagt, skal tas med en klype salt. Hun bare trykker på knapper for å få fordeler.

Skrevet

Hvorfor henge seg opp i hva andre gjør for barna sine? Om noen velger å kjøre barna sine og lage design matpakker så betyr ikke det at andre må gjøre det samme.

Men, det betyr heller ikke at disse barna blir mer eller mindre selvstendige av den grunn. 

Jeg er nok en av de som kjører barna mine, på tross av at jeg jobbet fullt og er alene med de (uten at jeg skjønner helt hva det skal ha av betydning så lenge jeg har tid). Men, barna mine klarer like vell å følge opp både skole, ekstrajobb og fritidsaktiviteter uten at jeg må passe på. Ser de at det er klær nok til å starte vaskemaskinen, eller det er noe de akutt trenger å ha vasket så fikser de det. Eldste bytter hjul på bilen min (16 år). Yngste lager ofte middag (12 år). Og de har begge sine ansvarsområdet de holdet i orden. 

Til gjengjeld så kan jeg kjøre og hente de  på jobb, fritidsaktiviteter og hos venner. For det har jeg tid til pga jeg har selvstendige barn som bidrar hjemme. 

Anonymkode: eaee0...684

Skrevet

Her er det lite buss, men korte avstander når de er små. etter 9 år har de stort sett syklet alene, men når det blir vinter så har det nok blitt noe mer kjøring, men gjerne med andre foreldre i samarbeid.  etter 15 år slutter aktiviteter så sent at jeg ikke vil ha unger som må gjennom bykjernen etter kl. 20.30.  Da må jeg ofte kjøre til også, eller så sykler de til og så tar jeg med sykkelstativ til sykkelen.

Og jeg tor jeg hadde tatt en prat med den mora altså. Jeg avtaler gjerne med andre om kjøring om det ikke passer oss og da er det jo tusen grunner, det kan være alt fra turnusjobbkrasj, andre planer med andre av barna, til at jeg ikke orker/gidder å kjøre langt for å se en fotballkamp.... Men jeg begrunner det sjelden, men vi samkjører jo uansett og så tar jeg min del når det passer...

Anonymkode: adcc3...933

Skrevet
Daquiry skrev (10 timer siden):

Min 12 åring ta 99% av gangene buss. Vi bor meget sentralt til og det er overhode ingen grunn til at jeg skal drive å kjøre henne til og fra f.eks trening i ukedagene. Hun får ta buss eller la vær å trene. Jeg kjører til kamper i helgene og stiller på på alt av dugnader. Samtalene tar vi ved middagsbordet. 

Du har en 12 åring. Hi sin tenåring er nok mer ute enn bare på fritidsaktiviteter, inkludert i helgene. Det blir en helt annen ting. 

Anonymkode: 79a2d...b13

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ble du overrasket over svarene? 😉

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du har en 12 åring. Hi sin tenåring er nok mer ute enn bare på fritidsaktiviteter, inkludert i helgene. Det blir en helt annen ting. 

Hi skriver at hennes barn må ta buss. Anonym sier at hennes barn må ta buss. Like fult argumenterer du mot? 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hi skriver at hennes barn må ta buss. Anonym sier at hennes barn må ta buss. Like fult argumenterer du mot? 🙄

Jeg sier bare at det er stor forskjell på en 12 åring og en 17 åring. En 17 åring drar ut i helgene og treffer venner, går på fest etc. I mange tilfeller er det like greit å kjøre og hente da. En 12 åring har behov for transport til fritidsaktiviteter, og er ikke ute i den grad i helgene. Du ser forskjellen eller?

Skrevet

Jeg kjører. Mye og hele tiden. Vi bor ugunstig til i forhold til å komme seg på trening kollektivt selv om vi bor i Oslo. Så 4 dager i uken + kamper og turneringer minst 2.hver helg kjører jeg. I tillegg er eldste også på endel fester fredager og lørdager, og da henter jeg alltid. 

Som andre her så synes jeg det er koselig med tiden i bilen. Men den viktigste grunnen er at ungene har en travel hverdag, skal de rekke både trening og lekser så må man spare tid et eller annet sted. Å bruke 1,5 - 2 timer på reisevei til trening er derfor helt uaktuelt. Det er noen få år av livet til ungene at det er så travelt med mye kjøring, jeg prioriterer å gjøre dette både for dem og for meg. 

Men jeg ser at de aller fleste av de tenåringene de trener med må stort sett klare seg selv. De bor nok gunstigere til i forhold til den hverdagslige aktiviteten, men det er fortsatt alltid vi som henter på fest og kjører i helgene. 

Anonymkode: 7835b...dc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Og jeg har hengt her i 20 år 🤷‍♀️ Men har du lest svarene? Jeg synes i hvert fall ikke de kan sammenlignes med de trådene om å ville være best. Jeg synes du får varierte og skikkelige svar.

Klassiker. Dette svarer du i hver eneste tråd når det blir påpekt at hovedinnlegger får ufine svar. Hver gang! Det er ikke til å komme fra at folk er ville på å skulle ta hi - det er kulturen her inne. 
Jeg er helt enig med hi, jeg. Vi har det på samme måte her vi bor. Vi er, og har vært, innstilt på å la barna våre komme seg til og fra venner selv, men det blir daglige konflikter når noen foreldre kjører overalt. Det er som om de nærmest kaster det de har i hendene for å kjøre poden dit han/hun beordrer. Noen foreldre går også så langt som å kjøre våre barn fordi det er synd på de som må gå. Altså. Synd på en 11-åring som må gå 1 km i sol og fint vær? Irriterende.

Anonymkode: 77b4a...bbb

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Bilturer er kjempehyggelig, det. Men å erstatte vanlig aktivitet med bilturer på 5-10 minutter fordi store ungdommer ikke gidder å ta seg fram selv, er ikke noen heltegjerning, altså.

Her er bilturene til treningen 20 min en vei. Litt over en time på sykkel. Så da kjører jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...