Gå til innhold

Julegaver pg forskjellsbehandling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine tantebarn ønsker seg hver sin ting. Prisen på det førstemann ønsker seg er 350 kroner. Lillebroren ønsker seg noe til 150. Hadde dere kjøpt mer til lillebror så det blir samme sum?  De er 5 og 7 år.

Anonymkode: 8767b...92d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Jeg bruker alltid likt beløp. Kan kanskje svinge litt når de er såpass små men når de blir eldre så får de likt. 

Anonymkode: 9ef95...7b4

Skrevet

Ja, pleier gi for lik sum. Pluss/minus 50 kr

Anonymkode: c5182...be3

Skrevet

Ja det hadde jeg gjort. Det trenger ikke være likt på krona, men dette blir større forskjell enn jeg hadde vært komfortabel med. Kunne fint kjøpt for 200 til en og 300 til den andre, så blir det gjerne omvendt neste gang.

Anonymkode: 17a8f...620

Skrevet

Helt uenig, barna tenker ikke over dette vel?

Da er det jo du som lager et problem her.

Gi de det de ønsker seg, dette jevner seg ut i det store regnskapet som heter livet.

Skrevet

Nei. Jeg kjøper ikke for samme sum til noen og er litt oppgitt over folk som gjør det. Hvis begge får noe de ønsker seg så er prisen irrelevant. De tenker jo ikke over det. De fikk det de ønsket seg

Anonymkode: 5cb00...ef4

Skrevet

Normalt sett så får de for ganske lik sum, men det det er endel men… 

Når barna er så små så ville jeg bare kjøpt det de hadde ønsket seg, ingen av de var voldsomt dyre. Ingen vits å kjøoe mye bare for å gjøre det likt på krona. 

Mine unger vet e får gaver for en viss sum jul og bursdag, ønsker de seg dyrere ting så ønsker de seg penger for å kunne kjøpe det de ønsker seg. Begge har bursdag like etter jul så de har igrunn alltid fått nok penger til det de ønsker når de har gitt beskjed at de ønsker penger av familie. 

Men er det ting de ønsker seg som er mer «fornuftige» så kan jeg forskjellsbehandle litt, dette vet de og de vet at det er slik for begge og tilslutt så jevner det seg ut. En ønsket seg spark, kostet mer enn hva hun egentlig fikk gave for, men siden hun da skulle bruke den til skolen, trening osv på vinteren fikk hun den. Den er fortsatt i bruk hver vinter ti år etter. Eller hun som ønsket seg gitar. Hun fikk elgitar med forsterker, med beskjed at vi andre kunne låne den om vi ville lære oss. 

Anonymkode: 242d2...f7c

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Mine tantebarn ønsker seg hver sin ting. Prisen på det førstemann ønsker seg er 350 kroner. Lillebroren ønsker seg noe til 150. Hadde dere kjøpt mer til lillebror så det blir samme sum?  De er 5 og 7 år.

"Sum"?

Det er ingen som har rett på en viss andel av min lommebok til jul, altså. Helt uavhengig av hva jeg gir deres søsken. 
Hvis du ønsker å gi lillebror 2 ting, så gjør det, men vær klar over at i den aldersgruppa der, så vil DET bli kalt urettferdig! De vet jo ikke prisen på gavene, men de merker veldig godt forskjell på antall gaver.

Anonymkode: af661...a75

Skrevet

Jeg synes denne forskjellen ikke er noe farlig. Hadde den ene fått for 2000 mens den andre 200 så kan vi snakke forskjellsbehandling. 

Anonymkode: d7cc8...5c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Selvfølgelig. Jeg hadde kjøpt en ting til. 

Anonymkode: 273b2...960

Skrevet

Jeg hadde nok kjøpt en ting til. Ikke fordi det er nødvendig, men jeg klarer ikke å slå meg til ro med å gjøre forskjell. 

Anonymkode: adc02...52a

Skrevet

Kjøper du to ting til den ene synes den andre det er er urettferdig, at den ene får en ting og den andre to. Så da bør du kjøpe en ekstra gave til den andre også.

Nei de får noe de ønsker seg, det holder. Prisene går sikkert den andre veien en annen gang.

Anonymkode: aa530...531

Skrevet

Det er så grunnleggende vulgært og totalt misforstått at "forskjellsbehandling" handler om pengeverdi.

Skrevet

Nei, jeg ville ikke kjøpt noe mer, men jeg ville hatt det litt i bakhodet slik at jeg det ikke bestandig var den ene som fikk de dyreste gavene over år.

Anonymkode: c8531...39d

Skrevet

Jeg gjør det, men jeg syns ikke det er riktig. OG jeg irriterer meg ironisk nok over de som gjør det til mitt barn. Jeg er håpløs...

Men, om de ønsker seg noe og får det de ønsker seg så er det jo irrelevant hva det koster. Om man gir pengegaver syns jeg selvsagt det skal være likt :)

Jeg har gjort forskjell på ungene mine og, jeg. Men da sa jeg fra på forhånd, at det ene koster mer enn det andre, og det var det ingen av de som brydde seg om! De var happy med å få det de hadde ønska seg :)

Anonymkode: e455d...83f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde nok kjøpt en ting til. Ikke fordi det er nødvendig, men jeg klarer ikke å slå meg til ro med å gjøre forskjell. 

Samme her.

Anonymkode: 2e6cb...bd8

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men det er jo like mye forskjell at en får en gave og den andre to. Eller legger du med kvitteringer som viser det totale regnestykket?

Skrevet

Egne unger gjør jeg stadig forskjell på, det jevner seg ut på sikt. Har fire barn og de trenger eller ønsker seg ikke for samme sum hvert år. At en 13 åring får mobil et år fordi den gamle trengs å byttes ut betyr ikke at søsken på 5 år trenger få for samme sum, de får jo mobil når dagen for det kommer.

Tantebarn får for omtrent samme sum, men ikke 100%. Vi gir for ca 300 kr til alle, men det har skjedd at de har fått for litt mer.

I ditt tilfelle ville jeg nok lagt med en liten ting til når forskjellen blir såpass stor som 200 kr. Ville ikke gitt to gaver, men lagt med en liten ting til i den gaven som sto på ønskelisten. Ikke fordi ungene selv hadde brydd seg, men fordi jeg selv ønsker for å gi for nærmere lik sum.

Anonymkode: 26b02...6da

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Egne unger gjør jeg stadig forskjell på, det jevner seg ut på sikt. Har fire barn og de trenger eller ønsker seg ikke for samme sum hvert år. At en 13 åring får mobil et år fordi den gamle trengs å byttes ut betyr ikke at søsken på 5 år trenger få for samme sum, de får jo mobil når dagen for det kommer.

Tantebarn får for omtrent samme sum, men ikke 100%. Vi gir for ca 300 kr til alle, men det har skjedd at de har fått for litt mer.

I ditt tilfelle ville jeg nok lagt med en liten ting til når forskjellen blir såpass stor som 200 kr. Ville ikke gitt to gaver, men lagt med en liten ting til i den gaven som sto på ønskelisten. Ikke fordi ungene selv hadde brydd seg, men fordi jeg selv ønsker for å gi for nærmere lik sum.

Det som er litt dumt er at forsøk har vist at mottakeren blir mindre glad for gaven hvis den bestr av flere ting som ikke hører sammen. Jeg tror det gir et inntrykk at at tingene er mindre bra enn om man får en ting fra et menneske.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det som er litt dumt er at forsøk har vist at mottakeren blir mindre glad for gaven hvis den bestr av flere ting som ikke hører sammen. Jeg tror det gir et inntrykk at at tingene er mindre bra enn om man får en ting fra et menneske.

Hæ, hva slags forsøk er det? Barn alstå?

Tror aldri mine barn har blitt mindre glad for en gave når det er to ting i pakka altså, høres veldig rart ut.

Skrevet

Men det er jo like mye forskjell at en får en gave og den andre to. Eller legger du med kvitteringer som viser det totale regnestykket?

Jeg sier ikke at det er rasjonelt, men for meg er det altså slik. Jeg håper at du klarer å leve med det. 

Skrevet

Hæ, hva slags forsøk er det? Barn alstå?

Tror aldri mine barn har blitt mindre glad for en gave når det er to ting i pakka altså, høres veldig rart ut.

Jeg husker ikke helt, men så vidt jeg husker fikk en stor gruppe folk en gave. Noen fikk en ting, noen fikk den samme tingen og en eller to ting til. Så ble de spurt om hvordan de vurderte gaven. De som fikk bare en ting vurderte totalen høyest.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det programmet så jeg også. Å det har jeg tatt med meg da jeg kjøper gave til folk. 

Hi

Skrevet
sug lut skrev (17 timer siden):

Det er så grunnleggende vulgært og totalt misforstått at "forskjellsbehandling" handler om pengeverdi.

Dette er jeg enig i.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg sier ikke at det er rasjonelt, men for meg er det altså slik. Jeg håper at du klarer å leve med det. 

Håper vel mer at ungene i slekta di lever godt med det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...