Gå til innhold

Hverdagen med unger, jobb og fritidsaktiviteter - hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter. Her begynner mannen kl. 5 hver morgen, jeg 7:30. Det gjør at jeg må ta alt morgenstell av våre fire barn fra tidlig, tidlig morgen. Opp kl. 5, ofte før også fordi mannen vekker meg, for å gjøre klart alt. Det meste gjør jeg kvelden før, men i og med at vi må ut døra kl. 6:45, må vi opp tidlig. Vi er hjemme igjen kl. 16, og da er det middag før fritidsaktiviteter. Hver eneste dag er det en eller flere ting, og hvert barn får kun gå på en ting hver. Helgene går til cup, trening, stallen, husarbeid, klær, bursdager osv. Jeg har ingen tid til meg selv. Jeg handler mat innimellom treninger på kvelden, men jeg skulle så gjerne kunne gått en tur eller to i løpet av uka.

Hvordan gjør dere det? Når er dere ute av døra om morgenen? Når er dere hjemme? Jeg makter snart ikke dette mer.

Anonymkode: 42768...d9f

Skrevet

Ordnet meg ny jobb da mannen begynner kl 7 og vi fant ikke annen løsning til slutt. Holdt på å møte veggen🙊 

Så nå går jeg samtidig som barna og er hjemme kl 16. 

Middager lages gjerne på forhånd, enten kveld eller klar i frys. Er det aktivitet tett på middag blir det enkelt og gjerne en bedre kvelds sammen. Senk listen og skuldrene.

Men forstår det er travelt, gikk i samme tralten selv i mange år🥴

Anonymkode: 2e0cb...942

Skrevet

Jeg er alene og har muligens større barn enn deg. Og færre. Men her reiser jeg 07.15. Begynner på jobb 08.00. Er hjemme igjen 16.45, og første trening er som regel 17 eller 17.30. Da leverer jeg på trening og reiser hjem og lager middag mens det er trening. Handle gjør jeg på lørdager. Barna går hjem fra skolen selv og lager seg mat og gjør lekser før jeg er hjemme. 
Da de gikk på sfo (hadde ingen aktiviteter da de gikk i barnehage), hadde de spist på sfo, så det var omtrent samme rutine da bortsett fra at jeg hentet på sfo og at de måtte skifte til treningstøy der i stedet for hjemme. Det var trening 3 dager i uken den gangen, nå er det 6 treninger hver uke, men mye mer samkjøring med andre foreldre

Anonymkode: 8874b...55b

Skrevet

Vi må ut kl 0730 og er hjemme ca 16:30

matpakker gjøres i stand kvelden før. Da ungene gikk i barnehage spiste de frokost der. Nå spiser de hjemme, men klarer å ordne mye selv.

Klær legges fram på kvelden og sekker og gymtøy pakkes også om kvelden.

mat handler vi på nett og får levert hjem. Også mye klær handles på nett.

Ukesmiddagene er ganske enkle og tar kort tid å lage. Mye er preparert på forhånd. Fe.sk steker jeg opp kjøttdeig og fryser ned, gryteretter, lasange osv kan lages og fryses. Noen ganger spiser vi bare enkelt når vi kommer hjem og har heller middagen som kveldsmat.

Vi trener når ungene trener eller er på andre aktiviteter

Anonymkode: 26700...322

Skrevet

Takk for svar. 
Jeg kan legge til at barna er ganske små, mellom 5 og 10 år. En i bhg og to på SFO. Det gjør at vi ikke kan gå ned i stilling da bhg og SFO her koster oss 10000 i måneden. Ingen besteforeldre i umiddelbar nærhet. Eldste er kjempeflink og går til og fra skolen, 2,2 km hver vei. Hn er også alene hjemme fra kl. 6:45 hver morgen, og ordner seg selv. Superflink, men jeg må innrømme jeg har dårlig samvittighet for det. 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. 
Jeg kan legge til at barna er ganske små, mellom 5 og 10 år. En i bhg og to på SFO. Det gjør at vi ikke kan gå ned i stilling da bhg og SFO her koster oss 10000 i måneden. Ingen besteforeldre i umiddelbar nærhet. Eldste er kjempeflink og går til og fra skolen, 2,2 km hver vei. Hn er også alene hjemme fra kl. 6:45 hver morgen, og ordner seg selv. Superflink, men jeg må innrømme jeg har dårlig samvittighet for det. 
HI

Når mannen starter kl 05, så er han vel også tilsvarende tidlig ferdig på jobb?

han bør jo da kunne bidra med henting, lekselesing, lage middag, handle osv slik at din ettermiddag blir roligere?

Skrevet

Hva bidrar mannen med?

Anonymkode: 5ffe5...115

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. 
HI

Hvis du har 4 barn i alderen 5-10 år så er livet travelt det sier seg selv. Du har min fulle respekt😇

Skal jeg komme med tips så er det vel å senke forventningene, tren når barna trener(eller gå tur/i butikker eller hva du vil) og få spander litt penger på barnevakt. En på jobben til mannen min hadde fast barnevakt en dag i uka, barnevakten hentet barna i barnehage tok de med hjem og lagde mat. Da kunne moren bruke den ettermiddagen til trening eller frisør eller hva hun ville. Dette kostet selvsagt penger men var kanskje verdt det i den mest intensive perioden med småbarn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Når mannen starter kl 05, så er han vel også tilsvarende tidlig ferdig på jobb?

han bør jo da kunne bidra med henting, lekselesing, lage middag, handle osv slik at din ettermiddag blir roligere?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva bidrar mannen med?

Anonymkode: 5ffe5...115

Han kjører hjemmefra kl. 5, var kanskje litt upresis der. Han sitter i kø på vei hjem, og er dermed ikke hjemme før tidligst kl. 16. Han henter i bhg og på SFO. Han vasker badene og tar seg av alt som har med fysisk tunge ting å gjøre, som hus, bil osv. Og så kjører han hit og dit og henter og bringer. Han e’kke så verst, altså.

Hi

Skrevet

Vi bosatte oss i en mindre by, her er rush 10 min i bil, max.

Mannen jobber 7-15, jeg jobber 9 til 16 med en langvakt i uka så det blir 100% stilling. 

Mannen har 15 min til jobb og han henter barna om ettermiddagen. Jeg har 10 min til jobb og leverer om morgenen.

Vi samkjører med andre foreldre til alt av fritidsaktiviteter. 

Handler etter barnas sengetid på mandag og på vei hjem fra jobb på fredag.

Har hund som blir gått med mens ungene trener 

Har vaskehjelp en dag i uken så vi holder det greit ryddig og bare "tørker over litt" mellom hver gang hun er der. Vasker en maskin hver dag, rett over i tørketrommel og bretter mens ungene spiser kveldsmat. 

Har fire barn, 8 år mellom eldste og yngste.

Rutine, rutine, rutine. 

Plutselig er de store og vi aner ikke hva vi skal bruke tiden vår til 😉

Anonymkode: 89708...c39

Skrevet

Jøyemeg, fire unger og så lange arbeidsdager må være knalltøft. Skjønner at det er vanskelig å kutte ned på arbeidsmengden når dere har så store utgifter til SFO og barnehage, men bare 10 % reduksjon hos en eller begge av dere vil jo hjelpe på hverdagslogistikken? 

Anonymkode: f693a...3ea

Skrevet

Her jobber mannen ekstremt mye i eget firma så det har i alle år vært jeg som har tatt alt med ungene. Fått de avgårde om morgenen og tatt alt av fritidsaktiviteter. Vi hadde i en periode brødmat til middag og middag til kvelds for det var ikke tid til annet. På det mest hektiske kjørte jeg til 16 treninger i uken. Nå er de begynt å vokse til og to av dem kjører selv...jeg savner den tiden det var travelt og jeg savner å stå på kamper i alt slags vær og stå i kiosken på dugnader i helgene. Jeg hadde høye skuldre i mange år, men nå savner jeg det. De er små en gang - det er liksom bare å stå i det :-)

Anonymkode: fa23e...f00

Skrevet

Vi har forresten også hund som krever sitt og må får tur...vi har levering på døren av mat en gang i uken og bare der sparer man masse tid.

Anonymkode: fa23e...f00

Skrevet

At det livet er slitsomt burde strengt tatt ikke komme som en bombe...

Vi har to barn, jeg jobber 80% med 6 timers dager, mannen har hjemmekontor. Moderat huslån tillater at jeg ikke jobber fullt. En fritidsaktivitet pr barn, fordi vi voksne også ønsker å trene eller å kunne gjøre ting på ettermiddagen. 

Anonymkode: 119fe...0d2

Skrevet

Her jobber jeg natt. Har masse utdanning, men dår kun betalt for bachelorgraden. Tjener fullt ved å jobbe 4 netter på, ei uke fri, og sånn overlever vi.

Mannen jobber ekstremt mye, og jeg har mye turnusfri. Når ungene kommer hjem er middag klart, treningstøy rent og huset vasket! Så spiser vi, og drar som regel på en trening eller møte eller hva det måtte være. 

Når begge ungene er store skal jeg satse mer på karriere👍🏼

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...