Gå til innhold

Å kjenne sin besøkstid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser av og til om folk som er på besøk hos familie i flere uker, både i sommerferien og jula. Og da lurer jeg på om disse syns det er greit å selv være vertskap så lenge, eller er det kun å være gjest som er ok?

Jeg kunne aldri vært på besøk med noen i over ei uke (maks ei helg), og hadde blitt gal om jeg skulle hatt besøk så lenge. Koselig med besøk av voksne barn med familier, men hvis jeg skulle hatt de her i flere uker, tror jeg ikke jeg hadde kost meg så mye.

Anonymkode: 8eddf...5ea

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Leser av og til om folk som er på besøk hos familie i flere uker, både i sommerferien og jula. Og da lurer jeg på om disse syns det er greit å selv være vertskap så lenge, eller er det kun å være gjest som er ok?

Jeg kunne aldri vært på besøk med noen i over ei uke (maks ei helg), og hadde blitt gal om jeg skulle hatt besøk så lenge. Koselig med besøk av voksne barn med familier, men hvis jeg skulle hatt de her i flere uker, tror jeg ikke jeg hadde kost meg så mye.

Kanskje de omgås på mer avslappet vis enn du greier, da. 

Anonymkode: d431b...bee

Skrevet

Vi er ofte tre uker hos mine foreldre, men de bor på gård og har uvanlig mye plass. Vi har selvsagt snakket sammen om hva alle trives med. 

Anonymkode: af2f5...bc7

Skrevet

Tenker at det kommer veldig mye an på hvor mye plass man har.

Vi var ofte 2 par uker hos svigerforeldrene min før de flyttet siden de hadde en utleier leilighet i kjellern de ikke leide ut som vi kunne bruke slik at vi ikke gikk oppå hverandre.

Andre jeg kjenner som gjøre det samme sover ofte i en campingvogn på tunet, i kjellerleiligheten, på annekset og så videre.
Men andre ord, det fungerer dersom de som får besøk har stor plass

Anonymkode: b6c48...c4d

Skrevet

Jeg besøker familie to uker hver sommer.
Ene er kusinen min. Hun er glad når jeg kommer, for jeg hjelper henne med barna og huset mens jeg er der.

Andre er tante og onkel. De er ikke så glad i gjester i hus, så vi sover i telt eller campingvogn i hagen deres. De er glad for at vi kommer og liker selskapet altså, men har er lite hus og lite plass. 

Etter besøk hos kusine tar med med to eller tre av barna hennes hjem til meg en uke eller to. Hyggelig det også

Anonymkode: 8c9ba...e89

Skrevet

Da jeg var liten, hadde vi annenhver sommer hos besteforeldre og de hos oss. Da bodde vi hos hverandre i 4 uker. Det måtte bli sånn pga avstanden. Vi møttes kun om sommeren. 

I år hadde jeg besøk av storebror m/kone og to barn. De bodde hos oss i to uker. Når vi drar til pappa, er vi der i to uker. 

Vår familie trives godt sammen og det er veldig avslappet.. Mulig vi "fikser" dry så bra fordi vi ses én gang i året pga store avstander. For oss handler det om kvalitet over kvantitet. 

Anonymkode: 01f49...6ee

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg var liten, hadde vi annenhver sommer hos besteforeldre og de hos oss. Da bodde vi hos hverandre i 4 uker. Det måtte bli sånn pga avstanden. Vi møttes kun om sommeren. 

I år hadde jeg besøk av storebror m/kone og to barn. De bodde hos oss i to uker. Når vi drar til pappa, er vi der i to uker. 

Vår familie trives godt sammen og det er veldig avslappet.. Mulig vi "fikser" dry så bra fordi vi ses én gang i året pga store avstander. For oss handler det om kvalitet over kvantitet. 

* fikser det

Skrevet

Tenker at det er da avtalt om de skal være sammen så lenge? 

Har svigerfamilen i utlandet. Så når vi har besøkt dem har det ofte vert 1 uke om gangen. 

Men så klart er det avtalt. 

Anonymkode: ce806...70c

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Her er vi ikke vertskap og gjester når vi er sammen med familie, det blir mer som et bofellesskap. 😛 Alle ordner seg selv, hjelper til, bytter på å lage middag og passe hverandres barn osv. Men ja, det går like mye begge veier. Og alle koser seg. :)

Anonymkode: 3d9bb...11f

Skrevet

Du tryner fra start her. Å kjenne sin besøkelsestid betyr å vite å utnytte en situasjon til din egen fordel, vite når du vil tjene på å gjøre et framstøt. Uttrykket er bibelsk, Luk 19.44. Det har ingen verdens ting med besøk å gjøre.

Skrevet

Det er sjelden vi besøker noen mer enn et par dager. De fleste i min familie bor rett i nærheten og mannens foreldre og søsken liker ikke å ha besøk. Av en eller annen grunn synes de likevell det er en selvfølge at de kan bo her i opptil 4 uker av gangen. Det kan bli litt lenge synes jeg, men generelt liker jeg besøk.

De som blir en uke eller to pleier ikke kreve så mye. Da tar jeg det som en selvfølge at de hjelper til litt. 

Anonymkode: acac5...240

Skrevet
sug lut skrev (43 minutter siden):

Du tryner fra start her. Å kjenne sin besøkelsestid betyr å vite å utnytte en situasjon til din egen fordel, vite når du vil tjene på å gjøre et framstøt. Uttrykket er bibelsk, Luk 19.44. Det har ingen verdens ting med besøk å gjøre.

Fann ikke på en fin tittel! Men dette er faktisk første gang du kritiserer noe jeg har skrevet😊 Vi to er stort sett enig her på forumet, selv om jeg er for feig til å bruke nick.

Skrevet

Dere som har svart her, viser at jeg sikkert er litt rar, som ikke greier å slappe av med andres rutiner i ukevis av gangen. Syns jeg bør ta hensyn til alle andre, enten de er gjester eller vertskap, og da blir jeg rett og slett helt utslitt.

Annonse

Skrevet

Jeg er som deg! Maks en helg i samme husstand, og da må jeg ta meg sammen. Helt noe annet med ungene, deres kjærester etc. Helt noe annet med venner også!

Anonymkode: 5871e...a15

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fann ikke på en fin tittel! Men dette er faktisk første gang du kritiserer noe jeg har skrevet😊 Vi to er stort sett enig her på forumet, selv om jeg er for feig til å bruke nick.

Det var ikke kritikk av innhold, bare av at du sier noe som kan være bortimot det motsatte av det du mener å si. 

Forøvrig enig i sak, vil hverken ha eller være gjest mer enn en helg. 

Skrevet

Av ren nysgjerrighet. Hvordan har dere som tenker at familiebesøk bør begrenses til maks en helg, bodd i forhold til egne besteforeldre opp igjennom oppveksten, og hvordan er dere i dag bosatt ift egne foreldre/svigerforeldre? 

Anonymkode: fc549...213

Skrevet

Vi bor veldig langt fra barnas besteforeldre, så når vi først besøker blir vi gjerne boende 2-3 uker. Kjenner litt på at det må være travelt å gå fra hus med kun to voksne til fire voksne og flere små barn i tett alder. Men samtidig vet jeg jo at de vil se barnebarna, og vi har ikke råd til å bo på hotell så lenge, så da må de nesten tåle det hvis de vil se oss. 

Hos oss selv tåler vi fint å ha dem på besøk et par uker av gangen. Vi er alle obs på å hjelpe til i huset og gjøre ting hver for oss innimellom slik at vi ikke blir gående for mye oppå hverandre.

Skrevet
Pobie skrev (56 minutter siden):

Vi bor veldig langt fra barnas besteforeldre, så når vi først besøker blir vi gjerne boende 2-3 uker. Kjenner litt på at det må være travelt å gå fra hus med kun to voksne til fire voksne og flere små barn i tett alder. Men samtidig vet jeg jo at de vil se barnebarna, og vi har ikke råd til å bo på hotell så lenge, så da må de nesten tåle det hvis de vil se oss. 

Hos oss selv tåler vi fint å ha dem på besøk et par uker av gangen. Vi er alle obs på å hjelpe til i huset og gjøre ting hver for oss innimellom slik at vi ikke blir gående for mye oppå hverandre.

Jeg har det på samme viset selv. I tillegg så avtaler vi alltid både når vi skal komme og når vi drar på forhånd. 

Jeg har noen nære slektninger som har en tendens til å bare komme uten noen plan om retur. Det er ikke jeg alltid like fornøyd med…

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Av ren nysgjerrighet. Hvordan har dere som tenker at familiebesøk bør begrenses til maks en helg, bodd i forhold til egne besteforeldre opp igjennom oppveksten, og hvordan er dere i dag bosatt ift egne foreldre/svigerforeldre? 

Dette lurer jeg også på... 

Anonymkode: d431b...bee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...