Gå til innhold

Hva med bestikk til pent, da?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Vi spiser bare med sølvbestikk, hver dag, til alle måltider, stort og smått. Dobbel rokokko. Vi er en familie på fire med to barn på 7 og 3, så de spiser også med det.

Før hadde vi bare stålbestikk fra Ikea. Så døde foreldrene til mannen min, tidlig, brått og uventet. Ikke så vanlig å bli foreldreløs når i tredveårene, MEN vi arvet da masse sølvbestikk. Bestikk de bare tok fram til jul…

Vi syntes det var veldig fint og fant ut at vi ville bruke det til hverdags. Komplimenterte med brukt bestikk av samme typen som det vi arvet (altså dobbel rokokko) så vi skulle ha alt vi trengte.

Så enten vi spiser havregrøt, yoghurt, suppe, nudler, salat eller middag. Alt mulig, spiser vi med dobbel rokokko.

Kjører det i oppvaskmaskinen med alt annet, men passer på å holde det godt unna stål når det kjøres i samme oppvaskmaskin.

Livet er for kort. Plutselig dør man og sølvbestikket er oppbevart i en fin filt-boks. Nei, vi får unna oss å ha det fint til hverdags. Jentene mine er dessuten veldig fornøyde med å spise med «prinsessebestikk» 

Anonymkode: a6f84...d3b

Veldig god innstilling. Sølv tåler jo bruk. Plett er det verre med.

Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Veldig god innstilling. Sølv tåler jo bruk. Plett er det verre med.

Derfor er jeg opplært til at sølvtøy er til hverdags og plett er til fest

Skrevet

Hardanger admiral

Anonymkode: e9269...15e

Skrevet

Vi bruker diverse fra ikea, loppemarked++ til hverdags. Hvis vi er maks 6 stk til pent bruker vi arvet sølvbestikk jeg ikke har klart å finne ut hva heter (bortsett fra til kakespising med teskjeer, det kan jeg dekke opp til halve Norge) og er vi flere enn 6stk bruker vi et Hardangerbestikk jeg tror har gått ut til 12. I bursdager ol er vi nesten alltid flere enn 12, så da fyller jeg på med barnebestikk i sølv til barna. Ønsker meg mer sølv, så tror jeg kommer til å fylle på med et annet mønster for å kunne bruke det oftere. 

Anonymkode: 81ae5...abc

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Anbefaler å spise med sølvbestikket til hverdags! Det har vi gjort i noen måneder nå og angrer absolutt ikke. Kjempefornøyd og det går veldig fint å vaske det i opovaskmaskin!

Nei, jeg har Elisabeth og det er et veldig blankt sølv. Alle striper syns med en gang dessverre. 

Skrevet

Ikke noe arvesølv her. Til hverdags bruker vi bestikket min mann fikk av sin tante da han flyttet på hybel for snart 30 år siden. Noen av knivene fungerer bare som smørkniver ellers helt tipp topp.

Til fint har vi stålbestikk som vi fikk da vi giftet oss. Ikke husker jeg hva det heter og ikke finnes det i butikkene lenger. Kanskje et tegn på at dette ikke er noe jeg bryr meg særlig om? Er stor tilhenger av å bruke det vi har og ikke kjøpe nytt før vi trenger det, så regner med jeg blir sittende med det vi har til jeg går i graven. 

Anonymkode: d7cfb...7a2

Skrevet

Til fint har vi ymse varianter av sølv, mye er arvet. Noe er faktisk fra 1800-tallet. Kan nok dekke til 7-8 med ulikt bestikk til en 5-retters. Til 10 om det er snakk om et sett. Kan sikkert dekke til 50 med kakeskjeer... noe som aldri har skjedd. Men vi er ofte over 20 i familiebursdager. Jeg har fått min andel t-skjeer i sølv opp gjennom årene 😅

Det jeg selv valgte å samle på en gang er Edel. Hadde nok ikke valgt det idag...men greit nok. Blir pusset 1-2 ganger i året. 

Til hverdags kjører vi Hardangerbestikk. Nina? Husker ikke... 

Anonymkode: a31cf...dd0

Skrevet
*Miss Marple* skrev (16 timer siden):

Jeg har kvittet meg med hummer og kanari samlingen i bestikkskuffen og har fylt opp med Lunsj fra Hardanger bestikk. De selges i løse deler på Obs, og man kan etterfylle med teskjeer i det uendelige (er det bare hos meg at det er en forbruksvare?). Det bruks også til halvpent da jeg ikke er glad i å pusse sølv. 

Bernadotte var jo kjempefint! 

Til pent har jeg Liljesølv, som er helt ok. Skulle jeg valgt mønster nå, hadde jeg valgt Aase. https://www.gullsmedrydeng.no/Aase-sølvbestikk_741.html?gclid=EAIaIQobChMIvpjl5_L28wIVj6SyCh39_gYlEAAYBCAAEgLAdPD_BwE

Aase er kjempefint! 
Selv har jeg blanda drops fra alle mine oldemødre; litt Drage, litt Rosendal og litt annet. Mormor hadde dette settet; Flat rose, og det elsker jeg:

https://www.kistebunn.no/categories/flat-rose

Skulle jeg ha startet å spare nå, ville det ha blitt Månesølv eller Rosendal. Holde det enkelt. 

Anonymkode: 83b6f...549

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Anbefaler å spise med sølvbestikket til hverdags! Det har vi gjort i noen måneder nå og angrer absolutt ikke. Kjempefornøyd og det går veldig fint å vaske det i opovaskmaskin!

Har brukt mitt til hverdags hele livet. Ingen grunn til å spare på det. Det kan bli litt fortere matt i maskin, og det anløper av fisk og egg - men da er det jo bare å pusse? 

Anonymkode: 83b6f...549

Skrevet

Jeg har fått mye sølv, men bruker det aldri. Synes det er mye jobb å få det pent, og jeg blir heller aldri helt fornøyd med resultatet. Ville derfor aldri kjøpt selv. Foretrekker matt bestikk, da slipper jeg å irritere meg over merker og annet, så det bruker jeg utelukkende til hverdags. 

Det ene settet jeg har er av samme produsent som dette, men med litt mer mønster på knivbladene: https://www.thesheffieldcutleryshop.co.uk/shop/6-pairs-carved-mother-of-pearl-sterling-silver-knives-forks-sheffield-1911/#iLightbox[product-gallery]/0

Jeg har også dette: https://www.gearys.com/robbe-berking-belvederesterling-flatware.html

Hvis jeg dekker til pent, bruker jeg som regel enten hverdagsbestikk (der har jeg kun ting fra samme serie, ikke noe hummer og kanari) eller så bruker jeg dette: https://www.villeroy-boch.co.uk/shop/metrochic-dor-cutlery-set-113pcs-lunch-1265289115.html?lang=en_GB

Skrevet

Til pent så har vi telesølv til 12 som vi fikk til bryllupet en gang i tiden. Ellers er det Ikea til hverdags.

Skrevet
beef sister skrev (2 timer siden):

Jeg har fått mye sølv, men bruker det aldri. Synes det er mye jobb å få det pent, og jeg blir heller aldri helt fornøyd med resultatet. Ville derfor aldri kjøpt selv. Foretrekker matt bestikk, da slipper jeg å irritere meg over merker og annet, så det bruker jeg utelukkende til hverdags. 

Det ene settet jeg har er av samme produsent som dette, men med litt mer mønster på knivbladene: https://www.thesheffieldcutleryshop.co.uk/shop/6-pairs-carved-mother-of-pearl-sterling-silver-knives-forks-sheffield-1911/#iLightbox[product-gallery]/0

Jeg har også dette: https://www.gearys.com/robbe-berking-belvederesterling-flatware.html

Hvis jeg dekker til pent, bruker jeg som regel enten hverdagsbestikk (der har jeg kun ting fra samme serie, ikke noe hummer og kanari) eller så bruker jeg dette: https://www.villeroy-boch.co.uk/shop/metrochic-dor-cutlery-set-113pcs-lunch-1265289115.html?lang=en_GB

Så mye grusomt... Kanskje på tide å selge hvis det bare ligger og støver seg styggere?

Anonymkode: b7e8c...9f4

Skrevet

Til fint har jeg Ramona Hardangerbestikk. Har også en del teskjeer + kakespade i sølv, opphøyd rose. 

Til hverdags er det litt forskjellig billigbestikk. Vurderer å kvitte meg med det, og bruke det Hardangerbestikket jeg har til hverdags også, eventuelt kjøpe/ønske meg en annen type Hardangerbestikk. 🙂

Anonymkode: 3e923...8de

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så mye grusomt... Kanskje på tide å selge hvis det bare ligger og støver seg styggere?

Lenge siden noen pusset deg, skjønner vi.

Skrevet
beef sister skrev (4 timer siden):

Det øverste var innmari fint!

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg selger ikke arvegods. Det jeg personlig ikke har stor glede av, kan mine barn eller fremtidige barnebarn ha stor glede av. 

Skrevet
7 hours ago, sug lut said:

Det øverste var innmari fint!

Ja, det jeg var lenket til er i grunnen ganske fint, det er ganske enkelt. Men mitt er langt mer voldsomt. Jeg liker at ting er enkelt, så dette blir litt for mye av det gode for min smak:

20211102_174458978.thumb.jpg.9acd7d623b1ceebbf6e041f481028e4b.jpg

Skrevet
beef sister skrev (27 minutter siden):

Ja, det jeg var lenket til er i grunnen ganske fint, det er ganske enkelt. Men mitt er langt mer voldsomt. Jeg liker at ting er enkelt, så dette blir litt for mye av det gode for min smak:

20211102_174458978.thumb.jpg.9acd7d623b1ceebbf6e041f481028e4b.jpg

De er så heftig overveldende at de er helt herlige. Sånt har jeg ikke sett, faktisk. Det er sånt man bare må ta sats og like, her kan man ikke være halvveis.

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Utrolig kjedelig for den prisen.

Jeg liker stilen😊og det meste er arvet og har affeksjonsverdi. Vi har musselmalt helblonde (også stort sett arvet) som servise, så for mye krimskrams på sølvet ville fort blitt rotete. 

Endret av Holly Golightly
.
Skrevet
1 hour ago, sug lut said:

De er så heftig overveldende at de er helt herlige. Sånt har jeg ikke sett, faktisk. Det er sånt man bare må ta sats og like, her kan man ikke være halvveis.

Jeg vet ikke helt om jeg klarer å like det ... 😉 Men det har jo historie, da, og det synes jeg er litt gøy. Det er i hovedsak to ulike, men samtidig ganske like, sett. Begge virker til å være produsert i samme by, Sheffield, men av to ulike produsenter og med flere tiårs mellomrom. Begge har det samme perlemorskaftet, men det nyeste settet har langt flere graveringer enn det eldste. Det eldste er fra 1834 og tilhørte mine tipp-tipp-tipp-tipp-oldeforeldre (hvis jeg har klart å regne meg riktig tilbake). Det meste av bestikket er derimot like overdådig som på bildet over, og er fra mellom 1898-1901. 

Skrevet

Jeg har opphøyd rose i sølv og så har jeg Georg Jensen pyramide i tillegg. Jeg ser jo nå at jeg fint kunne ha byttet pyramide ut med Georg Jensen kaktus!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...