sug lut Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 (endret) Vi har hverdagsbestikk fra sju prestegjeld, div stål/Ikea/etterfylt fra loppis. Men til pent skal det være ordentlig. Selv om sølvet mitt også er fra sju prestegjeld, arvet fra to sider av familien og med monogrammer og årstall, er det sølv, det pusses med glede og veldig godt å tenke på forankring i tid og mennesker. Og så har jeg litt Skaugum teak i bruksting som ostehøvel. Hvis jeg skulle samlet sølv fra scratch ville jeg hatt Georg Jensen Kaktus. Det er fra 1930-tallet og herlig art deco. http://www.besteckliste.com/en/Georg-Jensen-Cactus-sterling-silver-cutlery.3K00025.html Endret 1. november 2021 av sug lut
ostepop123 Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 sug lut skrev (4 minutter siden): Vi har hverdagsbestikk fra sju prestegjeld, div stål/Ikea/etterfylt fra loppis. Men til pent skal det være ordentlig. Selv om sølvet mitt også er fra sju prestegjeld, arvet fra to sider av familien og med monogrammer og årstall, er det sølv, det pusses med glede og veldig godt å tenke på forankring i tid og mennesker. Og så har jeg litt Skaugum teak i bruksting som ostehøvel. Hvis jeg skulle samlet sølv fra scratch ville jeg hatt Georg Jensen Kaktus. Det er fra 1930-tallet og herlig art deco. http://www.besteckliste.com/en/Georg-Jensen-Cactus-sterling-silver-cutlery.3K00025.html Oioi, det var fint! Hvorfor har ingen fortalt om dette før? Vi har dette som vi bruker til alt: https://www.backeigrensen.no/produkt/bestikksett-24-deler-stal/ Også har vi Opphøyd rose til ekstra fint, som 15-årige Ostepop123 valgte å samle på i anledning konfirmasjonen. Hadde nok ikke valgt det samme nå, merker jeg, men pytt-pytt.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 Jeg har også div stål til hverdags, Ikea og mye annet som jeg ikke aner hvor kommer fra. Til pent har vi en del sølv, arvet. Jeg er ikke så veldig glad i sølv, men vi pusser det hvert år til jul, ungene hjelper til, det er liksom litt tradisjon å gjøre det. Skulle jeg valgt et bestikk i dag ville jeg valgt Bernadotte, for det synes jeg er kjempefint https://bakerenogkokken.no/borddekking/bestikk/bestikksett/georg-jensen-bernadotte-bestikksett-16-deler/?shopping_id_click=1067-21916-16869&gclid=CjwKCAjwoP6LBhBlEiwAvCcthJWfHKHuAmPiCRBs-o0Sswtu-WG0SXWYVICXt5reSRGokNZWOQWIbRoCH-wQAvD_BwE Jeg likte det du hadde linket til også da, spesielt og veldig stilig. Anonymkode: 77fea...d4f
sug lut Skrevet 1. november 2021 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2021 ostepop123 skrev (1 minutt siden): Oioi, det var fint! Hvorfor har ingen fortalt om dette før? Vi har dette som vi bruker til alt: https://www.backeigrensen.no/produkt/bestikksett-24-deler-stal/ Også har vi Opphøyd rose til ekstra fint, som 15-årige Ostepop123 valgte å samle på i anledning konfirmasjonen. Hadde nok ikke valgt det samme nå, merker jeg, men pytt-pytt. Jeg har faktisk åtte teskjeer Arvesølv som min oldefar og oldemor ga meg i barndommen til jul. Det er det siste mønsteret jeg ville valgt, men jeg er veldig glad i dem fordi det var akkurat de som valgte dem. Inngravert med navne og dato også. Og så har jeg deler i minst fem mønstre til, haha. Men blankt og fint blir det.
*Miss Marple* Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 Jeg har kvittet meg med hummer og kanari samlingen i bestikkskuffen og har fylt opp med Lunsj fra Hardanger bestikk. De selges i løse deler på Obs, og man kan etterfylle med teskjeer i det uendelige (er det bare hos meg at det er en forbruksvare?). Det bruks også til halvpent da jeg ikke er glad i å pusse sølv. Bernadotte var jo kjempefint! Til pent har jeg Liljesølv, som er helt ok. Skulle jeg valgt mønster nå, hadde jeg valgt Aase. https://www.gullsmedrydeng.no/Aase-sølvbestikk_741.html?gclid=EAIaIQobChMIvpjl5_L28wIVj6SyCh39_gYlEAAYBCAAEgLAdPD_BwE
☆☆☆ Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Eg har Hardangerbestikk (Mira?), Samt litt ymse i Rådhus med vifte. Har ikkje nok til å dekke med det, men kakespada kjem fram når det er stor feiring. Eg har to til hardangerbestikket og to frå nille. Deretter dreg eg fram fiskespada i sølvplett (idioti å ha, einsste middagen eg treng fiskespade til er lutefisk og då funkar ikkje sølv) og på sjette kaka må eg tenke meg om og finne ut kor eg har sølvtøyet.
Hengebukksvinet Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 Her går det i Hardanger-bestikk, type Nora. Mannen hadde litt av det da vi ble sammen, så da ble det til at vi ønsker oss det til bryllupet. Hadde det vært nå, hadde jeg valgt noe helt annet!
Optatium Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 Jeg har et kjipt fiskarsbestikk til vanlig, og så har jeg Elisabeth sølv til pent. Elsker sølvtøyet mitt, det er det siste jeg har igjen av familiemedlemmer som har betydd mye for meg. Har også hvitt Skaugum til halvpent ☺️ Det fra Georg Jensen var veldig kult! 🤩
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 Arvet opphøyd rose. Helvete å pusse, men veldig pent. Har også er ganske nytt gullbestikk. Det matcher Maud blå med gullkant jeg også har arvet. Vil egentlig ha nytt servise og bestikk. Er lei det jeg har. Anonymkode: 782e7...165
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #10 Skrevet 1. november 2021 Arvet arvesølv ellers bruker jeg dette i foreninger etc: Anonymkode: 476ed...2ef
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 Bestikk blir jo uansett ikke utslitt. Derfor bruker vi det som er best å spise med hele tiden. Anonymkode: 84bc1...a5c
IreneUtålmodig Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 (endret) Her ble det kongetinn og Hardanger julebestikk. Endret 1. november 2021 av IreneUtålmodig
sug lut Skrevet 1. november 2021 Forfatter #13 Skrevet 1. november 2021 ostepop123 skrev (1 time siden): Oioi, det var fint! Hvorfor har ingen fortalt om dette før? Vi har dette som vi bruker til alt: https://www.backeigrensen.no/produkt/bestikksett-24-deler-stal/ Også har vi Opphøyd rose til ekstra fint, som 15-årige Ostepop123 valgte å samle på i anledning konfirmasjonen. Hadde nok ikke valgt det samme nå, merker jeg, men pytt-pytt. Forøvrig er Opphøyd Rose klassisk vakkert. Ikke angre på det. Men, nei, altså, Georg Jensen-greia kom jeg også over helt nylig og jeg tenker at det er jo prinsipielt et bestikk jeg kunne solgt ei nyre for 😁. Elsker tredvetallsdesign generelt.
Listedamen Skrevet 1. november 2021 #14 Skrevet 1. november 2021 Ahh det var rålekkert! Må på ønskelisten i tilfelle jeg vinner i Lotto😄 Vi er ikke verdens mest tradisjonelle folk så vi har kjøpt oss dette som vi bruker til selskap: https://kantik.no/products/fenix-bestikksett-kobber Sannsynligvis ikke pent nok for alle, men vi er veldig fornøyde, bruker det til sort servise. Ellers har vi en god miks av to forskjellige Hardangerbestikk, Ikea og litt arv.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #15 Skrevet 1. november 2021 Hardanger Carina synes jeg er veldig fint 😊 Anonymkode: 246c0...6bf
Himmel og hav Skrevet 1. november 2021 #16 Skrevet 1. november 2021 Til hverdags har vi et stålbestikk som jeg ikke husker hva heter og som jeg ikke tror er å oppdrive lenger, også har vi av en eller annen grunn en gjeng t-skjeer som ingen vet hvor kommer fra. Til pent har vi telesølv til 12 og så har jeg litt arva sølv som jeg sper på med. Litt Lillemor og en del gamle mønstre jeg ikke kjenner navnet på. Jeg har også Farmand kakegafler i plett.
Leverpostei Skrevet 1. november 2021 #17 Skrevet 1. november 2021 Vi har hardangerbestikk til hverdagene, som det jo er flest av, og samme hardangerbestikk til fest med mange. Hvis vi ikke er flere enn tolv til fest dekker vi med sølv; litt rådhus med vifte og litt konval.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #18 Skrevet 1. november 2021 Når dere sier sølv. Har dere bestikk i 100% sølv eller som er dekket med sølv? Anonymkode: 50f78...37f
ostepop123 Skrevet 1. november 2021 #19 Skrevet 1. november 2021 (endret) sug lut skrev (3 timer siden): Forøvrig er Opphøyd Rose klassisk vakkert. Ikke angre på det. Men, nei, altså, Georg Jensen-greia kom jeg også over helt nylig og jeg tenker at det er jo prinsipielt et bestikk jeg kunne solgt ei nyre for 😁. Elsker tredvetallsdesign generelt. Takk, jeg angrer ikke altså - og det er jo litt artig (for meg) med graveringer og sånt. "Ostepop123" står det på minst en av kakespadene. Var tidlig ute med nick! Endret 1. november 2021 av ostepop123
Optatium Skrevet 1. november 2021 #20 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Når dere sier sølv. Har dere bestikk i 100% sølv eller som er dekket med sølv? Anonymkode: 50f78...37f Jeg har 100% sølv. Har noen teskjeer i plett også forøvrig.
sug lut Skrevet 1. november 2021 Forfatter #21 Skrevet 1. november 2021 (endret) Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Når dere sier sølv. Har dere bestikk i 100% sølv eller som er dekket med sølv? Anonymkode: 50f78...37f Begge deler. Sølv er jo mer holdbart enn plett, men ellers kjører vi der også etter prinsippet alt går i grisen. Min ene bestemor hadde mye plett.og jeg arvet alt, min andre hadde bare sølv, og jeg arvet noe, sølv hadde også de to settene med oldeforeldre jeg har arvet etter, og det jeg fikk selv som barn var sølv. Men pusset og pent er alt i bruk. Endret 1. november 2021 av sug lut
☆☆☆ Skrevet 1. november 2021 #22 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Når dere sier sølv. Har dere bestikk i 100% sølv eller som er dekket med sølv? Anonymkode: 50f78...37f Rådhus med vifte er 100%, eller faktisk 830‰ sølv. Men eg har litt ymse i plett også, mellom anna den ubrukelege fiskespada som gjer teneste som kakespade.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #23 Skrevet 1. november 2021 Vi spiser bare med sølvbestikk, hver dag, til alle måltider, stort og smått. Dobbel rokokko. Vi er en familie på fire med to barn på 7 og 3, så de spiser også med det. Før hadde vi bare stålbestikk fra Ikea. Så døde foreldrene til mannen min, tidlig, brått og uventet. Ikke så vanlig å bli foreldreløs når i tredveårene, MEN vi arvet da masse sølvbestikk. Bestikk de bare tok fram til jul… Vi syntes det var veldig fint og fant ut at vi ville bruke det til hverdags. Komplimenterte med brukt bestikk av samme typen som det vi arvet (altså dobbel rokokko) så vi skulle ha alt vi trengte. Så enten vi spiser havregrøt, yoghurt, suppe, nudler, salat eller middag. Alt mulig, spiser vi med dobbel rokokko. Kjører det i oppvaskmaskinen med alt annet, men passer på å holde det godt unna stål når det kjøres i samme oppvaskmaskin. Livet er for kort. Plutselig dør man og sølvbestikket er oppbevart i en fin filt-boks. Nei, vi får unna oss å ha det fint til hverdags. Jentene mine er dessuten veldig fornøyde med å spise med «prinsessebestikk» Anonymkode: a6f84...d3b
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #24 Skrevet 1. november 2021 Optatium skrev (5 timer siden): Jeg har et kjipt fiskarsbestikk til vanlig, og så har jeg Elisabeth sølv til pent. Elsker sølvtøyet mitt, det er det siste jeg har igjen av familiemedlemmer som har betydd mye for meg. Har også hvitt Skaugum til halvpent ☺️ Det fra Georg Jensen var veldig kult! 🤩 Anbefaler å spise med sølvbestikket til hverdags! Det har vi gjort i noen måneder nå og angrer absolutt ikke. Kjempefornøyd og det går veldig fint å vaske det i opovaskmaskin! Anonymkode: a6f84...d3b
amandine Skrevet 1. november 2021 #25 Skrevet 1. november 2021 Sølvbestikk til pent. Alt er arvet eller kjøpt brukt. Sølvet er i ymse varianter og det synes jeg er fint. Jeg kan dekke på med 14 forskjellige suppeskjeer i sølv, for eksempel, uten å ta frem dubletter. Til pent dekkes det alltid med standard utrustning, hvit damaskduk i lin og linservietter til, sølvtøy og blåhvitt servise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå