Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #26 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Fordi det er en konsekvens av å ikke høre etter. Anonymkode: 7e5dc...8fe Jeg kan prøve det neste gang. Anonymkode: 8744f...ef1
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #27 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Det handler ikke om at hen ikke kan klokka, vi har sånn xplora tlf så vi vet hvor hen er , men når vi ringer først og sier at nå må du hjem om ti min f. eks og så ringer igjen og vi ikke får noe svar eller det bare legges på, da er det jo fordi barnet ikke vil hjem . Hvorfor skal jeg dra å hente, jeg mener en snart 9 åring er stor nok til å ta i mot en beskjed. Anonymkode: 8744f...ef1 Åpenbart er ikke din 9-åring stor nok til å ta i mot beskjeden du gir, og det du gjør nå funker ikke, så da må du forsøke noe annet Anonymkode: 3ecc3...7f8
sug lut Skrevet 1. november 2021 #28 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Har et barn på snart 9 som f. eks aldri kommer hjem når hen får beskjed om å komme . Vi ringer og ringer, men det tar fort en halvtime før hen gidder å komme. Og her inne er visst husarrest barnemishandling, så hva synes dere er en passende konsekvens?? Anonymkode: 8744f...ef1 Hvis du vedvarende hadde omtalt meg som hen hadde jeg aldri kommet hjem igjen.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #29 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det handler ikke om at hen ikke kan klokka, vi har sånn xplora tlf så vi vet hvor hen er , men når vi ringer først og sier at nå må du hjem om ti min f. eks og så ringer igjen og vi ikke får noe svar eller det bare legges på, da er det jo fordi barnet ikke vil hjem . Hvorfor skal jeg dra å hente, jeg mener en snart 9 åring er stor nok til å ta i mot en beskjed. Anonymkode: 8744f...ef1 Din snart 9 åring er tydeligvis ikke stor nok til å ta imot beskjed. Da er en naturlig konsekvens at dere henter barnet. Sånn er det. Anonymkode: c7d1d...077
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #30 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Joda. Det er det. Les deg opp. Anonymkode: 3ac08...291 Les meg opp på hva? Jeg vet jo hvordan jeg skal oppdra en drittunge. Ta deg sammen! Jeg sier at det ikke er barnemishandling, da er det ikke det! Anonymkode: 9eaac...907
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #31 Skrevet 1. november 2021 sug lut skrev (1 time siden): Hvis du vedvarende hadde omtalt meg som hen hadde jeg aldri kommet hjem igjen. Det gjør jeg bare her inne, for å irritere vettet av dere andre brødhuer. Anonymkode: 8744f...ef1
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #32 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det handler ikke om at hen ikke kan klokka, vi har sånn xplora tlf så vi vet hvor hen er , men når vi ringer først og sier at nå må du hjem om ti min f. eks og så ringer igjen og vi ikke får noe svar eller det bare legges på, da er det jo fordi barnet ikke vil hjem . Hvorfor skal jeg dra å hente, jeg mener en snart 9 åring er stor nok til å ta i mot en beskjed. Anonymkode: 8744f...ef1 Okei, så du vet hvor barnet er fordi du overvåker det med gps, det er under ti minutters gange hjemmefra, du gidder ikke rusle de minuttene for å hente det, men blir sint fordi barnet ikke kaster alt det har i hendene fordi du vil at det skal kommer hjem NÅ? Anonymkode: 9df2b...3b8
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #33 Skrevet 1. november 2021 Barnet klarer tydeligvis ikke den overgangen. Avbryte noe moro for å dra hjem. Mitt ene barn med adhd er ett år eldre og gjør det samme....på gode dager kommer han når jeg ringer. De andre dagene henter jeg. Ser også litt an formen (sliten/opplagt) før han drar ut når det nærmer seg kveldene. Jeg vet jo han strever med overganger, særlig på dager han er sliten og overbelastet. Prøver å ligge i forkant, men bommer vi så hentes han bare. Kan ikke straffe en unge som ikke får til alt akkurat samtidig som alle andre. Anonymkode: 913c8...aa9
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #34 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det gjør jeg bare her inne, for å irritere vettet av dere andre brødhuer. Anonymkode: 8744f...ef1 Wow! Så vi er brødhuer i dine øyne? Det var litt av en måte å takke for råd på! Anonymkode: c0272...631
Anonym bruker Skrevet 2. november 2021 #35 Skrevet 2. november 2021 Anonym bruker skrev (På 31.10.2021 den 20.35): Har et barn på snart 9 som f. eks aldri kommer hjem når hen får beskjed om å komme . Vi ringer og ringer, men det tar fort en halvtime før hen gidder å komme. Og her inne er visst husarrest barnemishandling, så hva synes dere er en passende konsekvens?? Anonymkode: 8744f...ef1 Ring tidligere. Og slutt å kalle en straff for «en konsekvens». Det er to forskjellige ord med ulik semantisk betydning. Anonymkode: e60c4...0fa
Anonym bruker Skrevet 2. november 2021 #36 Skrevet 2. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Wow! Så vi er brødhuer i dine øyne? Det var litt av en måte å takke for råd på! Anonymkode: c0272...631 Sur og meggete mor som overvåker ungen med radiochip i øret. Fy faen for et mareritt det må være å vokse opp i dag. Anonymkode: e60c4...0fa
Anonym bruker Skrevet 2. november 2021 #37 Skrevet 2. november 2021 Jeg innskrenka innetiden med 30 min hver gang min kom sent hjem eller ikke ga beskjed å sa at resultatet til slutt ble at hun ikke fikk gå ut etter skolen. Kunne gjerne komme 1 time senere enn avtalt å kom ikke når jeg ringte. Det gikk noen dager, men da hun så at innetiden ble innskrenket så kom hun hjem i rett tid, eller i det minste ringte å sa i fra. Anonymkode: 840f5...ddd
Anonym bruker Skrevet 2. november 2021 #38 Skrevet 2. november 2021 Det er jo ikke sånn at vi ringer og sier nå må du komme hjem. Først ringer jeg og sier at om 10 minutter må du hjem, så det blir anledning til å avslutte leken .. Anonymkode: 8744f...ef1
Anonym bruker Skrevet 2. november 2021 #39 Skrevet 2. november 2021 Synes det er veldig lite støtte i denne gruppen, de fleste råd kommer med kritikk . Det er ikke eneste utfordringen vi har med barnet, er ikke bare oss som sliter med respekt. På skolen f. eks har det vært flere episoder nå, hvor det har vært krangler med medelever, lærer har gått i mellom, og barnet har slått /sparket lærer . Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller si lenger, jeg blir så dårlig humør av dette, er ikke en god følelse å være mor til det barnet som oppfører seg sånn . Helsesøster er også involvert. Anonymkode: 8744f...ef1
Superdolly Skrevet 2. november 2021 #40 Skrevet 2. november 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Synes det er veldig lite støtte i denne gruppen, de fleste råd kommer med kritikk . Det er ikke eneste utfordringen vi har med barnet, er ikke bare oss som sliter med respekt. På skolen f. eks har det vært flere episoder nå, hvor det har vært krangler med medelever, lærer har gått i mellom, og barnet har slått /sparket lærer . Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller si lenger, jeg blir så dårlig humør av dette, er ikke en god følelse å være mor til det barnet som oppfører seg sånn . Helsesøster er også involvert. Anonymkode: 8744f...ef1 Hvordan tenker du at vi skal vite det? Beklager, men vi er ikke tankelesere. Vi vet ikke mer enn det du velger å fortelle oss. Rådene er da gjerne basert på den lille informasjonen du kom med i hi. Noen (men ikke alle) leser hele tråden før de svarer og får da også med seg eventuelt mer utfyllende informasjon som blir lagt ut underveis, men mange leser bare hi. Så svarer man ut fra hi og basert på sin egen erfaring med egne barn. I tillegg er det gjerne slik at som man roper i skogen får man svar. Når du avfeier de som svarer deg med å kalle dem brødhuer så blir ikke folk mer støttende og hjelpsomme av det. Rådene du fikk var ikke dårlige råd, selv om de ikke passet for deg og ditt barn. Men det kan faktisk ikke de som gir råd vite, spesielt når du både svarer på en slik måte som du gjør og i tillegg tilbakeholder informasjon for deretter å sukke over at folk ikke har tatt hensyn til det. Regner med at dette svaret enten vil få deg til å plassere meg i kategori brødhue eller gå rett i angrep på meg for å være slem, men det er ikke vondt ment. Tro det eller ei.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2021 #41 Skrevet 2. november 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Synes det er veldig lite støtte i denne gruppen, de fleste råd kommer med kritikk . Det er ikke eneste utfordringen vi har med barnet, er ikke bare oss som sliter med respekt. På skolen f. eks har det vært flere episoder nå, hvor det har vært krangler med medelever, lærer har gått i mellom, og barnet har slått /sparket lærer . Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller si lenger, jeg blir så dårlig humør av dette, er ikke en god følelse å være mor til det barnet som oppfører seg sånn . Helsesøster er også involvert. Anonymkode: 8744f...ef1 Da er jo problemet langt større enn det du gir uttrykk for i hi. Ingen av oss kan løse det for deg, men jeg kan anbefale å lese boka De utrolige årene. Også gå på på kurs, ta imot all hjelp, det vil kreve mye av dere foreldre, men jeg har tro på at det kan hjelpe. Men, det må begynne nå, i dag. Ikke utsett noe som helst. Anonymkode: c7d1d...077
Anonym bruker Skrevet 2. november 2021 #42 Skrevet 2. november 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Synes det er veldig lite støtte i denne gruppen, de fleste råd kommer med kritikk . Det er ikke eneste utfordringen vi har med barnet, er ikke bare oss som sliter med respekt. På skolen f. eks har det vært flere episoder nå, hvor det har vært krangler med medelever, lærer har gått i mellom, og barnet har slått /sparket lærer . Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller si lenger, jeg blir så dårlig humør av dette, er ikke en god følelse å være mor til det barnet som oppfører seg sånn . Helsesøster er også involvert. Anonymkode: 8744f...ef1 Dessuten, voksne må faktisk gjøre seg fortjent til respekt. Ikke tro at et barn respekterer deg bare fordi du er voksen. Gir du barnet mye kritikk? Kjeft? Pekefinger? Anonymkode: c7d1d...077
ostepop123 Skrevet 2. november 2021 #43 Skrevet 2. november 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Synes det er veldig lite støtte i denne gruppen, de fleste råd kommer med kritikk . Det er ikke eneste utfordringen vi har med barnet, er ikke bare oss som sliter med respekt. På skolen f. eks har det vært flere episoder nå, hvor det har vært krangler med medelever, lærer har gått i mellom, og barnet har slått /sparket lærer . Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller si lenger, jeg blir så dårlig humør av dette, er ikke en god følelse å være mor til det barnet som oppfører seg sånn . Helsesøster er også involvert. Anonymkode: 8744f...ef1 Om man får lite støtte kan det jo være fordi det man beskriver ikke fortjener støtte? Foreldre har noen ganger for store forventninger til hva barna klarer, og i dette tilfellet er det jo åpenbart at 9-åringen (som tydeligvis også har andre utfordringer) ikke helt klarer dette selv. Konsekvensen i dette tilfellet tenker jeg bør være at du helt udramatisk henter barnet, ikke at du straffer barnet. Barnet har det gøy, det er vanskelig å rive seg løs, kanskje overganger generelt er vanskelig for barnet ditt - da kan det være i overkant mye å forvente at barnet skal avslutte og komme seg hjem på egen hånd. Jeg skjønner at det er slitsomt å være mor til barn med utfordringer (tro meg, jeg har erfaring), og at man blir rådvill og motløs. Men kanskje nettopp ditt barn, akkurat nå, har behov for mer støtte, både på fritiden og på skolen, enn det den gjennomsnittlige 9-åringen har. Det trenger ikke være dramatisk, men du må isåfall ta det inn over deg, og handle deretter. Du må hjelpe barnet der barnet selv ikke klarer å håndtere ting hjemme, og tilsvarende må skolen støtte barnet f.eks. ved konflikt.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2021 #44 Skrevet 2. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Synes det er veldig lite støtte i denne gruppen, de fleste råd kommer med kritikk . Det er ikke eneste utfordringen vi har med barnet, er ikke bare oss som sliter med respekt. På skolen f. eks har det vært flere episoder nå, hvor det har vært krangler med medelever, lærer har gått i mellom, og barnet har slått /sparket lærer . Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller si lenger, jeg blir så dårlig humør av dette, er ikke en god følelse å være mor til det barnet som oppfører seg sånn . Helsesøster er også involvert. Anonymkode: 8744f...ef1 Så du har mislykket totalt med oppdragelsen skjønner jeg... Du må bare straffe drittungen din hardt. Anonymkode: 9eaac...907
Anonym bruker Skrevet 2. november 2021 #45 Skrevet 2. november 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Så du har mislykket totalt med oppdragelsen skjønner jeg... Du må bare straffe drittungen din hardt. Anonymkode: 9eaac...907 seriøst? sånne "råd " som jeg mener er å bare spy ut drit. Setter pris på de andre rådene. Skal prøve å hente hver gang, og søke mer hjelp . Anonymkode: 8744f...ef1
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #46 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det er jo ikke sånn at vi ringer og sier nå må du komme hjem. Først ringer jeg og sier at om 10 minutter må du hjem, så det blir anledning til å avslutte leken .. Anonymkode: 8744f...ef1 Og det har du gjort hvor mange ganger? Uten å endre taktikk? Da du første gang skjønte at ti minutter var for lite forvarsel, hva gjorde du for å endre din egen atferd da? (Feil svar: "ingenting". Riktig svar: "jeg begynte å ringe en halvtime før.") Anonymkode: e60c4...0fa
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #47 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Og det har du gjort hvor mange ganger? Uten å endre taktikk? Da du første gang skjønte at ti minutter var for lite forvarsel, hva gjorde du for å endre din egen atferd da? (Feil svar: "ingenting". Riktig svar: "jeg begynte å ringe en halvtime før.") Anonymkode: e60c4...0fa Har prøvd det også, det hjelper ikke . 🙈 Anonymkode: 8744f...ef1
Anonym bruker Skrevet 3. november 2021 #48 Skrevet 3. november 2021 Anonym bruker skrev (På 1.11.2021 den 17.06): Det handler ikke om at hen ikke kan klokka, vi har sånn xplora tlf så vi vet hvor hen er , men når vi ringer først og sier at nå må du hjem om ti min f. eks og så ringer igjen og vi ikke får noe svar eller det bare legges på, da er det jo fordi barnet ikke vil hjem . Hvorfor skal jeg dra å hente, jeg mener en snart 9 åring er stor nok til å ta i mot en beskjed. Anonymkode: 8744f...ef1 Hva du mener er irrelevant. Jeg kunne aldri latt min 8-åring holde kontroll på tiden selv. Det er fortsatt et lite barn det er snakk om. Kom deg ned fra den stygge prinsipp-hesten din, og aksepter at barnet ikke er klar for den type ansvar Anonymkode: cfa7a...85a
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #49 Skrevet 4. november 2021 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Har prøvd det også, det hjelper ikke . 🙈 Anonymkode: 8744f...ef1 Så få ræva di ut av sofaen og gå dit da. Anonymkode: e60c4...0fa
Anonym bruker Skrevet 4. november 2021 #50 Skrevet 4. november 2021 Vi er heller ikke fan av husarrest her. Hjemmet skal ikke assosieres til fangenskap. Det skal utelukkende være trygt og godt å befinne seg i. Hos oss er redusert skjermtid er en sikker vinner. Hun får maks 1 time skjermtid hjemme i hverdagen og 2 timer i helgene (inkl tv, mobil/iPad). Det funker også med redusert ukelønn, lørdagsgodt etc. Ikke minst la barnet miste goder som følge av forsinkelsen. Som andre nevner her, går glipp av de beste kjøttbitene fra middagsbordet, eller kjekke ting familien skulle ut på. Da blir det avlyst og får ikke tatt det igjen med det første. Anonymkode: 6f33e...075
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå