Gå til innhold

konsekvenser for barn som ikke hører

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på snart 9 som f. eks aldri kommer hjem når hen får beskjed om å komme . Vi ringer og ringer,  men det tar fort en halvtime før hen gidder å komme.  Og her inne er visst husarrest barnemishandling,  så hva synes dere er en passende konsekvens?? 

Anonymkode: 8744f...ef1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

husarrest er helt okey  i denne sitasjonen

Anonymkode: 2fd64...97f

Skrevet

Naturlige konsekvenser som at middagen er spist. Da blir det ikke mat eløer at dere drar et sted og lar barnet vært igjen hvis det kommer for sent (innen rimlighetens grenser). Ellers er det jo greit å gi beskjed om at å komme for sent hkem, uansett årsak betyr at ham/hun ikke får drabut alene resten av uka eller moe sånt.

Anonymkode: 3d29b...876

Skrevet

Ja ,dette skjer stadig altså, ikke bare en gang. Så i dag ga jeg beskjed om at hen ikke får dra ut med venner i morgen.  

Skrevet

Konsekvensen er jo at middagen er borte, at det ikke er tid til kveldsmat før leggetid osv. 

Straff kan være husarrest, inndragelse av mobil og/eller nettbrett, ikke se tv osv. 

Ev kan dere opparbeide dere litt autoritet slik at det å ikke etterfølge beskjeder rett og slett ikke er et alternativ. 

Anonymkode: c0272...631

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Konsekvensen er jo at middagen er borte, at det ikke er tid til kveldsmat før leggetid osv. 

Straff kan være husarrest, inndragelse av mobil og/eller nettbrett, ikke se tv osv. 

Ev kan dere opparbeide dere litt autoritet slik at det å ikke etterfølge beskjeder rett og slett ikke er et alternativ. 

Hvordan opparbeider man seg det mener du? for en idiotisk kommentar  ! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ved å være tydelige og konsekvente. Respektere barnet men også kreve å bli respektert. Ha en god dialog med barnet om hvorfor det er regler og at det er viktig at disse følges. 

Som regel har foreldrene vært inkonsekvente og evt. ettergivende. Det er jo tydelig at barnet ikke respekterer foreldrene sine. 

Anonymkode: 529b4...a4e

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ved å være tydelige og konsekvente. Respektere barnet men også kreve å bli respektert. Ha en god dialog med barnet om hvorfor det er regler og at det er viktig at disse følges. 

Som regel har foreldrene vært inkonsekvente og evt. ettergivende. Det er jo tydelig at barnet ikke respekterer foreldrene sine. 

Det har ikke slått deg at barn kan være utrolig forskjellige, og at det som funker på dine barn kanskje ikke er like rett frem hos andre?

Jeg har to barn som er lydhøre og har full respekt for hva vi foreldre sier; og ett med egenvilje og standhaftighet jeg knapt har sett maken til. Hadde jeg kun hatt de to første barna hadde jeg nok sikkert tenkt som deg. 

Anonymkode: 945e4...fed

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har et barn på snart 9 som f. eks aldri kommer hjem når hen får beskjed om å komme . Vi ringer og ringer,  men det tar fort en halvtime før hen gidder å komme.  Og her inne er visst husarrest barnemishandling,  så hva synes dere er en passende konsekvens?? 

Husarrest er faen ikke mishandling. Gi hen strengere straff fra nå av. 

Anonymkode: 9eaac...907

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det har ikke slått deg at barn kan være utrolig forskjellige, og at det som funker på dine barn kanskje ikke er like rett frem hos andre?

Jeg har to barn som er lydhøre og har full respekt for hva vi foreldre sier; og ett med egenvilje og standhaftighet jeg knapt har sett maken til. Hadde jeg kun hatt de to første barna hadde jeg nok sikkert tenkt som deg. 

Enig med deg ! vi har også ett av hver , og jeg føler vi er ganske tydelige og konsekvente . 

Hi 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Du opparbeider det ved å lære barnet at det du sier er sant. Aldri love eller true med moe uten å gjennomføre det. Sett krav til barna, men krav de kan oppfylle. Hør på dem, men vær klar på at det er du som bestemmer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Husarrest er faen ikke mishandling. Gi hen strengere straff fra nå av. 

Anonymkode: 9eaac...907

Joda. Det er det. Les deg opp. 

Anonymkode: 3ac08...291

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Selvsagt har jeg tenkt på det. Derfor bruker jeg også ordene som regel og ikke alltid. 

Selv har jeg tre ulike barn, så de må jeg møte på forskjellig måte. Det jeg ser med mine, er at praten vi har om deres valg og hvorfor de tar de valgene de gjør, er best når vi snakker om det rundt middagsbordet. Ikke som kjefting når de bryter regler, eller konsekvensen det har å bryte disse. Når vi rolig snakker om reglene, hvorfor vi har reglene og hva og hvorfor de misliker reglene, og det at vi møter dem på deres innsigelser, i tillegg til at de kan komme med forslag om hvordan ting kan fungere bedre, har gjort at selv den som trasser føler seg sett og hørt og respektert og derfor respekterer oss voksne. 

Trusler og kjefting når sjeldent frem. Da blir barna gjerne defensive. Og mange som føler at de er konsekvente og tydelige, er det i mindre grad enn det de tror. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du vet ikke hvordan du skal være en autoritær voksen? Seriøst? 

Det er jo ikke rart at det finnes så mange barn som ikke vet hvordan de skal oppføre seg, de har rett og slett ikke lært det hjemme. 

Skrevet

Helt greit å nekte de å treffe venner dagen etter som en konsekvens. Men jeg synes det er viktig å synliggjøre konsekvensen før dere begynner å praktisere den. 
Jeg ville tatt en samtale med barnet og sagt «Nå er jeg grundig lei av at du ikke klarer å holde avtaler og er så treg. Fra nå av er regelen, kommer du ikke hjem til avtalt tid så vil du ikke få være med venner dagen etter. Dette vil skje hver gang. Det vil kanskje være unntak, da SKAL du ringe meg mist 15 minutter før du skal være hjemme slik at jeg kan avgjøre om det faktisk er et unntak»

Synes det er greit å gjøre de klar over konsekvensen før den brukes. 

Anonymkode: 1e841...abc

Skrevet

For et barn som vil være ute er det vel lite hensiktsmessig å ta fra de tlf eller iPad eller andre spillkonsoller. De vil jo ikke bruke det likevel.

Det som heller ikke funker er å ringe og ringe og be barnet komme hjem. Da må man finne ut av hvor barnet er, gå/kjøre dit og hente barnet. Så må det få konsekvenser å ikke høre etter. Møt opp på døren og drit i om det er flaut for barnet, gi barnet det man kan kalle innestraff (kan ikke gå ut). Man kan ikke forvente at barn er lydige, små søtnoser hele tiden. De er i en løsrivelsesprosess i mange år før de flytter hjemmefra. Det forventes alt for lite opprør fra barn

Anonymkode: 3ecc3...7f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du vet ikke hvordan du skal være en autoritær voksen? Seriøst? 

Det er jo ikke rart at det finnes så mange barn som ikke vet hvordan de skal oppføre seg, de har rett og slett ikke lært det hjemme. 

Foreldre som er opptatt av å bestemme og være autoritære ender ofte opp med de ungene som blir mest ufordragelige hos andre og som tenåringer. De har rett og slett større behov for å gjøre opprør.

Jeg har fire ungdommer i hus, fra 13-19 år, og startet også med tanker om å være den som bestemmer. Heldigvis fikk jeg hjelp til å skifte oppdragelsesstil ganske tidlig. To av ungdommene mine har adhd og kunne fort fått store atferdsvansker, men det har de faktisk ikke i det hele tatt. Tvert imot er alle fire rolige, greie, hjelpsomme, empatiske og godt likt. Jeg har fått masse tilbakemeldinger fra både foreldre til venner, lærere osv. opp gjennom som bare er positive, og flere som faktisk spør om de to det gjelder virkelig har adhd. 

Man kommer utrolig langt med å lytte, virkelig lytte, til barna. Ha tydelige grenser, men også være fleksible, og ikke minst elske dem mest når de fortjener det minst. I stedet for å kjefte på den rasende 5-åringen som kastet skiven på gulvet, eller gi time-out, ta barnet på fanget og ro det ned. Finn ut hvor skoen trykker. Etterpå kan barnet hjelpe å rydde opp igjen og få hjelp til bedre måter å reagere på neste gang det blir sint. Det er faktisk nesten litt latterlig hvor godt dette fungerer. Og det gir på sikt formidable resultater. Jeg har tenåringer nå som aldri krangler med meg, som er veldig åpen med meg om alt mulig i livet sitt og som er svært godt likt av folk rundt seg. Å møte vanskelige følelser hos barnet med forståelse, respekt og gode samtaler (når de er rolige nok) i stedet for kjefting, konsekvenser og rigide grenser, er etter min mening selve oppskriften på å få harmoniske barn og ungdommer som på egen hånd skiller mellom rett og galt og selv oppfører seg godt overfor andre.

Anonymkode: 03145...f88

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Foreldre som er opptatt av å bestemme og være autoritære ender ofte opp med de ungene som blir mest ufordragelige hos andre og som tenåringer. De har rett og slett større behov for å gjøre opprør.

Jeg har fire ungdommer i hus, fra 13-19 år, og startet også med tanker om å være den som bestemmer. Heldigvis fikk jeg hjelp til å skifte oppdragelsesstil ganske tidlig. To av ungdommene mine har adhd og kunne fort fått store atferdsvansker, men det har de faktisk ikke i det hele tatt. Tvert imot er alle fire rolige, greie, hjelpsomme, empatiske og godt likt. Jeg har fått masse tilbakemeldinger fra både foreldre til venner, lærere osv. opp gjennom som bare er positive, og flere som faktisk spør om de to det gjelder virkelig har adhd. 

Man kommer utrolig langt med å lytte, virkelig lytte, til barna. Ha tydelige grenser, men også være fleksible, og ikke minst elske dem mest når de fortjener det minst. I stedet for å kjefte på den rasende 5-åringen som kastet skiven på gulvet, eller gi time-out, ta barnet på fanget og ro det ned. Finn ut hvor skoen trykker. Etterpå kan barnet hjelpe å rydde opp igjen og få hjelp til bedre måter å reagere på neste gang det blir sint. Det er faktisk nesten litt latterlig hvor godt dette fungerer. Og det gir på sikt formidable resultater. Jeg har tenåringer nå som aldri krangler med meg, som er veldig åpen med meg om alt mulig i livet sitt og som er svært godt likt av folk rundt seg. Å møte vanskelige følelser hos barnet med forståelse, respekt og gode samtaler (når de er rolige nok) i stedet for kjefting, konsekvenser og rigide grenser, er etter min mening selve oppskriften på å få harmoniske barn og ungdommer som på egen hånd skiller mellom rett og galt og selv oppfører seg godt overfor andre.

Anonymkode: 03145...f88

Jeg har også barn som er rolige, empatiske, hjelpsomme og godt likt. Vi diskuterer, trøster og forklarer, men til syvende og sist er det (selvsagt!) vi voksne som bestemmer. Det hadde aldri falt noen av våre fire barn å gjentatte ganger ignorere klare beskjeder fra oss voksne. 

Å ha en viss autoritet ovenfor barna betyr ikke at man driver et strengt regime hvor man behandler barna som små soldater. Det betyr at man har styrke bak ordene og at barna vet at det ikke blir akseptert at de bevisst velger å gjøre ting som bryter (de få) reglene. 

Skrevet

Hvorfor kommer ikke barnet når det får beskjed, da? Min åtte-åring klarer ikke følge med på tiden, eller ha kontroll på telefonen sin. Konsekvensen er at vi må vite hvor hun er, og at vi henter henne når hun skal hjem. Det lever både hun og vi helt fint med. 

Anonymkode: 9df2b...3b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor kommer ikke barnet når det får beskjed, da? Min åtte-åring klarer ikke følge med på tiden, eller ha kontroll på telefonen sin. Konsekvensen er at vi må vite hvor hun er, og at vi henter henne når hun skal hjem. Det lever både hun og vi helt fint med. 

Anonymkode: 9df2b...3b8

Det handler ikke om at hen ikke kan klokka,  vi har sånn xplora tlf så vi vet hvor hen er , men når vi ringer først og sier at nå må du hjem om ti min f. eks og så ringer igjen og vi ikke får noe svar eller det bare legges på,  da er det jo fordi barnet ikke vil hjem . Hvorfor skal jeg dra å hente,  jeg mener en snart 9 åring er stor nok til å ta i mot en beskjed. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det handler ikke om at hen ikke kan klokka,  vi har sånn xplora tlf så vi vet hvor hen er , men når vi ringer først og sier at nå må du hjem om ti min f. eks og så ringer igjen og vi ikke får noe svar eller det bare legges på,  da er det jo fordi barnet ikke vil hjem . Hvorfor skal jeg dra å hente,  jeg mener en snart 9 åring er stor nok til å ta i mot en beskjed. 

Han eller hun respektere deg ikke og du gjør ikke noe med det. Hva skulle være vitsen med å dra hjem? 

Skrevet

Barn som ikke hører skjærer vi ørene av.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Han eller hun respektere deg ikke og du gjør ikke noe med det. Hva skulle være vitsen med å dra hjem? 

Hvordan vet du at jeg ikke gjør noe med det ? 

Skrevet
sug lut skrev (16 minutter siden):

Barn som ikke hører skjærer vi ørene av.

🤣🤣🤣🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Fordi det er en konsekvens av å ikke høre etter.

Anonymkode: 7e5dc...8fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...