Gå til innhold

Ok... Hva synes vi om foreldre som lar barna kle seg ut som figurer fra Squid game?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener ingenting om de foreldrene som lar ungene kle seg ut som de i squidgame. Derimot mener jeg en hel masse om foreldre som mener mye og høyt om bagateller i andres foreldreskap.

Anonymkode: 22ae1...a0b

Dette. Det er ikke måte på hvor mange "uskrevne regler" foreldrene skal følge når det gjelder halloweenkostymer, matpakka, spilletider osv. 

Skrevet

Herregud jeg er glad jeg har unger som er store nok til både å se squid game og store nok til å ikke være med på arrangement lenger. 

Hva synes vi om? Etter mange år med barn i barnehage og grunnskole er jeg så pisslei alt vi skal synes noe om, alle uskrevne regler og mål om å være perfekte foreldre som enhver tid skal tilfredsstille alle andres meninger og forventninger. Vet du, jeg klarer meg fint med kardemommeloven. Blir duganes folk av det også. Godt nok. 

Anonymkode: fa17b...050

Skrevet

Sønnen min på 10 har kledd seg ut som en sånn vakt eller hva det er for noe. Han har ikke sett serien, men har (selvsagt) hørt om den. Jeg var litt skeptisk, nettopp pga hva andre ville tenke. Men så tenkte jeg at i fjor var han jo zombie, og det er vel ikke akkurat noe bedre... (Og han har ikke sett noen zombiefilmer heller, de har jo som regel 18-årsgrense.)

Anonymkode: 7ad96...a90

Skrevet

VI synes ingenting. JEG synes du skal passe dine egne saker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg synes ikke noe om det! 

Anonymkode: 836f4...64a

Hvordan vet barna om Squid Game egentlig? 

Anonymkode: 66024...88a

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan vet barna om Squid Game egentlig? 

De fleste barn er utstyrt med både øyne, ører og en viss hjernekapasitet, da er det litt vanskelig å unngå å få det med seg.

Anonymkode: 30ec6...bda

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

De fleste barn er utstyrt med både øyne, ører og en viss hjernekapasitet, da er det litt vanskelig å unngå å få det med seg.

Tufs! Foreldrene er tafatte som lar barna se på sånt. Det finnes noe som heter foreldrekontroll. 

Skrevet
11 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg synes ikke noe om det! 

Anonymkode: 836f4...64a

har et lov selv, og ikke så opptatt av hvordan andres barn kler seg, helt opp til dem

Anonymkode: 05503...8ad

Skrevet

Tufs! Foreldrene er tafatte som lar barna se på sånt. Det finnes noe som heter foreldrekontroll. 

Så barna dine har ikke kjennskap til Spiderman, Batman osv.? Eller hadde det da de var små? Selv om barna ikke ser en film eller tv-serie selv, så hører man naturligvis om det. Jeg har heller ikke sett serien, men jeg har hørt om den og sett bilder. Alle ungene mine har hørt om Squid Game, tre av dem er gammel nok til å se den også, men ingen av dem har sett dem. De tre som er store nok har ikke lyst og hun som er for liten, 13 år, hverken får lov eller vil egentlig (hun synes den ser skummel ut).

Skrevet

Hadde 2 barn som hadde kledd seg ut fra Squid game, åpnet ikke for dem og de fikk heller ikke godteri.

Anonymkode: dde39...20b

Skrevet
Milfy Way skrev (16 timer siden):

Men det er jo hele poenget - noen av disse tradisjonene var også nye en gang. Hvis man alltid skal være imot alt nytt, får man ingen nye tradisjoner. Hadde alle tenkt slik da jul ble innført, ville vi ikke ha hatt noen jul nå.

Den gang de ble innført var det med tvang, ikke noe man frivillig deltok i. Det er en vesentlig forskjell. Etter 300 år var det bare sånn for ingen visste lenger om tvangen, eller de visste om den, men brød seg ikke lenger. For 1000 år siden var ikke tilgangen til opplysninger slik den er i dag heller. Det er mulig å gjøre litt mer undersøkelser om hva noe egentlig er før man tar en tradisjon i bruk. Vite hva man feirer. De fleste vet ikke hvorfor de feirer jul eller nyttår heller. Jesu fødsel feires 24. desember uavhengig av når man egentlig ble født. Og de som påstår at joleblot ble feiret i desember er heller ikke opplyste. For den feiringen var i januar, ikke desember. Å opplyse seg om en feiring/tradisjon/markering er helt innafor. 

Anonymkode: 292a6...f65

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Så i andre land feirer man Halloween i tradisjonell ånd, altså at folket kler seg ut som demoner for å skremme bort de virkelige demonene, og der kun fattige barn ringer på hos folk for å få nøtter og kaker? Det er bare vi i Norge som feirer Halloween slik vi gjør her?

Anonymkode: 10ad7...1a3

Nå er ikke forskjellen på fattig og rik så stor i Irland lenger, og heller ikke i vesten der feiringen foregår. Men i Irland feirer de hovedsaklig etter de gamle tradisjonene. Forskjellen er vel at de aller fleste ikke deler den gamle troen lenger slik at de heller «hyller» de gamle tradisjonene mer enn gjennomføre dem. 
USA har en gjennomgående tendens til å endre på alle tradisjoner som alle kulturer tok med seg over dit da kolonistene kom over dit slik at den passet for alle de blandende kulturene. Det betyr ikke at vi trenger å adoptere akkurat den tradisjonen, men det er som regel sånn det blir i amerikaniserte Norge 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Den gang de ble innført var det med tvang, ikke noe man frivillig deltok i. Det er en vesentlig forskjell. Etter 300 år var det bare sånn for ingen visste lenger om tvangen, eller de visste om den, men brød seg ikke lenger. For 1000 år siden var ikke tilgangen til opplysninger slik den er i dag heller. Det er mulig å gjøre litt mer undersøkelser om hva noe egentlig er før man tar en tradisjon i bruk. Vite hva man feirer. De fleste vet ikke hvorfor de feirer jul eller nyttår heller. Jesu fødsel feires 24. desember uavhengig av når man egentlig ble født. Og de som påstår at joleblot ble feiret i desember er heller ikke opplyste. For den feiringen var i januar, ikke desember. Å opplyse seg om en feiring/tradisjon/markering er helt innafor. 

Men problemet er at de fleste barna trives med denne "nye" tradisjonen og koser seg. Da blir det veldig rart at vi voksne skal sette oss på bakbeina og tvinge gjennom innføring av julebukk, som ungene ikke har noe forhold til. Du sier jo selv at man ikke skal utøve tvang. Så hvorfor tvinge barna til å ha en tradisjon de ikke ønsker i stedet for noe de liker?

Skrevet
Milfy Way skrev (1 minutt siden):

Men problemet er at de fleste barna trives med denne "nye" tradisjonen og koser seg. Da blir det veldig rart at vi voksne skal sette oss på bakbeina og tvinge gjennom innføring av julebukk, som ungene ikke har noe forhold til. Du sier jo selv at man ikke skal utøve tvang. Så hvorfor tvinge barna til å ha en tradisjon de ikke ønsker i stedet for noe de liker?

Jeg har da ikke tvunget noen til noe. Mine barn går julebukk hvert år og har et forhold til det fordi jeg har gitt dem det. De har et forhold til Halloween som jeg ikke har gitt dem. De vet hva Halloween egentlig er og hva julebukk egentlig er. Jeg har ikke tvunget de til noe som helst. Hvor fikk du det fra?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har da ikke tvunget noen til noe. Mine barn går julebukk hvert år og har et forhold til det fordi jeg har gitt dem det. De har et forhold til Halloween som jeg ikke har gitt dem. De vet hva Halloween egentlig er og hva julebukk egentlig er. Jeg har ikke tvunget de til noe som helst. Hvor fikk du det fra?

Jeg tenkte ikke på deg spesielt, men generelt på synspunktet om at man ikke trenger Halloween fordi det er ny, importert tradisjon, de som belærer ungene i døra at de må komme tilbake som julebukk og så videre. Det er slik med alt, fra tradisjoner til produkter og tjenester - hvis de fleste ikke lenger vil ha et produkt eller en tradisjon, blir det bakstreversk å prøve å gjeninnføre den. Og det blir like bakstreversk å prøve å motarbeide nye tradisjoner, produkter eller tjenester. Det ender opp med at disse vil slå gjennom likevel. Det eneste man oppnår er irritasjon fra andre.

Skrevet

Ut fra mange av svarene i denne tråden forstår jeg hvorfor barn i barnehagealder og småskolealder leker dødsleker i barnehage og småskolen.

Kan tenke meg hvordan kommentarfeltene blir når en slik lek en dag får fatal følge...

Anonymkode: 457e3...91a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nå er ikke forskjellen på fattig og rik så stor i Irland lenger, og heller ikke i vesten der feiringen foregår. Men i Irland feirer de hovedsaklig etter de gamle tradisjonene. Forskjellen er vel at de aller fleste ikke deler den gamle troen lenger slik at de heller «hyller» de gamle tradisjonene mer enn gjennomføre dem. 
USA har en gjennomgående tendens til å endre på alle tradisjoner som alle kulturer tok med seg over dit da kolonistene kom over dit slik at den passet for alle de blandende kulturene. Det betyr ikke at vi trenger å adoptere akkurat den tradisjonen, men det er som regel sånn det blir i amerikaniserte Norge 

Ok, for du skrev at nordmenn har misforstått og gjort feiringen til noe annet enn hva den var ment å være. Så da lurer jeg på hvilke feil vi nordmenn gjør som ikke gjøres i andre land. Men da er det ikke bare fattige som går fra dør til dør for å få nøtter og kake i andre land heller da, slik det opprinnelig var? Engo markeres Halloween «feil» stort sett overalt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ok, for du skrev at nordmenn har misforstått og gjort feiringen til noe annet enn hva den var ment å være. Så da lurer jeg på hvilke feil vi nordmenn gjør som ikke gjøres i andre land. Men da er det ikke bare fattige som går fra dør til dør for å få nøtter og kake i andre land heller da, slik det opprinnelig var? Engo markeres Halloween «feil» stort sett overalt?

Og at feiringen er misforstått når man tror det viktigste er å være skummel er korrekt

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og at feiringen er misforstått når man tror det viktigste er å være skummel er korrekt

Skulle de ikke kle seg ut som demoner da…?

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Så barna dine har ikke kjennskap til Spiderman, Batman osv.? Eller hadde det da de var små? Selv om barna ikke ser en film eller tv-serie selv, så hører man naturligvis om det. Jeg har heller ikke sett serien, men jeg har hørt om den og sett bilder. Alle ungene mine har hørt om Squid Game, tre av dem er gammel nok til å se den også, men ingen av dem har sett dem. De tre som er store nok har ikke lyst og hun som er for liten, 13 år, hverken får lov eller vil egentlig (hun synes den ser skummel ut).

Ikke vær dum. Er forskjell på Spiderman og Squid Game. Det vet du også, du føler deg bare truffet. 

Skrevet

Jeg er mer redd for Skrikmaska! Usj! 

Har jo sett 5 åringer kle seg ut som den skumle klovnen i IT. 😟

Da er det ikke skummelt med 3 gutter på 13 år med svarte klær og en sirkel i panna. 

Når det er sagt, jeg hater serien. Jeg nærmer meg 40. Foreldrene mine skjønte seg ikke på det jeg så på da jeg var ungdom heller,så jeg lar være å kommentere det ungdommen liker. 

Anonymkode: c54f3...71e

Skrevet

Hvorfor skal man synes så mye om alt hele tiden? Ungene kan jo ikke kle seg ut som noe nå uten at det er noen som synes noe eller føler seg krenket.

Anonymkode: a5558...a25

Skrevet

Jeg syns ikke noe om foreldre som lar små barn og tweens se squid game, men å kle seg i kjeledress på Halloween er helt greit altså…

Anonymkode: d68cc...45e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ut fra mange av svarene i denne tråden forstår jeg hvorfor barn i barnehagealder og småskolealder leker dødsleker i barnehage og småskolen.

Kan tenke meg hvordan kommentarfeltene blir når en slik lek en dag får fatal følge...

Ja, for barn har jo aldri lekt politi og tyv eller cowboy og indianer før? 

Anonymkode: 33479...bd1

Skrevet

Ja, for barn har jo aldri lekt politi og tyv eller cowboy og indianer før? 

Anonymkode: 33479...bd1

Squid game handler om barneleker som har dødelig utgang. Barnehagebarn og andre små barn har begynt å herme etter dette. Da er det bare et tidsspørsmål før det går galt.

At så små barn i det hele tatt vet om denne serien er ille nok, at de tydeligvis har sett så mye av den at de ønsker å bruke kostymer derfra, det tyder på at det er mange foreldre som nok kunne trengt veiledning. Men de som trenger det mest er ofte de som innser det minst...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...