Gå til innhold

Kan tenåringer ha ocd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om min datter har ocd. Ikke så plagsomt.. men.. bør det sjekkes opp i

Anonymkode: 157ca...676

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, tenåringer kan ha ocd. 

Anonymkode: 2ed91...d31

Skrevet

Selv barn kan ha OCD.

Anonymkode: b606b...19e

Skrevet

Herregud. Selvfølgelig 

Anonymkode: 05ffa...f44

Skrevet

Det er faktisk ganske vanlig at barn har det, men skjønner etterhvert selv at det de gjør er «rart» når de blir eldre, og slutter med det.

Anonymkode: 55075...845

Skrevet

Ja, det kan de. Barn også. OCD er et begrep som dessverre misbrukes en del i dagligtale. Man har ikke OCD hvis man liker å ha det ryddig og rent rundt seg, eller setter pris på rutiner. OCD er _tvangshandlinger_, atferdsmønstre som virker hemmende, ødelegger livskvaliteten deres og som de ikke klarer å bryte opp på egenhånd.

Når barn f.eks. får for seg at bestemor kommer til å dø, hvis de ikke åpner og lukker inngangsdøren er visst antall ganger før de går på skolen er det fare på ferde. 

Skrevet
MammantilNurket skrev (8 minutter siden):

Ja, det kan de. Barn også. OCD er et begrep som dessverre misbrukes en del i dagligtale. Man har ikke OCD hvis man liker å ha det ryddig og rent rundt seg, eller setter pris på rutiner. OCD er _tvangshandlinger_, atferdsmønstre som virker hemmende, ødelegger livskvaliteten deres og som de ikke klarer å bryte opp på egenhånd.

Når barn f.eks. får for seg at bestemor kommer til å dø, hvis de ikke åpner og lukker inngangsdøren er visst antall ganger før de går på skolen er det fare på ferde. 

Var det noen som lurte?

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Var det noen som lurte?

Jeg beklager, men jeg forstår ikke helt hva du mener her. Er du sikker på at du har svart i riktig tråd? Fort gjort ☺️

Skrevet
MammantilNurket skrev (52 minutter siden):

Jeg beklager, men jeg forstår ikke helt hva du mener her. Er du sikker på at du har svart i riktig tråd? Fort gjort ☺️

Ingen lurte på hva ocd er

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Herregud, går det bra eller? Du virker en smule på felgen.

Anonymkode: 87161...e87

Skrevet

Både barn, unge og voksne kan ha det. Men barn vet ikke alltid hvorfor de bare må gjøre det eller det.

Anonymkode: 4ba77...be7

Skrevet

Jeg hadde, og har fortsatt ocd, men er ikke så ille at det er plagsomt hverken for meg eller andre. 

Anonymkode: 00270...b5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Hun eller han som har starter tråden lurte på om ungdom kunne ha OCD. Hvordan det? Jeg er fremdeles litt usikker på om du svarer i riktig tråd ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...