Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Hvordan ser dere på hasjbruk til ungdom/ unge voksne over 18 år? Jeg er ikke for ulovlige rusmidler. Likevel har jeg litt holdning som at «det er ikke min business» om noen forteller at de har røyket. Jeg vil ikke røyke selv, ei vil jeg være til stede der det røykes. Samtidig bryr jeg meg ikke nok til å melde ifra til politiet, om jeg hører om noen som har røyket på en fest. Hadde det vært ungdom derimot, hadde jeg muligens meldt fra? Usikker. Hva tenker dere? Anonymkode: 2b078...e9d
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #2 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg legger meg ikke opp i det så lenge det er voksne og eget bruk, selvfølgelig at det ikke foregår salg. Egen ungdom ville vært problematisk, ramler nok ikke av stolen, men er minst like engstelig for hva det kan være blandet med. Siste årene har det kommer mye rart på markedet, så jeg håper i det minste kilden er tradisjonell cannabis, om ikke annet. Anonymkode: aee9a...b39
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg har sett baksiden av medaljen, så uansett hva folk sier, er jeg kritisk til bruk av hasj. Ikke alle tåler hasj og de færreste vet det før de har prøvd, da er det jo for sent. Det er også dumt at når du kjøper hasj får du kriminelle kontakter, noe som er veldig dumt. Anonymkode: 665d4...6aa
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg har prøvd, minst 20 ganger, da Jeg var ung. Jeg var i et miljø der det ble dagligrøykt hasj, så det var mest av sosiale grunner, på fest. Jeg likte det aldri noe særlig. (3-4 øl gjør mye mer for meg, og jeg satte ikke pris på den sløvheten som fulgte med.) Så det er ikke sånn at "prøv det noen ganger, så er du hekta"). Noen er disponert for å like det, andre ikke. Men hasjen nå er sterkere enn før. Ville jeg vært bekymret hvis min ungdom på 17-18 prøvde en gang eller to? Nei, ikke så veldig. Ville jeg vært bekymret hvis vedkommende begynte å dagligrøyke? Definitivt, og en god stund før det. Anonymkode: 32449...2bc
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #5 Skrevet 30. oktober 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jeg har prøvd, minst 20 ganger, da Jeg var ung. Jeg var i et miljø der det ble dagligrøykt hasj, så det var mest av sosiale grunner, på fest. Jeg likte det aldri noe særlig. (3-4 øl gjør mye mer for meg, og jeg satte ikke pris på den sløvheten som fulgte med.) Så det er ikke sånn at "prøv det noen ganger, så er du hekta"). Noen er disponert for å like det, andre ikke. Men hasjen nå er sterkere enn før. Ville jeg vært bekymret hvis min ungdom på 17-18 prøvde en gang eller to? Nei, ikke så veldig. Ville jeg vært bekymret hvis vedkommende begynte å dagligrøyke? Definitivt, og en god stund før det. Anonymkode: 32449...2bc Enig med deg, jeg vokste opp i ett miljø der det var dagligdags, men ble aldri hekta selv. Synes det var noe oppskrytte greier i grunn. Mer urolig for det høye innholdet av thc vs cbd i dag, i tillegg til syntetiske produkter. Mulig regulering ville fjernet dritten fra markedet i tillegg til å kutte den økonomiske strømmen til kriminelle nettverk. Med en høy aldersgrense vil man unngå at ungdom med hjerne i utvikling bruker det. Anonymkode: aee9a...b39
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #6 Skrevet 30. oktober 2021 Med tanke på at den introverte rusen kan trigge latente psykiske lidelser, så ville jeg blitt helt fortvilet om datteren min begynte med det.. Har sett så mange triste skjebner pga hasj. Og det har ikke hatt med kriminelle miljø, eller det å gå videre på andre stoffer. Det har vært paranoia, psykose og livsvarig angst som følge av hasj. Anonymkode: ffd6e...302
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #7 Skrevet 30. oktober 2021 Synes det er helt uproblematisk og legger meg ikke opp i hva andre gjør. Ikke at politiet hadde gjort noe annet enn å humre om noen ringte dem for å informere om festrøyking, da. Anonymkode: 3128c...94d
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Skrevet 30. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Med tanke på at den introverte rusen kan trigge latente psykiske lidelser, så ville jeg blitt helt fortvilet om datteren min begynte med det.. Har sett så mange triste skjebner pga hasj. Og det har ikke hatt med kriminelle miljø, eller det å gå videre på andre stoffer. Det har vært paranoia, psykose og livsvarig angst som følge av hasj. Anonymkode: ffd6e...302 Gjennom jobb da? For det er under 2 % som utløser psykose ved bruk av cannabis, hvorav de fleste går over etter en uke. Så man skal kjenne utrolig mange folk som røyker for å se mange triste skjebner, så sant en ikke jobber innen feltet. Rent statistisk sett. Anonymkode: aee9a...b39
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #9 Skrevet 30. oktober 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Gjennom jobb da? For det er under 2 % som utløser psykose ved bruk av cannabis, hvorav de fleste går over etter en uke. Så man skal kjenne utrolig mange folk som røyker for å se mange triste skjebner, så sant en ikke jobber innen feltet. Rent statistisk sett. Anonymkode: aee9a...b39 Nei. Ikke gjennom jobb. Så enten er statistikken resultat av underrapportering, eller så er jeg bare uheldig. Når det kommer til paranoia , søvnløshet og angst gjelder det nesten samtlige jeg kjenner som har røyker fast - inkludert meg selv da jeg gjorde det. Jeg kjenner tre personer som har fått hasjutløst psykose. Den ene kom aldri ut av det, og har en paranoid schizofren diagnose nå, men han brukte også andre stoffer Anonymkode: ffd6e...302
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #10 Skrevet 30. oktober 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei. Ikke gjennom jobb. Så enten er statistikken resultat av underrapportering, eller så er jeg bare uheldig. Når det kommer til paranoia , søvnløshet og angst gjelder det nesten samtlige jeg kjenner som har røyker fast - inkludert meg selv da jeg gjorde det. Jeg kjenner tre personer som har fått hasjutløst psykose. Den ene kom aldri ut av det, og har en paranoid schizofren diagnose nå, men han brukte også andre stoffer Anonymkode: ffd6e...302 Ja, da har du vært uheldig. Så og si ingen av de jeg kjenner har de utfordringene du nevner, jeg kjenner til ett tilfelle av hasjutløst psykose, men her var det også sterkere stoffer. Noe som er ganske i tråd med statistikken. Sikkert noe mørketall i statistikken som alltid, men det gjelder nok også antall brukere vil jeg tippe. Så kan også spørsmålet være hva som kom først av høna og egget. Det er gjerne de som allerede sliter som søker mot narkotiske stoffer, selv om det selvfølgelig finnes unntak fra regelen. Uansett, poenget mitt er ikke å kverulere på din opplevelse, men å få frem faktisk risiko. Viktig at ikke en er redd ungen blir psykotisk rusmisbruker av en jazzrøyk. De fleste blir ikke det, heldigvis, går stort sett bra. Rent statistisk. Anonymkode: aee9a...b39
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #11 Skrevet 30. oktober 2021 Mannen til en venninne røyker når de er på fest, 1 til 2 gang i måneden ca, han er en velstående mann i midten av 40 årene, de har ikke barn. Tror mange hadde blitt overasket hvis de viste at han røkte, han har en ganske høy stilling og er veldig ordentlig og pliktoppfyllende ellers. Han liker den sløvheten som noen andre her nevner. Anonymkode: 9a38f...eca
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #12 Skrevet 30. oktober 2021 Nei, jeg orker ikke å bry meg så veldig om hva andre gjør. Jeg har prøvd et par ganger, men ble bare sløv, lite mottakelig for menneskelig kontakt ("i min egen boble"), og vanvittig paranoid. Anonymkode: 613d5...16b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå