Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2021 #1 Skrevet 29. oktober 2021 Hei! Jeg har 4 nydelige barn som betyr alt for meg. Alle har hatt en normal utvikling - bortsett fra den minste på 2,5 år. Han har lite språk (bruker mest 2-3 ord, kan vel kanskje 2 til), forstår ikke så mye, har noen repeterende bevegelser som er vanskelig å komme ut av, søvnforstyrrelser (våkner midt på natten og får ikke sove igjen)… Jeg har vært bekymret en stund. Men pappaen har ment vi må se det an litt, kanskje han bare er sen med språk. Men jeg ser mer og mer av flere symptomer (ovenfor). Vi har ikke vært på 2- års kontroll pga pandemien. Vi snakket med barnelege i våres og jeg uttrykte min bekymring. Hun sendte oss til hørselstest - og «for sikkerhet skyld» time på Habiliteringssenteret ved et sykehus. Vi har ventet lenge. Hadde time nå nylig, men kunne ikke dra fordi både sønnen vår og jeg var kraftig forkjølet. Fikk ny time om 3 måneder! Jeg er så sliten nå. Dette tar på. Jeg vil at sønnen vår skal få hjelp. Han har akkurat begynt i barnehagen, men har ikke vært der mye pga flere runder med forkjølelse og at de ofte ringer når han er sliten/sutrete, så jeg må hente ham. Jeg fikk uttrykt at det ble for lenge og vente til poliklinikken - og de lovte å ringe ved avbestillinger. Kan noen fortelle om sine egne erfaringer med barn med lite språk, barn som fikk diagnosen autisme spekter forstyrrelse? Jeg har grått og grått (ikke når barna ser det!). Er så lei meg for at han kanskje får et dårligere liv- men kanskje er det ikke slik? I går googlet jeg asf og barneforsikringen vi har -og det virker som de ikke hjelper til ved denne utviklingsforstyrrelsen- men det er kanskje større krav det dreide seg om. Jeg har masse tanker og følelser - og få og snakke med. Dessuten har vi jo sønnen vår ikke fått noen diagnose ennå. Mannen min sier jo dette kan ikke vi vite. Men jeg ser jo… Og så har jeg begynt å klandre meg selv for at jeg tok så mange UL da jeg var gravid. Jeg tok mange pga blødninger etc. Håper dette ikke har hatt noen påvirkning på sønnen vår. Fint om noen har nyttig info, erfaringer eller noen støttende ord. Tusen takk! Anonymkode: 0684d...340
Twintipp Skrevet 29. oktober 2021 #2 Skrevet 29. oktober 2021 Kjære kjære deg❤️ Autismespekterforstyrrelse betyr ikke livets undergang! Mange av de aller glupeste vi har, er på spekteret. Det er evt en sorg å forberede seg på at lovet til dette barnet kanskje blir noe annerledes enn du hadde sett for deg. Men, det er ikke dermed sagt at det ikke blir like fint! Etterhvert vil du forsone deg med ting, selv om ting er kaotisk nå. Hvordan er gutten din i sosialt samspill? Leker han med andre? Hvordan er han med blikkontakt?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 29. oktober 2021 #3 Skrevet 29. oktober 2021 Nå sitter du selvsagt med mye større faktagrunnlag enn meg, men ingenting i innlegget ditt lyser autismespekter. Dårlig ordforrråd som 2,5 åring er helt normalt, det viktigste er at han forstår enkle ord og beskjeder. Dårlig søvn, helt normalt. Repeterende bevegelser, normalt, barn liker gjentakelser. Jeg stusser igrunn mest over avlyst toårs-kontroll, det var kun de første månedene av pandemien at «alt» var stengt ned, og oppfølging av barn og babyer er faktisk et lovpålagt tilbud, og noe foreldrene plikter å følge opp. At helsestasjonen velger å la det være bør absolutt meldes til statsforvalteren så de kan ha tilsyn. Nå er det likevel ikke lett å legge fra seg en tanke som har festet seg. Prøv å fokusere på det du vet. Uavhengig av diagnose så er barnet ditt akkurat det samme. Du ser hva som gleder barnet, og en evt diagnose vil gjøre det enklere å hjelpe barnet med god utvikling om det er nødvendig. Dette ordner seg, uansett utfall!
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2021 #4 Skrevet 29. oktober 2021 Takk for fine ord💕 Han leker stort sett alene. Liker best å ta klosser i boks og kaste de ut igjen - eller se på teksten som går nederst på nyhetene. Får litt blikkontakt, men ikke så mye. Anonymkode: 0684d...340
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2021 #5 Skrevet 29. oktober 2021 Nå skal ikke jeg si at dette er autisme, men jeg kan fortelle om min autistiske gutt. Ja, han har sine utfordringer, men han har det også veldig bra. Til tross for mange år med ingen tilrettelegging (diagnosen ble satt når han var 15 år gammel) klarer han seg bra. Han trives på skolen, med venner og han har en plan og et mål for fremtiden. Det å få en diagnose har gjort det lettere å forstå og vi har møtt en helt annen holdning etter at diagnosen ble satt, men også tiden før diagnosen har vært bra. Anonymkode: f3ad9...325
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2021 #6 Skrevet 29. oktober 2021 De setter vel ikke autismespekterforstyrrelse som diagnose så tidlig? Må de ikke være nærmere skolebarn, rundt 5 eller noe sånt? Jeg har en niese med asbergers, de kaller det fremdeles det, og hun er nå 19 år gammel. Noen utfordringer har det vært, særlig gjennom ungdomsskolen da hun også slet med angst, men hun har ikke et dårlig liv altså. Alle kroniske diagnoser gir jo noen utfordringer, men det er slett ikke sikkert han får et dårlig liv. Ikke ta sorgreaksjonene på forskudd heller, for kanskje er det mye mindre alvorlig enn du tenker og tror. Gutten er bare 2,5 år, mye kan skje utviklingsmessig de neste årene. Anonymkode: b99fa...140
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2021 #7 Skrevet 29. oktober 2021 Mulig det er noe, men det kan være ufattelig mye annet enn autisme HI Anonymkode: 6cb8f...a2e
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2021 #8 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg forstår virkelig ikke at dere er blitt henvist til habilitering på dette grunnlaget! Autisme er virkelig IKKE noe å gråte for ❤❤ Anonymkode: 0dc91...2d3
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2021 #9 Skrevet 29. oktober 2021 Kjenner du alle detaljer? Barnelegen sendte det videre til overlegen som sendte det videre til overlegen ved sykehuset og vi fikk time hos spesialister ved sykehuset. Ja, pga vår sønns tilstand har vi rett til utredning. Ellers takk for alle svar:) Anonymkode: 0684d...340
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2021 #10 Skrevet 29. oktober 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Kjenner du alle detaljer? Barnelegen sendte det videre til overlegen som sendte det videre til overlegen ved sykehuset og vi fikk time hos spesialister ved sykehuset. Ja, pga vår sønns tilstand har vi rett til utredning. Ellers takk for alle svar:) Anonymkode: 0684d...340 Spesielt Anonymkode: 0dc91...2d3
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2021 #11 Skrevet 29. oktober 2021 Kjøre hi, dersom du ønsker hjelp starter du i feil ende. Habiliteringstjenesten setter diagnoser, de gir lite hjelp. Du bør snakke med barnehagen og prøve å l barnet ditt være der slik at det kan bli kjent med de voksne og de voksne kan bli kjemt med barnet. Barnehagen kan, dersom det etterhvert viser seg å være nødvendig, henvise til ppt for vurdering av behov for spesialpedagogisk hjelp. Da får han hjelp til samspill, lek, kommunikasjon etc utover det som gis innenfor det allmenpedagogiske tilbudet. Habiliteringstjenesten kan kontaktes senere, når ting har blitt tydeligere. Og slik jeg leser din info så skjønner jeg at du tenker autisme men husk at denne diagnose er visning favner mange flotte barn. Anonymkode: 60fc2...1ab
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2021 #12 Skrevet 29. oktober 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): De setter vel ikke autismespekterforstyrrelse som diagnose så tidlig? Må de ikke være nærmere skolebarn, rundt 5 eller noe sånt? Jeg har en niese med asbergers, de kaller det fremdeles det, og hun er nå 19 år gammel. Noen utfordringer har det vært, særlig gjennom ungdomsskolen da hun også slet med angst, men hun har ikke et dårlig liv altså. Alle kroniske diagnoser gir jo noen utfordringer, men det er slett ikke sikkert han får et dårlig liv. Ikke ta sorgreaksjonene på forskudd heller, for kanskje er det mye mindre alvorlig enn du tenker og tror. Gutten er bare 2,5 år, mye kan skje utviklingsmessig de neste årene. Anonymkode: b99fa...140 Neida, vår gutt fikk diagnosen da han var 3 år. Anonymkode: cd95a...1dc
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #13 Skrevet 30. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Neida, vår gutt fikk diagnosen da han var 3 år. Anonymkode: cd95a...1dc Min datter fikk også diagnosen da hun var 3 år. Jeg er enig med deg, HI, at det minner veldig om autisme. MEN det trenger absolutt ikke å være det. Men jeg ville nok fått en utredning. Barnehagen kan kontakte ppt hvis han trenger noe hjelp/tilrettelegging i barnehagen. Er veldig fornøyd med hjelpen jenta mi fikk i bhg av ppt!! 🙂 Anonymkode: e61bc...b4f
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #14 Skrevet 30. oktober 2021 Ville bare tilføye at det ikke finnes noe som helst av forskning som tyder på at ultralyd fører til autisme eller øker risiko for autisme. Anonymkode: 4a428...975
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #15 Skrevet 30. oktober 2021 Anonym bruker skrev (På 29.10.2021 den 22.37): Kjøre hi, dersom du ønsker hjelp starter du i feil ende. Habiliteringstjenesten setter diagnoser, de gir lite hjelp. Du bør snakke med barnehagen og prøve å l barnet ditt være der slik at det kan bli kjent med de voksne og de voksne kan bli kjemt med barnet. Barnehagen kan, dersom det etterhvert viser seg å være nødvendig, henvise til ppt for vurdering av behov for spesialpedagogisk hjelp. Da får han hjelp til samspill, lek, kommunikasjon etc utover det som gis innenfor det allmenpedagogiske tilbudet. Habiliteringstjenesten kan kontaktes senere, når ting har blitt tydeligere. Og slik jeg leser din info så skjønner jeg at du tenker autisme men husk at denne diagnose er visning favner mange flotte barn. Anonymkode: 60fc2...1ab Tusen takk for svar! Ja, jeg har tenkt på det samme. Men ventet siden vi hadde time på sykehuset uken som var (avlyst). Jeg skal ta kontakt med styrer i barnehagen på mandag og be om en samtale. Så kanskje kan han få litt hjelp der? Og så tar vi utredning når det kommer. HI Anonymkode: 0684d...340
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #16 Skrevet 30. oktober 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Min datter fikk også diagnosen da hun var 3 år. Jeg er enig med deg, HI, at det minner veldig om autisme. MEN det trenger absolutt ikke å være det. Men jeg ville nok fått en utredning. Barnehagen kan kontakte ppt hvis han trenger noe hjelp/tilrettelegging i barnehagen. Er veldig fornøyd med hjelpen jenta mi fikk i bhg av ppt!! 🙂 Anonymkode: e61bc...b4f Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! Ja, jeg har fått en ganske sterk følelse på at det er autisme, men som du sier det trenger ikke å være det! HI Anonymkode: 0684d...340
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå