Gå til innhold

Hvordan måler man oksygenmetning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barn er syke nå. De har ganske stygg hoste. De tar pulmicort og saltvann, samt ventoline. Bjeffende hoste. Jeg måler oksygenmetning, og den er ca 97/98 også stuper ned til 85 for så å gå opp ganske raskt. Sånn holder den på. Er dette normalt? Eller bør jeg være bekymret? 

Anonymkode: 589bf...0c0

Skrevet

Du skriver at du måler oksygenmetning, så da vet du vel hvordan man gjør det da???

Trodde det var en blodprøve man måtte ta for å finne ut sånn, jeg... 🤔

Anonymkode: b83b0...ac1

Skrevet

Er barna små? Er vanskelig å få målt riktig hvis fingrene er små. 

Hvis det stuper og tar seg opp igjen raskt ville jeg mistenkt feilmåling. 

Men hvis de hoster og hoster og den faller mens de hoster, og så tar seg opp igjen når de puster normalt ville jeg ringt legevakten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver at du måler oksygenmetning, så da vet du vel hvordan man gjør det da???

Trodde det var en blodprøve man måtte ta for å finne ut sånn, jeg... 🤔

Anonymkode: b83b0...ac1

Nei, denne måles med pulsoksimeter på fingeren som man får kjøpt på apotek. 

Skrevet
Pobie skrev (4 minutter siden):

Er barna små? Er vanskelig å få målt riktig hvis fingrene er små. 

Hvis det stuper og tar seg opp igjen raskt ville jeg mistenkt feilmåling. 

Men hvis de hoster og hoster og den faller mens de hoster, og så tar seg opp igjen når de puster normalt ville jeg ringt legevakten. 

Ja hun er 5 år. Når hun hoster faller den ned til 85, når hun er ferdig går den opp til 98. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja hun er 5 år. Når hun hoster faller den ned til 85, når hun er ferdig går den opp til 98. 

Min femåring får ikke god måling her, fingeren hans er for liten. Men hvis den konsekvent faller mens hun hoster ville jeg ringt legevakten. 

Skrevet

Ingen fare at den faller når man hoster. Det er hvordan den er over tid som er viktig. La barnet sitte rolig og ha den på fingeren, måler den da 98 så er det fint! Kontrollmål innimellom viss du er stresset.

Her har 5 åringen metningsmåler hjemme pga lungene. Hun sover med det hver natt, men da festet på foten. Dersom metningen er under 90 over tid skal lege kontaktes. Dersom den bare faller ned til under 90 ved feks hoste og opp igjen innen et minutt er det ok. 

er du usikker på allmenntilstanden til barnet så ring lege.

Viss de har astma så ville jeg nok kontaktet lege for en vurdering. Regner med du har saltvannsinhalator, bruk denne ofte. Drikk mye vann for å redusere slim og gjør litt lungegym (hopping, strekke armene så høyt man kan osv. lungene «henger fast» i huden så når huden beveger seg så beveger lungene seg og man får løst opp slim.)

Anonymkode: 89c5d...375

Skrevet
Pobie skrev (9 timer siden):

Nei, denne måles med pulsoksimeter på fingeren som man får kjøpt på apotek. 

Kan måles med blodprøve ja

Anonymkode: fc686...5cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Kan måles med blodprøve ja

Det er helt standard å måle dette på fingeren både hos lege og på sykehus, og dette er jo mye kjappere og enklere enn en blodprøve. 

Skrevet
Pobie skrev (19 minutter siden):

Det er helt standard å måle dette på fingeren både hos lege og på sykehus, og dette er jo mye kjappere og enklere enn en blodprøve. 

Kan fortsatt måles i blodprøve

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Kan fortsatt måles i blodprøve

Jesus. Påstår du bare for å krangle? Evner du ikke mer?

Anonymkode: c4dac...0f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jesus. Påstår du bare for å krangle? Evner du ikke mer?

Jeg måler oksygenmetning i blodprøve på jobb hver dag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ingen fare at den faller når man hoster. Det er hvordan den er over tid som er viktig. La barnet sitte rolig og ha den på fingeren, måler den da 98 så er det fint! Kontrollmål innimellom viss du er stresset.

Her har 5 åringen metningsmåler hjemme pga lungene. Hun sover med det hver natt, men da festet på foten. Dersom metningen er under 90 over tid skal lege kontaktes. Dersom den bare faller ned til under 90 ved feks hoste og opp igjen innen et minutt er det ok. 

er du usikker på allmenntilstanden til barnet så ring lege.

Viss de har astma så ville jeg nok kontaktet lege for en vurdering. Regner med du har saltvannsinhalator, bruk denne ofte. Drikk mye vann for å redusere slim og gjør litt lungegym (hopping, strekke armene så høyt man kan osv. lungene «henger fast» i huden så når huden beveger seg så beveger lungene seg og man får løst opp slim.)

Anonymkode: 89c5d...375

Flotte og betryggende tips. Hun er mye bedre idag. Saltvann er gull på forstøver 🙏🙏 Bruker til alle mine barn når de er syke ❤

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg måler oksygenmetning i blodprøve på jobb hver dag.

Det gjør du gjerne, men dette var ingen konkurranse. Det vanligste er å måle på fingeren. Det vet du også. Om du kan noe som helst om dette vet du jo også at det er på fingeren HI måler. Og det er på fingeren du får måle over tid.

Skrevet

Helt vanlig å måle via finger, who bestilte helt ville mengder pulsoksymeter under pandemien. 

Men skal du måle med denne, bør du i det minste lese bruksanvisning. Den svinger, hvis du hoster, røyker, løper, stresser blablabla. Hvis du skal leke sykesøster, les i det minste bruksanvisning. 

Anonymkode: 2d831...689

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...