Gå til innhold

Dere med 6 åring - alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

6 åringen er snydens forkjølet og slapp (negativ korona-test), og har vært hjemme fra skolen i dag.
Regner med at barnet også må være hjemme fra skolen i morgen.
Sitter for det meste og ser på TV, eller spiller på Xbox eller PS4.

Jeg må en tur i butikken i løpet av morgendagen siden vi ikke har middag til i morgen og nesten ikke noe brød igjen.

Butikken er 5 minutter å kjøre hjemmefra, og barnet har telefonklokke.
Blir borte maks 20 minutter, mest sannsynlig ikke mer enn 15.

Ville dere latt et barn på 6 år være hjemme alene en 15-20 minutter?
Barnet i seg selv har ikke noe problemer med det.

Anonymkode: adcb3...8f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min klarte det fint. Begynte å øve da hun var fem. Fem minutter med hunden, ti minutter osv. Nå kan jeg være borte 20 minutter. Vil ikke strekke den lengre men tror hun klarer seg fint i 30 minutter. 

Anonymkode: 0ac1c...9fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Min klarte det fint. Begynte å øve da hun var fem. Fem minutter med hunden, ti minutter osv. Nå kan jeg være borte 20 minutter. Vil ikke strekke den lengre men tror hun klarer seg fint i 30 minutter. 

Anonymkode: 0ac1c...9fb

5 og 10 minutter går helt fint, det har vi gjort før i form av ut med søpla og bli stående å prate med naboen

HI

Skrevet

Hadde vært null problem her

Anonymkode: 31577...575

Skrevet

Nei, det ville jeg aldri gjort. Hva hvis det blir brann? Barn blir da redde og gjemmer seg under senga el.l. og komer seg da ikke unna brann og røyk, og det er røyken som er dødelig.

De har ikke samme innstinkter som voksne, selv om de har lært at man skal gå ut om noe skjer så er det annerledes når de er midt oppe i en krise.

15 minutter er mer enn nok å få overtenning på ett hus.

Å gå til postkassen/naboen er litt annerledes, da ser du huset og kan løpe hjem.

Har du bil ville jeg hatt barnet i baksete, ellers ville jeg bestillt mat fra matbutikk med levering på døren.

Skrevet

Null problem. Min likte tidlig å være alene, så jeg forlot han faktisk i 1,5 timer for å hente pc på jobb og gå i butikken. Han gadd nesten ikke registrere at jeg var borte engang, for det betydde at han kunne få iPad-tid. 

Skrevet
jenteoslo skrev (15 minutter siden):

Nei, det ville jeg aldri gjort. Hva hvis det blir brann? Barn blir da redde og gjemmer seg under senga el.l. og komer seg da ikke unna brann og røyk, og det er røyken som er dødelig.

De har ikke samme innstinkter som voksne, selv om de har lært at man skal gå ut om noe skjer så er det annerledes når de er midt oppe i en krise.

15 minutter er mer enn nok å få overtenning på ett hus.

Å gå til postkassen/naboen er litt annerledes, da ser du huset og kan løpe hjem.

Har du bil ville jeg hatt barnet i baksete, ellers ville jeg bestillt mat fra matbutikk med levering på døren.

Hvis man er så redd, kan man snakke med barnet under turen. 

Anonymkode: abb5a...c49

Skrevet

Ja, det burde gå fint, så lenge barnet synes det er greit selv :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

6 åringen er snydens forkjølet og slapp (negativ korona-test), og har vært hjemme fra skolen i dag.
Regner med at barnet også må være hjemme fra skolen i morgen.
Sitter for det meste og ser på TV, eller spiller på Xbox eller PS4.

Jeg må en tur i butikken i løpet av morgendagen siden vi ikke har middag til i morgen og nesten ikke noe brød igjen.

Butikken er 5 minutter å kjøre hjemmefra, og barnet har telefonklokke.
Blir borte maks 20 minutter, mest sannsynlig ikke mer enn 15.

Ville dere latt et barn på 6 år være hjemme alene en 15-20 minutter?
Barnet i seg selv har ikke noe problemer med det.

Ja, så lenge barnet ikke er redd for å være alene hjemme så tenker jeg det går fint med korte aleneøkter fra 6 års alder, vi har gjort det samme. 

Anonymkode: 8bcd6...d7b

Skrevet

Vi begynte å øve på å være alene hjemme på våren i bhg.  10 min da jeg leverte søsken i bhg. 

Anonymkode: 42859...e47

Skrevet

Gikk hjem alene fra skolen og var hjemme til noen kom hjem da jeg var 6. Gikk helt fint det :)  Nå som de har tlf og klokker og alt bør det gå strålende 

Anonymkode: f5eae...a3d

Skrevet

Min 6åting går alene hjem etter skolen to dager i uken, og er alene i 1,5 time til jeg kommer. Tenker det er helt innafor. Hun vet hva hun skal gjøre om det brenner, hun er ansvarlig og kan reglene. 

Skrevet

Mitt eldste barn gikk det ikke med når hun var syk, yngste barn kunne jeg gå på jobb om hun var hjemme fra skolen med sykdom som feks forkjølelse eller etter ett migreneanfall. Jeg jobber to min unna og hun stortrives i eget selskap og tomt hus. Så hun ble sur om jeg var hjemme når hun var slik og ikke kunne gå på skolen, jeg jobber turnus så var ofte hjemme deler av tiden og før min mann kom hjem fra jobb. 

Anonymkode: 2d03c...16a

Skrevet

Du kjenner barnet ditt best. Gjør det du og barnet er komfortable med.

Min 6åring er 15/20 minutter alene hjemme i strekk når jeg går tur med hunden. Vi kjenner naboene godt og hun vet at hun kan gå dit om det er noe. Jeg ringer henne etter 5/10 minutter og hører hvordan det går. Jeg tenker dette er veldig god øvelse til hun etterhvert skal være alene etter skoletid.  

Anonymkode: 93444...b4c

Skrevet

Mine har vært alene i korte perioder fra de var 4 år. Altså mens jeg gikk ut i 2 min med søppel og hentet post osv. Kanskje fra de var 3 også. Da de var 6 år kunne de fint være alene en time. 

Anonymkode: d56ff...fb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...