Gå til innhold

Høygradig ASC-H

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt celleprøve, og fått brev om at jeg har celleforandringer, høygradig ASC-H. Men hva er det egentlig? Står jo ikke om det er grad 1, 2 eller 3.

Hadde vært "kjekt å vite" hva som skjer videre..står bare at jeg får nytt brev med innkalling. Noen som har vært gjennom det samme? 

Anonymkode: 30de3...8aa

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har tatt celleprøve, og fått brev om at jeg har celleforandringer, høygradig ASC-H. Men hva er det egentlig? Står jo ikke om det er grad 1, 2 eller 3.

Hadde vært "kjekt å vite" hva som skjer videre..står bare at jeg får nytt brev med innkalling. Noen som har vært gjennom det samme? 

https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelser/livmorhalsprove-celleprove-av-livmorhalsen/

Skrevet

ASC-H betyr atypiske celler hvor man ikke kan utelukke høygradige celleforandringer. Du vil bli undersøkt hos gynekolog med kolposkopi som er et slags mikroskop for å studere livmorhalsen din. De pensler på eddik og jod for å få frem ev. synlige forandringer. Så tar de biopsier (vevsprøver). Hvis de finner høygradige celleforandringer på prøvene (CIN2/3/HSIL), vil du få ny time til et lite inngrep kalt konisering. Det gjøres i lokalbedøvelse hvor de da brenner/kutter bort en bit av livmortappen din. (Denne blir igjen sendt til undersøkelse og avgjør videre oppfølging. Vanlig er ny celleprøve etter 6 mnd.) Anbefaler deg HPV-vaksine hvis du ikke allerede er vaksinert. Gardasil 9 dekker flest HPV-typer, men du må dessverre betale selv uansett.

Anonymkode: 13f98...3da

Skrevet

Takk, har lest mer om det nå. Jeg er allerede HPV-vaksinert. 

Skrevet

Er det lurt å ta selv om man har (hatt) hpv virus og er i et stabilt forhold? 

Anonymkode: d086e...1b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er det lurt å ta selv om man har (hatt) hpv virus og er i et stabilt forhold? 

Anonymkode: d086e...1b1

Alltid lurt, men du må vurdere om du synes det er verdt å bruke penger på. Du er ikke immun selv om du har hatt HPV før. Særlig de som bruker lang tid med å kvitte seg med HPV, vil ofte ha samme problemer senere ved ny smitte. Det er jo så klart mindre viktig å vaksinere seg når man er i et fast forhold, men man vet jo aldri om begge er trofaste? Og det kan være dere går fra hverandre en dag.

Anonymkode: 13f98...3da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...