Gå til innhold

Noen som har erfaring med isjias smerter og har råd?

Anbefalte innlegg

Tror det er det jeg har. Høyre ben, stråler ned i lysken, både bak og framme på låret, går ned bak i kneet og ned i foten, foten prikker. Ubehagelig/vondt å sitte for lenge, og kjøre bil. Blir gal av det her, hatt det noen uker nå. Av og til når jeg går så "høgger" det til bak på rompa. Kjenner det hele tidrn i låret, føles som at beinet er tungre enn det andre.

Noen råd/tips?

Anonymkode: e7d4e...d35

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke vondt både foran og bak på låret, bare bak. Fra korsryggen uten at jeg hadde vondt i ryggen egentlig, det bare kom derfra. Strålte nedover beinet.

Hjalp å ligge på magen, da ble presset mot isjiasnerven borte.

Du bør nok gå til legen for å sjekke det opp. Det kan jo være andre ting, tenker på ekle ting som blodpropp og sånt... Men mest sannsynlig er det en skiveutglidning eller hevelse som presser på isjiasnerven, og det vil jo som regel gå over etter en stund.

Anonymkode: 3b473...32f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ikke vondt både foran og bak på låret, bare bak. Fra korsryggen uten at jeg hadde vondt i ryggen egentlig, det bare kom derfra. Strålte nedover beinet.

Hjalp å ligge på magen, da ble presset mot isjiasnerven borte.

Du bør nok gå til legen for å sjekke det opp. Det kan jo være andre ting, tenker på ekle ting som blodpropp og sånt... Men mest sannsynlig er det en skiveutglidning eller hevelse som presser på isjiasnerven, og det vil jo som regel gå over etter en stund.

Anonymkode: 3b473...32f

Takk for svar. Her er det konstant ubehag, murrer uansett hvordan jeg sitter/ligger. Tror nok at det mest sannsynlig kommer fra ryggen og at det ikke er blodpropp, det varer vel ikke i ukesvis? Ja, kan jo ta en tur til legen hvis det ikke gir seg. Takk igjen.

Hi

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

En kiropraktor fikser det fort. Jeg får såkalt falsk isjias med jevne mellomrom, som gir plager du beskriver. Jeg får det pga skjevt bekken. 

Anonymkode: 96bda...403

Hva er forskjell på falsk og ekte isjias? Ok, kan ta kontakt med kiropraktor, takk for tips. Jeg har en litt hyper mobil ryggrad eller hva jeg skal si, så kan jo være derfor.

Hi

Når du er hypermobil er det fort gjort å få stram muskulatur om du ikke er sterk generelt og i stabiliseringsmuskulatur spesielt, og det er også lettere å få låsninger.

Piriformis-muskelen kan gi lignende problemer som du har, HI, og ofte er det også flere muskler involvert.

Har du en tennisball? I så fall sett deg på gulvet med beina rett frem, rett rygg. Legg tennisballen under setet, der du kjenner det er mest vondt, og så bøyer du den sidens ben litt opp i hoften og kneet, slik at foten er i gulvet. Så vugger du det kneet utover og tilbake rett opp. Da bør du kjenne det godt i baken. Flytt ballen til nye punkter og fortsett på samme måten.

Husk at skal du holde dette unna på sikt, så må du trene stabilitet og styrke, samt tøye riktig.

Men få det sjekket hos en kiropraktor.

Anonymkode: eee03...457

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Når du er hypermobil er det fort gjort å få stram muskulatur om du ikke er sterk generelt og i stabiliseringsmuskulatur spesielt, og det er også lettere å få låsninger.

Piriformis-muskelen kan gi lignende problemer som du har, HI, og ofte er det også flere muskler involvert.

Har du en tennisball? I så fall sett deg på gulvet med beina rett frem, rett rygg. Legg tennisballen under setet, der du kjenner det er mest vondt, og så bøyer du den sidens ben litt opp i hoften og kneet, slik at foten er i gulvet. Så vugger du det kneet utover og tilbake rett opp. Da bør du kjenne det godt i baken. Flytt ballen til nye punkter og fortsett på samme måten.

Husk at skal du holde dette unna på sikt, så må du trene stabilitet og styrke, samt tøye riktig.

Men få det sjekket hos en kiropraktor.

Anonymkode: eee03...457

Takk for svar og tips, skal prøve. Jeg trener styrke 2-3 ganger i uken, med fokus på rygg/mage. Har blitt værre etter at jeg begynte å trene. Men skal ta meg en time hos kiropraktor.

Hi

Jeg har ikke annet å si til deg enn at jeg føler med deg. Isjas er verre enn å føde, i tillegg til at det varer i flere uker!

Men som en skriver over her.."falsk" isjias kan det også være. Google piriformus. Det er en muskel i rumpeballen som kan bli stram og legger isjiasnerven i klem. Samme jævlige smerte.

Om det har med piriformus å gjøre så hjelper det å strekke ut rumpa, på youtube er det en haug av fysioteraputer som viser hvordan du skal strekke ut osv. Det er også en del øvelser/triks som kan gi deg en pekepinn på om det kan være piriformus. Sjekk youtube

Anonymkode: 1ee1b...548

Som en annen over skriver, det er ikke vanlig å ha vondt foran på låret ved isjias-smerter. Isjiasnerven går ikke der. Men smertene du ellers beskriver, passer med isjias. Har du nedsatt følelse i beinet? Nummen i huden? 
Har selv isjias-smerter med jevne mellomrom, grunnet et prolaps i korsryggen. Det er ikke så mye å gjøre med, bortsett fra enkelte øvelser, smertelindring osv (ihvertfall det legen min har fortalt meg). Aktivitet er bra. Har i skrivende stund en periode med smerter, sannsynligvis en betennelse i isjiasnerven. Har nesten ikke følelse i huden bakpå leggen, under foten og i noen av tærne. 

Anonymkode: fb7f6...c6c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Som en annen over skriver, det er ikke vanlig å ha vondt foran på låret ved isjias-smerter. Isjiasnerven går ikke der. Men smertene du ellers beskriver, passer med isjias. Har du nedsatt følelse i beinet? Nummen i huden? 
Har selv isjias-smerter med jevne mellomrom, grunnet et prolaps i korsryggen. Det er ikke så mye å gjøre med, bortsett fra enkelte øvelser, smertelindring osv (ihvertfall det legen min har fortalt meg). Aktivitet er bra. Har i skrivende stund en periode med smerter, sannsynligvis en betennelse i isjiasnerven. Har nesten ikke følelse i huden bakpå leggen, under foten og i noen av tærne. 

Anonymkode: fb7f6...c6c

Vil bare skyte inn at selv om det ikke er vanlig med smerter foran på låret, så kan man ha det. Jeg hadde det når jeg måtte stå en viss tid. Hadde prolaps. 

Jeg gikk til kiropraktor først fordi jeg trodde det var løsningen.  Ble nesten værre. Gikk så til legen,  fikk røntgen/ct/mr (husker ikke) og betennelsesdempende. Ble bra. Legen vat litt oppgitt for at jeg ikke gikk dit og fikk undersøkt først. Hadde aldri villet foreslått kiropraktor i mitt tilfelle. 

Anonymkode: e269d...b74

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Tror det er det jeg har. Høyre ben, stråler ned i lysken, både bak og framme på låret, går ned bak i kneet og ned i foten, foten prikker. Ubehagelig/vondt å sitte for lenge, og kjøre bil. Blir gal av det her, hatt det noen uker nå. Av og til når jeg går så "høgger" det til bak på rompa. Kjenner det hele tidrn i låret, føles som at beinet er tungre enn det andre.

Noen råd/tips?

Stråler det helt ut i tærne?

Anonymkode: a73b6...44e

Annonse

Takk for svar dere. Jeg går tur nesten hver dag, da er det i skogen, de andre dagene trener jeg styrke. Altså, ikke 7 dager i uken da, det blir for mye. Prøvde å ta meg en løpetur her på mandag, ble bare værre etter det. Hvis jeg har sittet litt for lenge, eller når jeg står opp om morgenen må jeg gå meg i gang, er stiv og har smerter i det benet, halter bortover. 

Når jeg går tur så prikker/dovner foten litt bort, vanskelig å beskrive. Har mest lyst til å ta bort hele beinet nå og hive det ett visst sted. 

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...