Gå til innhold

Mat er blitt dyrt. Takk gud for Sverige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det rart at folk reiser til Sverige for å handle? Har jo blitt svindyrt her 

Jeg kommer iallefall til å handle mye i Sverige 

Anonymkode: 23663...1ee

Skrevet

Tullprat. Vi har lønninger som matcher prisene. Så da får vi bare håpe de snart må stenge grensene igjen, så de bortskjemte kan tvinges til å handle hjemme.

Anonymkode: d5185...ac1

Skrevet

Mat er ikke dyrt i Norge.

Ser man på lønn i forhold til matpriser bruker vi mindre del av lønnen vår på mat i Norge enn i mange andre europeiske land.

Lønnsnivået i Sverige er lavere enn i Norge, derfor er matprisene også lavere.

Anonymkode: b3723...d5c

Skrevet

Fint for deg. De fleste i Norge bor ikke ved Svinesund eller Charlottenberg, så vi betaler dyrere varer fordi folk stikker til Sverige. 

Anonymkode: 82357...3b0

Skrevet

Prisene går opp i Sverige også. Utover vinteren må vi nok forvente mye høyere priser. Råvareprisene internasjonalt stiger kraftig, i størelseorden 70%. 

Anonymkode: 3c36c...273

Skrevet

Fint for deg som har muligheten, kjipt for oss andre som ikke kan.

Anonymkode: 821f7...75d

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Tullprat. Vi har lønninger som matcher prisene. Så da får vi bare håpe de snart må stenge grensene igjen, så de bortskjemte kan tvinges til å handle hjemme.

Alle har jo ikke lønninger som matcher prisene, mange har lav lønn og hva med de som er uføretrygdet og minstepensjonister, de er jo ikke i nærheten av det engang.

Anonymkode: a342d...be9

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Alle har jo ikke lønninger som matcher prisene, mange har lav lønn og hva med de som er uføretrygdet og minstepensjonister, de er jo ikke i nærheten av det engang.

Anonymkode: a342d...be9

Man er jo nødt til å bruke et gjennomsnitt, ikke ta de laveste (eller høyeste) lønningene.

Ja, alle poster på budsjettet blir høye for en minstepensjonist, også mat, men mat er ikke dyrt i Norge for det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis. Jeg har ikke hatt lønnsvekst på 4 år, mens matpriser, bensinpriser og strømpriser har økt en god del i det samme tidsrommet. 

Anonymkode: 25f8b...32b

Skrevet

Fint for deg. De fleste i Norge bor ikke ved Svinesund eller Charlottenberg, så vi betaler dyrere varer fordi folk stikker til Sverige. 

Anonymkode: 82357...3b0

Tror du virkelig at prisene hadde forblitt lave hvis folk bare handlet i Norge? Du forveksler årsak og konsekvens.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Jeg har ikke hatt lønnsvekst på 4 år, mens matpriser, bensinpriser og strømpriser har økt en god del i det samme tidsrommet. 

I 1980 brukte vi 20% av lønna på mat. I 2019 brukte vi 11%. Mat er ikke dyrt. Men du kan bruke alt du lyster om du går for dyr mat, selvfølgelig.

Skrevet

Takk Gud for at jeg har sørget for å få meg en jobb som gjør at jeg klarer å kjøpe mat uten å farte land og strand!

Anonymkode: fa56e...a9a

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

I 1980 brukte vi 20% av lønna på mat. I 2019 brukte vi 11%. Mat er ikke dyrt. Men du kan bruke alt du lyster om du går for dyr mat, selvfølgelig.

Det som er problemet, er at sunn mat er dyr. Hvis man ikke ønsker å stappe i seg halvfabrikata og "sesongens grønnsaker" som bare inneholder stivelse, koster det en del.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Takk Gud for at jeg har sørget for å få meg en jobb som gjør at jeg klarer å kjøpe mat uten å farte land og strand!

Og så plutselig skjer det noe uforutsett. Tror du pilotene trodde at de skulle miste jobben sin i mars 2020 og måtte vente i flere måneder på NAV-penger?

Skrevet

Man er jo nødt til å bruke et gjennomsnitt, ikke ta de laveste (eller høyeste) lønningene.

Ja, alle poster på budsjettet blir høye for en minstepensjonist, også mat, men mat er ikke dyrt i Norge for det.

Ikke noe galt i å bruke minstelønn/minstepensjonister/uføre dersom man sammenligner med andre i samme situasjon i det landet man sammenligner med, i dette tilfelle Sverige.
De i den situasjonen i Sverige får mye mindre enn de her hjemme i Norge og bruker større andel av sin inntekt på mat enn tilsvarende i Norge.

Uansett, saken blir den samme

Anonymkode: 2b518...39b

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det som er problemet, er at sunn mat er dyr. Hvis man ikke ønsker å stappe i seg halvfabrikata og "sesongens grønnsaker" som bare inneholder stivelse, koster det en del.

Det som er problemet er st mange synes kvalitet ikke bør koste mer enn dritt.

Halvfabrikata er forøvrig stort sett dyrere enn å lage maten fra bunnen av, men det krever litt kunskap om mstlaging og at du noen ganger må bruke litt lenger tid.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Tull og tøys. Du vil bare klage.

Skrevet

Hvilke grønnsaker mener du ikke er sunne nok foresten?

Skrevet

Merkelig at det er så provoserende at noen vil spare penger på å handle mat i Sverige. Er sentralt tema i valgkampen som engasjerer mange er økte forskjeller og økt fattigdom. Likevel skal folk «tas» for å ville spare penger på mat. Noen glemmer hvor heldige de er.

Anonymkode: 5aa32...4c4

Skrevet

Mener du at sesongens grønnsaker, altså de som er ferske og kortreiste, ikke er vitaminrike? 

Skrevet

Nå har jeg vært i Sverige 2 ganger i høst, og maten og andre forbruksting på matbutikkene har blitt ekstremt mye dyrere i Sverige. Nå er det faktisk slik at mye av de jeg har kjøpt i Sverige før pga billigere i Sverige koster det samme i Norge og Sverige og det er snart ikke noe poeng å dra til Sverige for meg å handle.

Anonymkode: 5e7a1...eef

Skrevet

Handler nå og da i Sverige men det blir mindre og mindre. Kjøper aldri kjøtt og ost der. Blir som regel en tur innom apoteket og så kjøper jeg varer på butikken som jeg vet er dyrere i Norge. Krydder i stor forpakning , vaskemidler, pasta og noe bakevarer. Kylling fra Sverige er virkelig Forferdelig feks..

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er riktig. Vanligvis får vi lønnsøkning hvert år, men driffstoff og mat øker mye kraftigere ifht lønnsøkningen til oss arbeidere. Så for dere som kan, handle i Sverige. Jeg har ikke det tilbudet, da jeg bor på sørlandet. 

Anonymkode: 30caf...b72

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det håper ikke jeg. Det er mye mer utvalg i Sverige enn her i Norge. Jeg synes det er fint at det er opp til hver enkelt hvor de vil bruke pengene sine. Bruke dem her om du vil, men jeg bruker mine i Sverige.

Anonymkode: 160ea...9b7

Skrevet

Spesielle folk handler i Sverige. Var bare flaut med disse nyhetene som dukket opp når grensen åpnet.

Anonymkode: 684b1...4a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...