Gå til innhold

Spesialisterklæring

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

"Om du har spørsmål eller ønsker at jeg ringer deg er det fint om du oppgir tidspunkt det passer, samt nummer du er å treffes på."

Les det tre ganger til og skriv en melding til saksbehandleren din om at du trenger et møte med denne raskt for å diskutere saken.

Som sagt, den som skal behandle saken din kan godt finne på å henge seg opp i manglende erklæring fra din fastlege, ev. om de har tilgang på det han har skrevet om at du kan ta en kontorjobb. Har de det siste er jeg rimelig sikker på at du får avslag i første omgang, for det skal lite tvil til før de gir avslag.

Anonymkode: d82e8...06c

Så jeg bør bytte og melde han inn? Hvor mye utsetter jeg saken med? Jeg vet jo ikke hvem jeg skal bytte til, og skal jeg forklare den nye fastlegen situasjonen? Skal jeg forklare nav situasjonen min. Min venninne er lege spesialist. Bør jeg konferere med henne?

Anonymkode: 29c97...a0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Helt enig med deg, men hvem skal jeg bytte til, og da blir vel søknaden enda mer utsatt, men om jeg får avslag uansett så er jo poenget borte😥

Du må inn på nettet og bytte til en annen fastlege som er ledig. Da kan Nav sende en forespørsel om erklæring fra denne, og siden de har frister må din nye fastlege ta deg inn til time(r), slik at denne har grunnlag for å skrive erklæringen.

Den fastlegen du har hatt har jo tydeligvis bevisst valgt å trenere hele prosessen med å gi deg elendige erklæringer, nekter å sende erklæring til Nav etter direkte forespørsel fra dem (noe jeg tror er ulovlig av legen, samt at det er rart siden legene får ganske bra betalt for disse erklæringene til Nav, som tidligere nevnt).

Å holde fast på den fastlegen du har vil bare forlenge alt, spesielt om det blir et spørsmål om å få en ny erklæring eller om du får avslag og må ta prosessen på nytt om et år.

Poenget må være å komme deg langt bort fra en lege som trakasserer deg seksuelt og nekter å forholde seg til din faktiske helse og ditt beste. En ny lege vil ikke holde på slik som han har.

Skrevet

Men er det nav lokalt som legger ved erklæringene? Ganske sikker på at min veileder ikke vil legge ved denne. Føler hun støtter situasjonen min veldig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Så jeg bør bytte og melde han inn? Hvor mye utsetter jeg saken med? Jeg vet jo ikke hvem jeg skal bytte til, og skal jeg forklare den nye fastlegen situasjonen? Skal jeg forklare nav situasjonen min. Min venninne er lege spesialist. Bør jeg konferere med henne?

Jeg mener du bør gjøre det, men få hjelp av Pasientombudet til klagen på ham.

Det er ikke sikkert at saken utsettes i det hele tatt.

Jeg ville forklart den nye legen om at den forrige drev med seksuell trakassering og nektet å sende erklæringer til Nav etter Navs forespørsler, og at du derfor ikke kunne fortsette å ha ham som fastlege. Kort, konsist og saklig til ny lege.

Såsant din venninne ikke er venn eller kollega med din nåværende fastlege kan du godt snakke med henne om dette.

Uansett mener jeg du bør bytte fastlege nå i oktober, for å sikre at du ikke mister mer tid i å vente på en ny lege.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men er det nav lokalt som legger ved erklæringene? Ganske sikker på at min veileder ikke vil legge ved denne. Føler hun støtter situasjonen min veldig. 

Du må nesten spørre saksbehandleren om dette, det er en av årsakene til at flere har bedt deg om å kaste deg rundt og be om et nytt møte med saksbehandler raskt.

Om hun velger å ikke vedlegge fastlegens erklæring, så kan den i Tønsberg som skal vurdere selve saken din etterlyse mer dokumentasjon, og da risikerer du at fastleges erklæring etterlyses.

Når søknaden din er sendt, da har saksbehandleren din ikke lenger noen kontroll på hva som skjer videre.

Skrevet

Kan man sende inn søknad, også bytte? Siden vi snakker om et par dager til jeg blir anbefalt å sende inn

Skrevet

Min advokat ba meg bytte fastlege som fort bare det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.10.2021 den 19.47):

Nei vil ikke velge men vil veldig gjerne at min situasjon skal vises med et korrekt bilde. At jeg kan ta kontorjobb er en helt hinsides uttalelse av en lege. Først sier han varig ingen bedring, også jo hun kan ta en kontorjobb. Blir bare helt matt. 

Det e jo mange konotjobber som kan gjres selv om man har en alvorlig skade. Det kan jo bety hva som helst mesten. Om du har amputert et ben for eksempel  er det en varig og alvorlig skade uten bedring. Likevell kan en kontorjobb være uproblematisk. Sån sett kan det være logisk riktig det legen skriver. Om det stemmer for deg er ko en annen sak.

Anonymkode: a7c55...2f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det e jo mange konotjobber som kan gjres selv om man har en alvorlig skade. Det kan jo bety hva som helst mesten. Om du har amputert et ben for eksempel  er det en varig og alvorlig skade uten bedring. Likevell kan en kontorjobb være uproblematisk. Sån sett kan det være logisk riktig det legen skriver. Om det stemmer for deg er ko en annen sak.

Jeg tisser og bæsjer på meg også så nei det vet han ikke er mulig. 

Skrevet

Å søke ufør er nok standardisert slik at det kreves visse faste ting. Kreves det noe fra fastlegen blir det etterlyst visst nav lokalt ikke legger det i saken.

bytt fastlege idag og du har ny lege på mandag. På mandag ringer du nye legekontoret og sier du trenger en time raskt. Så får du beskjed hva du må gjøre for å få oversendt journalen din.

du ber om et møte med nav, de vet jo om saken med dårlig attest? Så forklarer du hvorfor du byttet lege og ber de skrive det som et notat i saken hvorfor du valgte å gjøre det nå (upassende oppførsel av lege).

det høres veldig rart ut at du ikke ønsker å bytte lege. Er du litt forelsket i han? Slik at du egentlig synes oppmerksomheten fra han er hyggelig? 

Anonymkode: e5215...6f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Å søke ufør er nok standardisert slik at det kreves visse faste ting. Kreves det noe fra fastlegen blir det etterlyst visst nav lokalt ikke legger det i saken.

bytt fastlege idag og du har ny lege på mandag. På mandag ringer du nye legekontoret og sier du trenger en time raskt. Så får du beskjed hva du må gjøre for å få oversendt journalen din.

du ber om et møte med nav, de vet jo om saken med dårlig attest? Så forklarer du hvorfor du byttet lege og ber de skrive det som et notat i saken hvorfor du valgte å gjøre det nå (upassende oppførsel av lege).

det høres veldig rart ut at du ikke ønsker å bytte lege. Er du litt forelsket i han? Slik at du egentlig synes oppmerksomheten fra han er hyggelig? 

Anonymkode: e5215...6f9

Hehe han er byttet idag, og nei er selvfølgelig ikke forelsket. Jeg elsker min mann jeg, men er redd for hva dette ville gjøre med saken min, men vet nå etter hjelp fra dere og min advokat at dette vil gjøre vondt verre for meg. Min advokat ba meg si til nav: Jeg venter med å sende min uføresøknad på bakgrunn av at min fastlege har opptrådt uetisk, og ikke si noe mer enn det. 

Skrevet

Jeg skjønner at du er redd det å bytte nå kan trenere saken din, at legen din vil bli sur og skrive en elendig attest pga ditt bytte.

Men etter å ha lest alle svarene dine i denne tråden er jeg overbevist om at det vil trenere saken enda mer å bli hos denne legen altså.

Så bytt, vent litt med å sende søknaden og si som advokaten din råder deg til at fastlegen din har opptrådt uetisk også tar du det derfra.

Den legen ville jeg anmeldt, men ta det gjennom pasientombudet så kan de skrive klagen for deg så du slipper det selv.

Anonymkode: 7a601...c7f

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg tisser og bæsjer på meg også så nei det vet han ikke er mulig. 

Hvis det er det eneste problemet burde det være mulig å finne en jobb som kunne fungere hvis du ønsket det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det er det eneste problemet burde det være mulig å finne en jobb som kunne fungere hvis du ønsket det. 

Jeg skrev også. Det vil si at det er meget komplekst. Jeg har fått skader både fysiske og psykiske skader. Så store konsekvenser at min veileder lar meg gå minimalt på aap for å komme ut i uføre. Jeg er 100% berettiget uføre. Men jeg har en lege som i flere år har sagt han skal hjelpe meg, og når det kommer til saken så jobber han mot meg, men han sier noe annet til meg. Det er min veileder som sikkert har fattet litt mistanke når hun har valgt å sende meg erklæringene. 

Skrevet

Har byttet lege. Han hadde venteliste. Kan jeg bestille time til han uansett?

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Har ny lege venteliste er du dessverre ikke dennes pasient før du har fått bekreftet plass. Så du hvor mange som var før deg på ventelisten?

Siden du bytter lege pga. bl.a. legens svært uprofesjonelle adferd mot deg (seksuelle tilnærmelser), så ville jeg ringt legekontoret og fortalt at du nå står på venteliste og hørt om legen likevel kan ta deg inn. Vet det er vanskelig, og de fleste vil si nei, men jeg har hørt at noen få har fått time til ny lege før de offisielt står på listen til legen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Du har ikke ny lege så lenge du står på venteliste desverre.

Anonymkode: 00be6...5af

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Du har ikke ny lege så lenge du står på venteliste desverre.

Vil ikke til hvilken som helst lege, er det noen som kan hjelpe meg å komme fortere til denne legen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vil ikke til hvilken som helst lege, er det noen som kan hjelpe meg å komme fortere til denne legen? 

En lege har ikke lov til å gå over antallet sitt, eneste gangene det er greit er når noen på lista får barn, for da kommer barnet på samme liste.

Du må bare vente til noen falle fra så det blir din tur. Hvor mange er det på venteliste da? Min erfaring er at det går litt i rykk og napp fremover, plutselig er det mange som dør, flytter osv og plutselig går det lang tid uten at noe skjer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

En lege har ikke lov til å gå over antallet sitt, eneste gangene det er greit er når noen på lista får barn, for da kommer barnet på samme liste.

Du må bare vente til noen falle fra så det blir din tur. Hvor mange er det på venteliste da? Min erfaring er at det går litt i rykk og napp fremover, plutselig er det mange som dør, flytter osv og plutselig går det lang tid uten at noe skjer.

Det er fordi listen må reduseres med 10 personer før fastlegen kan ta inn nye pasienter-

Skrevet

Jeg tviler på at noen kan hjelpe deg med, spesielt hvis det finnes fastleger med ledig plass. Jeg ville ha byttet til en ledig fastlege, og satt meg på venteliste til den du ønsker å ha var jeg deg. Har du mange foran deg i køen der du har satt deg på venteliste nå?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tviler på at noen kan hjelpe deg med, spesielt hvis det finnes fastleger med ledig plass. Jeg ville ha byttet til en ledig fastlege, og satt meg på venteliste til den du ønsker å ha var jeg deg. Har du mange foran deg i køen der du har satt deg på venteliste nå?

Vel og merke hvis du fremdeles vil bytte fastlege. Postet litt fort.

Skrevet

Okei så jeg bare setter meg på en fastlege, og når han andre får ledig så kommer jeg automatisk inn til han? Jeg er på plass 11

Skrevet

Vel og merke hvis du fremdeles vil bytte fastlege. Postet litt fort.

Vil bytte, men redd jeg ødelegger nav saken min nå, kanskje de lurer hvorfor når jeg har sagt at han prøver så godt han kan å dokumentere, også plutselig byttet jeg, men ja kan de stille spørsmålstegn ved det? Pasientombudet ville jeg i første omgang skulle få utskrifter av journal, og av erklæringer. Be om at han retter opp i dette også sende inn klage på han om han ikke velger å ettergå det. Så mange forskjellige tips. Blir litt forvirret og redd for at jeg graver en grop 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vil bytte, men redd jeg ødelegger nav saken min nå, kanskje de lurer hvorfor når jeg har sagt at han prøver så godt han kan å dokumentere, også plutselig byttet jeg, men ja kan de stille spørsmålstegn ved det? Pasientombudet ville jeg i første omgang skulle få utskrifter av journal, og av erklæringer. Be om at han retter opp i dette også sende inn klage på han om han ikke velger å ettergå det. Så mange forskjellige tips. Blir litt forvirret og redd for at jeg graver en grop 

Jeg synes du skal snakke med saksbehandleren din på Nav, høres ut som dere har et greit forhold. Her inne så kan man mene så mangt om mye, men det er ingen av oss som kan si hva som er riktig eller feil for deg, for det er ingen av som fullt ut kjenner din situasjon. Du kan få og tips, men avgjørelsen til slutt er det bare du som kan ta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...