Gå til innhold

Vaske, rydde hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

minstelønn for renholdsarbeidere er 194 kr timen.

Kommunene er presset og hjemmehjelp gis kun som minimum til de som absolutt trenger det. Det må kunne forventes at samboeren og barn bidrar med rydding og renhold i hjemmet med mindre de alle har så store helseproblemer at ingen av dere kan gjøre noe.

Anonymkode: 55a2f...5a0

I tillegg til minstelønn kommer arbeidsgiveravgift, betaling for organisering og transport, forsikkring, opplæring, sykefravær og mva.

Anonymkode: caf67...006

Skrevet

Gratis hjelp i huset er det ingen som får, man må betale en egenandel.

Svigermor sitter i rullestol og hadde hjemmehjelp, men hun gikk over til å ansette noen privat. Hun synes hun fikk mer for pengene da.

Hjemmehjelpen hadde så kort tid og veldig strenge regler, ikke klatre, ikke flytte på ting osv.

Den betalte vaskehjelpen gjør det svigermor ber henne om, vaske på toppen av gardinbrettet, under stolbena og hva det måtte være. Passet mye bedre for henne å ha noen som "vasker skikkelig" som hun sier ;)

Dere må rett og slett enten prioritere å bruke penger på dette, eller mannen må ta det om du ikke makter.

Anonymkode: b4577...a4a

Skrevet

Hallo, betyr dette at jeg som er enslig forsørger kan be kommunen komme å vaske og rydde hos meg for en billig penge mens jeg er på jobb? Jeg har vært alene hele tiden med barn, i full jobb og har måtte vaske og rydde huset selv når jeg kom hjem eller i helgene. Så jeg forstår ikke hvorfor din samboer ikke kan gjøre det samme. 

Anonymkode: 55741...134

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hallo, betyr dette at jeg som er enslig forsørger kan be kommunen komme å vaske og rydde hos meg for en billig penge mens jeg er på jobb? Jeg har vært alene hele tiden med barn, i full jobb og har måtte vaske og rydde huset selv når jeg kom hjem eller i helgene. Så jeg forstår ikke hvorfor din samboer ikke kan gjøre det samme. 

Kan jeg også få tror du, samboeren min jobber så mye at han ikke rekker å bidra 50%?

Anonymkode: 5fc76...251

Skrevet

Hvor mye tenker du at det er rimelig å betale for tjenesten, hi?

Anonymkode: 9e6fa...74a

Skrevet

Ikke rart at det er vanskelig å få statsbudsjettet til å strekke til, snakk om ekstreme forventninger🙈

Anonymkode: 8ca7b...e9b

Skrevet

En ting er vasking ved sykdommen ME. Men kjenner ei som må ha hjelp av familie for å få barna hentet og bringt til bhg og skolen, fordi hun rett og slett ikke greier det. Har søkt om hjelp til enkle hverdagsting. Men får blank avslag

Anonymkode: f3af3...5d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

minstelønn for renholdsarbeidere er 194 kr timen.

Kommunene er presset og hjemmehjelp gis kun som minimum til de som absolutt trenger det. Det må kunne forventes at samboeren og barn bidrar med rydding og renhold i hjemmet med mindre de alle har så store helseproblemer at ingen av dere kan gjøre noe.

Anonymkode: 55a2f...5a0

Minstelønn er faktisk 197 nå. Så kommer feriepenger, forsikring, utstyr, reise, klesgodtgjørelse eller arbeidstøy, hms-kurs hvis de jobber alene, osv i tillegg. Vanlig pris er fra 300 og oppover per time. Jeg tar 400 for mine ansatte 

Anonymkode: 3df53...0d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor skal ikke samboer gjøre det? De vasket jo etter dere alle.

Anonymkode: e2350...d76

For vi har fått beskjed om det

Skrevet

Merker at her sitter det flere som tydligvis ikke vet om hvordan sykdom fungere og hva hjelp man kan få. Jeg blir rett og slett øvide over enkelte svar her inne. Om det er missunelse eller hva det er aner jeg ikke.  Dere bør hver glade for at dere er friske og ikke trenger sloss mot ett umulig system! Nå har jeg ikke lagt ut hele min livshistorie osv pga det har dere ingenting med. Men når du er mor til 2 barn som skal følges opp og alt havner på mannen som ikke er far til barna en gang, mathandling, kjøre minste mann til sykehus til kontroller hele tiden, jobb 12 t hver dag og mye mye mer! Etter 10 år så har helsen min blitt uverdige og hans helse er på vei til utbrent! Syke mennesker kan få ei pille så blir de bedre, operasjon osv, men denne sykdommen er det ingenting å gjør med. Å forvente hjelp fra kommune er det minste en som syk kan forvente, på lik linje som dere forventer hjelp av lege, sykehus! Er snakk om verdighet! Men tydligvis ikke mange som skjønner det. Det kan tyde på lite livserfaring, rettigheter og alder på enkelte her inne. 
jeg skal ikke betale lønnen til hjemmehjelpen men kommunen skal det! Kommunen for innvilga penger kvert år til dette. Skattepengene man får går til dette. 
Det blir på samme måte hvis noen er for syke til å komme til lege/ sykehus og får sår stell hjemme. Skal den personen betale time pris til sykepleieren slik jeg gjør? 
min mann gjør ekstremt mye hver dag og får en flåsete komentar med at han ligger på sofaen. Då viser det igjen hvor lite kunnskap det sitter bak ørene på deg! Takk kver dag for helsen deres og ta ingenting for gitt! En dag sitter dere kanskje i denne situasjonen og kanskje dere forstår at det er noe annet å sitte på denne siden. 
takk for meg. Maken til usaklige kommentarer! 

Skrevet
frustrertfrue33 skrev (17 minutter siden):

Merker at her sitter det flere som tydligvis ikke vet om hvordan sykdom fungere og hva hjelp man kan få. Jeg blir rett og slett øvide over enkelte svar her inne. Om det er missunelse eller hva det er aner jeg ikke.  Dere bør hver glade for at dere er friske og ikke trenger sloss mot ett umulig system! Nå har jeg ikke lagt ut hele min livshistorie osv pga det har dere ingenting med. Men når du er mor til 2 barn som skal følges opp og alt havner på mannen som ikke er far til barna en gang, mathandling, kjøre minste mann til sykehus til kontroller hele tiden, jobb 12 t hver dag og mye mye mer! Etter 10 år så har helsen min blitt uverdige og hans helse er på vei til utbrent! Syke mennesker kan få ei pille så blir de bedre, operasjon osv, men denne sykdommen er det ingenting å gjør med. Å forvente hjelp fra kommune er det minste en som syk kan forvente, på lik linje som dere forventer hjelp av lege, sykehus! Er snakk om verdighet! Men tydligvis ikke mange som skjønner det. Det kan tyde på lite livserfaring, rettigheter og alder på enkelte her inne. 
jeg skal ikke betale lønnen til hjemmehjelpen men kommunen skal det! Kommunen for innvilga penger kvert år til dette. Skattepengene man får går til dette. 
Det blir på samme måte hvis noen er for syke til å komme til lege/ sykehus og får sår stell hjemme. Skal den personen betale time pris til sykepleieren slik jeg gjør? 
min mann gjør ekstremt mye hver dag og får en flåsete komentar med at han ligger på sofaen. Då viser det igjen hvor lite kunnskap det sitter bak ørene på deg! Takk kver dag for helsen deres og ta ingenting for gitt! En dag sitter dere kanskje i denne situasjonen og kanskje dere forstår at det er noe annet å sitte på denne siden. 

Mener du at du skal ha gratis hjemmehjelp? Det får ikke engang min far på 90 år som har levd med altzheimer i 10 år. 

Anonymkode: 9e6fa...74a

Skrevet
frustrertfrue33 skrev (19 minutter siden):

De som er enslige forsørgere er forventet å dra lasset alene helt uten hjelp. 

Hvis dine barn er for mye for deg å følge opp, bør det jo vurderes om far bør ta et større ansvar. Hvorfor kan ikke han følge barna tettere opp? 

I alle år har slike oppgaver blitt automatisk pålagt partner. Når begynte alt å bli det offentliges ansvar? Man hører om personer som trenger bpa 24/7 som får innvilget 10 timer i uken. Dette er personer som ikke kan gå på do uten hjelp, men det virker som om du klarer å stelle deg og få i seg mat. Det du trenger hjelp med er huset, og der bør faktisk partner/barn være medhjelpelig. 

Jeg er selv 100% uføretrygdet, men her har vi alltid tatt det som en selvfølge at mann og barn bidrar når jeg ikke kan. Jeg har mange ulike diagnoser og fatigue holder meg i senga alt for mye og smerter gjør at jeg ikke klarer å bidra til mange gjøremål. Aldri har kommunen eller bpa vært tenkt på, nettopp fordi vi ikke ser på AS familien som kommunens ansvar. Det stiller seg selvfølgelig annerledes når det kommer til lege, sykepleier, sykehus O.l. som er knyttet opp til konkret å ivareta helsen. 

Anonymkode: a73e7...188

Skrevet
frustrertfrue33 skrev (44 minutter siden):

Joda, jeg vet mye om hvordan sykdom fungerer. Jeg er 100% ufør selv.

Men hjemmehjelp er ikke noe man kan få gratis i Norge, uansett hva slags funksjonsnivå man har. Det er det egenandel på, det må betales.

Du har fått feil info om du trodde det var gratis, det har det aldri vært.

Anonymkode: b4577...a4a

Skrevet

Mine svigerforeldre som er syke og gamle må betale nærmere 500 kr pr. time for hjemmehjelp/vaskehjelp gjennom kommunen. Hadde de vært minstepensjonister så hadde de fått det billigere, men måtte fortsatt ha betalt en ganske høy egenandel. Så slik hjelp i hjemmet er dessverre ikke gratis/billig for noen. Så HI: prisen du har fått er jo veldig rimelig og kan sammenlignes med det man må betale til private vaskehjelper som ikke betaler skatt. 

Anonymkode: d5254...5cf

Skrevet
frustrertfrue33 skrev (2 timer siden):

Hvis han jobber 12 timer hver dag kan dere vel ikke ha så dårlig råd? 🤷‍♀️

Anonymkode: 963c7...5ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hvis han jobber 12 timer hver dag kan dere vel ikke ha så dårlig råd? 🤷‍♀️

Anonymkode: 963c7...5ef

Da må han redusere til normal arbeidstid på jobb og så gjøre ting hjemme etterpå. 

hvor er far til barna? 

Anonymkode: 1909a...fee

Skrevet
frustrertfrue33 skrev (2 timer siden):

Da tar du nok feil. Her sitter mange mennesker med egne utfordringer. At partneren til en person med helseutfordringer må trå til ekstra er en selvfølge.

Jeg har flere alvorlige autoimmune sykdommer, har hatt flere større operasjoner etterfulgt av måneder med rekonvalesens, og er plaget med store smerter, fatigue mm. Jeg går på en håndfull medisiner hver eneste dag. Jeg klorer meg fast i arbeidslivet fordi jeg elsker å være i jobb, og har en jobb som langt på vei kan tilpasses min dagsform, men er periodevis helt eller delvis sykemeldt.

Mannen min pendler i jobb, og bidrar med det han kan når han er hjemme. Forefallende både innendørs og utendørs, tannlege og andre avtaler med barna, og annen tilrettelegging for at det skal fungere her hjemme mens han er borte. Vi har tre barn i skolealder. For å klare hverdagen både i mine gode og dårlige perioder må vi gjøre mange tilpasninger, og betaler selvsagt for dem. 

Blant annet betaler vi for vaskehjelp, snømåking, vindusvask, bilvask... Barna våre tjener ukepenger på å bidra med alt fra vasking av bad, gå med søppel og tømme oppvaskmaskin til å lage middag. Heldigvis er det både god læring for barna og  god avlastning. Vi handler nesten utelukkende på nett, matvarer mm leveres på døra en gang pr uke, klær, sko og annet bestilles på nett, og sendes eventuelt i retur om det ikke passer. Kun unntaksvis går vi på butikk, frisør o.l. Det må tilpasses etter dagsform. Uten alle disse kjøpte tjenestene og tilpasningene kan jeg love deg at ingen av oss hadde kommet gjennom de siste årene. 

Jeg vet at pengene det koster oss å tilrettelegge for mine "mangler" i hverdagen hadde kunnet bli brukt på andre og mye hyggeligere måter. Men dessverre er ikke dette noe vi kan velge bort. Virkeligheten er som den er, og vi tilpasser oss. Alle familier har noe. Om det er barn med spesielle behov, foreldre med dårlig helse, at man plutselig blir alene om omsorgen, får økonomiske utfordringer eller hva som helst annet.

Vi er heldige som lever i Norge, med et fantastisk velferdssystem. Helsetjenester er tilnærmet gratis (minus egenandel opp til frikortgrense). Det gjelder også hjemmesykepleie, opphold i institusjon mm. Brukerstyrt personlig assistent er også gratis, hvis man oppfyller kriteriene for å få slik bistand.

Men absolutt alle som mottar hjemmetjenester gjennom kommunen, som renhold, betaler en egenandel. De som bor i omsorgsbolig betaler husleie, og de betaler også for renhold. Prisen avhenger av inntekt og formue, så mer rettferdig enn det kan det vel ikke bli? Kjøper du renholdstjenester av andre enn kommunen så betaler du hele summen selv, uavhengig av inntekt.

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor du tenker at akkurat din familie er i en særstilling, og burde få dekket tjenester som alle andre betaler (egenandel) for? At du er syk og at mannen er sliten er vel ikke annerledes enn for de aller fleste andre familier med ekstra utfordringer. (Jeg kan love deg at det er en dekkende beskrivelse for vår familie, både med og uten ekstern bistand).

Et vennlig råd på veien: Slutt å sutre, aksepter situasjonen, gjør det beste ut av det, be gjerne om hjelp, men ikke still urimelige krav. Finn løsninger sammen med mann og barn,- det kommer mye positivt ut av følelsen av at familien drar lasset sammen, tar hensyn til hverandres behov, hjelper hverandre. Og aksepter at det koster å kjøpe tjenester, og at hvis det er det som skal til for å bedre livskvaliteten til familien så må man vurdere om man kan prioritere det økonomisk.

Skrevet

Folk er ikke misunnelig, men oppgitt over hva noen mener er sin rett. 

Ut i fra ditt siste innlegg så må jo barna være 10-12 år minst og kan fint begynne å ta ansvar for å sette inn i oppvaskmaskin, ta ut av oppvaskmaskin osv. 

Skrevet

For å informere igjen så har jeg aldri forlangt at det skal hver gratis!! Her er det kun snakk om det lille jeg får hjelp til er ikke verdt den summen av pengene som blir betalt. Husk vi betaler skattepenger for å lønne dette fra før av, og nå snakker jeg ikke bare for meg selv men for andre og som trenger den hjelpen fra kommunen. Man skal ikke betale dobbel opp men ja egenandel har jeg aldri nektet på. 
At dere som er syke ikke mener at dere skal ha hjelp fra kommunen at det ikke er deres ansvar, er jo deres valg selv. Dette er faktisk ett tilbud man får fra kommunen når noen er syke og det er det utrolig mange familier som er takknemlige for. Man må faktisk søke på denne hjelpen, ha legeerklæring og møter. Dette er det kommunen som bestemmer om man har rett på den hjelpen eller ikke. Så det å si noe annet som flere skriver her bør virkelig ta seg litt i samen. 

Skrevet (endret)

Og en siste ting, synest at der er merkelig at dere her inne synest at det er greit å betale slike summer uansett om man  er gammel/ syk når kommunene ikke synest at det er greit! Snakket senest med min saksbehandler sist uke og det er ikke de som bestemmer satsene men politikerene. Så når ei gammle dame trenger hjelp med minstepensjon og det fleste ryker til hjelp og de har ikke mye penger til strøm og mat.. ja da sier det jo seg sitt. Jeg er rett og slett øvide! Og nei ingen familier er like, noen klarer seg og andre må ha mer hjelp. Og sitte der å skrive at dere er uføre og det går fint så betyr det ikke at dere er i samme situasjon som andre! Skjerp dere! Dere lever ikke i andres sko og har kanskje familiemedlemmer som kan hjelpe, andre har det ikke. 

Endret av frustrertfrue33
Skrevet

Du virker jo helt i ubalanse, HI. Om dette er den tonen du har i kommunikasjonen til vanlig er det ikke rart det butter i mot, jeg tipper folk rømmer fremfor å hjelpe deg.

Anonymkode: d6fb7...fb2

Skrevet

Er «øvide» et ord? Hva betyr det egentlig?

Du er ufør skriver du jo. Merkelig å argumentere med at du bidrar til staten med skatt, når det er andres skattepenger du lever , og betaler skatt, av🙈

For all del, selvsagt skal man få uføretrygd når man ikke har helse til å jobbe. 
Og selvsagt skal man få tjenester man har behov for innen rimelighetens grenser. 

Heldigvis har vi økonomiske støtteordninger for både den gamle damen du viser til, og de fleste andre, når levekostnadene (inkludert kostnader for renhold) blir så høye at man ikke har penger til strøm og mat.

Litt mer takknemlighet for at du får disse ytelsene og litt mindre kravstort, utakknemlig oppgulp hadde gjort seg bedre. Og positivt pågangsmot og løsningsorientert innstilling hadde gjort seg.  Du hadde kanskje fått mindre motstand og mer forståelse i denne tråden også.

Og hvis du kjøper en tjeneste, uansett om du kjøper av kommunen eller et privat firma, og ikke er fornøyd med står du helt fritt til å si opp avtalen.

Skrevet

Jeg er kronisk syke selv, men har aldri tenkt på at noen skulle vaske for meg. Men det er jo litt logikk i det, men ja, det må betales for. Selv har jeg robotstøvsuger som støvsuger og vasker. Mitt aller aller beste kjøp! Robotgressklipper. Lærer barna å rydde opp etter seg (mine vil få oppgaver som å vaske bad ect når de blir eldre, men eldste er 7 år). Jeg vasker over vasken en kveld jeg pusset tenner. Tar doen dagen etter, tørker støv litt her og der. Og da blir det jevnlig holdt rent i huset. Jeg har også Go fresh (matkasse), med gode og enkle middager. Da slipper jeg å bruke energi på det, men likevel får familien god mat. Prøv å gjør litt og litt, når du pusser tenner, på vei til å smøre en sove osv. Så blir ting ikke så overveldende. God bedring!

Anonymkode: 10792...2dc

Skrevet
frustrertfrue33 skrev (På 27.10.2021 den 1.02):

Jo kommunene gjør det. Jeg får hjelp for min del men ikke for hans del. 

De vasker vel neppe bare ditt støv? 

Anonymkode: 4e183...29f

Skrevet

«Husk vi betaler skattepenger for å lønne dette fra før av, og nå snakker jeg ikke bare for meg selv men for andre og som trenger den hjelpen fra kommunen. Man skal ikke betale dobbel opp men ja egenandel har jeg aldri nektet på. «

Så du betaler skatt, av hva da?

Anonymkode: 5fc76...251

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...