Gå til innhold

Vaske, rydde hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kronisk syk med ME og har søkt hjelp fra kommunen i 3 år nå. Fikk «hjelp» til slutt da min samboer ringte inn forbanna! Jeg fikk da innvilget 2 timer i uken til klesvask og vask av gulv.. nå fikk jeg regning på dette og 2100 kr mnd skal de ha for dette! Altså 8 t i mnd!! De sa at fe tok husets samla inntekter og regnet denne egenandelen for meg. Jeg er minste ufør, har 2 barn fra før og ny samboer. Jeg spurte de da om de tok med utgiftene vi hadde og i denne beregningen, men det gjor de ikke! Jeg er sjokkert over at jeg som trenger hjelp for lite og ingeting hjelp til den prisen! Nå skal jeg finne hjelp privat heller for dette har vi ikke råd til. 
så hvis noen vet om noen som har lyst å hjelpe en familie på 4 i Sandnes området så send meg en pm ❤️
jeg søkte om BPA men det fikk jeg ikke.. jeg er Så og si husbunden 

Skrevet

Men hvorfor gjør ikke samboer dette, det er da ikke mening i å bruke ressurser fra det offentlige (og forvente å bruke dem gratis) når dere er to voksne i huset?

Anonymkode: 4766a...da0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor gjør ikke samboer dette, det er da ikke mening i å bruke ressurser fra det offentlige (og forvente å bruke dem gratis) når dere er to voksne i huset?

Dette har min samboer gjort i 10 år nå men pga hans egen helse så kan han desverre ikke gjør like mye.

hvis man er syk og trenger hjelp så skal man få hjelp fra kommunen jo. Hallo! Bruke ressurser gratis? Har vell aldri sakt at det skulle vært gratis men den lille hjelpen jeg får så er dette ekstremt dyrt! Og min samboer er heller ikke min pleier men min kjæreste

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dette høres kanskje luksuriøst for en person som er frisk og klarer fint vaske over gulv og klær men for meg som til tider sliter med å komme meg på do så er det det ikke. Man skal vell ikke leve i dritt for man er syk? Og å ha folk hjemme hos deg som hjelper er ett stort nederlag for meg og er ikke jeg tar lett på i det hele tatt

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Samboer skal vel bare stå for 50 % av husarbeid. 

Anonymkode: 28a49...aed

Skrevet

Samboer skal vel bare stå for 50 % av husarbeid. 

Anonymkode: 28a49...aed

Mennesker opererer ikke sine dagligforhold etter en prosentfordeling.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Mennesker opererer ikke sine dagligforhold etter en prosentfordeling.

Jo kommunene gjør det. Jeg får hjelp for min del men ikke for hans del. 

Skrevet
frustrertfrue33 skrev (1 time siden):

Jeg er kronisk syk med ME og har søkt hjelp fra kommunen i 3 år nå. Fikk «hjelp» til slutt da min samboer ringte inn forbanna! Jeg fikk da innvilget 2 timer i uken til klesvask og vask av gulv.. nå fikk jeg regning på dette og 2100 kr mnd skal de ha for dette! Altså 8 t i mnd!! De sa at fe tok husets samla inntekter og regnet denne egenandelen for meg. Jeg er minste ufør, har 2 barn fra før og ny samboer. Jeg spurte de da om de tok med utgiftene vi hadde og i denne beregningen, men det gjor de ikke! Jeg er sjokkert over at jeg som trenger hjelp for lite og ingeting hjelp til den prisen! Nå skal jeg finne hjelp privat heller for dette har vi ikke råd til. 
så hvis noen vet om noen som har lyst å hjelpe en familie på 4 i Sandnes området så send meg en pm ❤️
jeg søkte om BPA men det fikk jeg ikke.. jeg er Så og si husbunden 

250 per time ca? Det er vel den samme prisen du må ut med om du leier inn noen privat til dette 2 t per uke.

Anonymkode: 11fa6...e7f

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

250 per time ca? Det er vel den samme prisen du må ut med om du leier inn noen privat til dette 2 t per uke.

262 for å hver nøyaktig.. men nei det er det ikke. Jeg hadde vaskehjelp før og hun vasket alt fra gulv til tak 500 kr per gang med moms osv. hun brukte 3 timer. Eget firma. Og nå støvsuger de kun gulv, vask av gulv og brett av klær. Det er en råflott pris til det lille de gjør. 
Jeg søkte om hjelp fra kommunen da jeg ikke klarte å rydde til vaskehjelpen kom. Jeg søkte om bpa, personlig bruker hjelp men fikk ikke det innvilget. Er kun min kommune som er strenge på det mens kommunene rundt gir det til de som har ME.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Og du tenker ikke på at jeg har ikke valgt å bli syk? Hvorfor skal jeg egentlig måtte betale slike summer for en hjelp jeg har krav på? Noe som normale mennesker gjør helt fint selv Og gratis? Hvorfor skal vi straffes med mer utgifter når vi har så liten inntekt fra før av? Normale folk kan velge den luksus delen hvis de vil og har råd. Det kan ikke vi! Vi syke har mye høyere utgifter en friske har i forhold til helsa vår. Medisiner, sykehus, lege, osv. ja noe kommer under frikortet men mye gjør ikke det. Jeg har en medisin som jeg trenger som ikke går på frikortet. Jeg kan ikke bare kutte den ut for det om. her er det snakk om verdighet i livet.

Skrevet
frustrertfrue33 skrev (18 minutter siden):

262 for å hver nøyaktig.. men nei det er det ikke. Jeg hadde vaskehjelp før og hun vasket alt fra gulv til tak 500 kr per gang med moms osv. hun brukte 3 timer. Eget firma. Og nå støvsuger de kun gulv, vask av gulv og brett av klær. Det er en råflott pris til det lille de gjør. 
Jeg søkte om hjelp fra kommunen da jeg ikke klarte å rydde til vaskehjelpen kom. Jeg søkte om bpa, personlig bruker hjelp men fikk ikke det innvilget. Er kun min kommune som er strenge på det mens kommunene rundt gir det til de som har ME.  

500 kr er underbetalt. Men er enig i å ha hjelp fra kommunen er dyrt, og heller ikke så bra. Men hvis dere først får hjelp fra kommunen, så burde jo samboer kunne rydde før de kommer vel.

Anonymkode: e2350...d76

Skrevet

500 kr er underbetalt. Men er enig i å ha hjelp fra kommunen er dyrt, og heller ikke så bra. Men hvis dere først får hjelp fra kommunen, så burde jo samboer kunne rydde før de kommer vel.

Samboer skal ikke rydde før de fra kommunen kommer. Itillegg sier de som jobber for kommunen at dette er feil hjelp jeg får og er helt overrasket over hvor lite og hvilken hjelp jeg har fått tildelt. 

Skrevet
frustrertfrue33 skrev (16 minutter siden):

Samboer skal ikke rydde før de fra kommunen kommer. Itillegg sier de som jobber for kommunen at dette er feil hjelp jeg får og er helt overrasket over hvor lite og hvilken hjelp jeg har fått tildelt. 

Hvorfor skal ikke samboer gjøre det? De vasket jo etter dere alle.

Skrevet

Det er da ikke dyrt i det hele tatt, og jeg forstår heller ikke hvorfor samboeren din ikke kan rydde. Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 5fc76...251

Skrevet

Det var da ikke spesielt dyrt? 

Når det gjelder bupa bør du søke igjen. Hadde du en god legeattest å legge ved søknaden?

Anonymkode: 9e6fa...74a

Skrevet

Synes ikke det var durt. Jeg ville priset jobben til minst 2500,-. Må gjerne sjekke privat, men det blir nok ikke stort avvik i prisen

Anonymkode: 3df53...0d4

Skrevet
frustrertfrue33 skrev (6 timer siden):

Og du tenker ikke på at jeg har ikke valgt å bli syk? Hvorfor skal jeg egentlig måtte betale slike summer for en hjelp jeg har krav på? Noe som normale mennesker gjør helt fint selv Og gratis? Hvorfor skal vi straffes med mer utgifter når vi har så liten inntekt fra før av? Normale folk kan velge den luksus delen hvis de vil og har råd. Det kan ikke vi! Vi syke har mye høyere utgifter en friske har i forhold til helsa vår. Medisiner, sykehus, lege, osv. ja noe kommer under frikortet men mye gjør ikke det. Jeg har en medisin som jeg trenger som ikke går på frikortet. Jeg kan ikke bare kutte den ut for det om. her er det snakk om verdighet i livet.

Sjekk med nav om de kan ta regningen for deg da?

Anonymkode: 3df53...0d4

Skrevet

Snakk om å være storforlangende! Dette går jo over alle støvleskaft. Hvem er det som har sagt at partneren til en som er syk IKKE skal få mer jobb enn partneren til en som er frisk egentlig?! 

500 kr for 3 timers vaskejobb inklusive MVA er selvsagt helt feil betalt. Tenk deg selv da: Av disse 500 kr skal 100 kr betales til staten i MVA. Det vil si at vaskehjelpen sitter igjen med 400 kr/3 = 133 kr timen. Det sier seg selv at det ikke er riktig. Hvis du går inn på feks freska.no kan du sjekke hva prisen er for ulike størrelser hjem på ulike postnumre. I følge deres beregninger vil feks et hjem på 90-114 kvm i Sandnes ta tre timer å vaske, med et timepris på 449, dvs rundt 1500 kr gangen. 

Anonymkode: 5d13a...1f3

Skrevet

Jeg betaler 300 kroner timen + 25 prosent mva. for (polsk) vaskehjelp. Og da sjekket jeg flere steder før jeg bestemte meg, noen var dyrere...

Anonymkode: 7b7f2...cfc

Skrevet

Hvis samboeren din er så syk så har vel han krav på hjelp og da? Hjemmesykepleien er ikke gratis for de eldre de heller, ei heller hjemmehjelp... 

I mange forhold er det jo sånn at kona eller mannen gjør alt, av ulike årsaker. Det er jo litt urettferdig at noen skal få gratis hjelp til å vaske hus, et hus som flere enn en person skitner til...? Eller? 

Anonymkode: 0836f...c3d

Skrevet

Men.. Hva med barna i dette? Hvordan får dere hverdagen til å gå opp når du er så ufør? 

Det er mulig barnevernet kan og bør hjelpe dere

Anonymkode: 80769...b97

Skrevet

Du ber oss om hjelp, tenker du vi skal komme og vaske din halvpart, mens samboeren din ser på fra sofaen?

Anonymkode: 5fc76...251

Skrevet

Robotstøvsuger som også vasker kan være en god investering for dere

Anonymkode: 3215b...260

Skrevet
frustrertfrue33 skrev (8 timer siden):

minstelønn for renholdsarbeidere er 194 kr timen.

Kommunene er presset og hjemmehjelp gis kun som minimum til de som absolutt trenger det. Det må kunne forventes at samboeren og barn bidrar med rydding og renhold i hjemmet med mindre de alle har så store helseproblemer at ingen av dere kan gjøre noe.

Anonymkode: 55a2f...5a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...