Gå til innhold

Skattemelding som dokumentasjon, men den stemmer ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt hus men overtar ikke før i januar. Dvs jeg har "formue"/egenkapital på konto på nyåret. Når jeg da skal benytte skattemeldingen som dokumentasjon på div i 2022, kan jeg da skaffe en bekreftelse på at den summen ikke står på konto men at jeg har gjeld i stedet?

Anonymkode: 40fb8...1da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke denne gjelden før i 2022, så det blir rett at du skal ha formue på skattemeldingen for 2021.

Anonymkode: 45a64...4df

Skrevet

Ja, det kan du. De holder kanskje også med å legge fram dokumentasjon på at du har kjøpt bolig. Det kommer an på hva du trenger dokumentasjonen til. 

Anonymkode: 6c506...829

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du får ikke denne gjelden før i 2022, så det blir rett at du skal ha formue på skattemeldingen for 2021.

Anonymkode: 45a64...4df

Det skjønner jeg, men det var ikke det jeg lurte på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, det kan du. De holder kanskje også med å legge fram dokumentasjon på at du har kjøpt bolig. Det kommer an på hva du trenger dokumentasjonen til. 

Anonymkode: 6c506...829

Ok, ja det er kanskje en løsning. Litt lenge å vente et år på ny skattemelding og flere må jo oppleve at det skjer endringer i løpet av året. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg har kjøpt hus men overtar ikke før i januar. Dvs jeg har "formue"/egenkapital på konto på nyåret. Når jeg da skal benytte skattemeldingen som dokumentasjon på div i 2022, kan jeg da skaffe en bekreftelse på at den summen ikke står på konto men at jeg har gjeld i stedet?

Skattemeldingen, altså selvangivelsen, er dokumentasjon på inntekt, skatt og formue for året før. Det er status ved årsskifte som gjelder. 

ingen forventer status quo på bankinnskudd gjennom et helt år selv om skattemeldingen benyttes som dokumentasjon….

Anonymkode: 1a316...fcb

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Skattemeldingen, altså selvangivelsen, er dokumentasjon på inntekt, skatt og formue for året før. Det er status ved årsskifte som gjelder. 

ingen forventer status quo på bankinnskudd gjennom et helt år selv om skattemeldingen benyttes som dokumentasjon….

Nei, men de ønsker skattemeldingen som dokumentasjon på inntekt, og når det da står 1.3 mill på konto på et dokument jeg skal bruke som dokumentasjon i hele 2022 og jeg faktisk har gjeld på 1.7 mill så blir det feil grunnlag. Derfor lurer jeg på hvordan dette håndteres. 

Svar fra noen som har hatt behov for å dokumentere men med en skartemelding som ikke stemmer (eks endring i lønn, gjeld eller lignende)? :)

Skrevet

Hos lånekassen kan du bare sende med vedlegg som viser dagens situasjon, de bruker jo skattemeldingen for 2 år tilbake når de beregner lån og stipend.

Regner med det er det samme andre steder hvor ligningen brukes som grunnlag, du bare sender med et vedlegg som viser dagens situasjon. Om du har blitt arbeidsledig, tatt opp boliglån eller hva det måtte være så bare forteller du det og sender med vedlegg som viser det.

Anonymkode: ac29e...6cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hos lånekassen kan du bare sende med vedlegg som viser dagens situasjon, de bruker jo skattemeldingen for 2 år tilbake når de beregner lån og stipend.

Regner med det er det samme andre steder hvor ligningen brukes som grunnlag, du bare sender med et vedlegg som viser dagens situasjon. Om du har blitt arbeidsledig, tatt opp boliglån eller hva det måtte være så bare forteller du det og sender med vedlegg som viser det.

Anonymkode: ac29e...6cf

Ok, så bra! Da er det nok sikkert tilfelle andre steder også. Takk 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, men de ønsker skattemeldingen som dokumentasjon på inntekt, og når det da står 1.3 mill på konto på et dokument jeg skal bruke som dokumentasjon i hele 2022 og jeg faktisk har gjeld på 1.7 mill så blir det feil grunnlag. Derfor lurer jeg på hvordan dette håndteres. 

Svar fra noen som har hatt behov for å dokumentere men med en skartemelding som ikke stemmer (eks endring i lønn, gjeld eller lignende)? :)

Skattemeldingen er dokumentasjon på årsinntekt forrige skatteår. Hva du har stående på konto sier ingenting om inntekten din. 

Hvis du likevel trenger er øyeblikksbilde er det vanlig å legge ved en lønnsslipp. Den sier jo kun noe om inntekten din den ene måneden, og ikke om årsinntekten din vil gå opp eller ned. 

Skrevet

Ok, ja det er kanskje en løsning. Litt lenge å vente et år på ny skattemelding og flere må jo oppleve at det skjer endringer i løpet av året. 

Du kan ikke stille et slikt "generelt" spørsmål-

Det er den enkelte instansen du er i kontakt med vedrørende noe økonomisk, som avgjør hva de godtar og ønsker som dokumentasjon.

Anonymkode: cf8a5...024

Skrevet

Skattemeldingen er dokumentasjon på årsinntekt forrige skatteår. Hva du har stående på konto sier ingenting om inntekten din. 

Hvis du likevel trenger er øyeblikksbilde er det vanlig å legge ved en lønnsslipp. Den sier jo kun noe om inntekten din den ene måneden, og ikke om årsinntekten din vil gå opp eller ned. 

Jo,den ene instansen jeg er i kontakt med gjør nettopp dette. Årsinntekt og formue legges sammen og de beregner mnd-lønn ut fra hele beløpet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jo,den ene instansen jeg er i kontakt med gjør nettopp dette. Årsinntekt og formue legges sammen og de beregner mnd-lønn ut fra hele beløpet. 

nei, her har du nok misforstått. Formue på konto er ikke lønn. Det brukes ikke til å beregne noen form for gjennomsnittslønn. Penger "på bok" er ikke lønn. Da brukes kopi av lønnsslipp, evt annen dokumentasjon fra arbeidsgiver på måneds- og årslønn

Men det kan brukes til å si noe om din totale økonomiske situasjon, feks ditt behov for stønad, evt. trekk i stønad, om du får studiestipend.

Skattemeldingen for 2021 får du uansett ikke før tidligst i slutten av mars. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

nei, her har du nok misforstått. Formue på konto er ikke lønn. Det brukes ikke til å beregne noen form for gjennomsnittslønn. Penger "på bok" er ikke lønn. Da brukes kopi av lønnsslipp, evt annen dokumentasjon fra arbeidsgiver på måneds- og årslønn

Men det kan brukes til å si noe om din totale økonomiske situasjon, feks ditt behov for stønad, evt. trekk i stønad, om du får studiestipend.

Skattemeldingen for 2021 får du uansett ikke før tidligst i slutten av mars. 

Er du frisk? Jeg sitter med et vedtak med utregnet inntekt/månedslønn med en forklaring på hva som er tatt med. Men summen er betydelig høyere neste år, så da vil de regne ut at jeg har høyere "kalkulert utbetaling per mnd" som de så fint skriver det. 

Tenk å være så påståelig ang noe du ikke vet, så flaut.. 

At jeg får den i mars er jeg klar over, og da er det en god stund igjen av året der denne skal benyttes som dokumentasjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Er du frisk? Jeg sitter med et vedtak med utregnet inntekt/månedslønn med en forklaring på hva som er tatt med. Men summen er betydelig høyere neste år, så da vil de regne ut at jeg har høyere "kalkulert utbetaling per mnd" som de så fint skriver det. 

At jeg får den i mars er jeg klar over, og da er det en god stund igjen av året der denne skal benyttes som dokumentasjon. 

Jeg tror du kan ha nytte av å svare folk på en litt annen måte. Da får du sannsynligvis bedre hjelp her inne.

Lønn er betalingen man får for utført arbeid i et ansettelsesforhold. Gjerne knyttet opp til en bestemt tidsenhet, for eksempel timelønn, ukelønn eller månedslønn. I lønnsstatistikken regnes alt om til en full månedslønn for sammenlikningens skyld. I lønnsbegrepet inngår fastlønn, timelønn, uregelmessige tillegg og bonuser. Naturalytelser, utgiftsgodtgjørelser og lignende ytelser inngår ikke i lønnsbegrepet.

Inntekt er et mer omfattende begrep enn lønn. Foruten lønn fra arbeid inngår blant annet næringsinntekter, kapitalinntekter (for eksempel renteinntekter og aksjeutbytte) og ulike overføringer som pensjoner fra folketrygden, barnetrygd, sykepenger, dagpenger ved arbeidsledighet, bostøtte og sosialhjelp med videre.

Skrevet

Jeg tror du nettopp mistet retten til å delta i det hele tatt. Du spør, folk svarer - og du oppfører deg som en drittunge.

Anonymkode: c4484...f9c

Skrevet

Og sånn dreper man sin egen tråd.

Anonymkode: 94f6f...7b5

Skrevet

Inntekt og formue er to helt forskjellige ting. Så så lenge du ikke har hatt vesentlige endringer i inntekt og de etterspør inntekt så kan du legge fram skattemeldinga for 2021. Har du hatt vesentlige endringer i inntekt legger du ved de siste tre månedenes lønnsslipper. Om du søker sosialstønad eller fri rettshjelp hvor også formue er vesentlig kan du sikkert få banken til å bekrefte at du i 2021 har tatt opp lån og bekrefte saldoen på alle kontoene dine. 

Og om du etter dette har litt ekstra penger på konto hadde du hatt godt av et høflighetskurs i tillegg.

Anonymkode: 95793...b97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...