Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #1 Skrevet 26. oktober 2021 I helgen hadde jeg avtalt at jeg skulle kjøre min datter og en del venner fra vorspiel til fest og hente etter fest. De er 15 og 16. På foreldremøte forrige uke var det flere som sa at deres ungdomer ikke drakk og at de hadde totalforbud mot alkohol. Så vidt jeg kunne se hadde nesten alle drukket i helgen, både øl, rusbrus, vin og sprit. Et par av dem med foreldre som var veldig tydelige på at det var totalforbud kunne knapt stå på bena. De som var fullest skulle overnatte hos venner. Bør foreldrene få beskjed? Anonymkode: 29d5d...240
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #2 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): I helgen hadde jeg avtalt at jeg skulle kjøre min datter og en del venner fra vorspiel til fest og hente etter fest. De er 15 og 16. På foreldremøte forrige uke var det flere som sa at deres ungdomer ikke drakk og at de hadde totalforbud mot alkohol. Så vidt jeg kunne se hadde nesten alle drukket i helgen, både øl, rusbrus, vin og sprit. Et par av dem med foreldre som var veldig tydelige på at det var totalforbud kunne knapt stå på bena. De som var fullest skulle overnatte hos venner. Bør foreldrene få beskjed? Anonymkode: 29d5d...240 Dette er 10ende klassinger? Jeg ville gjerne hatt et vink om min 15-åring var så full at hub var ute av stand til å stå på beina ja. Mitt inntrykk er at dette ikke er vanlig lenger? Veldig vanlig da jeg vokste opp, nå er ungdommen eldre når de begynner å drikke. Noen få på trinnet til min tiendeklassing, men de blir liksom sett på som «utskuddene». Anonymkode: 492db...202
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #3 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dette er 10ende klassinger? Jeg ville gjerne hatt et vink om min 15-åring var så full at hub var ute av stand til å stå på beina ja. Mitt inntrykk er at dette ikke er vanlig lenger? Veldig vanlig da jeg vokste opp, nå er ungdommen eldre når de begynner å drikke. Noen få på trinnet til min tiendeklassing, men de blir liksom sett på som «utskuddene». Anonymkode: 492db...202 Nei. Førsteklasse på videregående. Anonymkode: 29d5d...240
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #4 Skrevet 26. oktober 2021 Ja, det ville jeg ha gjort. Jeg fikk beskjed fra ei mor at min sønn røyket hasj på fest. Er glad for at vi fikk beskjed. Vi tok tak i det før det gikk for langt Anonymkode: c41e0...2ec
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #5 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): I helgen hadde jeg avtalt at jeg skulle kjøre min datter og en del venner fra vorspiel til fest og hente etter fest. De er 15 og 16. På foreldremøte forrige uke var det flere som sa at deres ungdomer ikke drakk og at de hadde totalforbud mot alkohol. Så vidt jeg kunne se hadde nesten alle drukket i helgen, både øl, rusbrus, vin og sprit. Et par av dem med foreldre som var veldig tydelige på at det var totalforbud kunne knapt stå på bena. De som var fullest skulle overnatte hos venner. Bør foreldrene få beskjed? Anonymkode: 29d5d...240 Når man kjører ungdommer på vorspiel og fest, må man regne med at de drikker. Hva skal de ellers gjøre på vorspiel? Anonymkode: 410e3...0bf
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #6 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Når man kjører ungdommer på vorspiel og fest, må man regne med at de drikker. Hva skal de ellers gjøre på vorspiel? Anonymkode: 410e3...0bf Jeg er ikke overasket, men flere av foreldrene regnet med at det var pizza og cola sammen før de skulle på den store festen. Den offesielle festen var et rusfritt arrangement. Anonymkode: 29d5d...240
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #7 Skrevet 26. oktober 2021 Samme er min erfaring, de barna som har foreldre som er strengest på alkohol, er de som blir sørpe drita og sover hos venner. Min datter har aldri fått alkohol av meg, jeg sier jo at jeg ikke ønsker at hun skulle drikke. Men hun drakk vel første gang da hun var 16,5, og da drakk hun 2 rusbrus. Jeg hentet henne, så hun turte ikke å drikke mer. Men hun vet og at jeg alltid henter, og hun kan ringe når som helst da det er noe. Og jeg blir ikke så sint om hun drikker. En gang så ringte hun fordi venninna var skikkelig full, kastet opp og var helt borte. Da kom jeg og hentet, og kjørte den jenta hjem til foreldrene. De ble glade for at jeg kjørte henne hjem, men det var selvfølgelig de som mente helt klart at deres datter ikke drakk, og ikke fikk lov til å drikke. Jeg har hentet min datter skikkelig drita en gang, det var for noen uker siden, og hun er nå 20 år. Anonymkode: 5d242...b0e
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #8 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Samme er min erfaring, de barna som har foreldre som er strengest på alkohol, er de som blir sørpe drita og sover hos venner. Min datter har aldri fått alkohol av meg, jeg sier jo at jeg ikke ønsker at hun skulle drikke. Men hun drakk vel første gang da hun var 16,5, og da drakk hun 2 rusbrus. Jeg hentet henne, så hun turte ikke å drikke mer. Men hun vet og at jeg alltid henter, og hun kan ringe når som helst da det er noe. Og jeg blir ikke så sint om hun drikker. En gang så ringte hun fordi venninna var skikkelig full, kastet opp og var helt borte. Da kom jeg og hentet, og kjørte den jenta hjem til foreldrene. De ble glade for at jeg kjørte henne hjem, men det var selvfølgelig de som mente helt klart at deres datter ikke drakk, og ikke fikk lov til å drikke. Jeg har hentet min datter skikkelig drita en gang, det var for noen uker siden, og hun er nå 20 år. Anonymkode: 5d242...b0e Din erfaring er stikk i strid med statistikken. Statistikken viser at de "kjipeste" foreldre har barn som debuterer senere og drikker mindre. Anonymkode: 410e3...0bf
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #9 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Din erfaring er stikk i strid med statistikken. Statistikken viser at de "kjipeste" foreldre har barn som debuterer senere og drikker mindre. Anonymkode: 410e3...0bf Det kan jo godt hende at de fleste foreldrene viste godt at barna drakk, men at de bare ikke ville innrømme det på det første foreldremøtet på en ny skole det også lærere var til stede. Anonymkode: 29d5d...240
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #10 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg hadde virkelig ikke sluppet overstadig berusede 16 åringer ut av bilen og videre på fest! Man kjører dem selvsagt rett hjem. Anonymkode: 7fd30...d50
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #11 Skrevet 26. oktober 2021 Statistikken viser nok at barn av foreldre med et restriktiv syn på alkohol i gjennomsnitt drikker mindre. Men Anonym bruker skrev (1 time siden): Din erfaring er stikk i strid med statistikken. Statistikken viser at de "kjipeste" foreldre har barn som debuterer senere og drikker mindre. Anonymkode: 410e3...0bf Statistikken viser nok at barn av foreldre med et restriktivt forhold til alkohol i gjennomsnitt drikker mindre. Men hun benektet ikke det. Det hun sa var noe annet - som også stemmer overens med min erfaring. De ungdommene som jeg vet om som drikker seg overstadig beruset faller i to kategorier: 1) De som har foreldre som er helt utflippa og som man kan lure på om selv har et rusproblem, og som aldri er der når man trenger dem. 2) De som har det veldig strengt hjemme, som har totalforbud mot alkohol og som "overnatter hos en venninne" og lever et dobbeltliv som foreldrene ikke aner noe om. Jeg regner med at min datter og hennes nærmeste venninner tar et par glass på fest. Men de har mer eller mindre edru foreldre som vet hvor de er, hva som opptar dem og henter dem eller venter oppe til de kommer hjem. Når jeg ser ungdommen min i øya en lørdag ved midnattstider, ser jeg nok at hun er oppstemt og har hatt det gøy og drukket litt, men også at hun fortsatt er helt oppegående og fullt i stand til å ta vare på seg selv. Min ungdom har nok et høyere alkoholforbruk enn den gjennomsnittlige ungdom fra et velfungerende bedehusmiljø. Men det er aldri henne og venninner fra samme type bakgrunn som er de som spyr i grøfta, gjør noe de vil angre alvorlig på, eller trenger å tas hånd om av andre. Anonymkode: 654ab...0a9
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #12 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Statistikken viser nok at barn av foreldre med et restriktiv syn på alkohol i gjennomsnitt drikker mindre. Men Statistikken viser nok at barn av foreldre med et restriktivt forhold til alkohol i gjennomsnitt drikker mindre. Men hun benektet ikke det. Det hun sa var noe annet - som også stemmer overens med min erfaring. De ungdommene som jeg vet om som drikker seg overstadig beruset faller i to kategorier: 1) De som har foreldre som er helt utflippa og som man kan lure på om selv har et rusproblem, og som aldri er der når man trenger dem. 2) De som har det veldig strengt hjemme, som har totalforbud mot alkohol og som "overnatter hos en venninne" og lever et dobbeltliv som foreldrene ikke aner noe om. Jeg regner med at min datter og hennes nærmeste venninner tar et par glass på fest. Men de har mer eller mindre edru foreldre som vet hvor de er, hva som opptar dem og henter dem eller venter oppe til de kommer hjem. Når jeg ser ungdommen min i øya en lørdag ved midnattstider, ser jeg nok at hun er oppstemt og har hatt det gøy og drukket litt, men også at hun fortsatt er helt oppegående og fullt i stand til å ta vare på seg selv. Min ungdom har nok et høyere alkoholforbruk enn den gjennomsnittlige ungdom fra et velfungerende bedehusmiljø. Men det er aldri henne og venninner fra samme type bakgrunn som er de som spyr i grøfta, gjør noe de vil angre alvorlig på, eller trenger å tas hånd om av andre. Anonymkode: 654ab...0a9 Vel, hos oss er det forbudt med alkohol før man er 18. På samme måte som det er forbudt å gjøre andre ting med attenårsgrense. Hvis du ser på statistikk for voldtekter, vil du finne ut at voldtekter ikke blir straffet i Norge. 99 prosent av sakene ender med henleggelse eller frikjennelse. De fleste som voldtar, er noen offeret kjenner, ofte når offeret er beruset. Jeg hadde vært sykt bekymret for at mine døtre ble en del av denne statistikken. For det er ingen hjelp å få hos politiet eller rettsvesenet. Har du noen gang vært tilhører i en rettssak om voldtekt? Vet du hvordan det foregår? Anonymkode: 410e3...0bf
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #13 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg hadde virkelig ikke sluppet overstadig berusede 16 åringer ut av bilen og videre på fest! Man kjører dem selvsagt rett hjem. Anonymkode: 7fd30...d50 Den festen de skulle på videre var ganske trygg og jeg tror ikke jeg hadde fått vedkommende med hjem på det tidspunktet. Han var rimelig klønete, men humøret var på topp og jeg viste ikke en gang hva han het. Anonymkode: 29d5d...240
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #14 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Den festen de skulle på videre var ganske trygg og jeg tror ikke jeg hadde fått vedkommende med hjem på det tidspunktet. Han var rimelig klønete, men humøret var på topp og jeg viste ikke en gang hva han het. Anonymkode: 29d5d...240 Så da fraskriver man seg ansvaret som voksen... Er det mulig? Anonymkode: 410e3...0bf
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #15 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Den festen de skulle på videre var ganske trygg og jeg tror ikke jeg hadde fått vedkommende med hjem på det tidspunktet. Han var rimelig klønete, men humøret var på topp og jeg viste ikke en gang hva han het. Anonymkode: 29d5d...240 hvis de knapt kan stå på bena så kjører man de selvsagt hjem! det er da en smal sak å finne ut hva ungsommen mener så lenge klassekammereatene er med? Jeg er litt overasket over at du tenker det er helt umulig å finne ut hva en sørpe full 16-åring som ikke kan stå på bena heter. men du skal varsle foreldrene i ettertid?? Anonymkode: 905e4...e87
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #16 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Så da fraskriver man seg ansvaret som voksen... Er det mulig? Anonymkode: 410e3...0bf Ja, jeg annså ham ikke for så overstadig beruset at det var farlig og stedet han skulle var strengt alkoholfritt. Det anså jeg som trygt nok. Anonymkode: 29d5d...240
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #17 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Din erfaring er stikk i strid med statistikken. Statistikken viser at de "kjipeste" foreldre har barn som debuterer senere og drikker mindre. Anonymkode: 410e3...0bf Det er godt mulig. Men denne jenta jeg kjørte hjem, har en mor som drikke en god del i helgene. Selv drikker jeg ikke alkohol. Og jeg har jo aldri sagt til datteren min at hun får drikke. Jeg har valgt å være moren som henter på fest, nå var det vel snakk om 4 fester i året, fra hun var 16-18 år. Hentet jeg så drakk hun seg jo aldri full, men hun har jo selv sagt at hun drakk noen få rusbrus. Og det orker ikke jeg og lage en stor krangel av. Men hun vet og at så lenge hun var ærlig, ikke drakk seg drita, så fikk hun gå på fest. Men jeg kjenner og til noen som kjøpte alkohol til barna, fra de var 14 år, og da nok til at de kunne bli fulle. Og de barna festa og drakk mye. Anonymkode: 5d242...b0e
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #18 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): hvis de knapt kan stå på bena så kjører man de selvsagt hjem! det er da en smal sak å finne ut hva ungsommen mener så lenge klassekammereatene er med? Jeg er litt overasket over at du tenker det er helt umulig å finne ut hva en sørpe full 16-åring som ikke kan stå på bena heter. men du skal varsle foreldrene i ettertid?? Anonymkode: 905e4...e87 Jeg beskrev tilstanden muligens litt feil. Han var ikke så full at jeg anså det som farlig, selv om han var ustø og klønete, og han skulle til et sted der han ikke fikk drukket mer og det det var stpr tetthet av "vakter". Uansett ikke moe jeg kan endre på nå. Det jeg eventuelt kan gjøre er å snakke med foreldrene. Anonymkode: 29d5d...240
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #19 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg er litt delt på den her, sier i fra hvis jeg kjenner foreldrene godt nok til å vite hvordan de reagerer. Utover det har jeg, om ikke annet, kjørt en del hjem til døra i hvert fall. Har en på 17, hentet på fest noen ganger hvor det opplagt har vært alkohol, men de gutta jeg har kjørt hjem kjenner jeg ikke alltid foreldrene til. Tenker at hvis de satser på at jeg (en ukjent tross alt) kjører de hjem, uten engang å ta kontakt med meg, er det noe hjelp i å si noe som helst egentlig? Anonymkode: 688bf...b53
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #20 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vel, hos oss er det forbudt med alkohol før man er 18. På samme måte som det er forbudt å gjøre andre ting med attenårsgrense. Hvis du ser på statistikk for voldtekter, vil du finne ut at voldtekter ikke blir straffet i Norge. 99 prosent av sakene ender med henleggelse eller frikjennelse. De fleste som voldtar, er noen offeret kjenner, ofte når offeret er beruset. Jeg hadde vært sykt bekymret for at mine døtre ble en del av denne statistikken. For det er ingen hjelp å få hos politiet eller rettsvesenet. Har du noen gang vært tilhører i en rettssak om voldtekt? Vet du hvordan det foregår? Anonymkode: 410e3...0bf Eh, ja. Jeg jobber med slike saker. Kan ikke helt se relevansen til det jeg skrev. Bortsett fra at det er viktig å ikke drikke seg overstadig beruset, slik at man ikke kan ta vare på seg selv. Og at foreldre bør ha et godt og tillitsfullt forhold til ungdommene sine, slik at de (faktisk) vet hvor de er og følger dem opp. Anonymkode: 654ab...0a9
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #21 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Eh, ja. Jeg jobber med slike saker. Kan ikke helt se relevansen til det jeg skrev. Bortsett fra at det er viktig å ikke drikke seg overstadig beruset, slik at man ikke kan ta vare på seg selv. Og at foreldre bør ha et godt og tillitsfullt forhold til ungdommene sine, slik at de (faktisk) vet hvor de er og følger dem opp. Anonymkode: 654ab...0a9 Hvis du jobbet med slike saker, hadde du visst at unge jenter ofte ikke tåler alkohol i det hele tatt. Og ja, det er en relevans. Foreldre som synes det er greit at deres mindreårige jenter drikker seg fulle på fest, bryr seg ikke om jentenes sikkerhet. Anonymkode: 410e3...0bf
*Miss Marple* Skrevet 26. oktober 2021 #22 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Den festen de skulle på videre var ganske trygg og jeg tror ikke jeg hadde fått vedkommende med hjem på det tidspunktet. Han var rimelig klønete, men humøret var på topp og jeg viste ikke en gang hva han het. Anonymkode: 29d5d...240 Men om han var såpass beruset så kom han vel ikke inn på et alkoholfritt arrangement? Du overlot altså en beruset 16 åring til seg selv fordi du ikke visste hva han het? Det er så vanvittig uansvarlig at jeg nesten ikke tror på deg.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #23 Skrevet 26. oktober 2021 *Miss Marple* skrev (19 minutter siden): Men om han var såpass beruset så kom han vel ikke inn på et alkoholfritt arrangement? Du overlot altså en beruset 16 åring til seg selv fordi du ikke visste hva han het? Det er så vanvittig uansvarlig at jeg nesten ikke tror på deg. Han kom inn. Greit nok at du ville gjort noe annet, men det kan ikke endres nå uansett hva du mener. Anonymkode: 29d5d...240
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #24 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg beskrev tilstanden muligens litt feil. Han var ikke så full at jeg anså det som farlig, selv om han var ustø og klønete, og han skulle til et sted der han ikke fikk drukket mer og det det var stpr tetthet av "vakter". Uansett ikke moe jeg kan endre på nå. Det jeg eventuelt kan gjøre er å snakke med foreldrene. Anonymkode: 29d5d...240 Men du sier jo selv at du ikke aner HVs gutten heter eller hvor han bor? Anonymkode: 905e4...e87
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2021 #25 Skrevet 26. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men du sier jo selv at du ikke aner HVs gutten heter eller hvor han bor? Anonymkode: 905e4...e87 Jeg har en klasseliste med de fleste foreldrenes telefonnummer og kan spørre min datter om hva han heter. Jeg vet det ikke, men jeg kan finne det ut. Anonymkode: 29d5d...240
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå