Gå til innhold

Jeg fyller 50 år og inviterte til fest!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ble også nysgjerrig på «noe mat». 😊 Jeg hadde trolig ikke kommet da. Fest der det er noe mat og egen drikke er for meg fyllefest. Jeg klarer ikke det, hverken å drikke mye eller være sammen med masse folk som blir full og støyer. 
Det var et noe ufint svar du fikk da, hun antyder jo at du er smålig/gjerrig. Jeg ville kanskje spurt om detaljer før jeg bestemmer meg, men fyllefest skyr jeg som pesten. 

Anonymkode: 2b471...cd0

Han er en tulling uten sosiale antenner! Har vært i mange forskjellige 50 års lag og vil si det uformelle er de beste. Noe mat definerer jeg som evnt pølser, snitter, tapas, gryte med ris o.l Snacks kommer ved siden av.  Hvilke mennensker forventer å få alt gratis når det invitert til fest for 100 personer?

Men når dette er sagt, så hadde jeg kjøpt inn noen 3 litere med vin og øl for syns skyld. Samt blandevann og IS!

Jeg ville tolket svaret som en spøk med et lite sting.

I mitt hode er det fprventet at gjestene har med gave hvos du har skrevet at du har fødselsdag eller har festen innen en uke fra fødselsdagen din. I en fødselsdag er det forventet at vertskapet holder mat og drikke. Du kunne eventuelt kommet unna med å ønske deg vin i gave.

Hvis du ikke ville ha gaver, men bare en fest, kunne du invitert til det. Da hadde det ikke vært rart at folk tok med enem drikke (og matpakke).

Anonymkode: f6f17...1cd

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg sendte pm og spurte hva han mente med  kommentaren.

Han svarte meg kjapt her nå: "Noe" mat, er det snacks?. Sorry, men er ikke vant til å delta i 50 års dager hvor man må ha ølet under stolen, og samtidig gi for flere hundre kroner i gaver. Jeg vet du ikke ønsker deg noe, men hvem kommer i 50 års dag uten gave og skal vi spise før vi kommer?"

Jeg bryr meg jo ikke om gaver :kari:

Anonymkode: 0f789...3e0

Idiot. Han får bli hjemme, da. Sånt trenger du ikke å omgås.

Anonymkode: 01092...03f

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

I innbydelsen som er på FB skreiv jeg at jeg holder lokaler, noe mat og at de som kommer må ta med egen drikke. 

En av de inviterte skreiv, i full offentlighet: "Skal du bli rik på å invitere 100 gjester hvor gjestene får noe mat og må ha med egen drikke"?

Jeg har sagt at jeg ikke ønsker meg noe, vet ikke hva jeg skal svare :sjokkert:

Forslag til svar?

Jeg synes innbydelsen var litt merkelig skrevet om den en sitert riktig. Formuleringen føler jeg passer bedre på en vennefest/venners vennefest enn på en 50-årsdag. Ved å si at du "holder lokaler, noe mat" så så får du på en måte et fokus på hva ditt bidrag er (kostnad) på noe som på en måte er en selvfølge på slike fester. Det er liksom en selvfølge at arrangør dekker lokale (skulle du ellers tatt inngangspenger?) og at det serveres noe på en 50-årsfest. Hadde du i stedet skrevet noe tilsvarende "Festen er på danselokalet ved Brygga. Her vil bli servert enkle tapasretter og snacks. Ta med egen drikke." så får du fokus på festens innhold i stedet for hva du har tenkt å betale for festen.  

Så synes jeg gjestens kommentar var ufin. Han må gjerne tenke slik (vi er jo alle forskjellig), men da tar man det med jubilanten direkte, ikke på en felles side for festen. Det er frekt. Hadde han tatt det med deg direkte kunne du presisert hva du mente med mat i selve arrangementet og gjort det tydeligere at du ikke ønsker gave. Da ville dette blitt opplysninger, ikke et forsvar. Det er helt teit at en som arrangerer fest skal måtte forsvare seg slik. Liker man ikke planene for festen er det jo bare å takke nei. 

Om du ikke er veldig tydelig på at du virkelig ikke ønsker gave kommer folk til å ha med gave. Da er det nok mange som gir for 250 - 300 pr. person. Det er mange som sier at de ikke ønsker gaver, men som egentlig gjør det likevel.

Anonymkode: 6446b...3b8

Annonse

Jeg ville nok også vært overtydelig på at jeg IKKE vil ha gaver her. I så fall bør dette være ok. Selv om jeg synes det er litt rart med denne slags feiringer av en 50 års dag - passer liksom bedre når man fyller 20.

Anonymkode: 0eaf4...47f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes innbydelsen var litt merkelig skrevet om den en sitert riktig. Formuleringen føler jeg passer bedre på en vennefest/venners vennefest enn på en 50-årsdag. Ved å si at du "holder lokaler, noe mat" så så får du på en måte et fokus på hva ditt bidrag er (kostnad) på noe som på en måte er en selvfølge på slike fester. Det er liksom en selvfølge at arrangør dekker lokale (skulle du ellers tatt inngangspenger?) og at det serveres noe på en 50-årsfest. Hadde du i stedet skrevet noe tilsvarende "Festen er på danselokalet ved Brygga. Her vil bli servert enkle tapasretter og snacks. Ta med egen drikke." så får du fokus på festens innhold i stedet for hva du har tenkt å betale for festen.  

Så synes jeg gjestens kommentar var ufin. Han må gjerne tenke slik (vi er jo alle forskjellig), men da tar man det med jubilanten direkte, ikke på en felles side for festen. Det er frekt. Hadde han tatt det med deg direkte kunne du presisert hva du mente med mat i selve arrangementet og gjort det tydeligere at du ikke ønsker gave. Da ville dette blitt opplysninger, ikke et forsvar. Det er helt teit at en som arrangerer fest skal måtte forsvare seg slik. Liker man ikke planene for festen er det jo bare å takke nei. 

Om du ikke er veldig tydelig på at du virkelig ikke ønsker gave kommer folk til å ha med gave. Da er det nok mange som gir for 250 - 300 pr. person. Det er mange som sier at de ikke ønsker gaver, men som egentlig gjør det likevel.

Anonymkode: 6446b...3b8

Enig

Anonymkode: 811a1...4ed

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg sendte pm og spurte hva han mente med  kommentaren.

Han svarte meg kjapt her nå: "Noe" mat, er det snacks?. Sorry, men er ikke vant til å delta i 50 års dager hvor man må ha ølet under stolen, og samtidig gi for flere hundre kroner i gaver. Jeg vet du ikke ønsker deg noe, men hvem kommer i 50 års dag uten gave og skal vi spise før vi kommer?"

Jeg bryr meg jo ikke om gaver :kari:

Kommer det 100, eller er det" hundre folk". =mange folk. 

Anonymkode: c37cb...0a6

Jeg er enig med gjesten jeg, og regner med flere av de inviterte tenker slik. Du har fokus på at du gidder å dekke «noe» i innbydelsen og den er klønete skrevet.

veldig spent på hva «noe» mat er og når festen starter? 

du bør omformulere eller gi en litt mer detaljert forklaring på Facebook så gjesten vet om de skal spise middag før de kommer og hvor lenge de tenker å være. Du bør si hva som serveres.

I en 50 årsdag som fest er det nok forventet at det serveres tapas, en gryte med brød, koldtbord eller lignende. I tillegg til diverse snacks på bordene. Brus/kaffi/Farris/vann bør selvsagt stå tilgjengelig og jeg ville nok og forventet et velkomsglass champagne til alle! Så kan gjesten holde alkoholdrikke selv. det vanlige er vel også å ha glass tilgjengelig til vin osv, isbiter og et par pappvin/vinflasker. Det vanlige her her også ulike litt kaker etter mat! 

inviteres til 50 års selskap forventes middag og kaker,  servering av all drikke under maten/mens man sitter ved bordet. 

man forventer mye mer servering ved en 50 årsdag (voksne folk) enn i en 20/30 årsdag. Folk er liksom ferdige med fyllefester som 50 åringer og ønsker nok mer hyggelig selskap. 

Anonymkode: adc3e...2f6

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er enig med gjesten jeg, og regner med flere av de inviterte tenker slik. Du har fokus på at du gidder å dekke «noe» i innbydelsen og den er klønete skrevet.

veldig spent på hva «noe» mat er og når festen starter? 

du bør omformulere eller gi en litt mer detaljert forklaring på Facebook så gjesten vet om de skal spise middag før de kommer og hvor lenge de tenker å være. Du bør si hva som serveres.

I en 50 årsdag som fest er det nok forventet at det serveres tapas, en gryte med brød, koldtbord eller lignende. I tillegg til diverse snacks på bordene. Brus/kaffi/Farris/vann bør selvsagt stå tilgjengelig og jeg ville nok og forventet et velkomsglass champagne til alle! Så kan gjesten holde alkoholdrikke selv. det vanlige er vel også å ha glass tilgjengelig til vin osv, isbiter og et par pappvin/vinflasker. Det vanlige her her også ulike litt kaker etter mat! 

inviteres til 50 års selskap forventes middag og kaker,  servering av all drikke under maten/mens man sitter ved bordet. 

man forventer mye mer servering ved en 50 årsdag (voksne folk) enn i en 20/30 årsdag. Folk er liksom ferdige med fyllefester som 50 åringer og ønsker nok mer hyggelig selskap. 

Ser at jeg aldri kan invitere til bursdag igjen hvis det er dette som forventes. Slik du skriver så er det jo bortpå bryllup i kostnader og det er jo helt vilt om folk forventer noe sånt.

Anonymkode: f3403...463

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ser at jeg aldri kan invitere til bursdag igjen hvis det er dette som forventes. Slik du skriver så er det jo bortpå bryllup i kostnader og det er jo helt vilt om folk forventer noe sånt.

Bryllup? En gryte med salat og brød og et glass champagne til velkomstdrikk? Det handler vel å ikke invitere flere enn man egentlig kan?

Annonse

Du lager selvsagt den feiringa du vil ha, men du bør nok være tydeligere på hva du har planlagt sånn at gjestene dine skjønner hva de er bedt til. Jeg ville blitt veldig usikker på dette med noe mat, om jeg skulle pynte meg til selskap eller komme i mer avslappa antrekk, om det serveres drikke til maten eller om jeg skal ta med det også osv. Jeg har vært i runde dager av mange slag. Alt fra kaker og kaffe på terrassen en sommerkveld, pølser og øl i en lavvo  til femretters med vin, damaskduker og levende musikk og alt har vært moro og flott. Din feiring er av deg og du lager den akkurat som du vil, men presiser innbydelsen sånn at det blir lettere å skjønne. Han som stiller spørsmål tenker jeg at du ikke trenger å svare i offentligheten. Han blamerer seg selv og det trenger ikke noe svar. Han burde tatt det med deg på PM. 

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

De færreste inviterer 100 mennesker i selskap når de gifter seg en gang. Inviter de 10-20 nærmeste hvis du vil ha bursdagsfest og lag heller "betalingsfest" for alle du kjenner i en annen sammenheng. Hvis du inviterer noen til 50-årslag er det forventet at man kommer, med gave, hvis man ikke har en god grunn for noe annet. Det føles som en sosial forventning.

Hvis du bare inviterer til en stor spleisefest står folk mye friere til å takke ja, eller nei. Da er det ikke frekt å takke nei på samme måte som om man inviteres i et femtiårslag.

Anonymkode: f6f17...1cd

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Bryllup? En gryte med salat og brød og et glass champagne til velkomstdrikk? Det handler vel å ikke invitere flere enn man egentlig kan?

Du skriver følgende: inviteres til 50 års selskap forventes middag og kaker,  servering av all drikke under maten/mens man sitter ved bordet. 

Ergo, du forventer ikke bare velkomstdrink, men også all drikke under maten. 
Så skriver du også at det handler om å ikke invitere flere enn man kan (regner med at du mener flere enn man har økonomi til å stelle i stand storslått selskap til.)

Jeg syns det er helt sprøtt å lese. Man har altså ikke lov til å invitere alle man vil til en god fest når man har blitt voksen, da bør man prioritere innerste sirkel og formell setning. 
Jeg vil MYE heller på en fest med snacks og masse folk, enn å skulle sitte til bords og fortsette barneskoletrenden med at kun de kule blir invitert.

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det jeg ser er at jeg heldigvis har venner som tenker utenfor den trange boksen av denslags forventninger. Takk og lov.

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor sier alle at det skal være en gryte med brød? Bruker dere å servere brød fra gryte?

Anonymkode: f4a7f...5dc

Noen steder i landet kaller de gryterett for gryte. Har aldri hørt noen kalle det annet enn gryterett her jeg bor. Men er vant til at det blir kalt gryte her inne, så jeg skjønner hva de mener. Men, ja, hvis jeg tenker over det, så høres en gryte med brød litt rart ut. Ser for meg en gryte med brød i. 😉 

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Du skriver følgende: inviteres til 50 års selskap forventes middag og kaker,  servering av all drikke under maten/mens man sitter ved bordet. 

Ergo, du forventer ikke bare velkomstdrink, men også all drikke under maten. 
Så skriver du også at det handler om å ikke invitere flere enn man kan (regner med at du mener flere enn man har økonomi til å stelle i stand storslått selskap til.)

Jeg syns det er helt sprøtt å lese. Man har altså ikke lov til å invitere alle man vil til en god fest når man har blitt voksen, da bør man prioritere innerste sirkel og formell setning. 
Jeg vil MYE heller på en fest med snacks og masse folk, enn å skulle sitte til bords og fortsette barneskoletrenden med at kun de kule blir invitert.

Som jeg skrev det er forskjell på å invitere til 50 års SELSKAP og 50 års FEST.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor sier alle at det skal være en gryte med brød? Bruker dere å servere brød fra gryte?

Anonymkode: f4a7f...5dc

Gryterett med brød/baguett 🤣

Anonymkode: 7dc70...8ed

Gjesten din er sær, og frekk. 
Mulig det ikke var den beste formuleringen, men om folk ikke kommer fordi de er usikre på om de må spise først, så la de bli hjemme.

Var i 40 års lag nå nylig, var usikker på om det ble servert mat, så slang med meg en sjokoladebar i veska. Hadde og med egen vin! Var superkoselig!

Kommentaren du fikk var frekk, eller i beste fall klønete.  

Men, når jeg blir invitert til noe er det greit å få litt mer detaljer.  Da vet jeg om jeg må spise på forhånd, hva jeg skal ta med og hvordan jeg skal kle meg.  Altså, blir det grøt på loven eller gallamiddag på restaurant.  Eller noe midt i mellom.  "Noe mat" er veldig vagt.  Småretter/tapas, suppe, ost og kjeks, alt kan være "noe mat".  

Du bør også spesifisere dette med gaver.  Noen vil gjerne gi noe uansett, så om du virkelig ikke vil ha en gave bør du gi et alternativ, f.eks. at du setter pris på at gjestene eventuelt gir til en eller annen veldedighet.  

Anonymkode: 8c8a2...9de

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Altså, jeg hadde fest for noen år siden, 40-årsdag, og vi var rundt 60 stykker. Det gikk rundt 5000-6000 kr i mat og velkomstdrikke ++, noe som er veldig mye billigere enn et bryllup, altså. Da serverte vi et par gryter, salater, ris og brød.

Anonymkode: 368bd...ba1

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Som jeg skrev det er forskjell på å invitere til 50 års SELSKAP og 50 års FEST.

Står det ikke i overskriften her «jeg inviterte til fest»? Jeg skjønner ikke denne hang up på selskap. 

Anonymkode: 55ba0...1ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...