Gå til innhold

Jeg fyller 50 år og inviterte til fest!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

For det første så rommer en suppetallerken ca 3 dl og med brød til holder det til de fleste med en porsjon. For det andre så er tallet 100 de som er invitert. Det er sikkert bare halvparten som faktisk kommer. Ikke for at det er noe galt med hi eller opplegget, men det er bare sånn at slike fester ofte ikke blir prioritert. 

Anonymkode: 3f558...512

Man bør beregne minst 5 dl suppe per voksen. Og brød i tillegg selvsagt. Hvis de kommer halvparten, så trenger HI altså minst 25 liter suppe. Som skal serveres varm. 

Jeg hadde ikke ant hvordan jeg skulle koke 25 liter suppe - og holde den varm. Det er jo derfor jeg spør! Hvordan ville du gjort det?

Anonymkode: a599e...d0f

Fortsetter under...

Lurer veldig på hvilken relasjon du har til denne gjesten, for uansett hva man synes om maten, alkohol og teksten i invitasjonen er det en meget merkelig og frekk kommentar å komme med. Har denne personen hatt like dårlige "sosiale antenner" før? Ta en telefon til vedkommende og ta en prat, og si fra at om han/hun ikke ønsker å komme er det helt greit. Vil personen komme så ikke legg ut slike kommentarer på arrangementet. I tillegg hadde jeg slettet kommentaren på arrangementet om du kan det (tror det om det er du som har laget arrangementet).

Men - hadde også oppdatert infoen med litt mer info vedr maten, så folk kan planlegge litt bedre. De som er venner kommer uansett (så sant man kan) helt uavhengig  av hva du serverer. Har du 50 års lag og inviterer til fest - så tar folk med gaver så enkelt er det. Selv om du sier at de ikke trenger, tar man med en flaske vin i det minste. Så bare dropp og skrive til denne frekke personen at du trenger ikke ta med gave, jeg forventer ingen ting osv... du har ikke dummet deg ut her - det er vedkommende som skrev kommentarer som har det!

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Man bør beregne minst 5 dl suppe per voksen. Og brød i tillegg selvsagt. Hvis de kommer halvparten, så trenger HI altså minst 25 liter suppe. Som skal serveres varm. 

Jeg hadde ikke ant hvordan jeg skulle koke 25 liter suppe - og holde den varm. Det er jo derfor jeg spør! Hvordan ville du gjort det?

Anonymkode: a599e...d0f

Virkelig? Pinnekjøttgryter, lånt inn og brukt egen. Det er sikkert kjøkken der og man kan ha med ekstern kokeplate i tillegg. Jeg har vært med å koke suppe til 17.mai flere ganger (skole), null problem. 

Anonymkode: 368bd...ba1

Annonse

Synes man skal skalere festen etter hva man har økonomi til å stå for selv. Ville ikke bedt gjestene i mitt 50-årslag ha med seg egen drikke. Kunne du ikke heller hatt det hjemme, med færre gjester og heller servert både godt med mat og drikke? 

Selvfølgelig har folk med gaver - det er vanlig i vår kultur. 

Anonymkode: 0122f...654

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Synes man skal skalere festen etter hva man har økonomi til å stå for selv. Ville ikke bedt gjestene i mitt 50-årslag ha med seg egen drikke. Kunne du ikke heller hatt det hjemme, med færre gjester og heller servert både godt med mat og drikke? 

Det er så sært å tenke at man ikke kan be flere folk bare fordi man ikke har råd til å holde alle med drikke. Hvorfor i alle dager skal hun holde det hjemme med færre gjester når det ikke er det hun ønsker, det får være måte på å please fisefine folk.

Anonymkode: 9ca3d...cc8

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det der trur eg er veldig ulikt praktisert rundtomkring. Her ville det ikkje falle folk inn å gå i noko slags festleg lag uten å ta med drikke til seg sjølve. I såfall blir dét presisert. Ala open bar el liknande. Å ta med drikke sjølv er normen her. 

Anonymkode: 8cd69...225

Her var det mange som henger seg opp i detaljer om hvordan en invitasjon er formulert og hvordan 50-års dager skal feires. Også overrasket over at folk reagerer på at gjester tar med egen drikke! 
Det er da helt opp til hver enkelt hvordan man velger å samle folk for å ha en markering av dagen sin. 
Og MÅ dere virkelig vite på forhånd hva som blir servert? Er vel bare å komme uten å være hverken mett eller sulten så takler vel de fleste å ikke vite «menyen». 

Jeg hadde ikke reagert på noen ting i innbydelsen din og gledet meg til fest👍 
og han gjesten som kverulerer åpent på innbydelsen hadde jeg nok tatt en tlf til. Regner jo med at du kjenner denne personen relativt godt siden du har invitert han til 50-års dagen din😊

Anonymkode: a3523...f17

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er så sært å tenke at man ikke kan be flere folk bare fordi man ikke har råd til å holde alle med drikke. Hvorfor i alle dager skal hun holde det hjemme med færre gjester når det ikke er det hun ønsker, det får være måte på å please fisefine folk.

Hun kan invitere så mange hun vil og ha det hvor hun vil, bare det er tydelig hva hun inviterer til. Hun bryter en del sosiale forventninger så hun må regne med at det lett blir misforståelser og at ikke alle liker det så godt, men det er jo ikke oppmøtetvang. Så lenge folk vet at hun har invitert alt av både venner og bekjente er det jo ikke så vanskelig å takke nei heller som det ville vært til et mindre selskap.

Anonymkode: f6f17...1cd

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hun har svart lenger opp, ertesuppe på svineknoke. 

Anonymkode: 55ba0...1ad

Hehe uff altså på min 50 årsdag blir det fullt koldtbord. Gjestene kan ta med seg godt humør, og litt ekstra vin 🙏😊

Anonymkode: 085de...f25

Du store min tid så vanskelig folk gjør det for seg selv. Hvis det er SÅ viktig for deg å vite hva som blir servert på festen, og du av uforståelige grunner ikke kan spørre den som har invitert deg: Bare møt opp uten å være skrubbsulten! Serveres det mye mat, spis det du orker. Serveres det mindre mat enn du forventet: med mindre du er nærmest halvdød av sult når du kommer så overlever du helt fint noen timer med litt mett mage. Det går helt fint å ikke være stappa noen timer.

Livet må være fryktelig vanskelig for folk som synes dette er så vrient!

Anonymkode: 9ce4a...b8f

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hun kan invitere så mange hun vil og ha det hvor hun vil, bare det er tydelig hva hun inviterer til. Hun bryter en del sosiale forventninger så hun må regne med at det lett blir misforståelser og at ikke alle liker det så godt, men det er jo ikke oppmøtetvang. Så lenge folk vet at hun har invitert alt av både venner og bekjente er det jo ikke så vanskelig å takke nei heller som det ville vært til et mindre selskap.

Hi bryt absolutt ingen sosiale forventningar. Dei som er misfornøgde med festinnhaldet når dei blir inviterte på 50 - årsfest derimot!!

Hehe uff altså på min 50 årsdag blir det fullt koldtbord. Gjestene kan ta med seg godt humør, og litt ekstra vin 🙏😊

Anonymkode: 085de...f25

Og hvorfor tror du det bryr oss? 

Anonymkode: 230b3...60f

Men da få de folkene som ikke liker det så godt holde seg hjemme da. Invitasjonen er tydelig nok den, hun inviterer til fest og ber folk ta med egen drikke.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Går an å lage og by på punsj i det minste

Anonymkode: 811a1...4ed

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men da få de folkene som ikke liker det så godt holde seg hjemme da. Invitasjonen er tydelig nok den, hun inviterer til fest og ber folk ta med egen drikke.

Ja, det er jo bare å droppe å gå, men i min omgangskrets ville det vært veldig uvanelig å feire en femtiårsdag med en diger fest som vertskapet ikke betalte for. Det ville også vært helt uhørt å gå i et femtiårsag uten å gi gave.

Om jeg hadde fått en slik invitasjon hadde jeg nok trodd at jeg hadde misforstått noe. Jeg tviler på om jeg hadde kommet. Om det hadde vært fest uten å skulle feire noen, bare for at ale skulle ha det gøy, hadde det vært noe helt annet.

Jeg er mest sjokkert over at hi kjenner 100 mennesker hun vil invitere i bursdag. Da jeg fylte 30 feiret vi fem stykker sammen, og inviterte knapt 60 mennesker.

Anonymkode: f8268...fc3

Drar fort på seg hvis en åpner for å invitere fettere og kusiner med følge. Som regel kommer ikke alle, men hvis en først åpner for noen, kan det være naturlig at alle blir invitert. 

Anonymkode: 55ba0...1ad

Anonym bruker skrev (På 26.10.2021 den 22.28):

Alle er heldigvis ikke så fisefine som dere da. Nei, det er ikke utenfor vanlige normer å ikke servere alkohol på en 50 års-fest.

Enig!

Anonymkode: 50b51...980

Anonym bruker skrev (På 26.10.2021 den 12.10):

Jeg syns det er helt sprøtt å lese. Man har altså ikke lov til å invitere alle man vil til en god fest når man har blitt voksen, da bør man prioritere innerste sirkel og formell setning. 
Jeg vil MYE heller på en fest med snacks og masse folk, enn å skulle sitte til bords og fortsette barneskoletrenden med at kun de kule blir invitert.

Anonymkode: f3403...463

Helt enig!

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Helt enig!

Formelt, fisefint og barneskoletrenden? Det er jammen nokså festlig hvor kreative dere blir - dette er helt stikk motsatt av hva som blir sagt her.

ingen sier noe om dyre viner, hvite duker eller lange middager ved bordet. Full BBQ i hagen med dundrende musikk og beer pong er jo morsommere. 

Men jeg mener at det IKKE ER GJESTENE som skal finansiere femtiåringens feiring!? Mange tar med seg egen drikke i tillegg og det er jo en helt vanlig ting å gjøre - men jeg synes virkelig ikke en kan forvente at andre både skal komme med gave (nei, du kan si at du ikke vil ha gaver - men folk er godt oppdratt og de vil uansett ønske å gi noe), OG drikkevarer + sørge for å være nokså mette når de kommer.

Jeg synes bare det er litt gnient, det er alt. 

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Formelt, fisefint og barneskoletrenden? Det er jammen nokså festlig hvor kreative dere blir - dette er helt stikk motsatt av hva som blir sagt her.

ingen sier noe om dyre viner, hvite duker eller lange middager ved bordet. Full BBQ i hagen med dundrende musikk og beer pong er jo morsommere. 

Men jeg mener at det IKKE ER GJESTENE som skal finansiere femtiåringens feiring!? Mange tar med seg egen drikke i tillegg og det er jo en helt vanlig ting å gjøre - men jeg synes virkelig ikke en kan forvente at andre både skal komme med gave (nei, du kan si at du ikke vil ha gaver - men folk er godt oppdratt og de vil uansett ønske å gi noe), OG drikkevarer + sørge for å være nokså mette når de kommer.

Jeg synes bare det er litt gnient, det er alt. 

Hvis de er godt oppdratt, så lytter de til hovedpersonens ønske om å slippe gaver; i stedet for den martyrholdningen med å trumpe med seg en gave SAMTIDIG som at man er sur for at det er dyrt?! Hvor bak mål er man DA, da, når man velger å plage seg selv med å gjøre motsatt av det man blir bedt om? 

Anonym bruker skrev (På 28.10.2021 den 8.03):

Ja, det er jo bare å droppe å gå, men i min omgangskrets ville det vært veldig uvanelig å feire en femtiårsdag med en diger fest som vertskapet ikke betalte for. Det ville også vært helt uhørt å gå i et femtiårsag uten å gi gave.

Om jeg hadde fått en slik invitasjon hadde jeg nok trodd at jeg hadde misforstått noe. Jeg tviler på om jeg hadde kommet. Om det hadde vært fest uten å skulle feire noen, bare for at ale skulle ha det gøy, hadde det vært noe helt annet.

Er du vanligvis så stiv, sosialt keitete og lite fantasifull? Du VELGER jo å misforstå - det står i reine ord at dette er en lowbrow fest, det serveres ikke middag, det forventes ikke gave og det er ikke formelt - men du KLARER bare ikke å omkalfatre noe inni hodet ditt, du fortsetter å se for deg et selskap med middagsgjester, taler, viner og gavebord? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...