Gå til innhold

Hvor "dumt" er det å ha hytte med festetomt? Noen opplevelser rundt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Driver å titter på hytte, har funnet en som er kjempe fin og i vår prisklasse, men det er festetomt. Hytta er bygd i 1984 og har kontrakt på 80 år. Nå koster det ca 3000,- i året i festeavgift. Hytta er selveier.

Dette er et etablert hytteområde der alle tomtene er festet, så det kan vel ikke være så skummelt? Eller?

Noen som har noe å si rundt dette? Hva som kan skje osv?

Anonymkode: bbc00...7c6

Skrevet

Helt uproblematisk og vanlig, tenker jeg. Så spennende men hyttejakt :)

Anonymkode: e25e8...bef

Skrevet

Ikke så veldig skummelt, men jeg ville valgt eiertomt om jeg kunne. Leieprisen øker jo, og du kan ha begrenset rett til å gjøre som du vil på tomten. Andre kan få veirett uten at du kan påvirke osv.

Skrevet

Lest litt, og ja, leieprisen kan øke, men tror det er maks sum, lest rundt 12 000,- i året, men ikke sikkert det stemmer. På dette stedet er alle hyttene festetomter, så mtp f.eks veirett så tror jeg ikke det skulle bli noe av. Aller beste hadde vært selveier. Må i tenkeboksen :)

takk for svar dere.

hi

Skrevet

Har funnet flere «drømmehus» og oppdaget at de har festetomt, da er det ikke drømmehus lengre. Festetomt er i praksis at du eier boligen, men leier grunnen. Det er ikke din tomt selv om huset / hytten er din. Jeg hadde aldri vurdert festetomt.

Anonymkode: 27054...965

Skrevet

Hva skjer egentlig når de 80 årene har gått? 

Anonymkode: d8a62...11e

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Kontrakten kan fornyes så vidt jeg vet/leste. Har ikke satt meg så nøye inn i det. Man kan og kjøpe ut tomta osv..

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Da fornyes avtalen i nye 100 år eller man kan forsøke å kjøpe tomten

Jeg eide hus på festetomt. Festeleie per år var 1200kr i 2001. Vi snakket med eier, og han ville ikke selge. Alle boligtomtene på det byggefeltet bar eiet av han. Vi kunne gjøre som vi ville med tomten da. Så lenge kommunen aksepterte det. Så vi laget stor parkeringsplass og vurderte basseng. Men kom på at det da ikke ville være vårt fordi det ikke var en bygning. Men det var aldri noe problem da. Vi kontaktet eier før vi kjøpte og ba om skriftlig bekreftelse på festeavgift før vi la inn bud

Anonymkode: a3633...264

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Da fornyes avtalen i nye 100 år eller man kan forsøke å kjøpe tomten

Jeg eide hus på festetomt. Festeleie per år var 1200kr i 2001. Vi snakket med eier, og han ville ikke selge. Alle boligtomtene på det byggefeltet bar eiet av han. Vi kunne gjøre som vi ville med tomten da. Så lenge kommunen aksepterte det. Så vi laget stor parkeringsplass og vurderte basseng. Men kom på at det da ikke ville være vårt fordi det ikke var en bygning. Men det var aldri noe problem da. Vi kontaktet eier før vi kjøpte og ba om skriftlig bekreftelse på festeavgift før vi la inn bud

Anonymkode: a3633...264

Men kan grunneier nekte videre feste? Altså kreve grunnen tilbake?

Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt på festetomt. Det har vært veldig mye frem og tilbake og nye regler. Hva som reglene blir fremover vet man ikke og det kan være ganske skummelt. 

Vi betalte tidligere 1500 kr i året og nå er den på 24 000kr. Får heller ikke kjøpt tomten selv om vi ønsker det. 

Anonymkode: 725d0...4e2

Skrevet

Har hatt festetomt og det var helt uproblematisk. Sjekk gjerne festekontrakt, det vanlige er at festeavgiften blir indeksregulert og kr 3000,- er såpass lav og fra 80 tallet, sikkert knapt steget i pris.

Som hovedregel skal man disponere et mål med en festekontrakt. Ulempene kan være at man ikke kan sette opp gjerder, skoge og så videre, uten grunneiers tillatelse. 

Mener at etter så mange år har man rett til å kjøpe tomten, tror det er 25 år som er grensen og da skal prisen være 40 % av markedsverdi.  Dette er regulert i Lov om tomtefeste kap VI. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...