Gå til innhold

Er du for eller imot karakterer i gym på ungdomsskolen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (18 minutter siden):

Det du mener er at det burde være opp til lærer å vurdere hvilket barn som bør vurderes etter forskjellige kriterier? 

I så fall er jeg uenig . Det bør være like kriterier for alle. 

Det var ikke det jeg mente. Når en elev er super-flink i gym kan ikke denne sette standarden for resten. Slik det ble gjort her fikk flinke elever 3 i gym fordi de (naturlig nok) hadde en del lavere nivå enn topp-idrettsutøveren. Hadde de gått i en klasse uten en slik utøver hadde mange av disse fått 5 eller 6. 6 er fortsatt den beste karakteren. Man kan ikke sette ned resten av klassen for å markere forskjellen i nivå fordi man ikke har en høyere karakter enn 6. Alle må vurderes etter de samme kriteriene. 

Når det gjelder innsats skal det gjelde likt for alle, men frem til karakterene på midten av skalaen bør innsats veien en del opp for manglende prestasjoner (med like kriterier for alle). Er man fryktelig flink, men har dårlig innsats vil nivået kunne veie opp for manglende innsats. Ønsker man topp-karakter må man både være flink og yte innsats.

Mulig litt klumsete forklart, men altså like kriterier for alle. 

Anonymkode: f7360...186

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Men sy man er god i engelsk er ikke nødvendigvis det samme som st man renhold i Tysk. Er man god i matte er derimot sjansen for at man mestrer tysk høyere. 

Norskfaget inneholder også helt andre krav til ferdigheter enn feks spansk. 

Anonymkode: df4a7...e19

Ikke så god i norsk heller kanskje? 😂

Anonymkode: a1ecf...ba4

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (55 minutter siden):

Da forstår jeg hva du mener. Likevel kommer det jo veldig godt med å være god i realfag. 

Det er nyttig, men gir veldig dårlig uttelling for opptak til videregående skole, usnsett hvilken linje man velger.

Anonymkode: ff348...e9a

Skrevet

Ja til karakter, men at de bedømmes hovedsaklig etter innsats og ikke hvem som løpet fortest på 60meter, tar fles armhevinger eller er naturtalent i fotball. Ikke alle er fysisk annlagt, men har ingenting i veien med innsatsen. Det bør de få igjen for.

Anonymkode: 2b45e...141

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja til karakter, men at de bedømmes hovedsaklig etter innsats og ikke hvem som løpet fortest på 60meter, tar fles armhevinger eller er naturtalent i fotball. Ikke alle er fysisk annlagt, men har ingenting i veien med innsatsen. Det bør de få igjen for.

Skal dette gjelde andre fag også? Ikke alle har anlegg for matte. Det skal ikke ha noe å si om du mestrer alle regneartene og forstår hva brøk er, så lenge innsatsen i timene er god?

Anonymkode: 683b2...7ed

Skrevet

Tenker at innsatsen bør telle mest. Om enn faktisk prøver og deltar. 

Anonymkode: 1ddbf...1af

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tenker at innsatsen bør telle mest. Om enn faktisk prøver og deltar. 

Anonymkode: 1ddbf...1af

Da bør jo det gjelde alle fag?

Skrevet
Lille krøll skrev (7 timer siden):

Hvorfor skal gym være annerledes enn andre fag? 
i alle fag blir man bedømt på ferdigheter innenfor ulike tema, hvorfor ikke gym? 

Problemet er at man også bli målt på "god lagånd", hvor høyt man heier på andre osv. Hva har dette med kroppsøving å gjøre? Selvfølgelig skal man støtte lagkameratene sine når man er på stevner osv. Men å få karakterer for cheerleading når faget heter "kroppsøving"? 

Skrevet (endret)
Milfy Way skrev (3 minutter siden):

Problemet er at man også bli målt på "god lagånd", hvor høyt man heier på andre osv. Hva har dette med kroppsøving å gjøre? Selvfølgelig skal man støtte lagkameratene sine når man er på stevner osv. Men å få karakterer for cheerleading når faget heter "kroppsøving"? 

Nettopp på grunn av dette jeg begynte å tenke. Her var det konkret at gutten kan høye karakter ytterligere ved å vise lederegenskaper og hjelpe andre ved konstruktive tilbakemeldinger. Tanken er fin den , men hvor lett er det å gi og motta tilbakemeldinger fra medelever når man er 13-14 år? 

Endret av mamma til adhd gutt<3
Skrevet
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (Akkurat nå):

Nettopp på grunn av dette jeg begynte å tenke. Her var det konkret at gutten kan høye karakter ytterligere ved å vise lederegenskaper og hjelpe andre ved konstruktive tilbakemeldinger. Tanken er fin den , men hvor lett er det å gi og motta tilbakemeldinger fra medelever når man er 13-14 år? 

Og hvorfor skal man måles på tilbakemeldingene i gym, men ikke i matte og engelsk? 

Skrevet
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (2 minutter siden):

Men man blir jo ikke vurdert på dette med voksne som målestokk, men sammenlignet med ande 13-14-åringer.

Min litt flåsete mening er at de som er imot karakterer i gym er de som synes det er "urettferdig" at eget barn ikke får god karakter. Jeg har to sporty barn, og et som ikke er så veldig glad i fysisk aktivitet. Han er imidlertid en god lagspiller, så de har 5 i gym alle tre.

Skrevet
Iiiiik skrev (1 minutt siden):

Men man blir jo ikke vurdert på dette med voksne som målestokk, men sammenlignet med ande 13-14-åringer.

Min litt flåsete mening er at de som er imot karakterer i gym er de som synes det er "urettferdig" at eget barn ikke får god karakter. Jeg har to sporty barn, og et som ikke er så veldig glad i fysisk aktivitet. Han er imidlertid en god lagspiller, så de har 5 i gym alle tre.

Jeg har som sagt ikke noe endelig tanke for eller imot . Forøvrig var dette i en vurdering hvor vurderingen var 5. Begge gutta er sporty typer og er veldig glade i gym . 

Skrevet
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (9 minutter siden):

Det er jo ikke noe problem det, om man er typen til å oppmuntre og heie frem sine medelever.  

Om sønnen din ikke er god på dette, så må han jo bare øve seg på det. Slik som man må i alle andre fag. 

Alle mine barn, 4 stk, har fått 6 i gym. Og samtlige har fått tilbakemelding på at de er gode medelever,  som får frem det beste i de andre. Det er slik de er oppdratt.  

De har ikke gjort det like godt i matte eller språkfag. Så kanskje jeg skal sette spørsmål ved karakter i de fagene??? Fordi det passet ikke mine barn... nei, det er ikke slik det virker. 

Det er jo bare å godta at din sønn ikke er supergod i gym. Det går nok bra uansett. 

Anonymkode: 4da8e...8cc

Skrevet
Milfy Way skrev (17 minutter siden):

Og hvorfor skal man måles på tilbakemeldingene i gym, men ikke i matte og engelsk? 

Man skal vurdere eget og andres arbeid i andre fag også, så det er ikke spesielt for gym. 

Jeg syns det er fint at innsats teller i gymfaget, fordi faget er så nært knyttet til folkehelse. Den mye læreplanen vektlegger også bevegelsesglede og lek mer enn bare idrett, og det er fint. Vi har ikke gym i skolen fordi noen trenger å hevde seg selv om de er svak i matte, men fordi det er fint å ha med seg treningsglede videre i livet. 

Anonymkode: f4ed1...603

Skrevet
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (4 minutter siden):

De trenger jo ikke være belærende og fortelle hva de andre gjør feil. Det holder gjerne å ta seg tid til å vise hvordan de bruker kartet til en som sliter med det, gi et tips om å stå litt nærmere når de skal serve i vollyball og gi et klapp på skulderen til hun som hopper over bukken for første gang på laveste høyde. 

Skrevet

De trenger jo ikke være belærende og fortelle hva de andre gjør feil. Det holder gjerne å ta seg tid til å vise hvordan de bruker kartet til en som sliter med det, gi et tips om å stå litt nærmere når de skal serve i vollyball og gi et klapp på skulderen til hun som hopper over bukken for første gang på laveste høyde. 

Men det har altså ingenting med KROPPSØVING å gjøre. Mine to eldste er hhv. introvert og ekstrovert. Den ekstroverte skårer ekstra poeng fordi hun babler og heier og fniser og roper. Gutten er mer reservert og får nedsatt karakter fordi han ikke heier høyt nok, selv om han er både flinkere på innsats, kunnskap (veldig interessert i trening, kosthold, fysiologi osv) og samarbeid på lag. Men han er altså stille gutt, og da får han trekk i karakteren for det. Det er nettopp dette jeg synes er feil. I andre fag får man karakter for innsats, kunnskap og samarbeid med andre, ikke for hvor høyt man roper og hvor mange ablegøyer man lager.

Skrevet
Milfy Way skrev (Akkurat nå):

Men det har altså ingenting med KROPPSØVING å gjøre. Mine to eldste er hhv. introvert og ekstrovert. Den ekstroverte skårer ekstra poeng fordi hun babler og heier og fniser og roper. Gutten er mer reservert og får nedsatt karakter fordi han ikke heier høyt nok, selv om han er både flinkere på innsats, kunnskap (veldig interessert i trening, kosthold, fysiologi osv) og samarbeid på lag. Men han er altså stille gutt, og da får han trekk i karakteren for det. Det er nettopp dette jeg synes er feil. I andre fag får man karakter for innsats, kunnskap og samarbeid med andre, ikke for hvor høyt man roper og hvor mange ablegøyer man lager.

Men da er det jo læreren det er noe i veien med, ikke læreplanen i faget. 

Skrevet

Men da er det jo læreren det er noe i veien med, ikke læreplanen i faget. 

Vi klaget på karakteren, men fikk ikke medhold. De viste faktisk til læreplanen at dette var et element de skulle vurderes på. Altså, hvis det ikke faller for deg naturlig å være klovn og høylytt, kan du glemme å få en sekser. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Skal dette gjelde andre fag også? Ikke alle har anlegg for matte. Det skal ikke ha noe å si om du mestrer alle regneartene og forstår hva brøk er, så lenge innsatsen i timene er god?

Det er noe annet. Matte kan læres, akkurat som innsats i gym kan læres. I andre fag bedømnes jo allerede innsats, det kalles muntlig vurdering.

Skrevet
Milfy Way skrev (6 minutter siden):

Det kan være at datteren din har fått en ufortjent god karakter, men det å hjelpe andre og vise at du er en god lagspiller er en viktig det av kropsøvingsfaget. Hvis gutten din ikke kan det, er det riktig at han får lavere karakter enn dem som kan det og elles er like flinke som ham.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det kan være at datteren din har fått en ufortjent god karakter, men det å hjelpe andre og vise at du er en god lagspiller er en viktig det av kropsøvingsfaget. Hvis gutten din ikke kan det, er det riktig at han får lavere karakter enn dem som kan det og elles er like flinke som ham.

Han er flink til å motivere, men ikke høylytt og plaprende.

Skrevet
Milfy Way skrev (1 minutt siden):

Han er flink til å motivere, men ikke høylytt og plaprende.

Er du til stede i timene?

Skrevet
Milfy Way skrev (21 minutter siden):

Det er kun i faget kroppsøving at innsats kan vurderes. Dette kan hverken telle positivt eller negativt i andre fag. 

Anonymkode: 1dd7f...798

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...