Gå til innhold

Er du for eller imot karakterer i gym på ungdomsskolen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Akkurat vært i utvikling samtale på skolen og det ble tatt opp gym og hvilke kriterier de blir bedømt etter. Kjenner jeg er litt usikker på om det burde vært karakter eller ikke i faget . Det holder ikke å gjøre så godt man kan lenger , det vil si innsats er ikke alt lenger. Nå er det mange kriterier som må på plass. Lest litt nå om dette med karakter i gym faget og det er virkelig delte meninger.. 

Er du for eller i mot og hvorfor? 

Skrevet

Hvorfor skal gym være annerledes enn andre fag? 
i alle fag blir man bedømt på ferdigheter innenfor ulike tema, hvorfor ikke gym? 

Skrevet
Lille krøll skrev (1 minutt siden):

i alle fag blir man bedømt på ferdigheter innenfor ulike tema, hvorfor ikke gym? 

Som nevnt så er det stor uenighet rundt dette blant fagfolk og det er fordeler og ulemper med begge deler. 

Skrevet
Lille krøll skrev (3 minutter siden):

Helt enig. Min gutt sliter med matte, men liker gym. Han må bedømnes i matte også 

Anonymkode: d62ed...c51

Skrevet

Det holder ikke alltid å gjøre så godt man kan i matte heller. Jeg gjorde mitt beste i gym og fikk 3, men jeg er likevel for karakter. Jeg fikk 6 i matte uten å jobbe noe for det, mens venninnen min som brukte mange flere timer på det fikk 3. Hun fikk derimot 6 i gym. Karakteren i gym er ikke noe mer eller mindre urettferdig enn de andre fagene i mine øyne.

Anonymkode: 3ffda...5c7

Skrevet

Jeg tenker at det er helt greit. All den tid det skal bli tatt hensyn til fysiske handikap ol., så er det ikke annerledes å bli målt og testet i KRØ enn i andre fag. Og innsats har forøvrig alltid bare vært en del av faget, det er ikke noe nytt. Da jeg underviste et halv år i KRØ for 9 år siden (jeg er ikke kvalifisert) hadde vi masse kompetansemål å forholde oss til. Innsats telte, men var ikke avgjørende. 

Har selv en ungdom som får 3-5 i teoretiske fag og 6 i KRØ, og en som bare har 6-ere bortsett fra i KRØ der han har 4.

Anonymkode: d6ded...905

Skrevet

Jeg synes det er helt greit.

Vi må ha noen praktiske fag på ungdomsskolen også, ikke bare teoretiske.

At de får karakterer i gym, mat og helse, kunst og håndtverk osv er positivt for noen og negativt for andre. Men sånn er det med de teoretiske fagene også, og alle trenger å føle mestring i noe. 

Anonymkode: fad9f...049

Skrevet

Jeg synes gym var skikkelig kjipt da jeg gikk på skolen. (Det verste var gymtimene i seg selv, selv om karakterer i faget heller ikke var noen fest.) Men i rettferdighetens navn: I de fleste andre fag fikk jeg 6-ern uten å jobbe noe særlig. Det er vel ikke noe mer urettferdig at de med gode fysiske forutsetninger gjør det bra i gym.

Anonymkode: 672c4...1e9

Skrevet

Matte er vel omtrent eneste faget hvor det kan settes karakter helt uavhengig innsats, jeg vil faktisk karakterisere det som unntak. Norsk, engelsk, kunst og håndverk, mat og helse, kroppsøving, samfunnsfag, musikk. Alle de baseres på vurdering og innsats i tillegg til selvfølgelig feil og mangler. 

Gym blir som alt annet, en del av total innsats på skolen. 

Anonymkode: cfaec...489

Skrevet

Det nytter jo heller ikke å hevde at man gjør så godt man kan i andre fag, så hvorfor skal kroppsøving være annerledes? Det man mangler i ferdighet kan man jo kompensere for i teorien. 

Anonymkode: 8c876...8a0

Skrevet (endret)

Litt usikker på hvordan karakterer settes så det er sagt. Blir karakteren satt utfra vilje til å gjennomføre, syns jeg karakterer er helt greit. Hvis skolens idrettstjerne, sluntrer unna, stikker på kiosken og tror han/hun surfer igjennom på navnet sitt, skal karakteren settes deretter og ikke ut fra hvor mange mål som scores på fotballaget i fritiden. Vilje til å gjennomføre er viktig og karakter på vilje til å stå i det, sier mye om en person.

Endret av prekæs
Skrevet
prekæs skrev (58 minutter siden):

Litt usikker på hvordan karakterer settes så det er sagt. Blir karakteren satt utfra vilje til å gjennomføre, syns jeg karakterer er helt greit. Hvis skolens idrettstjerne, sluntrer unna, stikker på kiosken og tror han/hun surfer igjennom på navnet sitt, skal karakteren settes deretter og ikke ut fra hvor mange mål som scores på fotballaget i fritiden. Vilje til å gjennomføre er viktig og karakter på vilje til å stå i det, sier mye om en person.

Det er veldig viktig at karakteren blir gitt på rett grunnlag ja.

Skrevet

Jeg er for. Skal de først ha karakterer i alle fag, så mener jeg at de skal ha karakterer i ALLE fag. Inkludert gym. Og kunst og håndverk, mat og helse. Det er ikke mer urettferdig at de får karakterer i gym enn at de får karakterer i matte. Det er heller ikke mer urettferdig at innsatsen ikke teller alt i gym enn at den ikke teller alt i matte.

Skrevet
prekæs skrev (1 time siden):

Hvorfpr skal karakteren gis på "vilje" og ikke kunnskap i kroppsøving og ikke i engelsk?

Anonymkode: ff348...e9a

Skrevet

Grunnen til det er uenighet er jo at noen har barn som mestrer det og noen har barn som ikke mestrer det. De som har barn som mestrer der synes karakterer er greit og motsatt. 
Gym er et fag på skolen i likhet med alle andre fag. Og det er er veldig viktig fag. Nå vet jeg ikke hvilke kriterier det bedømmes ut fra, men egenutvikling er jo hovedpoenget i nesten alle fag nå. Hvis man gjør en innsats men likevel klager eller har vondt hele tiden osv, så vil det påvirke karakteren 

Anonymkode: 73f4d...3f1

Skrevet
Superdolly skrev (1 minutt siden):

Jeg er for. Skal de først ha karakterer i alle fag, så mener jeg at de skal ha karakterer i ALLE fag. Inkludert gym. Og kunst og håndverk, mat og helse. Det er ikke mer urettferdig at de får karakterer i gym enn at de får karakterer i matte. Det er heller ikke mer urettferdig at innsatsen ikke teller alt i gym enn at den ikke teller alt i matte.

Helt enig. Det jeg synes er galt er at de som er flinke i språkfag får så voldsomt uttelling for det i motsettning til dem som er gode i realfag. I språkfagene får man som regel 6 tellende karakterer fra ungdomsskolen + eksamen, mens fra realfagene får man 2 karakterer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Helt enig. Det jeg synes er galt er at de som er flinke i språkfag får så voldsomt uttelling for det i motsettning til dem som er gode i realfag. I språkfagene får man som regel 6 tellende karakterer fra ungdomsskolen + eksamen, mens fra realfagene får man 2 karakterer.

Hva mente du her? 

Skrevet

Synes vi skal ha karakter i gym ja. Både jeg og min datter fikk 6 i gym, begge holdt på med idrett på relativt høyt nivå, men vi måtte jo begge jobbe hardt for å få den karakteren. Samtidig så har vi begge slitt i matte, så samme hvor mye vi jobber, så får vi ikke bra karakter. 

Sånn er det jo på skolen, noen har lettere for noen fag, og vanskeligere for andre. Så noen få som utmerker seg i alt.

Anonymkode: 3287b...ca4

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Hva mente du her? 

Det er snakk om elever på ungfomskolen, ikke sant? Det eneste de karakterene vanligvis skal brukes til er opptak til videregående skole. Der teller alle karakterer like mye. Det blir regnet ut et gjennomsnitt som er grunnlaget for opptak. Da er det en stor fordel å ha mange karakterer i fag du er flink i. Matematikk og naturfag gir hver sin karakter. Det er de 2 realfagkarakterene som blir tellende. Når det gjelder språkfag derimot får de 3 norskkarskterer, hovedmål, sidemål og muntlig , 2 engelskkarakterer, skriftlig og muntlig og en karalter i 2.fremmedspråk. det er 6 karakterer i språkfag. Det å være god i språkfag påungdomsskolen teller dermed 3 ganger så mye som å være god i realfag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er snakk om elever på ungfomskolen, ikke sant? Det eneste de karakterene vanligvis skal brukes til er opptak til videregående skole. Der teller alle karakterer like mye. Det blir regnet ut et gjennomsnitt som er grunnlaget for opptak. Da er det en stor fordel å ha mange karakterer i fag du er flink i. Matematikk og naturfag gir hver sin karakter. Det er de 2 realfagkarakterene som blir tellende. Når det gjelder språkfag derimot får de 3 norskkarskterer, hovedmål, sidemål og muntlig , 2 engelskkarakterer, skriftlig og muntlig og en karalter i 2.fremmedspråk. det er 6 karakterer i språkfag. Det å være god i språkfag påungdomsskolen teller dermed 3 ganger så mye som å være god i realfag.

Da forstår jeg hva du mener. Likevel kommer det jo veldig godt med å være god i realfag. 

Skrevet

Jeg ser at de fleste som kommenterer her sammenligner med f.eks. matte og skriver om mestring for de som gjør det bra i gym (og spesielt de som sliter i andre fag). Jeg syns ikke gym kan sammenlignes med andre fag egentlig.  Årsaken er at gym er så enormt viktig for folkehelsen. Det er veldig mange barn som har fått ødelagt forholdet til egen kropp og til fysisk aktivitet grunnet gymtimene. For barn som trekker seg ut av frivillig aktivitet fordi de ikke holder mål og blir bedt om å slutte av de andre barna er gjerne gym den eneste fysiske aktiviteten de får. Det viktigste grunnskolen gjør er å få barn og ungdom godt rustet til voksenlivet ved hjelp av kunnskap de trenger, men også ved å lære veien til god helse, Det er derfor viktig at innsats teller. Det er enklere for et barn å trene seg opp til  å få en grei karakter i teoretiske fag enn det er for et barn å trene seg opp i gym. 

I tillegg så er det stor forskjell på hvor øvet barna er når de begynner på skolen. De fleste har hatt lite å gjøre med teoretiske fag og starter likere, mens ande har sparket fotball hele livet. Det er enormt stor forskjell på barna. Det er i tillegg mye mer akseptert å være svak i f.eks. matte enn det er å streve med gym og mange har blitt mobbet for dette. 

Når det er sagt er det riktig at de som er flinke i gym får uttelling også. Har du god innsats, hjelper andre (Samarbeid/hjelpe andre burde vært mye mer verdsatt i andre fag også) og gjør det bra bør dette gi en topp-karakter. Men man kan ikke stile en hel klasses karakter etter den ene flinke. Innsats og det å være en støtte for andre bør telle mye for elever som ikke har de beste fysiske forutsetningene. Gymlærere bør være gode menneskekjennere som klarer å løfte opp også de svake elevene. Alle kan mestre noe. Og det er viktig at gymlærere er samkjørte. Jeg gikk i klassen med et idretts-tallent (drev med topp-idrett allerede fra grunnskolen). Vedkommende fikk 6 i gym og la dessverre listen for alle oss andre. Selv om vi var i topp 20% av elevene på skolen i gym var det få som fikk over 3 i gym i vår klasse for gymlærer synes han måtte vise nivåforskjellen på karakterene(!) I de andre klassene fikk de fleste 5 på innsats... 

Anonymkode: f7360...186

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ser at de fleste som kommenterer her sammenligner med f.eks. matte og skriver om mestring for de som gjør det bra i gym (og spesielt de som sliter i andre fag). Jeg syns ikke gym kan sammenlignes med andre fag egentlig.  Årsaken er at gym er så enormt viktig for folkehelsen. Det er veldig mange barn som har fått ødelagt forholdet til egen kropp og til fysisk aktivitet grunnet gymtimene. For barn som trekker seg ut av frivillig aktivitet fordi de ikke holder mål og blir bedt om å slutte av de andre barna er gjerne gym den eneste fysiske aktiviteten de får. Det viktigste grunnskolen gjør er å få barn og ungdom godt rustet til voksenlivet ved hjelp av kunnskap de trenger, men også ved å lære veien til god helse, Det er derfor viktig at innsats teller. Det er enklere for et barn å trene seg opp til  å få en grei karakter i teoretiske fag enn det er for et barn å trene seg opp i gym. 

I tillegg så er det stor forskjell på hvor øvet barna er når de begynner på skolen. De fleste har hatt lite å gjøre med teoretiske fag og starter likere, mens ande har sparket fotball hele livet. Det er enormt stor forskjell på barna. Det er i tillegg mye mer akseptert å være svak i f.eks. matte enn det er å streve med gym og mange har blitt mobbet for dette. 

Når det er sagt er det riktig at de som er flinke i gym får uttelling også. Har du god innsats, hjelper andre (Samarbeid/hjelpe andre burde vært mye mer verdsatt i andre fag også) og gjør det bra bør dette gi en topp-karakter. Men man kan ikke stile en hel klasses karakter etter den ene flinke. Innsats og det å være en støtte for andre bør telle mye for elever som ikke har de beste fysiske forutsetningene. Gymlærere bør være gode menneskekjennere som klarer å løfte opp også de svake elevene. Alle kan mestre noe. Og det er viktig at gymlærere er samkjørte. Jeg gikk i klassen med et idretts-tallent (drev med topp-idrett allerede fra grunnskolen). Vedkommende fikk 6 i gym og la dessverre listen for alle oss andre. Selv om vi var i topp 20% av elevene på skolen i gym var det få som fikk over 3 i gym i vår klasse for gymlærer synes han måtte vise nivåforskjellen på karakterene(!) I de andre klassene fikk de fleste 5 på innsats... 

Anonymkode: f7360...186

Det du mener er at det burde være opp til lærer å vurdere hvilket barn som bør vurderes etter forskjellige kriterier? 

I så fall er jeg uenig . Det bør være like kriterier for alle. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Men sy man er god i engelsk er ikke nødvendigvis det samme som st man renhold i Tysk. Er man god i matte er derimot sjansen for at man mestrer tysk høyere. 

Norskfaget inneholder også helt andre krav til ferdigheter enn feks spansk. 

Anonymkode: df4a7...e19

Skrevet
5 hours ago, mamma til adhd gutt<3 said:

Akkurat vært i utvikling samtale på skolen og det ble tatt opp gym og hvilke kriterier de blir bedømt etter. Kjenner jeg er litt usikker på om det burde vært karakter eller ikke i faget . Det holder ikke å gjøre så godt man kan lenger , det vil si innsats er ikke alt lenger. Nå er det mange kriterier som må på plass. Lest litt nå om dette med karakter i gym faget og det er virkelig delte meninger.. 

Er du for eller i mot og hvorfor? 

jeg fikk selv en 6er i gym, den spilte nada videre, så vet ikke helt for og være ærlig, kommer vel kanskje litt an på hva du velger som yrke

Anonymkode: 94405...b3f

Skrevet

Jeg er for.

Det sagt, det eneste jeg lærte på 10 år med kroppsøving var at trening og idrett ikke lå for meg. Gymtimene var en sammenhengende rekke nederlag i alle slags ballsporter samt friidrettsøvelser som høydehopp og kulestøt. Fra tid til annen ble vi sendt på løpetur uten noe form for veiledning om hvordan en utrent person bør begynne.

Jeg var 26 før jeg oppdaga at jeg likte trening, og trener nå 4-7 dager i uka. 

Jeg håper gymlærerene har bedra seg siden nittitallet. Vi hadde vel til sammen 7 forskjellige, som alle bare lærte meg hvor elendig jeg var i alt.

Anonymkode: 5b147...3dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...