Gå til innhold

Hva tenker dere om dette temaet? Handikappede og rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/ytring/kjaerasteparet-mange-ikkje-toler-1.15687480

Denne saken her. Jeg leste den og reagerte litt selv. Det handlet om at de ikke kunne søke om hjelpemidler før barnet var født. Jeg reagerte på at de ønsket å ha alt i hus og være klar. Jeg skjønner behovet, men jeg skjønner også reglene. Barnet er ikke født, det har ikke personnummer, det er ikke et barn/menneske med rettigheter. Myndighetene kan jo ikke tilrettelegge for alt til enhver tid. Ja, systemet er tregt, likevel har vi et system som faktisk gir mor rettigheter, når barnet er født. 
Jeg tar avstand fra drittkasting og hets av en vordende mor som ønsker bli mor. Likevel er det ok å si at, det er ikke synd på deg, du er handikappet, du vil kunne søke om hjelpemidler, men barnet er ikke her. Så kan man mene at man skal gjøre unntak. Nei, man kan ikke begynne med unntak fordi Norge da vil få en strøm av unntak. Ja vi skal ta vare på de svake, og det gjør vi sånn passe bra. Store rom for forbedringer. Denne saken syntes jeg i utgangspunktet var en ikke-sak. 

Anonymkode: 1ebb5...9f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lett for deg å si som helt sikkert er funksjonsfrisk og ikke trenger hjelpemidler fra nav. Det er ikke sånn at man søker om hjelpemidler fra nav også får man det levert på døren en uke senere. Det kan ta uker, ja flere måneder før man får hjelpemiddelet. Jeg har et barn som har fått litt hjelpemidler fra nav og fra det søkes om, til vi får det innvilget og levert så tar det rundt 3-4 mnd.
Så ja, jeg skjønner godt at de søkte om hjelpemiddel før barnet var født. Hjelpemiddelet er til mor, ikke til barnet så se trenger jo ikke fødselsnummer til barnet da det er mor som søker om hjelpemiddel. 

Anonymkode: 5e4dc...e01

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så lett for deg å si som helt sikkert er funksjonsfrisk og ikke trenger hjelpemidler fra nav. Det er ikke sånn at man søker om hjelpemidler fra nav også får man det levert på døren en uke senere. Det kan ta uker, ja flere måneder før man får hjelpemiddelet. Jeg har et barn som har fått litt hjelpemidler fra nav og fra det søkes om, til vi får det innvilget og levert så tar det rundt 3-4 mnd.
Så ja, jeg skjønner godt at de søkte om hjelpemiddel før barnet var født. Hjelpemiddelet er til mor, ikke til barnet så se trenger jo ikke fødselsnummer til barnet da det er mor som søker om hjelpemiddel. 

Anonymkode: 5e4dc...e01

Du vet INGETING om mitt behov for hjelpemiddel fra NAV eller andre instanser. Så ikke si dette er lett for meg å si. 

Skrevet

Jeg har ikke funksjonshemming og det har ikke mine barn heller. Men jeg har ingen problemer med å se at absolutt alle ønsker å ha det meste på plass FØR fødsel. 

Å skulle bestille nødvendige hjelpemidler som trengs for å fungere som mor når babyen henger i puppen ville vanligvis blitt tolket som uansvarlig. Også er det systemet som tvinger frem slike elendige systemer 

Anonymkode: ba7bf...fef

Skrevet

Jeg kan jo ikke reglene, men jeg synes det er viktig å legge planene i god tid slik at nødvendige hjelpemiddler er på plass når barbet kommer. Det ville være helt greit om familien ikke formelt overtok hjelpemiddlene før barnet er født, men det bør jo være klart når de trenger det.

Ellers mener jeg at det ikke er en selvfølge at alle skal få alle hjelpemidler og all hjelp de trenger for å gjøre alle oppgaver selv. Noen ganger må vi godta at oppgaver er for dyre og krevende å tilrettelegge for at alle skal kunne gjøre. 

Anonymkode: 7c096...afd

Skrevet

Problemet dere er vel at det de fikk avslag på var stønad til en barneseng som var slik at hun kom til med rullestolen.
Når barnet er født tar det en liten stund før det får personnummer, og en slik søknad kan ta uker.
Det å få avslag på grunn av at barnet ikke er født enda nå det er for noe barnet trenger fra dag en bli bare helt feil.

Anonymkode: 8a828...d89

Skrevet

Men det du linkar til handlar jo om hat mot par der den eine er funksjonsfriske og den andre ikkje er det.? Og det er jo eit kjempeviktig tema. Men syns det er rart at de dreg ut problem med å få støtte til hjelpe middel av denne artikkelen (og ja eg såg lenka til ho som ikkje fekk barneseng. Men det er jo ei anna sak..) 

Anonymkode: ef76c...705

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Problemet dere er vel at det de fikk avslag på var stønad til en barneseng som var slik at hun kom til med rullestolen.
Når barnet er født tar det en liten stund før det får personnummer, og en slik søknad kan ta uker.
Det å få avslag på grunn av at barnet ikke er født enda nå det er for noe barnet trenger fra dag en bli bare helt feil.

Men barnet er ikke født. Det norske samfunn kan jo ikke utstyre de med rett utstyr før det er født er kommet hjem og alt er bra. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men det du linkar til handlar jo om hat mot par der den eine er funksjonsfriske og den andre ikkje er det.? Og det er jo eit kjempeviktig tema. Men syns det er rart at de dreg ut problem med å få støtte til hjelpe middel av denne artikkelen (og ja eg såg lenka til ho som ikkje fekk barneseng. Men det er jo ei anna sak..) 

Anonymkode: ef76c...705

Det er samme sak. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men barnet er ikke født. Det norske samfunn kan jo ikke utstyre de med rett utstyr før det er født er kommet hjem og alt er bra. 

Det er din mening. Og den kan du jo gjerne ha. Men du gir ikke så mye inntrykk av å forstå den situasjonen denne moren er i.

Dette er en barneseng som like gjerne i systemet gis til mor i systemet, for det er jo hun som trenger den. Det er heller ingen i systemet som er uenige i at de trenger en slik seng, alle med en viss fagkompetanse innen området forstår det. Det eneste som stoppet var da egentlig at barnet ikke skulle overleve fødsel (som man må anta er planlagt og kontrollert, slik at risikoen for at noe skal gå galt er så minimal at det blir mer en teoretisk mulighet enn sannsynlig), og et fødselsnummer. Siden man vet at det er etter all sannsynlighet vil gå helt fint med dette barnet, så vet de også at mor vil trenge hjelpemiddelet for å kunne være nær nok barnet, ergo kunne sengen fint søkes på som hjelpemiddel til mor, for det er ikke barnet som trenger hjelpemiddelet, det er mor.

Heldigvis fant byråkratiet i dette tilfellet en løsning. Og det skulle bare mangle.

Anonymkode: 0e963...668

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner jo den, men problemet er, som jeg skrev, de trenger den sengen med en gang barnet er født og søknadsperioden for slike ting tar uker. Hva tenker du de skal gjøre de første ukene da?

Skrevet

Jeg tenker at hovedregelen med at man ikke kan tildele hjelpemidler før behovet faktisk er der, er helt kurant. uansett om man her snakker om at hjelpemiddelet er for barnet eller for mor, så oppstår faktisk ikke behovet før barnet er født og kommer hjem fra sykehuset

i tillegg vil far kunne være hjemme de første ukene, eller sannsynligvis hele barselperioden pga hennes handicap. Så at hun er redd for at barnet ikke får oppleve hennes nærhet uten denne sengen, og at hun er redd for at barnet skal oppleve at assistentene hennes er mor isteden for hun synes noe overdrevent. Pga hennes sykdom vil hun jo for alltid være avhengig av far eller assistenter til bleieskift, stell, amming, legging osv - seng eller ikke.

Videre forstår jeg at man gjerne vil ha alts klart i huset før barnet kommer. de fleste foreldre ønsker jo det. I så måte ville jeg (som har hatt behov for hjelpemidler) kanskje tenkt at seng var det minst viktige. barnet vil kanskje ikke sove i seng engang de første månedene. hva med elektrisk stellebord? Hjelpemidler til vogn? osv.

Nå har jo også NAV hjelpemiddelsentral sagt at søknaden er så godt vurdert at de vil være forberedt om de søker på nytt når barnet kommer. og at sengen da kan være på plass før de kommer hjem fra sykehuset. Så vidt jeg kan se står det ikke noe om når hun har termin. dersom terminen ikke er veldig langt fram så kunne jo NAV bare ha latt søknaden ligge på vent i påvente av fødsel isteden for å avslå den.

Anonymkode: df4ae...3a9

Skrevet

Jeg skjønner overhodet ikke hvordan dette kan bli et problem...

Om mor søker i god tid kan vel sengen bli levert når barnet er født og hjemme fra sykehus?

Jeg skjønner at nav ikke kan lever ut dyre hjelpemidler som kanskje aldri blir brukt, at de må vente til barnet faktisk er født og alt har gått greit før de leverer den ut.

Men det burde da være helt uproblematisk å godkjenne søknaden med en klausul om at mor ringer hjelpemiddelsentralen så sengen blir levert ut når behovet faktisk er der.

Ja det er et ganske tungrodd system, hvor søknader tar tid. Men så tungrodd er det da ikke. Har selv en svigermor som sitter i rullestol, med masse hjelpemidler, og folkene på hjelpemiddelsentralen er ganske tilpasningsdyktige altså. Helt sikker på at de hadde håndtert helt greit at den senge leveres når barnet er født.

Anonymkode: 42cec...261

Skrevet

Det hadde jo vært fint å kunne legge barnet i en seng da det kom hjem fra sykehuset da. Begynne å søke etter at barnet er født og la det ligge på gulvet i saksbehandlingstiden er jo bare tåpelig. Hvor mange har ventet til etter barnet var født med å kjøpe seng? Her stod den klar en mnd før termin. Hvis noe hadde skjedd med barnet som gjorde at de ikke kunne ta det med hjem i det hele tatt, så ville sengen blitt levert tilbake og kunne tas i bruk av andre

Anonymkode: 668a5...d78

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg kan jo ikke reglene, men jeg synes det er viktig å legge planene i god tid slik at nødvendige hjelpemiddler er på plass når barbet kommer. Det ville være helt greit om familien ikke formelt overtok hjelpemiddlene før barnet er født, men det bør jo være klart når de trenger det.

Ellers mener jeg at det ikke er en selvfølge at alle skal få alle hjelpemidler og all hjelp de trenger for å gjøre alle oppgaver selv. Noen ganger må vi godta at oppgaver er for dyre og krevende å tilrettelegge for at alle skal kunne gjøre. 

Anonymkode: 7c096...afd

Det er somregel alltid dyrere å sette inn mennesker som hjelpemiddel enn et teknisk hjelpemiddel. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker at hovedregelen med at man ikke kan tildele hjelpemidler før behovet faktisk er der, er helt kurant. uansett om man her snakker om at hjelpemiddelet er for barnet eller for mor, så oppstår faktisk ikke behovet før barnet er født og kommer hjem fra sykehuset

i tillegg vil far kunne være hjemme de første ukene, eller sannsynligvis hele barselperioden pga hennes handicap. Så at hun er redd for at barnet ikke får oppleve hennes nærhet uten denne sengen, og at hun er redd for at barnet skal oppleve at assistentene hennes er mor isteden for hun synes noe overdrevent. Pga hennes sykdom vil hun jo for alltid være avhengig av far eller assistenter til bleieskift, stell, amming, legging osv - seng eller ikke.

Videre forstår jeg at man gjerne vil ha alts klart i huset før barnet kommer. de fleste foreldre ønsker jo det. I så måte ville jeg (som har hatt behov for hjelpemidler) kanskje tenkt at seng var det minst viktige. barnet vil kanskje ikke sove i seng engang de første månedene. hva med elektrisk stellebord? Hjelpemidler til vogn? osv.

Nå har jo også NAV hjelpemiddelsentral sagt at søknaden er så godt vurdert at de vil være forberedt om de søker på nytt når barnet kommer. og at sengen da kan være på plass før de kommer hjem fra sykehuset. Så vidt jeg kan se står det ikke noe om når hun har termin. dersom terminen ikke er veldig langt fram så kunne jo NAV bare ha latt søknaden ligge på vent i påvente av fødsel isteden for å avslå den.

Om du blir lam i en ulykke vil alle hjelpemidler stå klare i hjemmet ditt før du er ferdig med rehabilitering. Det er helt klart vanlig at hjelpemidler blir levert så fort man er klar over behovet.

Skrevet

Jeg har lest to artikler om disse tidligere. I den første var det lagt frem som at de ikke kunne søke før fødsel og nav ikke ville vurdere det i det hele tatt før fødsel. I den andre hadde nav presisert at selv om de i prinsippet ikke kan godkjenne søknaden før fødsel, har de bestilt sengen og den vil stå klar på lager når fødselen skjer. Det vil si at sengen vil kunne stå klar når mor og barn kommer hjem fra sykehuset. 

Anonymkode: 0e1f2...fa8

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 timer siden):

Det er somregel alltid dyrere å sette inn mennesker som hjelpemiddel enn et teknisk hjelpemiddel. 

Om du blir lam i en ulykke vil alle hjelpemidler stå klare i hjemmet ditt før du er ferdig med rehabilitering. Det er helt klart vanlig at hjelpemidler blir levert så fort man er klar over behovet.

Nei, de vil ikke det. Behovet for hjelpemidler begrunnes i behovet hos pasienten og behovet til assistenten/ hjemmetjenesten. Hvilke hjelpemidler en person trenger er ikke statisk og faktisk ganske umulig å vite før pasienten kommer hjem og man for prøvd ut hva som virker, hva det er plass til hjemme osv. 

Men her er jo pasienten allerede hjemme og det kan i stor grad vurderes hvilke hjelpemidler som trengs - forutsatt at barnet vil sove i seng. Akkurat DET er jo umulig å vite. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...