Gå til innhold

Hvor mye gir dere til tv-aksjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Selvfølgelig er det viktig å gi jentene lik rett til utdanning, egne penger osv. Problemet er at det er snakk om BARNEbruder. De bestemmer ikke over seg selv når de er barn, foreldrene bestemmer for dem. Så utdanningsnivå på barnebruden har ingen betydning her - det er en viktig sak, men en helt annen sak

Ja, og hvor gamle tror du foreldrene er?

De blir gifta bort tidlig, av foreldre som også ble giftet bort tidlig. Mødrene kan jo være i tidlig 20-åra..

Derfor vil utdannelse for barna gi resultater, og ikke etter så lang tid heller.. 

Anonymkode: c4094...c99

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er at penger ikke løser kulturkonflikten. Hvis foreldrene fortsatt mener det er riktig å gifte bort småjenter, vil de gjøre det uansett hvor mye penger investeres i å få slutt på ordningen. Bare for å sammenligne - vil en voldelig mann slutte å denge kona hvis han får betalt for å slutte? Nei, fordi det ligger i hans natur og fordi ha mener det er riktig. På samme måte vil ikke barneekteskap opphøre kun fordi det spyttes inn penger til et eller annet diffust.

Selvfølgelig er det viktig å gi jentene lik rett til utdanning, egne penger osv. Problemet er at det er snakk om BARNEbruder. De bestemmer ikke over seg selv når de er barn, foreldrene bestemmer for dem. Så utdanningsnivå på barnebruden har ingen betydning her - det er en viktig sak, men en helt annen sak.

Anonymkode: 5837c...964

Har du satt deg bare litt inn i problemstillingen ser duvat detcdu skriver her er helt feil. Veldig mye av problemet skyldes fattigdom. Jentene blir ikke giftet bort fordi foreldrene ønsker dem noe vondt. De slutter ikke på skolen fordi foreldrene ikke ønsler atcde skal få skolegang, men mange gjør detvfordi de ikke føler de har noe annet valg. De har ikke penger til skolebøker og skoleuniform. De har ikke råd til å forsørge barna sine. 

Det er riktig at det mange steder er en gammel tradisjon å gifte bort barna tidlig, men drt er stort sett på grunn av fattigdom det fortsetter.

Anonymkode: 4cf8d...048

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har du satt deg bare litt inn i problemstillingen ser duvat detcdu skriver her er helt feil. Veldig mye av problemet skyldes fattigdom. Jentene blir ikke giftet bort fordi foreldrene ønsker dem noe vondt. De slutter ikke på skolen fordi foreldrene ikke ønsler atcde skal få skolegang, men mange gjør detvfordi de ikke føler de har noe annet valg. De har ikke penger til skolebøker og skoleuniform. De har ikke råd til å forsørge barna sine. 

Det er riktig at det mange steder er en gammel tradisjon å gifte bort barna tidlig, men drt er stort sett på grunn av fattigdom det fortsetter.

Hvorfor blir en del unge jenter sendt til hjemlandet for å bli omskåret og giftet bort til en fetter, når familien bor i Norge? På grunn av ekstrem fattigdom, eller på grunn av kulturen?

Frykter tomme pulter etter sommerferien – ber skolene om hjelp | Utrop

Hvert år blir barna tatt med til hjemlandet for å omskjæres eller giftes bort, eller begge deler. Jeg har ikke merket at vi har så stor fattigdom i Norge, at man MÅ gifte datteren bort til en fetter og omskjære henne. Det spyttes masse penger i kampanjer mot dette, men det bare fortsetter. Hva tror du det skyldes? Har disse familiene så lite å rutte med at de sulter i hjel hvis datteren ikke omskjæres eller giftes bort?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

100 kr som jeg egentlig ikke har råd til. Føler meg litt presset til å gi når de kommer på døren.

Anonymkode: acbd3...f18

Hvorfor åpner du døra da?

Anonymkode: ec614...38b

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor blir en del unge jenter sendt til hjemlandet for å bli omskåret og giftet bort til en fetter, når familien bor i Norge? På grunn av ekstrem fattigdom, eller på grunn av kulturen?

Frykter tomme pulter etter sommerferien – ber skolene om hjelp | Utrop

Hvert år blir barna tatt med til hjemlandet for å omskjæres eller giftes bort, eller begge deler. Jeg har ikke merket at vi har så stor fattigdom i Norge, at man MÅ gifte datteren bort til en fetter og omskjære henne. Det spyttes masse penger i kampanjer mot dette, men det bare fortsetter. Hva tror du det skyldes? Har disse familiene så lite å rutte med at de sulter i hjel hvis datteren ikke omskjæres eller giftes bort?

Jeg har ikke så mye greie på årsaken til at norsle jenter blir giftet bort før de er 18. Hvor mange skjer det med årlig?

Prosjeker som det tv-aksjonen setter i gang vil ikke fjerne problemet fulstendig på 5 år, men det kan kanskje redde en milion jenter på 30 år. Det er bedre å ha fokuset på det vi kan klare å gjøre noe med og ikke la oss stoppe av at vi ikke klarer å løse hele problemet.

Skrevet

Kommer an på hva slags oppfatning jeg har av saken og mottaker. 
Blåkors, kirkens nødhjelp og andre som ikke skiller mellom religion og hjelpearbeid får ingenting! (Jeg synes også det er en uting at de får delta). 

Amnesty, WWF og andre organisasjoner jeg støtter uavhengig av aksjonen får rundt tusen, noen ganger mer. 
De som ikke har et spesielt godt renommé får mer eller mindre, ut fra  hva jeg tenker om årets aksjon. I år vippset jeg 800. Flott fokus, men jeg er usikker på om de får til holdningsskapende arbeid som medfører varig endring. 

Anonymkode: f80ba...e31

Skrevet
21 hours ago, Anonym bruker said:

Her varierer det fra år til år. 
Ga rundt 60,- til bøssebærerne, og begge ungene har levert 100,- hver til skolens innsamling. 

Anonymkode: 03462...4a5

.. Synes disse er tull, da er mange i norge som sliter, og man elsker og sende penger ut av landet,mens barn legger seg sulten, mange eldre får dritt mat og mange er fattige, Hjelp norske først.

men ga 160kr pga mitt barn løp

Anonymkode: 37ecf...bc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...