Gå til innhold

Har vi rett på pause?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du skal kunne spise, gå på do o.l. ja.

Men det er ikke alle som kan gå inn på et pauserom og ta fri fra jobb en halvtime, da skal man ha betalt hele tiden man er på jobb. Jeg jobber f.eks i en liten butikk hvor vi ofte er bare en person på jobb, da kan jeg ikke forlate butikken å ta pause, og har betalt for hele tiden jeg er på jobb.

De som tar pause fra jobb trekkes i lønn for den tiden.

Har du betalt for 8 timer når du er 8 timer på jobb?

Anonymkode: 5428b...2af

I utgangspunktet har alle krav på pause. Jobber du 8 timer eller mer, skal pausen være på minst 30 minutter. Dersom du ikke har lov til å forlate arbeidsstedet i pausen, har du fremdeles krav på pause, men du skal ha betalt for den. 

Anonymkode: ccfc7...681

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

I utgangspunktet har alle krav på pause. Jobber du 8 timer eller mer, skal pausen være på minst 30 minutter. Dersom du ikke har lov til å forlate arbeidsstedet i pausen, har du fremdeles krav på pause, men du skal ha betalt for den. 

Glemte å presisere at dersom du jobber mindre enn 5 !2 time, har du ikke krav på pause. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Som sykepleier kan keg bekrefte at 

1: du kan ikke forlate arbeidsstedet.

2: du får ikke betalt for det selv om du jobber i pausen. Vær fornøyd om du får spist og godt på do

3: du spiser, snakker med lege, svarer på telefoner og svarer på klokke fra pasienter mens du spiser. 

Du har krav på pause når du jobber 5 1/2t +, men teori og praksis er to forskjellige ting😉

Anonymkode: 40696...7a2

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

2: du får ikke betalt for det selv om du jobber i pausen. Vær fornøyd om du får spist og godt på do

3: du spiser, snakker med lege, svarer på telefoner og svarer på klokke fra pasienter mens du spiser. 

Du har krav på pause når du jobber 5 1/2t +, men teori og praksis er to forskjellige ting😉

Mulig du gjør det. Men det betyr ikke er ikke lov likevel. Du skal ha pause, du skal ha betalt om du ikke kan forlate arbeidsplassen.  Da har du to valg, finne deg i det eller melde det til arbeidstilsynet. Og man bør gjøre det siste. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi jobber 8 timers skift, men får ikke pause. Leser at vi har rett på pause, men gjelder det alle eller finnes det unntak?

Anonymkode: b021f...4d4

Du har rett på 30 minutters pause med en sånn arbeidsdag, ja. Hvis du jobber 5 timer skal du ha matpause.

Anonymkode: 28863...9aa

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men derfor har dere også 7,5 timers arbeidsdag, ikke 8

Anonymkode: 3331e...fd0

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jobber du mellom 5,5 og 8 timer har du krav på pause. Men den trenger ikje være 30 min eller sammenhengende

Anonymkode: 886ad...a0b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jobber du mellom 5,5 og 8 timer har du krav på pause. Men den trenger ikje være 30 min eller sammenhengende

De skal være 30 minutter til sammen. Jeg forstår for øvrig ikke arbeidsgivere som er vrange på å gi ansatte pauser de har krav på. Folk som jobber i 8 timer uten stopp presterer dårligere enn de som tar lovpålagt pause. Det er jo derfor man har den rettigheten - ikke for moro skyld.

Anonymkode: a2dd5...859

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du har rett på 30 minutters pause med en sånn arbeidsdag, ja. Hvis du jobber 5 timer skal du ha matpause.

Anonymkode: 28863...9aa

Etter aml har man krav på 20 min pause, ikke 30. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men derfor har dere også 7,5 timers arbeidsdag, ikke 8

Anonymkode: 3331e...fd0

Nei, det er for å kompensere for den belastningen turnusarbeid medfører. Dere bør ta dette opp med tillitsvalte, og forlange betalt matpause, evt at det blir lagt til rette for at dere faktisk kan avvikle pausen deres.

Annonse

Den perfekte mor, påan igjen skrev (Akkurat nå):

Etter aml har man krav på 20 min pause, ikke 30. 

Nei, det er for å kompensere for den belastningen turnusarbeid medfører. Dere bør ta dette opp med tillitsvalte, og forlange betalt matpause, evt at det blir lagt til rette for at dere faktisk kan avvikle pausen deres.

HVOR har du 20 minutter fra? Arbeidstid (arbeidstilsynet.no) 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

HVOR har du 20 minutter fra? Arbeidstid (arbeidstilsynet.no) 

Beklager, jeg sjekket opp etter at jeg skrev, og ser at det nå er en halvtime om arbeidsdagen er minst 8 timer🙈 

Mulig 20 min er for de som jobber mellom 5,5-8 t? 

Den perfekte mor, påan igjen skrev (40 minutter siden):

Beklager, jeg sjekket opp etter at jeg skrev, og ser at det nå er en halvtime om arbeidsdagen er minst 8 timer🙈 

Mulig 20 min er for de som jobber mellom 5,5-8 t? 

Nei, mellom 5,5 -8 timer har man krav på pause. punktum. Det står ingenting om hvor lang den pausen skal være.

Når man jobber 8 timer eller mer har man krav p pause i TILSAMMEN 30 min. man har altså ikke krav på en pause på 30 min. Det kan fint være delt på 2x15 eller 3x10.

Ansatte i statlig forvaltning har ifølge tariffavtalen krav på 20 minutters matpause.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å skrive at jeg er 16 år, hvis det har noe å si. 

Anonymkode: b021f...4d4

Alderen skal ikke ha noe å si.

Har du betalt pause da, eller blir du trukket for pause?

Det er som sagt i tråden her noen små arbeidsplasser man ikke kan gå ifra, da må man spise i skjul underveis og får betalt for pausen.

Anonymkode: 5428b...2af

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Om man har betalt pause skal man også være tilgjengelig. Som å I butikk, må man kanskje jobbe mens man spiser. Eller i andre yrker, ta tlf eller andre oppgaver 

Anonymkode: 7f7cd...c45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...