Gå til innhold

Hjelp! Dundynen min stinker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en dundyne til jul og pakket den bort da sommeren kom. Nå vasket og tørketromlet jeg den nettopp, men den stinker! Den ble ikke skikkelig tørr i tørketrommelen hvis det har noe å si. Nå henger den til lufting og jeg er usikker på hva jeg bør gjøre. Vaske den på nytt? Noen tips eller erfaringer?

Anonymkode: c5e20...7f0

Fortsetter under...

Skrevet

Dun luktet vondt når det er fuktig. Putt den tilbake i tørketrommelen å få den ordentlig tørr. 

Anonymkode: a9d55...3ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dun luktet vondt når det er fuktig. Putt den tilbake i tørketrommelen å få den ordentlig tørr. 

Tørketrommelen nektet å tørke den mer, så resten må lufttørres. Men det er fuktigheten som gjør det?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Tørketrommelen nektet å tørke den mer, så resten må lufttørres. Men det er fuktigheten som gjør det?

HI

Kan du ikke sette tørketrommelen til å være på f. eks 30 min? Jeg har aldri hatt en hvor det ikke er mulig. 

Jeg kan ikke vite sikkert om det er fuktigheten som gjør det når jeg ikke hatt luktet på din dyne, men jeg antar det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke sette tørketrommelen til å være på f. eks 30 min? Jeg har aldri hatt en hvor det ikke er mulig. 

Jeg kan ikke vite sikkert om det er fuktigheten som gjør det når jeg ikke hatt luktet på din dyne, men jeg antar det. 

Nei, det går ikke an, den har kun ferdigprogrammer som "Dunprogram", "Skaptørt" osv.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det går ikke an, den har kun ferdigprogrammer som "Dunprogram", "Skaptørt" osv.

HI

Har den ikke fastsatt tid? Feks. 20 minutter? 

Får du ikke dynen skikkelig tørr sā kan den mugne inni og få sopp etc Og det er helseskadelig, du må alltid tørke dundyner og puter skikkelig i tørketrommel, det blir ikke skikkelig tørr inni den om den er i romtemperatur kun. 

Om ikke tørketrommelen greier dette så er den jo ikke funksjonell, da må du ta dette opp med produsenten. 

Har selv irritert meg med vår helt nye tørketrommel, som slutter å gå når den mener tøyet er tørt men så er det enda fuktig. Dette gjelder spesielt ved små mengder, utrolig irriterende. Derfor bruker jeg ofte tidsbestemt istedenfor, slik at det faktisk blir helt tørt. 

Annonse

Skrevet

Legg dyna ut over et tørkestativ og sett en liten ovn under, også rister du dyna godt med jevne mellomrom og drar forsiktig fra hverandre fuktige klumper med dun. Eller så leverer du den på nærmeste renseri. Jeg har ikke tørketrommel, men har vasket og tørket mange dunputer på den måten og det tar tid og mye risting, banking og plukking. Det har aldri luktet vondt, hverken når duna har vært våte eller tørre. Kan dyna ha vært fuktig når du pakket den bort? Ligget pakket i plast?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Finn bruksanvisningen og dobbeltsjekk, for det høres veldig rart ut. Og hvis du virkelig ikke kan sette på tid, bare faste program, kjør den på programmet som tørker mest, ikke bare på dunprogram.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk en dundyne til jul og pakket den bort da sommeren kom. Nå vasket og tørketromlet jeg den nettopp, men den stinker! Den ble ikke skikkelig tørr i tørketrommelen hvis det har noe å si. Nå henger den til lufting og jeg er usikker på hva jeg bør gjøre. Vaske den på nytt? Noen tips eller erfaringer?

Vask den en gang til, heng den ut til tørk om mulig. Bruk gjerne tøymykner for å få en god lukt på dynen. 

Anonymkode: fa921...3d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Vask den en gang til, heng den ut til tørk om mulig. Bruk gjerne tøymykner for å få en god lukt på dynen. 

Aldri tøymykner på dun.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Tørketrommelen begynner å bli gammel og den kan ikke stilles inn på tid, kun program. Helt sikkert! Og den stopper når den mener ting er tørt. For klær og håndklær er vi også for det meste enige, tørketrommelen og jeg.  Neste gang jeg kjøper en skal det være mulig med tid også.

Nå henger dynen over noen stoler i spisestuen der det er varmepumpe over. Den nærmer seg tørr og lukter veldig mye mindre nå. Så jeg satser på at den blir helt luktfri når den blir helt tørr 😊👍

HI

Skrevet

Dynk et håndkle helt vått og sett på nytt program, tørketrommel vil da merke seg restfukt og kjøre programmet lengre. Gjør det et par ganger og dundynen blir fløffy og luktfri igjen

Anonymkode: ccfae...be9

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dynk et håndkle helt vått og sett på nytt program, tørketrommel vil da merke seg restfukt og kjøre programmet lengre. Gjør det et par ganger og dundynen blir fløffy og luktfri igjen

Altså et vått rent håndklede i maskinen sammen med dynen

Annonse

Skrevet
Himmel og hav skrev (3 timer siden):

Aldri tøymykner på dun.

Det går så fint så. 

Skrevet
14 minutes ago, Anonym bruker said:

Det går så fint så. 

Hvis du vil ødelegge funksjonen til din, så.. 

Hi, noen typer dun lukter vondt når det er vått. Min dunjakke gjør det hvis den blir våt.. 

Jeg ville levert den på renseri. Vanskelig å få den fluffy uten skikkelig tørking 

Anonymkode: 1f3ec...251

Skrevet

Gjorde det samme i går. Vasket på 60 grader og tørket i trommel. Trommelen stopper før dunen er tørr og da lufter du dynen kald før du tromler igjen. Lukten forsvinner når dunen er helt tørr. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar alle sammen!

Tørketrommelen begynner å bli gammel og den kan ikke stilles inn på tid, kun program. Helt sikkert! Og den stopper når den mener ting er tørt. For klær og håndklær er vi også for det meste enige, tørketrommelen og jeg.  Neste gang jeg kjøper en skal det være mulig med tid også.

Nå henger dynen over noen stoler i spisestuen der det er varmepumpe over. Den nærmer seg tørr og lukter veldig mye mindre nå. Så jeg satser på at den blir helt luktfri når den blir helt tørr 😊👍

HI

Har du sjekket filteret nederst på tørketrommelen? Jeg slet med å få tøyet tørt, og så at filteret mitt var helt tett. 

Skrevet
Daquiry skrev (49 minutter siden):

Har du sjekket filteret nederst på tørketrommelen? Jeg slet med å få tøyet tørt, og så at filteret mitt var helt tett. 

Takk for tips, og ja, det er sjekket. Klær og håndklær blir tørre, altså, men ikke dyner og puter.

Nå har den forøvrig tørket helt og lukter faktisk friskt og helt fint. Da vet jeg det til en annen gang 😊 Takker så mye for alle svar!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...