Gå til innhold

Er dette greit? Ny frist for innlevering

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ungdomsskolen har de nå prosjekt i engelsk . Det skulle i utgangspunktet leveres på mandaf og min gutt har jobbet som bare det for å rekke fristen . Nå viser det seg at flere foreldre har sagt at deres ungdommer ikke fikk god nok tid så lærer utsetter fristen med en uke. Min gutt har allerede levert sin oppgave og ville likt en ekstra uke.. innafor? 

Anonymkode: 6324d...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvsagt læreren som bestemmer om han/hun vil etterkomme foreldres/elevers ønske om forlenger frist eller ikke. Hadde han/hun ikke etterkommet dette så hadde andre andre foreldre blitt sure.

Anonymkode: 1f380...117

Skrevet

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er selvsagt læreren som bestemmer om han/hun vil etterkomme foreldres/elevers ønske om forlenger frist eller ikke. Hadde han/hun ikke etterkommet dette så hadde andre andre foreldre blitt sure.

Anonymkode: 1f380...117

Regner med lærer ikke etterkommer ønskene fra foreldrene for at de ikke skal bli sure, men fordi han er enig. Du har jo selv sagt at gutten din jobbet som bare det med å rekke fristen. Andre familier kan ha årsaker til at elevene hadde enda mindre tid enn det din gutt hadde. 

På ungdomsskolen til mine barn har det ofte vært gjort unntak. Barn som har slitt psykisk, barn som får svikt i teknisk utstyr, barn som har foreldre som ikke kan eller klarer å følge like greit opp, barn som har vært syke en eller flere av dagene etc. Frister har aldri vært spikret i stein. Det er ikke uvanlig at frister skyves på også for hele gruppen. Det viktigste er at elever får vise det de kan i faget og elever har forskjellige utfordringer som kan hensyntas.

Om en oppgave er levert og fristen utsettes så kan jo din sønn jobbe videre med oppgaven og levere på nytt. Bare gi lærer beskjed slik at de slipper å gjøre sensur flere ganger pr. elev. 

Anonymkode: a4afd...522

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Regner med lærer ikke etterkommer ønskene fra foreldrene for at de ikke skal bli sure, men fordi han er enig. Du har jo selv sagt at gutten din jobbet som bare det med å rekke fristen. Andre familier kan ha årsaker til at elevene hadde enda mindre tid enn det din gutt hadde. 

På ungdomsskolen til mine barn har det ofte vært gjort unntak. Barn som har slitt psykisk, barn som får svikt i teknisk utstyr, barn som har foreldre som ikke kan eller klarer å følge like greit opp, barn som har vært syke en eller flere av dagene etc. Frister har aldri vært spikret i stein. Det er ikke uvanlig at frister skyves på også for hele gruppen. Det viktigste er at elever får vise det de kan i faget og elever har forskjellige utfordringer som kan hensyntas.

Om en oppgave er levert og fristen utsettes så kan jo din sønn jobbe videre med oppgaven og levere på nytt. Bare gi lærer beskjed slik at de slipper å gjøre sensur flere ganger pr. elev. 

Jada. Det var bare frustrende da min gutt måtte jobbe sent utover kvelden i flere dager for å bli ferdig . Travel gutt med 4 treninger i uken . Trening skal ikke komme i veien for skole og siden han nekter å droppe trening så ble det sånn. Andre foreldre brukte trening som grunn til at ungdommene hadde for lite tid. Derfor blir jeg litt oppgitt.. hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jada. Det var bare frustrende da min gutt måtte jobbe sent utover kvelden i flere dager for å bli ferdig . Travel gutt med 4 treninger i uken . Trening skal ikke komme i veien for skole og siden han nekter å droppe trening så ble det sånn. Andre foreldre brukte trening som grunn til at ungdommene hadde for lite tid. Derfor blir jeg litt oppgitt.. hi

Men de foreldrene eller elevene valgte å spørre læreren om utsettelse. Du og din sønn valgte ikke å gjøre det. Og læreren fikk en forespørsel om utsatt frist og sa ja. 

Da kan du tenke at neste gang det er så hektisk, kan dere også spørre. Eller så kan dere tenke at din sønn faktisk klarte noe som disse ungdommene ikke klarte.

Skrevet

Ville spurt om jeg kunne fått tilbake prosjekte for å se igjennom om jeg kunne gjort det bedre. 

Men om han føler han har gjort sitt beste, så er det jo digg å ha blitt ferdig. La det ligge. Burde ikke være noe problem. 

Anonymkode: 41071...467

Skrevet

Tenk så deilig det er å sleppe å ha denne innleveringa hengende over seg enda ei veke..

Anonymkode: 2a166...e0b

Skrevet

Litt oppgitt kan man selvsagt bli, men egentlig så spiller det vel ingen rolle nå? Han kan lene seg tilbake og nyte å være ferdig. Ingen dør av å ha det litt stritt i perioder. 

Skrevet

Tror ikke gutten din jobbet hardere enn de andre. Han jobbet hardt, fikk levert. Godt jobbet, slipper å stresse mer med den. Men! Mange grunner til at de andre fikk ny frist. Kan være så mange grunner,kanskje noen har sittet lenger enn sønnen din, grått, vært fortvila, og må bruke en uke til på dette. Er det urettferdig synes du? Nei. 

Anonymkode: dcfc1...b1b

Skrevet

Deilig å være ferdig med da. Desuten legger nok læreren merke til at han faktisk leverte til tiden.

Anonymkode: 08d7c...ada

Skrevet

Din gutt har lært seg å disponere tiden godt, prioritere, strukturere seg og levere i tiden👏🏻 De andre vil slite den dagen foreldrene ikke lengre får ordne opp når poden ikke gjør jobben i tide 

Anonymkode: f2506...4dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke synd på ungen for at han har jobbet med skolen. Eller må på trening. Det er mulig å legge lista på et levelig lavere sted om han ikke har evner til faktisk å levere på dette nivået.

Skrevet
sug lut skrev (49 minutter siden):

Det er ikke synd på ungen for at han har jobbet med skolen. Eller må på trening. Det er mulig å legge lista på et levelig lavere sted om han ikke har evner til faktisk å levere på dette nivået.

Surt oppgulp, som vanlig. 

Anonymkode: b358b...352

Skrevet
sug lut skrev (51 minutter siden):

HI sin gutt evner jo. De som ikke evner er de som må få foreldrene til å be om utsatt frist 

Skrevet

Curlingforeldre curler.. 

Jeg ville virkelig fokusert for gutten at han faktisk gjorde en kjempegod jobb og klatre å disponere tiden riktig. 

Det er ikke sikkert msn ville fått en slik utsettelse på høyere studier eller jobb. De fleste ville vel aldri spurt heller, fordi vi vet at frister er frister. 

Anonymkode: bd876...f83

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI sin gutt evner jo. De som ikke evner er de som må få foreldrene til å be om utsatt frist 

For denne brukeren fremstår alle andre som evneveike. Man kan aldri bli smart nok, uansett hva man gjør. 

Anonymkode: b358b...352

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

På ungdomsskolen har de nå prosjekt i engelsk . Det skulle i utgangspunktet leveres på mandaf og min gutt har jobbet som bare det for å rekke fristen . Nå viser det seg at flere foreldre har sagt at deres ungdommer ikke fikk god nok tid så lærer utsetter fristen med en uke. Min gutt har allerede levert sin oppgave og ville likt en ekstra uke.. innafor? 

Jeg tenker så flott at din sønn er en ressurssterk person som klarte å gjøre ferdig oppgaven og samtidig trene 4 dager i uken! Kan jo være det er en god grunn til at de andre har fått en ekstra uke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Curlingforeldre curler.. 

Jeg ville virkelig fokusert for gutten at han faktisk gjorde en kjempegod jobb og klatre å disponere tiden riktig. 

Det er ikke sikkert msn ville fått en slik utsettelse på høyere studier eller jobb. De fleste ville vel aldri spurt heller, fordi vi vet at frister er frister. 

Anonymkode: bd876...f83

Dette stemmer jo ikke på ungdomsskoler. Her er aktivitet utenom skole også viktig. På flere skoler har man innført tiltak for å fjerne press og karakterjag da dette påvirker psykisk helse negativt og kommer i veien for læring. Om elevene må jobbe natten gjennom for å rekke fristen lærer de jo mindre enn om de får utsatt frist. 

Det er ikke alt lærer vet om aktiviteter til skoleelevene, men når flere har kontaktet lærer kan det fint være at lærer har bommet på arbeidsmengden. Det er klart det er greit for lærer å få tilbakemelding om dette. Er ikke lærer enig så utvides jo ikke fristen. Det er heller ikke unaturlig at foresatte tar denne henvendelsen for eleven for å bekrefte gyldigheten av den. Skolen ønsker ofte at foresattes bekreftelse på unntak/fritak (f.eks. om noen trenger fritak for enkelte øvelser i gym). 

Det å gi beskjed til en lærer som har gitt for dårlig tid på en oppgave er jo helt på sin plass og slett ikke å curle. Dette gjelder da spesielt på ungdomsskole der målet er å lære mest/best mulig - ikke å fullføre raskest (selv om disponering av tid også blir mer og mer viktig). På videregående er det mer naturlig at barnet selv tar over kommunikasjonen, men også der vil det være situasjoner der det er greit at foresatte informerer lærer og hjelper i kommunikasjonen. Barn på ungdomsskolen er fra 12,5 år og opp til 16,5 år. Selv om de begynner å bli store er det fortsatt samtaler som kan være vanskelig der det kan være greit å ha hjelp av en voksen. 

Skrevet

Typisk norsk, sier jeg …8-10.klasse og flytte på frister for noen av elevene, eller alle, pga ønske fra foreldrene?.. curling delux… hvis ikke de lærer å finne løsninger slik som sønnen til HI har gjort med treninger og alt annet - når skal de lære dette da..?

Anonymkode: 1f00b...b46

Skrevet

Ekstremt mange ungdommer er enormt late når det kommer til skolearbeid. De kan gjerne ha fått flere uker til å jobbe med noe på skolen, og når innlevering nærmer seg har de det såå travelt, og så er det en eller annen curlingforelder eller fem som sutrer om utsettelse på vegne av ungen. Utrolig mange forstår ikke at de MÅ jobbe i timene for å bli ferdig, og så får de omtrent sjokk når de innser at de ikke har gjort en dritt og nå enten må skynde seg og gjøre dårlig arbeid, eller gråte litt til mor eller far om hvor "travelt" det er. 

Sett det alt for mange ganger. Noen velger å ikke levere i det hele tatt. og da blir det jo enda travlere for dem når de skal ta igjen noe. 

Utsettelser er generelt problematisk fordi de fleste skoler opererer med en fordeling av vurderingssituasjoner for alle fag. Dvs at når du utsetter noe som var ment å leveres i uke 42 kræsjer det potensielt med innlevering i et annet fag som er i uke 44. Gjør ting i tide og prioriter skolearbeid, så skal det nok gå helt fint gitt. Men klart, er fotball 4 kvelder i uka såå viktig så får skolearbeidet gå til H da. 

Anonymkode: 75b3b...7f7

Skrevet

Skjønner at det føles surt, men denne egenskapen og arbeidsviljen vil han få igjen for senere. Det virkelige livet gir ikke slike utsettelser, og da må man prioritere og disponere tiden sin slik sønnen din har klart. 

Anonymkode: feab2...780

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...