Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2021 #1 Skrevet 22. oktober 2021 "Tirsdag ble det kjent at Inga Marte Torkildsen, som har vært Oslos byråd for oppvekst og kunnskap i seks år, slutter. Byråden ønsket selv å slutte, noe hun har bekreftet offentlig. Men hva skjer når en heltidspolitiker bestemmer seg for å slutte på dagen? Jo, da kan de gjøre som Sylvi Listhaug og reise på en lang ferie, eller bare ta seg en «time- out» - slik Inga Marte Thorkildsen oppgir at hun skal. Dette kan de gjøre samtidig som de mottar full lønn i tre måneder. «Av de ordningene som vi politikere har, synes jeg mange er kritikkverdige. Jeg syns faktisk ikke at etterlønnen er av de, så lenge man bruker dem etter intensjonen, som er at man ikke har en jobb og ikke har muligheten til å forsørge seg selv». Mennesker som kommer i møte med NAV opplever på den andre siden å måtte selge alt av verdier og bruke opp hele formuen sin (om de har noen), før de får sosialhjelp eller økonomisk støtte fra Nav. Om en sier opp sin stilling frivillig i en hvilken som helst annen vanlig jobb, er det i tillegg 18 ukers karantenetid før en har krav på dagpenger fra Nav. " At de ikke skammer seg dypt og hemningsløst for å skumme fløten helt uten tanke på hvor priviligerte de er. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/etterlonn-for-de-privilegerte/o/5-95-324332 Anonymkode: 1c140...840
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2021 #2 Skrevet 22. oktober 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): "Tirsdag ble det kjent at Inga Marte Torkildsen, som har vært Oslos byråd for oppvekst og kunnskap i seks år, slutter. Byråden ønsket selv å slutte, noe hun har bekreftet offentlig. Men hva skjer når en heltidspolitiker bestemmer seg for å slutte på dagen? Jo, da kan de gjøre som Sylvi Listhaug og reise på en lang ferie, eller bare ta seg en «time- out» - slik Inga Marte Thorkildsen oppgir at hun skal. Dette kan de gjøre samtidig som de mottar full lønn i tre måneder. «Av de ordningene som vi politikere har, synes jeg mange er kritikkverdige. Jeg syns faktisk ikke at etterlønnen er av de, så lenge man bruker dem etter intensjonen, som er at man ikke har en jobb og ikke har muligheten til å forsørge seg selv». Mennesker som kommer i møte med NAV opplever på den andre siden å måtte selge alt av verdier og bruke opp hele formuen sin (om de har noen), før de får sosialhjelp eller økonomisk støtte fra Nav. Om en sier opp sin stilling frivillig i en hvilken som helst annen vanlig jobb, er det i tillegg 18 ukers karantenetid før en har krav på dagpenger fra Nav. " At de ikke skammer seg dypt og hemningsløst for å skumme fløten helt uten tanke på hvor priviligerte de er. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/etterlonn-for-de-privilegerte/o/5-95-324332 Anonymkode: 1c140...840 Jeg er faktisk enig om politikere skal ha etterlønn. Dette fordi jobben deres i natur plutselig kan forsvinne. Tre mnd etterlønn synes jeg er helt greit i slike stillinger. Når det er sagt synes jeg politikere og lederstillinger (både i det offentlige og i det private) er lønnet for høyt. Avtalen med etterlønn i ett år for lederstillinger uavhengig av om du har gjort noe kritikkverdig og fått sparken og om du får ny jobb i perioden er også kritikkverdig. Anonymkode: 61a46...c6a
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2021 #3 Skrevet 22. oktober 2021 Etterlønn for politikere er faktisk helt greit. De er ikke ordinære ansatte, men valgt til å inneha et verv. «Jobben» deres kan forsvinne på dagen. Og hverken du eller jeg vet hva som ligger bak Torkildsens avgang.. Jeg anbefaler at du forsøker å engasjere deg politisk. Da vil du kunne ha innflytelse på hvordan samfunnet er innordnet - inkludert om man skal ha goder til politikere. Anonymkode: 0ada1...577
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2021 #4 Skrevet 22. oktober 2021 Etterlønn til politikere er helt greit, og 3 måneder er ingenting. Anonymkode: 4d5d1...a43
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2021 #5 Skrevet 22. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Etterlønn for politikere er faktisk helt greit. De er ikke ordinære ansatte, men valgt til å inneha et verv. «Jobben» deres kan forsvinne på dagen. Og hverken du eller jeg vet hva som ligger bak Torkildsens avgang.. Jeg anbefaler at du forsøker å engasjere deg politisk. Da vil du kunne ha innflytelse på hvordan samfunnet er innordnet - inkludert om man skal ha goder til politikere. Anonymkode: 0ada1...577 Vi vet ikke hva som ligger bak avgjørelsen nei. Men faktum er at det spiller ingen rolle hva som ligger bak en slik avgjørelse for den vanlige mann i gata, man kan ha blitt mishandlet på jobb, men sier man opp er det irrelevant, da får man jaggu ikke penger på månedsvis når man er så dum. Anonymkode: 88628...fe1
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 22. oktober 2021 #6 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg er enig med deg, etterlønn er grovt urettferdig, men mindre det faktisk er slik at jobben plutselig ikke er der. Politikerene bevilger seg selv gullkantede avtaler med tidlig pensjon og høy etterlønn, selv om de i stor grad står bedre rustet til å finne en ny jobb.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2021 #7 Skrevet 22. oktober 2021 Bare venter på at moxnes skal slenge seg på nå 😅 Jobb er ikke like forutsigbart for en vanlig arbeidstaker lenger, det er mange som opplever å plutselig stå uten jobb. Uavhengig egen innsats. Spesielt nå siste året. Helt ærlig mener jeg alle burde forholde seg til samme regelverk. Sier man opp, så er det dagpenger på lik linje som alle andre med ett tak på 6G. En politiker har ikke noe dårligere forutsetninger eller råd enn aleneforsørgere, så hvorfor skal de ivaretas mer? Anonymkode: 917d6...dcc
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2021 #8 Skrevet 22. oktober 2021 Synes det er ok jeg. De har ikke ordinær arbeidstid og skjer det noe når de har ferie må den avbrytes. Være politiker er ikke en 9 til 4 jobb. Tre måneder er ingenting. Anonymkode: 5f34a...ece
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2021 #9 Skrevet 22. oktober 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg er faktisk enig om politikere skal ha etterlønn. Dette fordi jobben deres i natur plutselig kan forsvinne. Tre mnd etterlønn synes jeg er helt greit i slike stillinger. Når det er sagt synes jeg politikere og lederstillinger (både i det offentlige og i det private) er lønnet for høyt. Avtalen med etterlønn i ett år for lederstillinger uavhengig av om du har gjort noe kritikkverdig og fått sparken og om du får ny jobb i perioden er også kritikkverdig. Anonymkode: 61a46...c6a Alle vi i ordinær jobb har både oppsigelsesvern, vi kan ikke sies opp uten saklig grunn, og oppsigelsestid på 3 mnd. Politikere og enkelte ledere har ikke samme rettigheter som oss. De kan risikere å måtte gå på dagen, uten at de har gjort noe galt, og uten noe annet å gå til. Derfor har de etterlønn. I tillegg er det langt mellom jobber på det nivået, og det kan ta tid å finne ny jobb. Min mann har avtale om et års «fallskjerm». Men bare hvis han blir sagt opp, ikke h is han sier opp selv. Anonymkode: d69e1...a6f
holahopp Skrevet 22. oktober 2021 #10 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg er helt enig at etterlønn er ok. Men det kan også begrenses opp til 6g. Hvis man velger å slutte burde det ikke være etterlønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå