Gå til innhold

Rareste stedsnavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

glenghølen

Anonymkode: 4c88b...b3e

Glengshølen. 

Anonymkode: ad4af...1d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På folkemunne har vi mange rare her som promilleveien, møkkatjenn og krokene den ene og den andre, men av navn som faktisk eksisterer er tivoliåsen litt merkelig å sette på ei bitte lita bygd som aldri har hatt tivoli noe sted

Anonymkode: 50818...9bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Bekkjarviken i Bergen, uttales "bæsjar-viken" på bergensk. 

Anonymkode: f3da1...e17

Ikke hvis du har normal uttale av sk sj skj kj osv. Bekkjarvik uttales IKKE som Bæsjarvik dersom du har normal uttale og munn. 

Skrevet

Helvetefossen og Runken

Anonymkode: 13a0e...636

Skrevet
gale damen skrev (37 minutter siden):

Ikke hvis du har normal uttale av sk sj skj kj osv. Bekkjarvik uttales IKKE som Bæsjarvik dersom du har normal uttale og munn. 

Alle jeg kjenner sier "bæssjaviken". R-lyden er stum. Mulig det er sosiolekt og spesielt for Åsane, men jeg vil tro de fleste bergensere uttaler det ganske likt.

Skrevet

Fisebukta i Larvik.

Anonymkode: 13859...235

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Alle jeg kjenner sier "bæssjaviken". R-lyden er stum. Mulig det er sosiolekt og spesielt for Åsane, men jeg vil tro de fleste bergensere uttaler det ganske likt.

Men jeg har da ikke hevdet problemer med r- lyden, men med manglende evne til å uttale kkj. Åsabuer er glade i å skylde på sosiolekt, men det dreier seg om latskap og mangel på dannelse. At du og dine venner er født og oppvokst i Åsane gjør bare at dere ikke hadde foreldre og lærere som gadd å plukke av dere unotene, ikke at dere klarer å snakke korrekt. 

Skrevet
gale damen skrev (Akkurat nå):

Men jeg har da ikke hevdet problemer med r- lyden, men med manglende evne til å uttale kkj. Åsabuer er glade i å skylde på sosiolekt, men det dreier seg om latskap og mangel på dannelse. At du og dine venner er født og oppvokst i Åsane gjør bare at dere ikke hadde foreldre og lærere som gadd å plukke av dere unotene, ikke at dere klarer å snakke korrekt. 

Hvorfor så ufin? Ingenting i svaret du fikk fortjente dette grinete svaret.

Anonymkode: 13a0e...636

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...