Gå til innhold

Bursdag, tror ikke de liker henne😔

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mrs Remington skrev (1 time siden):

I "vår" klasse er det tatt opp på foreldremøter at bursdager i helger ikke er ønskelig. Det er kun ukedager som er aktuelle for feiringer. Videre er det bestemt at bursdagsfeiringer går foran alt annet av fritidsaktiviteter. 

Hehehe det er jo ikke slik at foreldremøter kan bestemme noe som helst, heldigvis.

Anonymkode: 4628e...66e

Skrevet

Bursdag er såå viktig for barna! Blir helt trist av å lese her.. Vi har Messenger-grupper der alle svarer om de kan eller ikke. 

Anonymkode: 2cd4d...fab

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hehehe det er jo ikke slik at foreldremøter kan bestemme noe som helst, heldigvis.

Anonymkode: 4628e...66e

Jo, det er fullt mulig å bli enige ved avstemninger på samme måte som det er satt begrensninger for gavestørrelse. Kr 50,- er max hva gjelder pengegaver og kr 100,- dersom kjøpegave. I et demokrati blir man raskt enig.

Skrevet
Mrs Remington skrev (3 minutter siden):

Jo, det er fullt mulig å bli enige ved avstemninger på samme måte som det er satt begrensninger for gavestørrelse. Kr 50,- er max hva gjelder pengegaver og kr 100,- dersom kjøpegave. I et demokrati blir man raskt enig.

Men man trenger ikke å følge det, verken hvilken pris gavene skal ha eller når man feirer bursdag. 

Anonymkode: 20216...929

Skrevet

Vi takket nei til en bursdag nylig fordi vi skal på hyttetur. Det skal sies at den bursdagen var i en helg, og vi har avtalt med en annen familie at vi skal dra. Sånn er det, det passer jo dessverre ikke for alle. Hadde vi vært hjemme, hadde hun gått. 

Men jeg ville dermed investert mer i de tre som kommer! Ekstra store godteposer! Flere organiserte leker, noe man ikke kunne gjort om man var mange. Utvid med en time og dra på bowling. Eller lek gjemsel i huset, barn og voksne. Tampen brenner med gjemte godteposer. Kanskje dere kan lage noe sammen, med bare tre gjester så går jo det? Halloween masker? Det blir garantert gøy, uansett! Sørg for at hun vet at de andre er opptatt, men at det gjerne skulle vært der. 

Anonymkode: 155de...3db

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke viktig i det hele tatt. Det er jo nettopp fordi vi har tatt oss råd til dette kurset det er viktig å være med. Hadde vi hatt masse penger hadde det kanskje ikke gjort noe å gå glipp av en time. 
Svømmingen har endelig startet opp etter lang nedstengning pga covid. Svømming er livsviktig å lære seg og kursene er fulle. Det er så enkelt å få med alle i bursdag ved å tenke over at mange har fulle uker og unngå mandag til torsdag der de aller fleste aktiviteter er. Spiller ingen rolle hvor mange barn du har og hvor mange aktiviteter de går på. Vi velger å prioritere kurs vi har betalt for. Selvsagt er bursdager viktig, og takk og lov skjønner de aller fleste foreldre at fredag til søndag er dager det er størst sjanse for at flest blir med. Vi dropper gjerne en tur på hytta for en bursdag. Det kan vi gjøre når som helst. Fritidsaktiviteter kommer før bursdag. Barna får selvsagt bli med å bestemme og de velger fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 1243c...d0b

Ja sånn er det for deg.

Jeg vet at mange ikke ønsker bursdager i helger fordi de da ofte har planer som hytte, familieaktiviteter, båt  osv.

Det vil aldri passe for alle. Når mitt barn inviteres i bursdag på dager det er aktiviteter så prioriterer vi bursdagen siden det er en viktig arena for klassen og ikke minst for bursdagsbarnet.

Skrevet
Nyttårs barn skrev (5 minutter siden):

Ja sånn er det for deg.

Jeg vet at mange ikke ønsker bursdager i helger fordi de da ofte har planer som hytte, familieaktiviteter, båt  osv.

Det vil aldri passe for alle. Når mitt barn inviteres i bursdag på dager det er aktiviteter så prioriterer vi bursdagen siden det er en viktig arena for klassen og ikke minst for bursdagsbarnet.

Jammen. Jeg svarer jo for meg. Og at dette er årsaken til at vi ikke alltid kan. Jeg kan da ikke svare for naboen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jammen. Jeg svarer jo for meg. Og at dette er årsaken til at vi ikke alltid kan. Jeg kan da ikke svare for naboen?

Men da er det litt rart å konkludere at TS må regne med stort frafall når hun legger bursdagen på en ukedag. Veldig vanskelig å vite når flest kan om det ikke har vært diskutert i den aktuelle foreldregruppen. 

Når det er sagt, kan det være lurt å etterlyse tilbakemelding eller være forberedt på at de som ikke aktivt har meldt frafall kommer. Fort gjort å gå på autopilot og ikke registrere at det ønskes svar uansett. Litt bakvendt for den som arrangerer at folk er vant med å bare gi beskjed når de ikke kan, men slik er det mange steder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke viktig i det hele tatt. Det er jo nettopp fordi vi har tatt oss råd til dette kurset det er viktig å være med. Hadde vi hatt masse penger hadde det kanskje ikke gjort noe å gå glipp av en time. 
Svømmingen har endelig startet opp etter lang nedstengning pga covid. Svømming er livsviktig å lære seg og kursene er fulle. Det er så enkelt å få med alle i bursdag ved å tenke over at mange har fulle uker og unngå mandag til torsdag der de aller fleste aktiviteter er. Spiller ingen rolle hvor mange barn du har og hvor mange aktiviteter de går på. Vi velger å prioritere kurs vi har betalt for. Selvsagt er bursdager viktig, og takk og lov skjønner de aller fleste foreldre at fredag til søndag er dager det er størst sjanse for at flest blir med. Vi dropper gjerne en tur på hytta for en bursdag. Det kan vi gjøre når som helst. Fritidsaktiviteter kommer før bursdag. Barna får selvsagt bli med å bestemme og de velger fritidsaktiviteter. 

I klassene til mine sønner har samtlige foreldre ønsket av bursdager skal feires fra 17-19 på en ukedag. 

Anonymkode: 3b910...60e

Skrevet
Mostly Harmless skrev (7 minutter siden):

Men da er det litt rart å konkludere at TS må regne med stort frafall når hun legger bursdagen på en ukedag. Veldig vanskelig å vite når flest kan om det ikke har vært diskutert i den aktuelle foreldregruppen. 

Når det er sagt, kan det være lurt å etterlyse tilbakemelding eller være forberedt på at de som ikke aktivt har meldt frafall kommer. Fort gjort å gå på autopilot og ikke registrere at det ønskes svar uansett. Litt bakvendt for den som arrangerer at folk er vant med å bare gi beskjed når de ikke kan, men slik er det mange steder. 

Her er det vanlig å legge bursdag til fredag-søndag. Så her må man regne med frafall på en ukedag. Jeg kan selvsagt kun svare fra eget ståsted. Og slik er det med meg og her. HI sier hun tror ingen liker datteren hennes. Det er en voldsom konklusjon synes jeg. Så kommer de som feirer i ukedager, så jeg skjønner jo at det er umulig å vite hva som er greia i hi sitt tilfelle. 

Skrevet
Mrs Remington skrev (5 timer siden):

I "vår" klasse er det tatt opp på foreldremøter at bursdager i helger ikke er ønskelig. Det er kun ukedager som er aktuelle for feiringer. Videre er det bestemt at bursdagsfeiringer går foran alt annet av fritidsaktiviteter. 

Mrs Remington skrev (2 timer siden):

Et foreldremøte kan jo ikke bestemme noe som helst. Man kan oppfordre, men hva skal man gjøre om noen prioriterer trening over bursdag? Gi gult kort? Det er heller ikke mulig å sjekke hva folk kjøper gave for - og hvorfor skal det være forskjellig sum om man gir gave eller penger?

Anonymkode: 7b3a0...52b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Som jeg hater disse bursdagene som er på en ukedag. De er nesten umulig å få til. Min går på ridning og svømming. Begge deler elsker hun og hun vil ikke gå glipp av dette. Mandag ridning. Tirsdag hentes av bestemor som ikke har bil fordi vi jobber sent. Onsdag svømming. Torsdag er leksedag (ukeslekse må fullføres). Å droppe feks ridning for en bursdag er veldig uaktuelt da det er et dyrt kurs. 
Da må du nesten regne med at få kan komme når du gjør det slik. Det har ikke noe med ditt barn å gjøre, det passer ikke mandag til onsdag, torsdag kunne vi vurdert men helst ikke da heller. 

Jeg har det likt som deg (travle ukedager, bedre med bursdag i helgene) men det jeg hører fra de fleste andre er at helgene passer dårligere pga hytteturer o.l, og at ukedager er best... så ikke alle er som oss.

Anonymkode: 3198f...1e8

Skrevet

I 3.klasse er barna små og de fleste elsker bursdag. Dette handler nok om noe annet enn at de ikke liker henne. Min datter går i 4. klasse, og hvor mye de liker bursdagsbarnet har ikke noe å si for om de vil gå i bursdagen eller ikke. Den slags kommer nok mer inn når de blir større. Hvis du ikke av andre grunner har grunn til å tro at din datter er mislikt, ville jeg startet analysen av hva som har skjedd i en annen ende.

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Et foreldremøte kan jo ikke bestemme noe som helst. Man kan oppfordre, men hva skal man gjøre om noen prioriterer trening over bursdag? Gi gult kort? Det er heller ikke mulig å sjekke hva folk kjøper gave for - og hvorfor skal det være forskjellig sum om man gir gave eller penger?

Anonymkode: 7b3a0...52b

Jo, det er som nevnt mulig å bli enig. Er jo ikke så mye å gjøre dersom en forelder velger noe annet men hittil har det ikke vært noe problem i de klassene vi har på barneskolen. Bursdager blir prioritert slik det har vært enighet om. 

Altså det blir jo likt for alles barn. Dersom alle vil gjøre det vanskelig, får det jo konsekvenser for eget barn også. Dermed tipper jeg at det går som regel greit.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

I 3.klasse er barna små og de fleste elsker bursdag. Dette handler nok om noe annet enn at de ikke liker henne. Min datter går i 4. klasse, og hvor mye de liker bursdagsbarnet har ikke noe å si for om de vil gå i bursdagen eller ikke. Den slags kommer nok mer inn når de blir større. Hvis du ikke av andre grunner har grunn til å tro at din datter er mislikt, ville jeg startet analysen av hva som har skjedd i en annen ende.

Enig med deg. De fleste barna elsker jo bursdager. Aldri hørt om noen som ikke ønsker å gå i bursdag og som heller vil på fotball, svømming eller hva det skulle være. 

Tipper at slik problematikk heller oppstår når barna er eldre ja. De feirer vel bare med venner frem til en viss alder likevel, det dabber av naturlig liksom. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Her sier du mot deg selv. DU er jo like selvsentrert i helger. Hvorfor er det vanskelig for deg i helger mens jeg er selvsentrert fordi det er vanskelig i uker? Og hvorfor er kamper viktigere enn feks et kurs vi har måttet spare til for å få råd til. Hvem avgjør når en aktivitet kan trumfe bursdag og ikke?

Håper du selv evner å se bristene i din argumentering. 

Skjønner at det kan sees sånn. Mine unger deltar i lagidrett, og det å velge bort kamp fordi de skal i bursdag, kan bety at det går utover laget. Ingen andre enn du kan avgjøre hvorvidt en bursdag trumfer dine barns aktiviteter, men jeg synes fortsatt at det å hevde at bursdag på hverdager er "på trynet" fordi barn da har aktiviteter, er selvsentrert. Hvorvidt det er riktig for deg å prioritere det du har betalt for, er en annen diskusjon. Det er når du argumenterer generelt at det blir vanskelig å godta.

Så lenge barna går på barneskolen, prioriteres bursdager fremfor det meste hos oss. Heldigvis har det blitt få kollisjoner med kamper også, fordi de fleste andre i klassen har kamp eller cup samme dag.

Skrevet
Mrs Remington skrev (8 timer siden):

Nei, det er det ikke. Nå må du ikke tulle det til her, du tror vel ikke for alvor at foreldremøtet er et beslutningsdyktig organ? Jeg forholder meg aldri til denslags gruppeavgjørelser tatt av noen jeg ikke har valgt å være i gruppe med, om ikke de tilfeldigvis sammenfaller med det jeg uansett har tenkt å gjøre. Vi går dit vi vil, vi ber hvem vi vil, vi gir det vi vil til hvem vi vil, vi sykler om vi vil sykle til skolen, vi har tilfeldigvis havnet på denne skolen i denne klassen, men det stopper der.

Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Nei, det er det ikke. Nå må du ikke tulle det til her, du tror vel ikke for alvor at foreldremøtet er et beslutningsdyktig organ? Jeg forholder meg aldri til denslags gruppeavgjørelser tatt av noen jeg ikke har valgt å være i gruppe med, om ikke de tilfeldigvis sammenfaller med det jeg uansett har tenkt å gjøre. Vi går dit vi vil, vi ber hvem vi vil, vi gir det vi vil til hvem vi vil, vi sykler om vi vil sykle til skolen, vi har tilfeldigvis havnet på denne skolen i denne klassen, men det stopper der.

Jeg har ikke sagt at det er et beslutningsdyktig organ. Jeg har sagt at det er mulig å bli enig.

Skrevet
Mrs Remington skrev (15 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at det er et beslutningsdyktig organ. Jeg har sagt at det er mulig å bli enig.

Jeg bare holder kjeft og gjør som jeg vil. Om noen skulle bestemme at vi alltid prioriterer bursdag hadde jeg bare rista på hodet og tenkt at de får bare holde på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg bare holder kjeft og gjør som jeg vil. Om noen skulle bestemme at vi alltid prioriterer bursdag hadde jeg bare rista på hodet og tenkt at de får bare holde på. 

Det kan du jo gjøre, er jo ingen tvang å gå i bursdag. Det fungerer ihvertfall i mine barns klasser og det er godt oppmøte, såfremt foreldrene har fått beskjed om bursdagen i forkant 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jenta vår skal feire bursdag i dag og har invitert hele klassen. Det er tre stykker som har gitt beskjed at de kommer(jeg skreiv at det var fint om de sa ifra hvem som kunne komme).

Hun går i 3 klasse. 
Jeg får litt vondt i meg, hun tror de ikke liker henne nå(selv om hun er sammen med alle ellers). 
Flere som har opplevd det?Jeg tenker vi må jo feire uansett🎂

Anonymkode: 8dc3e...7d3

Hvordan gikk det? Håper bursdagen ble bra feiret med godt oppmøte :blomst:

Skrevet

Håper det ble en fin feiring i dag HI. ❤️😊

Anonymkode: c4e8e...5d4

Skrevet
sug lut skrev (10 timer siden):

Og slike holdninger fører til at enkelte barn sitter alene på bursdagen sin, selv om de verken er slemme, mobbere eller noe sånt. Jeg har selv opplevd å invitere hele jentegruppa i bursdagen (12 jenter), så kom det EN. Datteren min ventet og ventet, og ingen kom. De ga heller ikke beskjed om at de ikke kommer. Da jeg tok det opp etterpå, sa foreldrene at de "tenkte at selv om de ikke kom, vil det være nok folk likevel". Når alle tenker slik, kommer ingen. Heldigvis ble det forbedring året etter, fordi episoden satt litt støkk i foreldrene. Da kom nesten alle inviterte, og de som ikke kom, ga beskjed. 

Vi har alltid prioritert bursdager, med mindre det er noe akutt eller veldig viktig som er i veien (viktig stevne, bryllup, konfirmasjon eller sykdom). Det er viktig å bidra til samhold og unngå utenforskap. 

Anonymkode: 6e03b...d8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Og slike holdninger fører til at enkelte barn sitter alene på bursdagen sin, selv om de verken er slemme, mobbere eller noe sånt. Jeg har selv opplevd å invitere hele jentegruppa i bursdagen (12 jenter), så kom det EN. Datteren min ventet og ventet, og ingen kom. De ga heller ikke beskjed om at de ikke kommer. Da jeg tok det opp etterpå, sa foreldrene at de "tenkte at selv om de ikke kom, vil det være nok folk likevel". Når alle tenker slik, kommer ingen. Heldigvis ble det forbedring året etter, fordi episoden satt litt støkk i foreldrene. Da kom nesten alle inviterte, og de som ikke kom, ga beskjed. 

Vi har alltid prioritert bursdager, med mindre det er noe akutt eller veldig viktig som er i veien (viktig stevne, bryllup, konfirmasjon eller sykdom). Det er viktig å bidra til samhold og unngå utenforskap. 

Men det er jo viktig at de som arrangerer spør om folk kommer når de ikke får svar. Da kan man forberede barnet og seg selv. Og kanskje også flytte bursdagen om det er stort frafall. Selvom jeg er veldig bestemt på at det er masse som kommer før bursdag så er jeg opptatt av at alle barn skal føle seg sett og få feire bursdag. Det er ikke alltid vi kan, jeg gir da beskjed og spør om vi kan få komme en annen dag med gave. Vi gir alltid gaver når vi inviteres, det er likevel slik at i ukedager har vi mer enn nok innimellom. Veldig trist for datteren din. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvor leste du at vi ikke gir beskjed?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...