Gå til innhold

Er det vanlig at så store barn biter?😡

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å bli så lei ett barn på avdelingen til barnet mitt. Barnet er 5 1/2år og biter. At barn biter vet jeg er vanlig, men det gjelder vel småbarn? Det er vel ikke normalt at så store barn biter? Dette barnet slår endel også, i tillegg har det vært episoder hvor hun har tatt kvelertak på andre barn.

Normalt?

Anonymkode: 31f49...e01

Skrevet

Selvfølgelig ikke! Be om at dette tas tak i umiddelbart

Anonymkode: cebc2...7ea

Skrevet

Nei, selvfølgelig er ikke dette normalt, det vet jo du også.

De andre barna blir utsatt for vold i barnehagen. Kvelertak kan også bli fatalt, om omstendighetene ligger tilrette for det.

Jeg ville krevd at barnehagen fikk en slutt på dette umiddelbart.

Hvis dette er noe som har pågått lenge, og det er varslet om før, da ville jeg gått til både leder i barnehagen og kommunen og laget en formell klage til barnehagen, samt at jeg ville meldt en bekymring til barnevernet.

Hvis det her er snakk om at barnet har en diagnose som ligger bak adferden, da er det jo tydelig at barnet ikke får nok hjelp, og da må kanskje både barnehage og foreldre ha mer hjelp for å greie å følge opp barnet godt nok.

Anonymkode: 5bf8c...b59

Skrevet

Det kommer jo alt an på situasjonen. Dersom barnet føler seg inneklemt eller annet, kan jo barnet bite. Det er jo endel av læringen og regulering av følelsene. Voksne kan jo til og med ha problemer med det!

Skrevet

Forstår at dette er vanskelig, men det er jo ikke bare de andre barna det er synd i. Det barnet som oppfører seg sånn har det nok heller ikke greit. Selvfølgelig skal det taes tak i, og barnet må få hjelp.

Anonymkode: 54f94...1f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Forstår at dette er vanskelig, men det er jo ikke bare de andre barna det er synd i. Det barnet som oppfører seg sånn har det nok heller ikke greit. Selvfølgelig skal det taes tak i, og barnet må få hjelp.

Hvorfor er det barnet som biter det er synd på, og ikke de andre?
Man må kunne forlange at ungene kommer kjem fra barnehagen uten å ha vært utsatt for voldelige konfrontasjoner i løpet av dagen.

Et barn i snart skolealder som oppfører seg sånn må ha en voksen på seg hele tiden. De andre barna har krav på et volds- og fryktfritt miljø!

Skrevet

Jeg tenker at her ligger det noe mer bak. Tenker med en gang diagnose med atferdsvansker. I min jobb har jeg opplevd unger på 10-11 år som fortsatt biter, slår og sparker når de blir frustrerte, på grunn av atferdsvanskene som diagnosene bringer med seg. Ville tatt det opp med barnehagen før jeg meldte til barnevernet altså, men jeg er helt enig i at det må settes igang tiltak for å skjerme de andre barna. Barnehagen bør søke om ressurser så det aktuelle barnet får tettere oppfølging, kanskje én til én i en periode.

Anonymkode: 7f3b4...c0e

Skrevet

Her svikter jo barnehagen gang på gang hvis dette barnet klarer å bite og skade andre. Om dette har pågått lenge (og regner med dette er tatt opp tidligere) så hadde jeg nå involvert kommunen. Jeg hadde vel også sagt til mitt barn at det nå får lov å ta igjen. Som oftest lærer slike barn bedre ved å få seg en rett i fleisen. Selvsagt helt utenfor alt man skal tillate men skader etter bitt blir stygge fra så store barn. Vært i samme situasjon men barna var tre, det er også for lenge å holde på slik. Takk og lov så sluttet dette barnet da hun begynte på storbarn avdeling, det var én episode der hun bet en femåring og hun fikk seg en suser midt i ansiktet og vips så sluttet hun. Da hadde vi holdt på i to år med bitemerker. 
Noen ganger funker ikke all den pedagogiske praten. Videre ville jeg vel meldt bekymring til BV. Enten er det noe alvorlig galt i hjemmet eller barnet har en diagnose og trenger hjelp. 

Anonymkode: 0ee00...822

Skrevet

Bare wow. For et snevert barnesyn dere har. Så lite innsikt og forståelse.

Barn skal så klart ikke utsettes for biting, slåing osv. 

Barnet som biter og slår har det heller ikke bra. Hva vet du om hennes situasjon? Er barnet på utredning, har hun diagnose. Er du sikker på at bhg ikke har søkt om middler for ekstra  personell? Kan barnet ha det vondt hjemme? Har barnet godt språk? Hvor godt forstår barnet sosiale koder?  Hva skjedde i forkant av slike situasjoner? 

Barnehagen har tauhetsplikt overfor dette barnet. Du som mor kan kreve tiltak, men vil bare få bekreftet at tiltak er satt i gang. Ring og snakk med ped. leder. 

Til dere så meiner at bhg svikter.

På stor avd er det ofte bare 3 voksne på 18/19 barn. Der ofte leder er borte på møter, plantid. En har kanskje også sykdom? Blir satt inn vikar som kanskje ikke kjenner barnegruppa, som da igjen blir opp til de to faste å holde fokus på 18 barn. Ettermiddager i bhg er sårbare, for en ansatt er ofte gått hjem. Ikke alle barnehager har kokk til å lage måltidene klare. Det må en ansatt gjøre. Ikke alle har et kjøkken som tilsier at barna kan bli med å ordne til. Derfor mange synes det var greit med matbokser, da gikk fokus heller på barna. Ansatte i bhg har trengt fler hender i mange år. Den som svikter er desverre systemet og nedprioritering av bhg. 

Forstår såklart irritasjonen, men har vansker for å tro at barn biter for å være slemme. De gjør det i frustrasjon. 

Blir litt som Jeppe på bjerget. 

Anonymkode: 55f6f...274

Skrevet
gale damen skrev (1 time siden):

Man må kunne forlange at ungene kommer kjem fra barnehagen uten å ha vært utsatt for voldelige konfrontasjoner i løpet av dagen.

Et barn i snart skolealder som oppfører seg sånn må ha en voksen på seg hele tiden. De andre barna har krav på et volds- og fryktfritt miljø!

Jeg skriver jo  "ikke bare de andre barna", jeg skriver jo ikke at det ikke er synd i de. Og jeg skriver at det må taes tak i situasjonen. Men man kan ikke bare se på et lite barn som et monster som må voktes. Dette barnet har jo problemer det trenger hjelp for å løse.

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig.

Det skjer en og annen gang på småbarnsavdelingen, av små barn som ikke klarer styre seg når de blir frustrert og kanskje har problemer med å uttrykke seg.

Men et førskolebarn har som regel mye bedre følelsesregulering enn som så og biter ikke lenger.

Ville snakket med de i barnehagen og forsikret meg om at dette er noe det jobbes med og at de har ressursene de trenger for å gjøre det som kreves.

Anonymkode: 38774...9f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg skriver jo  "ikke bare de andre barna", jeg skriver jo ikke at det ikke er synd i de. Og jeg skriver at det må taes tak i situasjonen. Men man kan ikke bare se på et lite barn som et monster som må voktes. Dette barnet har jo problemer det trenger hjelp for å løse.

Monster? Nei

Barnet har selvsagt behov for hjelp, men det skal ikke skje på bekostning av de andre. 

Skrevet
gale damen skrev (8 timer siden):

Leseforståelsen har tatt seg en pause? Ikke BARE de andre barna, skrives det. Det er vel ingen som er uenige i at det ikke er akseptabelt at barn blir utsatt for vold i barnehagen, men de syns heller ikke at man kun skal fokusere på dem som blir bitt. 

Anonymkode: fc0f2...963

Skrevet

Da sørger du for å være alene med dette barnet og fortelle det hva som skjer om det noen gang biter noen igjen. 

Anonymkode: 2ed78...a53

Skrevet

Dette skjedde mye hos oss også,  nå går de i 1 klasse , og dette barnet biter fortsatt 😖 og klyper.  Vet alltid hvem som har gjort det når mitt barn kommer hjem med merker. 

Anonymkode: aa882...b50

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Da sørger du for å være alene med dette barnet og fortelle det hva som skjer om det noen gang biter noen igjen. 

True barn.. Det hjelper? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Bare wow. For et snevert barnesyn dere har. Så lite innsikt og forståelse.

Barn skal så klart ikke utsettes for biting, slåing osv. 

Barnet som biter og slår har det heller ikke bra. Hva vet du om hennes situasjon? Er barnet på utredning, har hun diagnose. Er du sikker på at bhg ikke har søkt om middler for ekstra  personell? Kan barnet ha det vondt hjemme? Har barnet godt språk? Hvor godt forstår barnet sosiale koder?  Hva skjedde i forkant av slike situasjoner? 

Barnehagen har tauhetsplikt overfor dette barnet. Du som mor kan kreve tiltak, men vil bare få bekreftet at tiltak er satt i gang. Ring og snakk med ped. leder. 

Til dere så meiner at bhg svikter.

På stor avd er det ofte bare 3 voksne på 18/19 barn. Der ofte leder er borte på møter, plantid. En har kanskje også sykdom? Blir satt inn vikar som kanskje ikke kjenner barnegruppa, som da igjen blir opp til de to faste å holde fokus på 18 barn. Ettermiddager i bhg er sårbare, for en ansatt er ofte gått hjem. Ikke alle barnehager har kokk til å lage måltidene klare. Det må en ansatt gjøre. Ikke alle har et kjøkken som tilsier at barna kan bli med å ordne til. Derfor mange synes det var greit med matbokser, da gikk fokus heller på barna. Ansatte i bhg har trengt fler hender i mange år. Den som svikter er desverre systemet og nedprioritering av bhg. 

Forstår såklart irritasjonen, men har vansker for å tro at barn biter for å være slemme. De gjør det i frustrasjon. 

Blir litt som Jeppe på bjerget. 

Det er ikke HI’s jobb å vite noe om barnet som biter. Det er helt sikkert en grunn til det, og barnet som biter må ivaretas - av hjem og barnehage. HI må beskytte sitt eget barn, som har en lovfestet rett til å være trygg i barnehagen.

Hvis barnehagen ikke klarer å forhindre biting svikter den, jo. Jeg vet godt at de ansatte har elendige rammevilkår, og det er ikke den enkelte pedagog eller assistent som ikke er god nok i jobben sin. Å vise forståelse for at barnehagen ikke klarer å oppfylle barnas rett til et trygt og godt miljø er et dobbelt svik - både mot barna som blir utsatt for vold, og mot de ansatte som ikke har gode nok vilkår. 

Anonymkode: a163b...6d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg tenker at her ligger det noe mer bak. Tenker med en gang diagnose med atferdsvansker. I min jobb har jeg opplevd unger på 10-11 år som fortsatt biter, slår og sparker når de blir frustrerte, på grunn av atferdsvanskene som diagnosene bringer med seg. Ville tatt det opp med barnehagen før jeg meldte til barnevernet altså, men jeg er helt enig i at det må settes igang tiltak for å skjerme de andre barna. Barnehagen bør søke om ressurser så det aktuelle barnet får tettere oppfølging, kanskje én til én i en periode.

Anonymkode: 7f3b4...c0e

Hva mener du egentlig med "en diagnose med atferdsvansker"? De fleste barn som har det vanskelig kan vise utfordrende atferd. Enten det er nevrologiske årsaker, at de utsettes vold vold/overgrep, lærevansker de ikke får tilrettelegging for etc. Diagnoser "bringer ikke med seg atferdsvansker". Barn som strever og ikke får den hjelpen de trenger viser ofte ugreit atferd. 

Når det er sagt er det selvsagt helt uakseptabelt at barn i barnehagen blir bitt eller slått.  Det er de voksnes ansvar at alle barn har et trygt miljø og følge opp barnet som biter. Det må de bare ta tak i. Om barnehagen ikke tar tak så klager du på neste nivå, altså til kommunen. 

Anonymkode: b87d8...0a2

Skrevet

Ikke normalt ! 

Anonymkode: 32e7a...a4d

Skrevet
gale damen skrev (17 timer siden):

Fysj, så fæl du er. 

Ingen barn som har det greit biter andre. Såpass burde du vite. Her er det noe bak. 

Barnet vårt ble angrepet, bitt, fikk store rifter i ansiktet da hun bare var ett år, i barnehagen. En større gutt angrep henne ofte. Etterhvert ble det én til én på han. Han hadde det ikke greit. Hver gang jeg så denne gutten sa jeg hei og smilte. Småpratet litt. Selvom han ikke var grei mot bar et vårt.

Voksne folk burde oppføre seg som voksne, ikke barn. 

Anonymkode: 16013...9ae

Skrevet

Fysj, så fæl du er. 

Ingen barn som har det greit biter andre. Såpass burde du vite. Her er det noe bak. 

Barnet vårt ble angrepet, bitt, fikk store rifter i ansiktet da hun bare var ett år, i barnehagen. En større gutt angrep henne ofte. Etterhvert ble det én til én på han. Han hadde det ikke greit. Hver gang jeg så denne gutten sa jeg hei og smilte. Småpratet litt. Selvom han ikke var grei mot bar et vårt.

Hun er fæl fordi et motbydelig krek biter barnet hennes?

Skrevet

Hun er fæl fordi et motbydelig krek biter barnet hennes?

En voksen som kaller barn for "motbydelig krek"? Det er lavmåls, ass. 

Skrevet
ostepop123 skrev (4 timer siden):

En voksen som kaller barn for "motbydelig krek"? Det er lavmåls, ass. 

Det er bare å innse at den eneste som ser det gode i en ekkel biter på over fem år (!) er mora hans. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Fysj, så fæl du er. 

Fæl fordi jeg mener at barn skal ha en voldsfri hverdag?  Det lever jeg greit med. I dine sko vilke jeg nok skammet meg bittelitt over ikke å ha klart å forsvare ettåringen min. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Det er bare å innse at den eneste som ser det gode i en ekkel biter på over fem år (!) er mora hans. 

Jeg skjønner at stakkarslige liksomprovokasjoner sikkert føles deilig for deg, men du gjør det altså på bekostning av et barn. Du ser kanskje ikke det problematiske i det selv, men det sier faktisk en god del om deg. Det er ikke akkurat positivt, for å si det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...